اهمیت شبکههای اجتماعی در بازاریابی در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است؛ پلتفرمهایی که در ابتدا به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط بین مردم شکل گرفتند، اکنون به رسانهای برای ارتباط برندها با مخاطبان هدفشان تبدیل شدهاند.
دانستن اینکه چه چیزی، چه زمانی و در کجا باید منتشر شود میتواند دیده شدن محتوای رسانههای اجتماعی شما را تا حد زیادی افزایش دهد.
تولید محتوا در شبکههای اجتماعی
یکی از بهترین راهها برای تعامل و ارتباط با مخاطبان هدف، تولید محتوای باکیفیت است. اگر بتوانید محتوایی را برای رسانههای اجتماعی ایجاد کنید که مورد پسند مخاطبانتان باشد، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند. این میتواند به شما کمک کند تا نام برند خود را بر سر زبانها انداخته و به نوبه خود به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید.
برای شروع، خود را در جایگاه مشتریان خود قرار دهید و در مورد آنچه که آنها را وادار به خرید میکند تحقیق کنید. هنگامی که این را بدانید، بهتر متوجه خواهید شد که چه محتوایی بیشتر مورد پسند آنها است و چگونه می توانید اعتماد آنها را جلب کنید.
یکی از سادهترین راهها برای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی و بهطور کلی تولید محتوا در فضای مجازی، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC است. محتوای کاربرساز به دو دلیل میتواند کاربردی باشد، اول اینکه به دلیل جلب اعتماد بیشتر، مخاطبان شما را درگیر میکند و دوم، آگاهی برند شما را افزایش میدهد.
امروزه تولید محتوای متنی تعاریف نوینی به خود گرفته است؛ استراتژی و ارائه خدمات محتوا یعنی خلق اثری مفهومی و ماندگار در راستای اهداف بازاریابی. بهطور کلی میتوان گفت موفقیت تولید محتوا و بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی به پیادهسازی استراتژی مناسب برای تولید محتوا و پلتفرم انتخابی شما بستگی زیادی دارد.
مزایای بازاریابی به کمک شبکههای اجتماعی چیست؟
نسبت به بازاریابی سنتی، شبکههای اجتماعی به شما این قدرت را میدهند که با افراد بیشتری ارتباط و در حقیقت تعامل برقرار کنید. سایر مزایای بازاریابی با شبکههای اجتماعی عبارتند از:
- افزایش آگاهی از برند
- ترافیک ورودی بیشتر
- بهبود رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو
- افزایش اعتبار برند
تدوین استراتژی تولید محتوا در شبکههای اجتماعی
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، تدوین استراتژی تولید محتوا یکی از اصلیترین عوامل موفقیت شما در زمینه بازاریابی به کمک شبکههای اجتماعی است.
- برای محتوای خود هدف تعیین کنید.
- پرسونای مخاطب خود را شناسایی کنید.
- شبکههای اجتماعی مناسبی را انتخاب کنید.
- محتوای اجتماعی را برنامه ریزی کنید.
- یک تقویم محتوایی ایجاد کنید.
- عملکرد محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید.
تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام یک پلتفرم بصری است و به همین دلیل، محتوای عالی میتواند به شما در جذب فالوورهای بسساری در اینستاگرام کمک کند.
چگونه محتوای خوب به شما کمک میکند تا حساب کاربری اینستاگرام خود را رشد دهید؟
- یک برنامه استراتژیک محتوا توسعه دهید.
- موضوع محتوای خود را انتخاب کنید.
- تقویم محتوایی بسازید.
- کپشنهای جذاب آماده کنید.
- درباره بهترین هشتگها تحقیق کنید.
- محتوای جذاب تولید کنید.
پیشنهاد مطالعه: نحوه تبلیغات در شبکههای اجتماعی چگونه است و چه مزایایی دارد؟
تولید محتوا در لینکدین
تولید محتوا در لینکدین به افراد این امکان را میدهد که کار، توانایی و دانش خود را به تصویر بکشند. ممکن است در ابتدا چالشبرانگیز و سخت بهنظر برسد، اما راهی عالی برای ایجاد برند شخصی شما است.
در ادامه این مطلب به چند روش برای ایجاد محتوای موثر و جذاب برای مخاطبان هدف میپردازیم.
جایگاه خود را پیدا کنید
داشتن یک جایگاه به شما این امکان را میدهد که از رقبای خود متمایز شوید. ترکیب زمینههای تخصص و علایق میتواند به شما در شناسایی جایگاه خود کمک کند.
آنچه را که مخاطبان شما میخواهند بخوانند شناسایی کنید
قبل از شروع تولید محتوا، میتوانید برخی از منابع را بهصورت آنلاین بررسی کنید تا به شما در درک تقاضا برای محتوای هدف خود کمک کند.
یک استراتژی محتوا ایجاد کنید
تدوین یک استراتژی محتوا به شما کمک میکند در مسیر اهداف خود بمانید. پیشنهاد میشود یک برنامه محتوایی ایجاد کنید که موضوعات احتمالی و تاریخها را فهرست کند.
به پستهای دیگر توجه کنید
در حالیکه ایجاد محتوا مفید است، پیشنهاد میکنیم به پستهای دیگران در لینکدین توجه کنید.
از تجزیهوتحلیل دادهها استفاده کنید
لینکدین به کاربران خود اجازه میدهد تا اطلاعات مرتبط با محتوای خود را مشاهده و تجزیه و تحلیل کنند. برای تجزیه و تحلیل میتوانید از سوالات کلیدی استفاده کنید:
- آیا محتوای شما به دست مخاطب مناسب میرسد؟
- آیا محتوای شما در مکان مورد نظر به دست متخصصان میرسد؟
- مخاطبان هدف شما چه موضوع و موضوعات محتوایی را ترجیح میدهند؟
تولید محتوا در یوتیوب
وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال به میان میآید، پلتفرمهای زیادی برای انتخاب وجود دارد. داشتن یک کانال یوتیوب ممکن است بهترین مکان برای تبلیغ آنلاین کسبوکار شما باشد.
همیشه میتوانید به یک مخاطب جدید دست پیدا کنید
برای شما ضروری است که هر ویدیو را متناسب با کلمات کلیدی موردنظرتان بهینه کنید. هرچه افراد بیشتری بتوانند ویدیوی شما را از طریق کلمات کلیدی پیدا کنند، نتیجه بهتری خواهید داشت.
ویدئوهای شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند
هنگامی که عنوان یک ویدیو را با کلمات کلیدی و پیوندهایی به وبسایت خود بهینه کنید، امکان دارد که وبسایت شما چندین بار در نتایج جستجو نمایش داده شود. این قابلیت به شرکت شما شانس زیادی برای جلب توجه مشتریان بالقوه میدهد، خواه آنها با تماشای ویدیوی شما شروع کنند یا روی صفحه فرود سایت شما کلیک کنند.
پیشنهاد مطالعه: مدیریت شبکه های اجتماعی
ویدیوهای شما بهطور نامحدود در یوتیوب باقی میمانند
تا زمانی که ویدیوهای شما قوانین YouTube را نقض نکنند، میتوانید آنها را برای همیشه در YouTube نگه دارید. این بدان معنا است که شما میتوانید سالها پس از پست کردن ویدیوهای خود، دائماً بازدیدهای جدیدی از آنها داشته باشید.
انتشار محتوا در یوتیوب بین المللی است
یوتیوب در اکثر کشورها استفاده میشود و این یعنی میتوانید محتوای خود را در سطح جهانی وایرال کنید. کاری که در شرایط مشابه و در سایت خود شما، معمولا با سئو بین المللی ممکن است
امکان داشتن یک ویدیوی خصوصی وجود دارد
این میتواند ویدیویی باشد که فقط بین مشتریان فعلی شما توزیع میشود. همانطور که از نام آن پیداست، عموم مردم نمیتوانند ویدیوهای خصوصی شما را ببینند یا آنها را در یوتیوب، گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر، جستجو کنند. ویدیوهای اختصاصیی باعث میشود مشتریان احساس کنند که منحصر به فرد هستند.
به ویدیوها رونوشت و زیرنویس اضافه کنید
اگر میخواهید مطمئن شوید که تا حد امکان به مشتریان بیشتری دسترسی دارید، باید رونوشتها و زیرنویسها را به همه ویدیوهای خود اضافه کنید. به این ترتیب، میتوانید مطمئن شوید که ویدیوهایتان تقریبا برای همه قابل مشاهده است، چرا که برای مثال یک مشتری ممکن است ناشنوا باشد.
بازخوردها را بررسی کنید
از آن جایی که یک ویدیو به کانال خود اضافه کرده اید، میتوانید نظرات روی آن را کنترل کنید. حتی میتوانید نظرات را در ویدیوی YouTube خود خاموش کنید. این کار به حذف نظرات منفی یا خارج از موضوع مرتبط با کانال YouTube شما کمک میکند.
پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد بازاریابی شبکههای اجتماعی
تولید محتوا در توییتر
توییتهای بصری جذاب ایجاد کنید
محتوای بصری نسبت به متن ساده توجه بیشتری را جلب میکند. توییتر در چند سال اخیر در زمینه محتوای بصری رشد چشمگیری داشته است.
مخاطبان، برندهای مرتبط یا اینفلوئنسرها را تگ کنید
همه ما میدانیم، توییتر یک رسانه عالی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاههای سازنده در مورد یک فالوور، اینفلوئنسر یا برند خاص با ذکر آنها در توییت است. بنابراین، چرا با ذکر برخی از اینفلوئنسرهای شناخته شده، فالوورهای بیشتری به دست نمیآورید؟
از هشتگهای مرتبط استفاده کنید
برای اجرای یک بازاریابی موفق، استفاده از هشتگهای مرتبط ضروری است. هشتگها به شما حس منحصر به فردی در بازار میدهند و به مخاطبان شما در مورد برند یادآوری میکنند. اما باید بدانید که چگونه از هشتگها در توییتر به طور موثر استفاده کنید تا نتایج مثبت آن را مشاهده کنید.
لینک خود را به اشتراک بگذارید
با برنامهریزی، پیوندها و لینکهای وبسایت را به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که توییتهای خود را مطابق با تقویم محتوایی منتشر میکنید. این کار به شما کمک میکند تا به اندازه کافی در رسانههای اجتماعی فعال باشید و همچنین تعامل را افزایش دهید.
یک نکته طنز اضافه کنید
برخلاف لینکدین یا فیسبوک، توییتر یک پلتفرم جوانپسند با لحنی عامیانه و صریحتر است. اکثر برندهایی که در توییتر فعال هستند، قدری طنزی به محتوای خود اضافه میکنند تا توییتها جذابتر و خواندنیتر شوند. این باعث میشود افراد راحتتر با برند شما ارتباط برقرار کنند.
سخن آخر
تولید محتوا در شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، میتواند به برگ برنده کسبوکار شما تبدیل شود. با توجه به حساسیت موجود، تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا نگاهی عمیق به مسئله تولید محتوا دارد. ما در ترا همواره تلاش میکنیم تا با شناخت کسبوکارها و نیاز مخاطبین و با استفاده از استراتژیهای صحیح بازاریابی، به آنها کمک کنیم تا بهترین نتایج را در درازمدت کسب کنند. شما همچنین میتوانید برای رشد کسبوکار خود، بهصورت رایگان از تیم حرفهای ترا مشاوره گرفته و پروپوزال خدمات محتوا را متناسب با نیاز کسبوکارتان در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید.