سئو سایت یکی از پویاترین روشها برای رشد کسبوکارهای اینترنتی محسوب میشود. گوگل برای بهبود رتبه سایتها در نتایج جستجوها، الگوریتمهای خود را پی در پی بهروز
میکند و به همین دلیل، شرکتها باید با الگوریتمهای جدید گوگل آشنا شوند. ترند سئو در سال ۲۰۲۲ به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود.
آیا ترندهای سئو مهم هستند؟ بررسی الگوریتمهای جدید گوگل
آگاهی از ترندهای سئو، نقش مهمی در رشد سایتها ایفا میکند. برای مثال، اگر صاحبین وبسایت با جدیدترین ترندهای سئو آشنا باشند، میتوانند روند بهبود رتبه سایت خود را تحت کنترل خود قرار دهند؛ چرا که در حالت کلی، سایتهای مختلفی که بر اساس الگوریتمهای جدید گوگل ایجاد شدهاند، با سرعت بیشتری ایندکس شده و در رتبهبندی گوگل در جایگاه بالاتری قرار میگیرند. در ادامه به تعدادی از پرکابرد ترین ترند های 2022 اشاره می کنیم.
مهمترین تغییرات در سئو
فیچر اسنیپت زیرو پوزیشن
حتما شما هم به تازگی متوجه شدهاید که در پاسخ به برخی سوالات از این موتور جستجو، گوگل بلافاصله جوابی مناسب را برای شما ارائه میکند. جایگاه صفر گوگل، زیرو پوزیشن یا P0 اولین نتیجه موتور جستجو بوده که بالاتر از رتبه یک، به سوال کاربران پاسخ میدهد. به دلیل امتیازات زیاد کسب رتبه در P0 یا پوزیشن زیرو، بسیاری از کسبوکارها علاقهمند به قرار دادن محتوای خود در این قسمت هستند. با این حال از سمت گوگل هیچ گونه شفافسازی در مورد ساز و کار این اتفاق صورت نگرفته است.
علاوهبر بیشتر کردن نرخ کلیک، فیچر اسنیپتها سهم بسیار زیادی از صفحه را در گوشی یا رایانه کاربران به خود اختصاص میدهند. به این ترتیب، میتوانیم پیشبینی کنیم که در ذهن کاربران، برند ما علاوهبر کسب اعتبار ویژه، به شدت با هدف کاربران از جستجو گره خواهد خورد. به این ترتیب، زیروپوزیشنها حتی اگر برای ما کلیک به همراه نیاورند، مانند یک بنر تبلیغاتی رایگان در مهمترین وبسایت دنیا، یعنی گوگل عمل خواهند کرد.
محتوای مفید و آپدیت helpful content
تولید محتوای باکیفیت یک ترند سئوی مهم در سال ۲۰۲۲ است و همیشه جزو اولویتهای سئو محسوب میشود. میتوان با قطعیت گفت که گوگل در الگوریتمهای جدید خود حساب ویژهای روی کیفیت محتوا باز کرده است.
گوگل، کیفیت محتوا را به عنوان ترند برتر سئو معرفی کرده است. در واقع، تولید محتوا بر اساس اصول سئو یک استراتژی کاربردی برای شرکتهای مختلف شناخته میشود، چرا که اصلیترین مشکل ایندکس نشدن مطالب سایتها در سرچ گوگل، عدم رعایت اصول سئو و کیفیت پایین محتوا است. هر چقدر سئو داخلی کیفیت مطلوبتری داشته باشد، گوگل مطلب را به عنوان یک محتوای باکیفیتتر تشخیص میدهد. الگوریتم بهروز شده گوگل اولویت را به محتوای منحصر بهفرد اختصاص داده است. بنابراین، با تولید محتوای اختصاصی، نیمی از مسیر ایندکس شدن مطلب یا مقاله را طی میکنید.
شایان ذکر است، محتوای طولانی یا Long Form Content نیز یکی از ترندهای سئو در سال ۲۰۲۲ است. به مقالاتی که بین ۱۰۰۰ تا ۷۵۰۰ نوشته میشوند محتوای طولانی میگویند. این نوع محتوا دارای عمق بالایی برای آموزش و یادگیری بوده که با هدف بالا بردن رتبه وبسایت تولید و منتشر میشود. کسبوکارها باید به کیفیت محتوای خود که یکی از ارزشمندترین فاکتورهای سئو داخلی است، توجه ویژهای کنند.
استفاده از تصاویر و محتوای بصری با هوش مصنوعی
محتوای بصری جزو ترند سئو سال ۲۰۲۲ محسوب میشود، از این رو، شرکتها باید از تصاویر گرافیکی منحصربهفردی استفاده کنند. تصاویر آماده شده در سایت باید عریض و کمحجم باشند تا سریع برای کاربر بارگذاری شوند. توصیه شده است کسبوکارها از محتوای بصری جدید و منحصربهفرد استفاده کنند.
هر چقدر کیفیت تصاویر و هویت بصری سایت بهینه باشد، گوگل رتبه بالاتری برای آن شرکتها در نظر میگیرد و امکان نمایش آنها در صفحه اول جستجو فراهم میشود. در واقع این شرکت تصاویر ایندکس شده و با کیفیت سایت را به عنوان پاداش در رتبه بالایی قرار میدهد. این کار باعث میشود کسبوکارها توجه بیشتری به محتوای بصری، خصوصا در ارتباط با محصولات خود داشته باشند. همچنین، این روش تعامل کاربران با محصول ارائه شده در وبسایت را بیشتر میکند. طبق آمار موجود، ۷۹٪ کاربران از وبسایت یا محصولاتی با محتوای بصری زیبا و منحصربهفرد استقبال بیشتری میکنند.
گفتنی است، تصاویر استفاده شده در سایت به بخش Google Images موتور جستجو نیز اضافه میشود و باعث میشود کاربران بسیاری از طریق این بخش وارد سایت شوند. به همین منظور ارزش محتوای بصری برای ایجاد یک هویت بصری منحصربهفرد در سایت دو برابر میشود.
سرعت وب سایت (کور وب وایتال) Core Web Vitals
گوگل برای رتبهبندی سایتها معیارهایی را در نظر گرفته است که به مجموعه آن، هسته اساسی وب یا Core Web Vitals میگویند. بر اساس این ملاک سئویی، گوگل میزان تعامل کاربر با وبسایت را مورد بررسی قرار میدهد. این کمپانی رتبهبندی نهایی سایت را بر اساس معیار هسته اساسی وب تعیین میکند. سه معیار Core Web Vitals به شرح ذیل هستند:
- مدت زمان باز شدن وبسایت برای کاربر
- سرعت بارگذاری صفحه و نمایش محتوای وبسایت
- رابط کاربری روان و نمایش گرافیکی المانهای داخل سایت مانند دکمهها، تبها و …
هسته اساسی وب جزو ترند SEO محسوب میشود که اهمیت بسیار زیادی دارد. کسبوکارهای دیجیتال باید سایت خود را از نظر این معیار سهگانه بهینه کنند تا تعامل بیشتری با کاربران داشته باشند.
بومیسازی بر اساس سئو محلی و تغییرات SERP
به صفحه نتایج موتورهای جستجو، SERP (Search Engine Results Page) میگویند که لیستی از سایتها، تصاویر، ویدیوها و کارتهای مختلف را در اختیار کاربر میگذارد. این نتایج در واقع به یک سوال یا یک عبارت جستجو شده توسط کاربر پاسخ میدهد. هر موتور جستجویی مثل گوگل، بینگ و یاهو یک صفحه SERP مختص به خود دارد. همچنین، هر کدام الگوریتمهای منحصر بهفردی دارند که نتایج جستجوهای متفاوتی را به نمایش میگذارند.
نتایج جستجو، قدرت بالایی دارند و باید متناسب با فرهنگ کاربران بومیسازی شوند؛ چرا که گوگل توجه زیادی به بومیسازی محتوا میکند. به عبارت دیگر، هر چقدر محتوای تولید شده توسط شرکتها و برندها بر اساس فرهنگ بومی کاربر بهینه شده باشد، رتبه بهتری از طرف گوگل دریافت میکند. بنابراین، شرکتها باید تمرکز خود را روی تغییرات و بومیسازی SERP سئوی سایت خود داشته باشند تا بتوانند به رتبه بالایی برسند.
لازم به ذکر است، محتوای بومی شده به این منظور تولید و منتشر میشود که کسبوکارها باید متناسب با موضوع حوزه کاری خود و فرهنگ مرسوم کاربران در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا کنند. ساخت صفحات شخصیسازی شده و توجه به امکانات بصری سایت نکاتی هستند که به بومیسازی SERP کمک میکند.
آخرین ترندها در سئو بین المللی
حالت People also Ask
بر اساس تحقیقات انجام شده بین ۲.۵ میلیون جستجوی کاربران در گوگل، حالت People also Ask در ۴۸.۶٪ از نتایج جستجوها نمایش داده شده است. این ویژگی مهم، رشد محتوایی سایتها را تضمین میکند، تا جایی که بسیاری از شرکتها علاقه دارند که سایتشان در این حالت قرار بگیرد.
حالت People also Ask باعث میشود که محتوای وبسایتها توسط کاربران زیادی دیده شود. برای اینکه سایتها وارد این بخش شوند، باید محتواهای سوالی تولید کنند؛ در واقع لازم است بر اساس پاسخ نیاز کاربران محتوایی تولید شود که بتواند سوالهای متداول و پرجستجوی آنها را پاسخ دهد.
برای پیدا کردن سوالات متداول کاربران میتوان از ابزارهای سئو مثل Keyword Research Tool، کوئریها و عبارتهای طولانی سرچ شده توسط کاربران در Search Console استفاده کرد. پس از اینکه کلیدواژه مورد نظر پیدا شد، باید محتوای سئو شده تولید شود که بتواند پاسخگوی پرسشهای کاربران باشد. استفاده از این روش میتوان تا اندازه زیادی رتبه سایت را در نتایج جستجوی گوگل بهبود داد.
جمع بندی
آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا، راهکارهای سئو سایت را از جمله سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال برای کسبوکارهای مختلف، پیادهسازی میکند. تیم تخصصی ترا، با انجام و پیادهسازی برنامهای جامع در زمینه تدوین استراتژی سئو وبسایت و تبلیغ در گوگل با افزایش ترافیک ورودی، موجب درآمدزایی بیشتر شرکتها میشود.
برای دریافت مشاوره سئو رایگان، میتوانید با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ ترا تماس برقرار کنید.