Search

جدیدترین تغییرات در ترندهای سئو

زمان مطالعه: 7 دقیقه
ترند سئو در سال 2022

سئو سایت یکی از پویاترین روش‌ها برای رشد کسب‌و‌کارهای اینترنتی محسوب می‌شود. گوگل برای بهبود رتبه سایت‌ها در نتایج جستجوها، الگوریتم‌های خود را پی در پی به‌روز می‌کند و به همین دلیل، شرکت‌ها باید با الگوریتم‌های جدید گوگل آشنا شوند. متخصصان سئو مدت‌هاست توجه شده‌اند برای عقب نماندن از رقبا ناچار هستند تاآخرین تغییرات و آپدیت‌ها را به دقت و از نزدیک دنبال کنند.

علاوه بر این سئو سایت و کسب‌وکارهای اینترنتی همیشه به شدت از ترندهای فنآوری مثل کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا و سئو یا اتومیشن و خودکارسازی فرآیندها اثر پذیرفته و مدت‌ها قبل از دیگر بخش‌های کسب‌وکار، شروع به بهره‌برداری از آن‌ها می‌کند.در این مقاله، قصد داریم به مهمترین تغییرات و آپدیت های سال اخیر در سئو بپردازیم موارد مهمی مثل:

  • آخرین آپدیت های گوگل
  • هوش مصنوعی و سئو
  • تغییرات در صفحه نتایج گوگل

را با هم بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب، با آژانس سئو ترا همراه باشید.

آیا ترندهای سئو مهم هستند؟ مهمترین تغییرات در سئو

آگاهی از ترندها‌ی سئو، نقش مهمی در رشد سایت‌ها ایفا می‌کند. اگر صاحبین وب‌سایت با جدیدترین ترندهای سئو آشنا باشند، می‌توانند روند بهبود رتبه سایت خود را تحت کنترل خود قرار داده و یا حداقل، می‌دانند به مشاوره کدام متخصصان و در کدام حوزه بیشتر نیاز دارند.

استفاده از فناوری های جدید در بازاریابی اینترنتی و آنلاین

کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا و خودکارسازی فرایندها

از اولین روزی که ترند هوش های مصنوعی (اعم از چت جی پی تی، فایرفلای در ادوبی فوتوشاپ و میدجرنی) مطرح شد، همه به طور دیوانه‌واری در پی استفاده بیشتر و بیشتر از این امکانات برای تولید محتوا وب سایت و کسب در آمد هستند. با این حال شاید ندانید که هوش مصنوعی سالهاست که در تولید محتوای انگلیسی در حال استفاده است. داریم از ابزار گرامرلی برای تصحیح متون صحبت می‌کنیم.

سوال مهمی که در این بخش وجود دارد، این است که آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا از سمت گوگل پذیرفته شده است یا خیر؟ گوگل در برخی از دستورالعمل‌های خود برای مالکین وب سایت ها، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا را بدون مشکل اعلام کرده است.

از سویی دیگر، در دستورالعمل ضد هرزنامه یا اسپم گول، محتوای جنریت شده (تولید به صورت اتوماتیک) را به عنوان هرزنامه در نظر گرفته است. همچنین تا کنون تعداد زیادی از وب سایت ها در جهان به دلیل استفاده از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی، دچار جریمه شدید (Manual Action) شده‌اند.

این تناقض را چگونه باید حل کرد؟ برای ردک بهتر این موضوع، باید با برخی از آخرید اپدیت های گوگل آشنا شوید.

الگوریتم‌های جدید گوگل

الگوریتم محتوای مفید helpful content

تولید محتوا بر اساس اصول سئو یک استراتژی کاربردی برای شرکت‌های مختلف شناخته می‌شود، چرا که اصلی‌ترین مشکل ایندکس نشدن مطالب سایت‌ها در سرچ گوگل، عدم رعایت اصول سئو و کیفیت پایین محتوا است. هر چقدر سئو داخلی کیفیت مطلوب‌تری داشته باشد، گوگل مطلب را به عنوان یک محتوای باکیفیت‌تر تشخیص می‌دهد. تولید محتوای باکیفیت یک ترند سئوی مهم در سال جدید است و همیشه جزو اولویت‌های سئو محسوب می‌شود. می‌توان با قطعیت گفت که گوگل در الگوریتم‌های جدید خود حساب ویژه‌ای روی کیفیت محتوا باز کرده است.

معیارهای بررسی تجربه، تخصص، اعتبار، و قابلیت اعتماد یا E-E-A-T

گوگل، در برخی از حوزه‌ها به دلیل حساسیت موضوع مورد بحث، حساسیت‌های خاصی را در نظر گرفته است. حوزه‌های مثل سلامت، مسائل مالی و غیره که به آن‌ها تاپیک‌های YMYL (زندگی و دارایی شما) می‌گوید. در صورتی که یک وب‌سایت در حوزه پزشکی هستند، و یا در موضوعات حساسی مثل بیمه، رمزارز، بورس و غیره فعالیت می‌کنید، این معیار برای کسب رتبه از سمت وب‌سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

آپدیت اعتبار موضوعی یا تاپیکال اتوریتی

تصور کنید می‌خواهید یک قطعه خاص برای خودرو خود خریداری کنید. برای انتخاب بین محصولات متنوع بازار به مکانیک خودرو خود بیشتر اعتماد دارید یا سوپرمارکتی که به طور اتفاقی در خیابان از آن خرید می‌کنید؟ همچنین فرض کنید این قطعه، مربوط به سیستم برق ماشین باشد. حال، بیشتر به نظرات متخصص برق خودرو توجه می‌کنید یا کسی که برای رفع مشکلات سیستم ترمز به او مراجعه می‌کنید؟ منطق نهفته در آپدیت تاپیکال اتوریتی یا اعتبار موضوعی از همین منطق پیروی می‌کند.

اعتبار موضوعی، به این نکته می‌پردازد که یک وب‌سایت، چقدر در حوزه معنایی یا تخصصی کسب‌وکار خود عمیق شده است. با افزایش اعتبار موضوعی وب‌سایت، علاوه بر افزایش سرعت رتبه گرفتن سایت، رقابت در حوزه‌های تخصصی و خاص کسب‌وکار هم برای شما ساده‌تر می‌شود.

بیشتر شدن فیچر اسنیپت ها و پاسخ های هوش مصنوعی به کاربران در گوگل

حتما شما هم به تازگی متوجه شده‌اید که در پاسخ به برخی سوالات از این موتور جستجو، گوگل بلافاصله جوابی مناسب را برای شما ارائه می‌کند. جایگاه صفر گوگل، زیرو پوزیشن یا P0 اولین نتیجه موتور جستجو بوده که بالاتر از رتبه یک، به سوال کاربران پاسخ می‌دهد. به دلیل امتیازات زیاد کسب رتبه در P0 یا پوزیشن زیرو، بسیاری از کسب‌و‌کارها علاقه‌مند به قرار دادن محتوای خود در این قسمت هستند. با این حال از سمت گوگل هیچ گونه شفاف‌سازی در مورد ساز و کار این اتفاق صورت نگرفته است.

علاوه‌بر بیشتر کردن نرخ کلیک، فیچر اسنیپت‌ها سهم بسیار زیادی از صفحه را در گوشی یا رایانه کاربران به خود اختصاص می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در ذهن کاربران، برند ما علاوه‌بر کسب اعتبار ویژه، به شدت با هدف کاربران از جستجو گره خواهد خورد. به این ترتیب، زیروپوزیشن‌ها حتی اگر برای ما کلیک به همراه نیاورند، مانند یک بنر تبلیغاتی رایگان در مهم‌ترین وب‌سایت دنیا، یعنی گوگل عمل خواهند کرد.

ترند سئو در SERP

تغییرات در ظاهر صفحه نتایج و SGE‌ یا تجربه جستجوی مولد

گوگل در حال توسعه ظاهر جدید صفحه نتایج خود موسوم به SGE‌ یا تجربه جستجوی مولد است. در صفحه نتایج جدید گوگل، اهمیت محتوای تصویری وب‌سایت‌ها بیشتر شده و کاربر با لیستی کاربردی‌تر رو به رو می‌شود. از این رو، شرکت‌ها باید از تصاویر گرافیکی منحصربه‌فردی استفاده کنند. تصاویر آماده شده در سایت باید عریض و کم‌حجم باشند تا سریع برای کاربر بارگذاری شوند. توصیه شده است کسب‌وکارها از محتوای بصری جدید و منحصربه‌فرد استفاده کنند. همچنین اهمیت کاربرد درست کدهای اسکیما بیش از پیش شده است.

به طور کلی از گذشته هر چقدر کیفیت تصاویر و هویت بصری سایت بهینه باشد، گوگل رتبه بالاتری برای آن شرکت‌ها در نظر می‌گیرد و امکان نمایش آنها در صفحه اول جستجو فراهم می‌شود. گفتنی است، تصاویر استفاده شده در سایت به بخش Google Images موتور جستجو نیز اضافه می‌شود و باعث می‌شود کاربران بسیاری از طریق این بخش وارد سایت شوند. به همین منظور ارزش محتوای بصری برای ایجاد یک هویت بصری منحصربه‌فرد در سایت دو برابر می‌شود.

در واقع این شرکت تصاویر ایندکس شده و با کیفیت سایت را به عنوان پاداش در رتبه بالایی قرار می‌دهد. این کار باعث می‌شود کسب‌وکارها توجه بیشتری به محتوای بصری، خصوصا در ارتباط با محصولات خود داشته باشند. این روش تعامل کاربران با محصول ارائه شده در وب‌سایت را بیشتر می‌کند. طبق آمار موجود، ۷۹٪ کاربران از وب‌سایت‌ یا محصولاتی با محتوای بصری زیبا و منحصربه‌فرد استقبال بیشتری می‌کنند.

سرعت وب سایت (کور وب وایتال) Core Web Vitals

گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها معیارهایی را در نظر گرفته است که به مجموعه آن، هسته اساسی وب یا Core Web Vitals می‌گویند. بر اساس این ملاک سئویی، گوگل میزان تعامل کاربر با وب‌سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کمپانی رتبه‌بندی نهایی سایت را بر اساس معیار هسته اساسی وب تعیین می‌کند. سه معیار Core Web Vitals به شرح ذیل هستند:

  • مدت زمان باز شدن وب‌سایت برای کاربر
  • سرعت بارگذاری صفحه و نمایش محتوای وب‌سایت
  • رابط کاربری روان و نمایش گرافیکی المان‌های داخل سایت مانند دکمه‌ها، تب‌ها و …

هسته اساسی وب جزو ترند SEO محسوب می‌شود که اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب‌وکارهای دیجیتال باید سایت خود را از نظر این معیار سه‌گانه بهینه کنند تا تعامل بیشتری با کاربران داشته باشند.

هسته اساسی وب
هسته اساسی وب

بومی‌سازی بر اساس سئو محلی و تغییرات SERP

به صفحه نتایج موتورهای جستجو، SERP (Search Engine Results Page) می‌گویند که لیستی از سایت‌ها، تصاویر، ویدیوها و کارت‌های مختلف را در اختیار کاربر می‌گذارد. این نتایج در واقع به یک سوال یا یک عبارت جستجو شده توسط کاربر پاسخ می‌دهد. هر موتور جستجویی مثل گوگل، بینگ و یاهو یک صفحه SERP مختص به خود دارد. همچنین، هر کدام الگوریتم‌های منحصر به‌فردی دارند که نتایج جستجوهای متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

نتایج جستجو، قدرت بالایی دارند و باید متناسب با فرهنگ کاربران بومی‌سازی شوند؛ چرا که گوگل توجه زیادی به بومی‌سازی محتوا می‌کند. به عبارت دیگر، هر چقدر محتوای تولید شده توسط شرکت‌ها و برندها بر اساس فرهنگ بومی کاربر بهینه شده باشد،‌ رتبه‌ بهتری از طرف گوگل دریافت می‌کند. بنابراین، شرکت‌ها باید تمرکز خود را روی تغییرات و بومی‌سازی SERP سئوی سایت خود داشته باشند تا بتوانند به رتبه بالایی برسند.

لازم به ذکر است، محتوای بومی شده به این منظور تولید و منتشر می‌شود که کسب‌وکارها باید متناسب با موضوع حوزه کاری خود و فرهنگ مرسوم کاربران در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا کنند. ساخت صفحات شخصی‌سازی شده و توجه به امکانات بصری سایت نکاتی هستند که به بومی‌سازی SERP کمک می‌کند.

حالت People also Ask

بر اساس تحقیقات انجام شده بین ۲.۵ میلیون جستجوی کاربران در گوگل، حالت People also Ask در ۴۸.۶٪ از نتایج جستجوها نمایش داده شده است. این ویژگی مهم، رشد محتوایی سایت‌ها را تضمین می‌کند، تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها علاقه دارند که سایت‌شان در این حالت قرار بگیرد.

حالت People also Ask باعث می‌شود که محتوای وب‌سایت‌‌ها توسط کاربران زیادی دیده شود. برای اینکه سایت‌ها وارد این بخش شوند، باید محتواهای سوالی تولید کنند؛ در واقع لازم است بر اساس پاسخ نیاز کاربران محتوایی تولید شود که بتواند سوال‌های متداول و پرجستجوی آن‌ها را پاسخ دهد.

تولید و انتشار محتوای بلاگ و لندینگ طبق ترند سئو
افزودن اسکیما سوالات پر تکرار در صفحات کمک میکند که فرصت بیشتری در نتایج کسب شود.

برای پیدا کردن سوالات متداول کاربران می‌توان از ابزارهای سئو مثل Keyword Research Tool‌، کوئری‌ها و عبارت‌های طولانی سرچ شده توسط کاربران در Search Console استفاده کرد. پس از اینکه کلیدواژه مورد نظر پیدا شد، باید محتوای سئو شده تولید شود که بتواند پاسخ‌گوی پرسش‌های کاربران باشد. استفاده از این روش می‌توان تا اندازه زیادی رتبه سایت را در نتایج جستجوی گوگل بهبود داد.

جمع بندی

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا، راهکارهای سئو سایت را از جمله سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی تکنیکال برای کسب‌وکارهای مختلف، پیاده‌سازی می‌کند. تیم تخصصی ترا، با انجام و پیاده‌سازی برنامه‌‌ای  جامع در زمینه تدوین استراتژی سئو وب‌سایت‌ و تبلیغ در گوگل با افزایش ترافیک سایت، موجب درآمدزایی بیشتر شرکت‌ها می‌شود.

برای دریافت مشاوره سئو رایگان، می‌توانید با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ ترا تماس بگیرید.

1 دیدگاه دربارهٔ «جدیدترین تغییرات در ترندهای سئو»

  1. علیرضا حاجی‌زاده

    ممنون شما از شما فرزام جان. به نظرم مطلب بلاگ ما درباره خدمات سئو آف پیج رو هم مطالعه کن و اگه سوالی درباره این که سیگنال دقیقا در الگوریتم های گوگل چطور کار می‌کنه، داشتی، از آژانس سئو ترا وقت مشاوره سئو بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

اشتراک گذاری

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: