نقش حیاتی بازاریابی محتوایی در پیشرفت کسب‌وکارها

فهرست مطالب

بازاریابی محتوایی

مقدمه‌ای بر بازاریابی محتوایی

همان‌طور که از نامش پیدا است، بازاریابی محتوایی به معنای بازاریابی به کمک تولید محتوا یا به عبارتی دیگر، تولید محتوایی است که به‌خوبی بتواند مشتریان بالقوه را به خود جلب کند، آن‌ها را به سمت قیف فروش هدایت کرده و به مشتریان وفادار تبدیل نماید. بازاریابی محتوایی یکی از کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای افزایش ترافیک وب‌سایت است. به‌طور کلی، در دنیای دیجیتال برای حفظ مخاطبان فعلی، جذب مخاطب جدید و در نهایت رسیدن به نرخ بازگشت سرمای بالاتر، نمی‌توان از اهمیت تولید محتوا غافل بود. بازاریابی محتوایی هسته اصلی کسب‌وکار ما است.
تولید محتوا در نگاه اول احتمالا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما باید بدانیم تولید محتوای باکیفیت، مداوم و مرتبط، نیازمند تخصص، دانش و صرف زمان زیادی است. بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای بدون تولید محتوا، غیرممکن است و فارغ از نوع بازاریابی، باید بخشی از فعالیت‌های اصلی ما را تشکیل دهد. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بازاریابی تولید محتوا

کدام کسب‌و‌کارها نیازمند بازاریابی محتوایی هستند؟

اما حالا این سوال پیش می آید که آیا تمامی کسب‌و‌کار به بازاریابی محتوایی نیاز دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت هر کسب‌و‌کاری که در فضای دیجیتال فعال است، در صورتی که از بازاریابی محتوایی استفاده نکند قادر به ادامه کار نخواهند بود. یک وب‌سایت زمانی باعث کسب درآمد می‌شود که مخاطبی به خود جذب و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. برای برقراری ارتباطی تاثیر‌گذار باید محتوایی اصولی و بهینه در اختیار آن‌ها قرار داد.

خدمات بازاریابی محتوا

علت اهمیت بازاریابی محتوایی

با گسترش استفاده از اینترنت، این روش علاوه‌بر این‌که باعث جلب اعتماد مشتری می‌شود، به یک عادت روزمره تبدیل شده است. از این رو، فرقی نمی‌کند که یک کسب‌و‌کار در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؛ مهم این است که بدون فعالیت‌های محتوایی هیچ یک از آن‌ها به پیشرفتی نخواهند رسید.

به همین دلیل بازاریابی محتوایی از روش‌های پرطرفدار امروزه در مشاغل به شمار می‌رود. شاید با خود فکر کنید که مشکل تبلیغاتی چیست که بخواهیم بازاریابی محتوایی را جایگزین آن کنیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال به مثال پیش‌رو توجه کنید: شاید فرستادن بنرهای گروهی، چند نفری را جذب کند اما این را هم در نظر بگیرید که چقدر احتمال دارد این گونه پیام‌ها ناخواسته حذف شوند.

از طرفی دیگر، این بنرهای تبلیغاتی مدتی پس از استفاده خسته‌کننده خواهند شد و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. همین موارد باعث می‌شود تبلیغات به شیوه‌های قدیمی، سود کوتاه‌مدت یا حتی نیاز به هزینه کردن داشته باشند.

اقدامات لازم برای داشتن یک بازاریابی محتوایی موفق

تعیین اهداف و برنامه‌ریزی

پیش از هر چیزی باید این پرسش را از خود پرسید: هدف ما از برنامه ریزی درباره بازاریابی محتوایی چیست؟ اگر پاسخ صحیحی برای این سوال پیدا کردید در یافتن بهترین استراتژی، موفق خواهید بود. برای این کار می‌توانید از مقاله‌های متفاوت استفاده کنید یا از افراد حرفه‌ای مشاوره بگیرید. به هرحال این گام از مهم‌ترین گام‌هاست.

بازاریابی تولید محتوا

شناسایی پرسونای مخاطب

اگر می‌خواهید در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید باید برای خود مشخص نمایید محتوای شما برای چه مخاطبانی است. اگر به شناخت کاملی از آن‌ها برسید، تولید محتوای متناسب و ارزشمند برای این مخاطبان، برایتان آسان‌تر خواهد بود. دیدگاه هر بازاریاب می‌تواند متفاوت باشد. برخی معتقدند که هدف خود را جذب مخاطبان جدید قرار دهند و برخی هم می‌خواهند که مخاطبانی که در حال حاضر دارند را گسترش دهند.

تعیین سیستم مدیریت محتوا

برای تعیین نمودن سیستم مدیریت محتوا، می‌توانید از نرم افزارهایی نظیر Coschedule، Hubspot، WordPress استفاده نمایید. از محبوب‌ترین آن‌ها، WordPress است که ایرانیان بیشتر از آن استفاده می‌کنند. منظور از این مدیریت محتوا، اقداماتی مانند مدیریت تولید محتوا، انتشار و آنالیتیکس آن است.

استخدام افراد متخصص برای تولید محتوا

برای این که در این روش بازاریابی، به موفقیت برسید، باید اقدام به استخدام افرادی کنید که در این زمینه تخصص دارند. این متخصصین به چند دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی به صورت زیر است:

1. وبلاگ نویس (Blogger)

وظیفه نوشتن مقاله در حوزه‌های متفاوت و اقدام به بهینه سازی محتوای موجود در وبلاگ بر عهده بلاگر (Blogger) است. این افراد باید دارای مهارت‌های کار فردی و گروهی، نویسندگی، ویراستاری و آنالیز آن باشند.

2. مدیر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Manager)

 کاری که این گروه می‌کنند، با جذب فالوئر در اینستاگرام و ترغیب و جلب نظر آن‌ها به سمت کسب‌و‌کار، برای خود مشتری پیدا می‌کنند. ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی باید آگاهی کاملی از هر یک از شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و به خوبی بتوانند با هر یک کار کنند و از همه مهم‌تر از طریق آن‌ها باعث همکاری تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان دیگر، شوند. مهم‌ترین ویژگی که این گروه باید داشته باشند روابط اجتماعی بالا است.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

3. کارشناس سئو (SEO Specialist)

مسئولیت بهبود رتبه بندی در موتور های جستجو بر عهده کارشناسان سئو است. از مسئولیت‌های دیگر آن‌ها می‌توان به همکاری با وبلاگ نویسان و به روز بودن در حوزه سئو، اشاره نمود. مهارتی که این گروه باید داشته باشند کار با ابزارهای آنالیز و کلید واژه‌ها است.

4. طراح (Designer)

برند سازی از وظایف بزرگ طراحان یا دیزاینرها است. آن‌ها با طراحی‌های ویژه و منحصر به فرد خود، اقدام به هویت بخشیدن برندها می‌کنند. افراد این گروه باید از سلیقه و خلاقیت خاصی برخوردار باشند.

مشخص کردن نوع محتوا

از آنجایی که انواع بسیار متنوعی از محتوا وجود دارد؛ باید پیش از هرچیزی برای خود، نوع محتوای تولیدی را مشخص کرد. انواع محتوا در سه دسته بصری، صوتی و نوشتاری تقسیم می‌شود. می‌توان با ادغام انواع آن‌ها فرمت جدیدی تولید نمود. پرطرفدارترین فرمت‌های محتوایی کتاب الکترونیکی، پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و… هستند.

پیشنهاد مطالعه : مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت و انتشار محتوا

موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات و ایمیل محل‌هایی برای انتشار محتوا هستند. بازاریابی محتوایی علاوه‌بر این‌که به تولید و انتشار انواع گوناگون محتوا می‌پردازد وظیفه سازماندهی و مدیریت آن را بر عهده دارد. برای این کار باید از تقویم محتوایی استفاده کرد تا در مسیر درستی از این بازاریابی قرار گرفت. با ایجاد یک تقویم برای محتوای شبکه‌های اجتماعی، پست خود را در آن قرار دهید. انتشار محتواها در یک زمان مناسب از مسائل مهم و قابل توجه است. بازاریابانی در این موضوع، به موفقیت می‌رسند که این زمان مناسب را تشخیص دهند.

پیشنهاد مطالعه: ایمیل مارکتینگ

یکی از این زمان‌ها، مرتبط کردن محتوا با مناسبت‌های مختلف است؛ مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، عید نوروز و… گزینه‌های خوبی برای این کار به شمار می‌روند. البته امکان دارد این مناسبت‌ها برای برخی از افراد جذابیتی نداشته باشد؛ در این صورت نباید اشتراک محتوا را محدود به این گونه موقعیت‌ها بدانید.

قوانین بازاریابی محتوا

تکنولوژی و ابزار لازم برای بازاریابی محتوایی

برای تسهیل کارهای خود و صرفه جویی در زمان، ابزار و تکنولوژی گزینه‌های خوبی هستند. تمامی ابزار لازم برای این روش بازاریابی، به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)

اگر گروهی از بازاریابی بخواهند بدون کمک از تیم IT، اقداماتی مانند ایجاد وبلاگ، تولید محتوا وبلاگ و افزودن صفحات وبلاگ انجام دهند، استفاده از این ابزارها ضروری می‌شود.

ابزار آنالیز و تحلیل و بررسی (Analytics)

جهت سنجش عملکرد بازاریابی یک محتوا، ابزار هایی نظیر گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل لازم است.

نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software)

امروزه با افزایش سرعتی که در انتشار پست‌ها در انواع شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم، ضروری است که از نرم‌افزاری برای مدیریت آن‌ها استفاده نماییم.

نرم‌افزارهای طراحی (Design Software)

از انواع گوناگون محتواها، محتوای بصری مهم‌ترین نوع، جهت موفقیت در بازاریابی محتواست. همچنین طراحان باید دارای مهارت زیادی در فوتوشاپ باشند.

رابطه سئو با بازاریابی محتوایی

اگر اصول سئو در بازاریابی محتوایی رعایت شود، به نتایج بی نظیری در محتوای تولیدی خواهید رسید. برای درک بهتر تاثیری که سئو بر این مسئله دارد، تصور کنید که اگر برنامه بازاریابی ساندویجی باشد، سئو چیزی مانند سس برای آن محسوب می‌شود. درست است که بدون سس ساندویج قابل خوردن است اما دیگر اشتها آور نیست.

تولید محتوا برای خواننده در الویت است

درست است که سئو و این روش بازاریابی محتوایی با همدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و به گونه مکمل همدیگر هستند، اما هنگامی که می‌خواهید به تولید محتوا بپردازید نباید بهینه‌سازی برای سئو، هدف و الویت قرار گیرد. از آنجا که کاربران برای انتخاب محصول مورد نیاز خود به مطالعه سایت شما می‌پردازند، به این موضوع که مطلب شما تا چه حدی اصول سئو در آن رعایت شده توجهی نمی‌کنند.

چون هدف سئو حفظ محتوای آنلاین مرتبط و بهینه شده است. در صورتی که از قانون طلایی پیش رو پیروی نمایید دچار اشتباه نخواهید شد: اگر محتوای شما برای خوانندگان جذاب باشد و سلیقه آن‌ها را پوشش دهد، در نهایت به جذب و علاقمندی آنان می‌انجامد.

نقش سئو در بازاریابی محتوایی

با این که بیشترین ترافیک یک سایت از طریق جستجو حاصل می‌شود، اما برای بهینه‌سازی بیشتر باید منابع دیگری مانند ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را نیز به‌عنوان منابع ترافیک ورودی وب‌سایت در نظر گرفت. برای افزایش چشم‌گیر میزان ترافیک حاصل از جستجو (در کنار تلاش‌هایی که در راستای بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو انجام می‌دهید) می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که انتظار رشد سریع ترافیک حاصل از جستجو، واقع‌بینانه نخواهد بود. به طور کلی، کسب نتایج مطلوب از بازاریابی محتوایی، در زمینه‌هایی نظیر افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت به زمانی طولانی نیاز دارد.

برای هدف‌گذاری صحیح در راستای تولید محتوای بهینه، بر کلمات کلیدی تاکید زیادی شده است. در صورتی که این شرط را رعایت نمایید، شاهد آثار مطلوبی در زمینه برندسازی و جذب مشتری خواهید بود. در این راستا لازم است به تحقیق و بررسی کلمات کلیدی پرطرفدار بپردازید، عملکرد رقبا را بررسی کنید و مطابق با اهداف و نیازهای کسب‌وکارتان، لیستی از کلمات کلیدی را که بر اساس اولویت رتبه‌بندی شده‌اند، تهیه و تولید محتوا را بر اساس آن آغاز کنید.

نقش کلیدی شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی محتوایی

از زمانی که الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل، به روز رسانی شد، شبکه‌های اجتماعی نسبت به قبل تاثیر زیادی بر نتایج جستجو دارند. بر همین اساس داشتن یک استراتژی قوی در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابان محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است، به خصوص در جاهایی که ملاحظات گوگل در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت، رسانه‌های اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که توسط طیف وسیعی از مخاطبان خود دیده شوید و ترافیک بسیاری را به‌سمت وب‌سایت‌تان روانه کنید.

توجه به مسائل فنی

بهینه‌سازی سئو محتوا جزو مسائل فنی است. نمونه‌ای از آن اطمینان یافتن از این موضوع است که صفحات محتوای شما توسط موتورهای جستجو به درستی ایندکس شوند. به‌علاوه مطمئن شوید که صفحه‌های ریدایرکت 301، حتما کاربران سایت محتوایی شما را به عنوان هدف خود در نظر می‌گیرند. برای انجام این عمل فقط کافی است که تشخیص دهید چگونه محتوایی دارید و قرار است در چه جایی آن را قرار دهید.

نکات مهم در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی موفقیت‌های بزرگی برای صاحبان وب‌سایت‌های گوناگون به‌همراه خواهد آورد. اما این موضوع مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه به شرح برخی از آن می‌پردازیم:

صرف زمان مناسب

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم بازاریابی محتوایی نیازمند صرف زمان طولانی است و هرگز نتیجه دلپسند حاصل از آن زود بازده نیست. از همین رو، نباید تنها با اندکی محتوا و زمان، انتظار پیشرفت زود هنگام و عظیم داشت. حتی امکان دارد در مراحل مبتدی و محتواهای اولیه، تاثیری مشاهده نکنید. اما به تدریج و به مرور زمان با طبیعتی که این روش دارد، در نهایت به نتایج مورد پسندی خواهد رسید و سبب معرفی یک سایت خوب به کاربران و مخاطبان هدف می‌شود. پس به شما توصیه می‌کنیم با توجه به این قانون، صبر و شکیبایی پیشه کنید تا به موفقیت‌های تدریجی در این حوزه برسید.

یافتن مخاطب واقعی

به طور قطع می‌دانید که ربات و کاربران مصنوعی از هیچ ارزشی برخوردار نبوده و نباید صاحبان کسب و کار به این موارد دلخوش باشند و انتظار داشته باشند که کاربرانی غیر واقعی تاثیری بر رسیدن به اهداف‌شان داشته باشد. برخی افراد بر این باورند که استفاده از ربات‌ها روشی مناسب برای بازاریابی محتوایی خواهد بود در حالی که سخت در اشتباه هستند.

پیشنهاد مطالعه: ۱۳ نکته برای تبدیل شدن به یک ماشین تولید محتوا

این اقدام نه تنها سبب پیشرفت آن ها نمی‌شود بلکه مشکلات متعددی هم به همراه خواهد آورد. از قبیل این مشکلات، مواجه شدن با جریمه از سوی گوگل است. حتما این موضوع را در نظر داشته باشید و به جای انجام چنین کارهایی، تمرکز و اهداف خود را بر ایجاد محتوای با کیفیت بگذارید تا از روش‌های موثرتری برای جذب کاربران واقعی و تبدیل آن‌ها به مشتری استفاده کنید.

محتوای کرنر استون

برقراری تعامل با کاربران

برقراری تعامل مناسب با کاربران از مهم‌ترین اقدامات در مسیر این روش بازاریابی محسوب می‌شود. به این منظور که محتوا باید به گونه‌ای در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد که قادر باشد به تمامی سوالات و دغدغه‌های آن‌ها پاسخ صحیح دهد. اگر بتوانید رضایت و اعتماد کاربران را کسب کنید تضمین می‌کنیم که آن‌ها مجددا به سایت شما باز خواهند گشت.

پژوهش

تولید و بازاریابی محتوایی که بدون تحقیق و پژوهش ایجاد و استفاده شود، در واقع ارزش و اهمیتی ندارد. زیرا که پژوهش از دسته مسائلی است که همواره نیاز به توجهی ویژه دارد. در صورتی که صاحبان یک سایت بدانند چه مسیرهایی به موفقیت خواهند رسید یا کدام استراتژی نتیجه بخش بوده و بیشتر منجر به جذب مشتری می‌شود، می‌توانند به شکل موثرتری به پیشبرد اهداف مشاغل کمک کنند و همچنین باعث می‌شود محتوایی که تولید می‌کنند، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

اشتراک‌گذاری محتوای باکیفیت

از مهم‌ترین قوانینی که می‌توان نام برد اشتراک‌گذاری مطالب بهینه و با کیفیت سایت‌های دیگر است. یعنی اگر سایت‌ها بدون هیچ ترسی اقدام به اشتراک‌گذاری مطالب مفید دیگر سایت‌ها، در سایت خود کنند و آن را برای بازدیدکنندگان خود به نمایش بگذارند، دارای چند مزیت خواهد بود. هم این که این عمل از نظر سئو دارای ارزش است و هم سایت‌های دیگر را به اشتراک‌گذاری محتواهای سایت خود تشویق می‌نماید.

کلام آخر

در نهایت می‌توان گفت اگر بازاریابی محتوایی به طرز صحیحی پیش برده شود، سبب بازگشت مجدد کاربرانی خواهد شد که حتی یک بار به سایت شما سر زدند. آن‌ها از یاد نخواهند برد که محتوای شما کمک مفیدی در زمان نیاز به آنان کرده است؛ از این رو با اشتیاق بیشتری به استقبال مطالب و پست‌های جدید شما می‌آیند و حتی زمانی که کسی به مشکلی بر بخورد، به احتمال زیاد سایت شما را معرفی خواهند کرد.

رسیدن به این مرحله کار دشواری نیست و تنها لازمه آن رعایت اصول این روش از بازاریابی است؛ روشی طولانی که پایان آن نتیجه مطلوبی خواهد بود و این پایان ارزش صرف هر هزینه و زمانی را دارد. از نکته‌های قابل توجه در این زمینه، نکته سنجی در اجرای این روش است. نگران نباشید با اطمینان کامل این روش‌ها را به کار ببرید و فراموش نکنید که این مقاله از منابع معتبری بهره گرفته است.

 از شما ممنونیم که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید. ما نهایت سعی خود را کردیم تا با جامع‌ترین آموزش در حوزه بازاریابی محتوایی، شما را در کسب‌و‌کار خود یاری نماییم.  آیا این مطالب برای شما مفید واقع شد؟

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ توسعه راهکارهای آینده (ترا)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: