انواع تبلیغات کدام‌اند و چه کاربردی دارند؟

فهرست مطالب

انواع تبلیغات

قبل اینکه در مورد انواع تبلیغات و تعریف هر کدام صحبت کنیم، ابتدا باید بفهمیم تبلیغ چیست و چه اهمیتی دارد. تبلیغات، به‌صورت کلی صنعتی است که برای جلب توجه عموم به چیزی، معمولاً یک محصول یا خدمت، استفاده می‌شود.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات نوعی وسیله ارتباطی است که از طریق آن یک محصول، برند یا خدمات آن، به مخاطب معرفی شده تا علاقه وی را بیشتر کرده و وی را به افزایش تعامل و خرید تشویق کند. تبلیغات به اشکال مختلف، آنلاین یا آفلاین، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا ویدیوی تعاملی یا تبلیغات درون برنامه‌ای انجام می‌شود و به یک عضو جداناپذیر از هر سازمان، تبدیل شده است.

اهمیت تبلیغات

تبلیغات یک روش تضمینی برای دستیابی به مخاطب هدف است. با ساخت یک تبلیغ جذاب و صرف هزینه کافی برای دستیابی به کاربران هدف، تبلیغات می‌توانند تاثیری زودهنگام بر رشد برند و پیش‌برد اهداف سازمان داشته باشند. اثر آن را می‌توان در افزایش فروش یا افزایش شناخت برند و بسیاری از معیارهای مختلف دیگر مشاهده کرد. هر استراتژی تبلیغاتی معمولا شامل حداقل یک KPI برای اندازه‌گیری تاثیر آن است.

انواع تبلیغات آنلاین و آفلاین

آشنایی با انواع تبلیغات

تبلیغات به‌صورت کلی به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند، که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

تبلیغات آفلاین

 تبلیغات آفلاین، فرآیند فروش محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های آفلاین مانند تبلیغات چاپی، بازاریابی تلفنی و غیره است.

مزایا:

  • سفارش دقیق تبلیغ مورد نیاز
  • انتخاب مناسب برای تبلیغ وفاداری به برند

معایب:

  • وقت‌گیر بودن
  • محدودیت در دسترسی به مخاطب

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین، درواقع فرآیند فروش محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های آنلاین، مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، ایمیل و غیره است.

مزایا:

  • توانایی فروش محصول یا خدمات با یک کلیک تنها در عرض چند ثانیه در هر زمان و مکان.
  • ارائه محتواهای مختلف مانند کلیپ‌های صوتی و تصویری در اینترنت با هزینه بسیار کم.

معایب:

  • ریسک تقلب کردن در تعداد کلیک‌ها
  • سختی ساخت تبلیغی موثر برای مشتری

یکی از نکات شگفت‌انگیز در مورد تبلیغات دیجیتال، دسترسی راحت‌تر و بیشتر به مخاطبان هدف از طریق اجرای انواع مختلف کمپین تبلیغاتی بوده که البته اجرای آن‌ها برای افراد تازه‌کار، سخت و چالش‌برانگیز است. 

معرفی انواع تبلیغات دیجیتال

در ادامه این مقاله، بر انواع تبلیغات دیجیتال تمرکز کرده و هر کدام را مختصرا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبلیغ در نتایج جست‌وجو (Paid Search)

جستجوی پولی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در تبلیغات دیجیتال است. تبلیغات جستجوی پولی تبلیغاتی هستند که در بخش بالا و پایین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و اطراف نتایج ارگانیک ارائه می‌شوند.

پید سرچ یا تبلیغ در نتایج جست‌وجو

در جستجوی پولی در درجه اول روی کلمه کلیدی خاصی هدف‌گذاری می‌کند؛ بنابراین تبلیغ‌کنندگان، آن کلمات کلیدی که می‌خواهند را انتخاب کرده روی آن قیمت‌گذاری می‌کنند، که به آن اصطلاحا مناقصه (Bid) می‌گویند.

در این روش، سازمان‌ها بودجه‌ای برای کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته و به ازای هر کلیک، مبلغی پرداخت می‌کنند؛ به این روش پرداخت، PPC 

(Pey Per Click) یا تبلیغات کلیکلی می‌گویند.

پیشنهاد مطالعه: راه‌کارهای مفید برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

کمپین تبلیغاتی گوگل ادز
Semrush یکی از ابزار‌های کاربردی برای شناسای رقبا و میزان Bid پرداختی آن‌ها است.

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در اشکال و مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. هر پلتفرم، یک پلتفرم تبلیغاتی نیز دارد که در ایران برای مثال، در شبکه اجتماعی اینستاگرام، علاوه‌بر تبلیغات خود پلتفرم، انواع تبلیغات مانند وایرال مارکتینگ یا اینفلوئنسر مارکتینگ نیز انجام می‌شود. 

YouTube، Facebook، Linkedin، Twitter، Reddit، Quora Snapchat، Pinterest و TikTok ، همگی دارای پلتفرم‌های تبلیغاتی هستند که می‌توان از آنها برای ارتباط با مخاطب هدف هر کسب‌وکار استفاده کرد.

تبلیغات نمایشی (Display Ads)

تبلیغات نمایشی نیز یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات در دنیای دیجیتال است. اگر تا به حال هنگام خواندن یک وب‌لاگ یا سایت خبری متوجه تبلیغی شده‌اید، به احتمال زیاد، یک تبلیغ نمایشی بوده‌است.

تبلیغات بنری یا نمایشی، ترکیبی از تصاویر یا گیف‌های جذاب با جملات و کلمات منحصربه‌فرد برای جلب توجه کاربران یک سایت است و معمولا در کمپین‌هایی با هدف آگاهی از برند استفاده می‌شوند.

هزینه تبلیغات بنری به صورت CPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یا پرداخت به‌ازای هر نمایش بنر است و در واقع به همین دلیل است که به‌عنوان تبلیغ نمایشی شناخته می‌شود.

نکته: به کمک ابزارهای مناسب برای تبلیغات نمایشی، شما می‌توانید با جستجو در مخاطبان هدف، لندینگ پیج‌ها و غیره، تبلیغات نمایشی رقبای خود را ببینید.

تبلیغات بنری یا نمایشی

تبلیغات درون برنامه‌ای (In-App Ads)

تبلیغات درون برنامه‌ای انواع مختلفی مانند متن، بنر، Push Notification و تبلیغات ویدیویی قبل یا بعد از پخش ویدئوی اصلی دارد. برای مثال، تبلیغات ویدیویی معمولا حدود 10 تا 15 ثانیه طول می‌کشد؛ البته که این زمان در انواع تبلیغات می‌تواند متفاوت باشد.

انواع تبلیغات درون برنامه‌ای به هر شکلی که باشد، تعامل و مشارکت زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

 یکی از این نمونه‌ها استفاده از پیوند عمیق یا Deep Linking است، از طریق این تبلیغ، کاربران می‌توانند با تنها یک کلیک به صفحه اصلی برای نصب برنامه خاصی، هدایت شوند. 

از دیگر روش‌های خلاقانه در این راستا، استفاده از کدهای QR برای هدایت کاربران به سایت، صفحه شبکه اجتماعی یا لندینگ پیج خاصی است.

هزینه تبلیغات درون برنامه‌ای به نوع برنامه و نوع تبلیغ بستگی دارد و به‌صورت کلی شامل این موارد می‌شود:

  • پرداخت به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش (Cost Per Mille | CPM)
  • پرداخت به‌ازای کلیک (Cost Per Click | CPC)
  • پرداخت به‌ازای اقدام (Cost Per Action | CPA)
  • پرداخت به‌ازای نصب (Cost Per Install| CPI) 
تبلیغات درون برنامه‌ای

تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

تبلیغات بینابینی یک تجربه جالب و یک راه حل خلاقانه در دنیای تبلیغات است. از این نوع تبلیغ می‌توان برای جلوگیری از «کوری بنر» استفاده کرد. به شرایطی که کاربر آنقدر به دیدن تبلیغات بنری عادت می کند که دیگر متوجه آن نمی‌شود، اصطلاحا کوری بنر یا Banner-blindness می‌گویند.

این تبلیغ قبل از اینکه کل صفحه را اشغال کرده و بزرگ شود، به نوعی جزء تبلیغات بنری حساب می‌شوند.

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان، متناسب با محیطی که در آن قرار می‌گیرند، طراحی می‌شوند. به‌عنوان مثال، تبلیغات همسان در اینستاگرام تبلیغی است که کاملا مانند دیگر پست‌های آن پیج طراحی شده یا اگر کلمه«Sponsored» روی یکی از ویدئوهای یوتویوب باشد، به این معنا است که آن ویدئو تبلیغاتی مخصوص و فقط برای همان کانال ساخته شده است.

علاوه‌بر آن، استفاده از تبلیغات همسان از دیگر روش‌های جلوگیری از Banner-Blindness است، چرا که این تبلیغات به صورت لینک‌های معمولی هر سایتی برای کاربر نمایش داده می‌شوند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که قیمت هر کلیک در تبلیغات همسان در هر سایت و شرکت متفاوت است.

تبلیغات پیامکی (SMS Ad)

تبلیغات پیامکی روشی است برای ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق پیامک است. حتما و قطعا تا به امروز پیام‌های تبلیغاتی متفاوتی از کسب‌وکارهای متفاوت دریافت کرده‌اید. در این نوع تبلیغ، کسب‌وکار از قبل با شما در ارتباط بوده و شماره تماس شما را در داده‌های خود دارد.

تبلیغات دیجیتال پیامکی

در صورت هر گونه تغییر در کسب‌وکار برای مثال شروع تخفیف فصلی یا کمپین، اضافه کردن محصول یا خدمات جدید به شما از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنند.

نمونه های رایج بازاریابی پیامکی عبارتند از:

  • تبلیغات شخصی
  • پیشنهادات یا تخفیف‌ها
  • بازاریابی مجدد
  • نظرسنجی‌ها

هزینه تبلیغات پیامکی، به ازای ارسال هر پیامک است.

تبلیغات Push Notification 

آخرین مورد از تبلیغات دیجیتال، Push Notification است که برای اولین بار در آوریل 2015 توسط گوگل کروم (Google Chrome) معرفی شد. به زبان ساده، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن درواقع ارائه قالب خاصی از تبلیغات به صورت متن یا همراه با تصویر است که مستقیما از طریق وب‌سایت‌ها به دستگاه هوشمند کاربر (موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ) ارسال شده و کاربر اعلان دریافت آن را مشاهده می‌کند.

با استفاده از این تبلیغ می‌توانید به تعداد گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها مورد هدف قرار دهید. از این تبلیغات معمولا برای اعلام پیشنهادها، تخفیفات یا حتی اخبار جدید استفاده می‌شود.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

اجرای درست کمپین تبلیغاتی Push Notification چالش‌های زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، آزار دادن مخاطبین در صورت اجرای غلط کمپین است. برای اجرای درست این کمپین حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در صورتی که عضو سایتی شوید یا برای ارسال Push Notification به سایتی اجازه داده باشید (هنگام ورود به سایت گزینه Allow را بزنید)، آن وب‌سایت روزانه تعداد محدودی پیام برای شما ارسال خواهد کرد.

هزینه تبلیغات Push Notification به دو صورت پرداخت هزینه به ازای هر کلیک و پرداخت هزینه به ازای هر ارسال است که انتخاب آن به نوع کمپین تبلیغاتی بستگی داد.

نکته: تبلیغات Push Notification با تبلیغات پیامکی متفاوت است. در تبلیغات Push Notification کاربر با روشن کردن اینترنت خود، نوتیفیکیشن این تبلیغ را می‌بیند و با یک کلیک به صفحه هدف هدایت می‌شود. اما در تبلیغات پیامکی، کاربر بعد از باز کردن تبلیغات، باید روی لینک موجود در پیامک کلیک کرده تا به صفحه اصلی هدایت شود.

به‌علاوه، در تبلیغات Push Notification کاربر به وب‌سایت اجازه ارسال پیام داده و درصد آزار دادن وی تنها درصورت اجرای اشتباه کمپین امکان‌پذیر است. 

تبلیغات Push Notification با توجه به ماهیت‌شان، از قابلیت مشاهده و CTR بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. CTR برای این نوع تبلیغات از 0.5٪ تا 3٪ متغیر است.

نتیجه‌گیری

فرصت‌ها و روش‌های نامحدودی برای بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار برای دسترسی بیشتر و بهتر به مخاطبان هدف خود وجود دارد. نکته کلیدی این است که اهداف خاص و مورد نظر خود را در هر کمپین تعریف کرده، سپس آن را با اطلاعاتی که در مورد مخاطبان هدف خود می‌دانید مقایسه نمایید تا بتوانید بهترین پلتفرم و گزینه‌های تبلیغاتی را برای آن انتخاب کنید.

خدمات کمپین دیجیتال مارکتینگ ترا

سعی کنید خود را فقط به یک یا دو پلتفرمی که در گذشته آزمایش کرده‌اید، محدود نکنید. اجرای کمپین تبلیغاتی در یک پلتفرم جدیدتر ممکن است رقابت کمتری به‌دنبال داشته و نتیجه بهتری داشته باشد.ما در آژانس تبلیغات دیجیتال ترا با استفاده از تجارب خود در زمینه انواع تبلیغات دیجیتال، می‌توانیم به شما در اجرای انواع مختلف کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال کمک کنیم تا شاهد افزایش فروش موثر و درآمد بیشتر باشید. برای مشاوره تبلیغات رایگان و تماس با کارشناسان ما به صفحه کمپین تبلیغاتی ترا مراجعه کنید.

سوالات متداول

پلتفرم تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین در کانال‌های مختلفی از جمله اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و ایمیل، به حالات مختلف از جمله بنری، همسان، کلیکی، نیتیو و… اجرا می‌شوند.

تبلیغات آنلاین چیست؟

تبلیغات آنلاین، درواقع فرآیند فروش محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، ایمیل و غیره است.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

هر نوع تبلیغات در پلتفرم‌های دیجیتال از جمله وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره، جزء دسته تبلیغات دیجیتال محسوب شده و به روش‌های مختلف انجام می‌شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: