تکنیک های سئو کلاه خاکستری و تفاوت با سئو سفید

زمان مطالعه: 10 دقیقه
تکنیک‍‌های سئو

«سئو و بهینه‌سازی سایت، یک فرآیند زمان‌بر است». این، یکی از تکراری‌ترین جملات در دیالوگ‌های بین متخصصان سئو و کارفرمایان بوده که هم کارشناسان و هم کارفرمایان دیگر از آن خسته شده‌اند. موضوع وقتی بدتر می‌شود که صاحب وب‌سایت، با جستجوی کلمات کلیدی مد نظر و مقایسه رتبه‌ها، وب‌سایت‌هایی را می‌بینند که دیرتر از او شروع کرده‌اند، اما از آن‌ها جلوتر هستند.

دلیلی این موضوع چیست؟ آیا متخصصین سئو آن‌قدرها هم با کارفرمایان خود صادق نیستند؟

پیش از شروع، باید به عنوان یک متخصص سئو به شما بگویم که چنین وضعیتی ممکن است دلایل بسیار متنوع و گسترده‌ای داشته باشد (یعنی به زبان خودمان، بستگی دارد!). با این حال و بر اساس تجربه، می‌توان پیش‌بینی کرد که دلیل چنین وضعیتی، استفاده رقیب از تکنیک‌های احتمالا پرهزینه و البته حرفه‌ای سئو خاکستری، و تمرکز ما بر سئو کلاه سفید برای کسب ترافیک طبیعی و رشد ارگانیک است.

در این چنین شرایطی ترجیح شما چیست؟ آیا به اصول پایبند می‌مانید و هزینه‌ی زمانی آن را پرداخت می‌کنید؛ یا ریسک تکنیک‌های کلاه خاکستری را تقبل کرده و به سرعت سایت را به مرحله‌ی درآمدزایی هل می‌دهید؟ در این مقاله از وبلاگ آژانس تخصصی سئو ترا، ما قصد داریم تا:

  • دلایل استفاده از سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری را بررسی کرده؛
  • معنی کلاه سفید، کلاه سیاه و تفاوت آن با سئو خاکستری را توضیح داده؛
  • و چند نمونه از تکنیک‌های سیاه، سفید و خاکستری را معرفی کنیم.

بنابراین اگر به کشف یکی از معماها و اسرار جذاب در دنیای بازاریابی اینترنتی علاقه دارید، تا انتهای مطلب با من همراه باشید.

دلایل استفاده از سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری را بررسی کرده؛

سئو کلاه سفید بهتر است یا سئوی خاکستری؟

چندی پیش، یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه پزشکی، به دنبال استخدام یک متخصص درجه یک در حوزه سئو بود. فکر می‌کنم متن آگهی‌ای که آن‌ها منتشر کرده‌اند، برای شما هم جالب باشد:

ما به دنبال کارشناسی هستیم که علاوه بر تسلط بر اصول سئو، خلاقیت را به اوج رسانده باشد، رویکرد تجربه‌محور، قانون‌گریز و خارج از چارچوب به سئو داشته، و بتواند جایگاه‌های پایداری را با استفاده از روشهای علمی و منطقی برای وبسایت به دست بیاورد. اگر این مهارت‌ها را دارید، مشتاق دیدار و صحبت با شما هستیم.

(منبع و نام استارت‌آپ محفوظ است)

نکته بسیار جالب در این آگهی، توجه و علاقه‌ی همزمان آگهی‌دهنده به تکنیک‌های کلاه خاکستری و کلاه سفید در سئو است. به بیان دیگر، از نظر آن‌ها سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری هر دو برای موفقیت در حوزه فوق‌رقابتی که در آن حاضر هستند، مهم محسوب می‌شود. اگر بخواهیم بهتر بگوییم، منظور از «تسلط بر اصول سئو» و «روشهای علمی و منطقی» در این متن، سئوی کلاه سفید و منظور از «خلاقیت» و «رویکرد تجربه‌محور، قانون‌گریز و خارج از چارچوب» تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است.

تکنیک های سئو و فیلم‌های وسترنی

سئو کلاه سفید یا White-Hat SEO چیست؟

سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی بهینه‌سازی سایت است که با ضوابط مد نظر از دید گوگل مطابقت داشته و تنها هدف آن تولید محتوای باکیفیت، و ارائه خدمات درجه یک به مخاطبان است. شاید استفاده از روش‌های سئو کلاه سفید امن‌ترین راهی به‌نظر برسد که در طولانی مدت، می توان نسبت به نتایج آن مطمئن بود. به زبان ساده، در این حالت محتوایی که تولید می‌کنید آنقدر باکیفیت است که سایت‌های دیگر به آن لینک می‌دهند؛ متنی پنهان نمی‌شود و کلمات کلیدی با هدف دستکاری نتایج جستجو بیش از حد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

محبوب ترین تکنیک های سئو کلاه سفید

  • تولید محتوای منظم و با کیفیت
  • بازاریابی محتوا
  • بهبود سئو محلی
  • طراحی رابط و تجربه کاربری خوب
  • استفاده صحیح از URL و انتخاب نام مناسب برای آدرس صفحات سایت
  • ایجاد ساختار منظم و ساده سازی آن برای پیمایش کاربران در سایت
  • لینک دهی داخلی به دیگر محتواهای سایت خود
  • استفاده از مطالب سایت‌های معتبر و لینک دادن به آن‌ها (منظور ما کپی کردن محتوا نیست!)
  • تشویق کاربران به به اشتراک گذاری محتواهای سایت شما و ایجاد قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری مطالب سایت‌ها
  • استفاده از تصاویر و ویدئو در کنار متن
  • سازگار کردن وب‌سایت با موبایل
  • بهبود زمان بارگذاری و بالا بردن سرعت سایت
  • اجازه نظردهی به مخاطبان سایت‌ها
سئو کلاه سیاه چیست؟

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

در SEO، به تکنیک‌هایی که خلاف قوانین و شرایط خدمات موتور عمل می‌کنند، سئو کلاه سیاه می‌گویند و درصورت استفاده از تکنیک‌های آن، موتور جستجو می‌تواند سایت‌ اصلی و سایت‌های متصل به آن را از نمایش در صفحه نتایج جستجو یا SERP منع کند. باید اشاره کنیم که استفاده از سئو کلاه سیاه خطرات زیادی دارد. گوگل اقداماتی را که موتور جستجو به عنوان کلاه سیاه در نظر می‌گیرد را فهرست کرده و به مرور شناسایی و به روز رسانی می‌کند.

سئو کلاه خاکستری چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

همان‌طور که ممکن است از نام آن حدس بزنید، سئوی کلاه خاکستری در جایی بین کلاه سفید و سیاه قرار می‌گیرد. در سئو کلاه خاکستری، بخش‌هایی از روش‌های سئو کلاه سفید و سیاه را با هم ترکیب می‌کنند و ترفندهایی را به وجود می‌آورند که اهداف کاربر محور و سئو محور آن به راحتی از هم قابل تفکیک نیستند. این نوع سئو به اندازه سئوی کلاه سفید قانونی و اصولی نیست و از تکنیک‌های اصولی الگوریتم‌های سئو پیروی نکرده، اما به‌اندازه سئو کلاه سیاه نیز شما را متحمل ریسک جریمه نمی‌کند. سئوی خاکستری در عین رعایت کردن قوانین و دستورالعمل‌های گوگل، با ظرافت از ترفندهای سئوی کلاه سیاه نیز استفاده می‌کند.

ریسک اجرای تکنیک‌های سئو خاکستری چقدر است؟

به طور کلی ترفندهای سئوی خاکستری از طول عمر بیشتری نسبت به سئوی کلاه سیاه دارند اما طول عمر آن از سئوی کلاه سفید کمتر است. تکنیک‌های کلاه خاکستری ممکن است در طول زمان بیشتر مورد بررسی دقیق‌تر موتورهای جستجو قرار گیرند که می‌تواند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد. در حالی که تکنیک‌های کلاه سفید در بلند مدت نتیجه می‌دهند و مدت زمان بیشتری باقی می‌مانند.

چند نمونه از پرطرفدارترین تکنیک‌های سئو خاکستری و کلاه سیاه

فرقی نمی‌کند کدام یک از تکنیک‌های سئو را برای بهبود صفحات وب‌سایتتان انتخاب کرده باشید. مهم‌ترین مسئله شناخت درست از قوانین گوگل و کاربرانی هستند که به سایت شما سر می‌زنند. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر و رعایت اصول سئو وب‌سایت در گام اول باید تفاوت تکنیک‌های مختلف سئو وب‌سایت را درک کنید. بنابراین برای کسب بهترین جایگاه در گوگل نیاز به راهنمایی متخصصان این حوزه دارید.

فراموش نکنید بازاریابی به وسیله سئو شاید با خواندن مقالات موجود آسان به نظر بیاید اما نیازمند آزمون و خطاست که ممکن است زمان و هزینه‌ی زیادی روی دوش شما بگذارد. تکنیک‌های سئو برای هر سایت با توجه به استراتژی محتوایی که در نظر گرفته باشد می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

برخی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری که با استفاده از آن می‌توانید رتبه سایتتان را در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشیده و آن را ماندگار کنید، در زیر ذکر شده است:

خرید دامنه‌های منقضی شده

یکی از پرکاربردترین تکتیک‌های سئو کلاه خاکستری، خرید دامنه است. این تکنیک شامل خرید دامنه‌های منقضی شده و تغییر مسیر آدرس آن برای افزایش سئوی وب سایت و بهبود پروفایل بک لینک شما است.

استفاده از کی‌ورد گپ به عنوان تگ در سایت

کی‌ورد گپ‌ها کلمات کلیدی هستند که جستجوی بالا و محتوای کمی دارند. تعداد زیادی از وبلاگ‌ها یا محصولات شما ممکن است تا حدودی با این کی‌وردها همبستگی داشته باشند. شما می‌توانید با ساختن صفحات تکسونومی مشابه، ترافیک مربوط به کلمات را به سایت خود وارد کرده و سپس کاربر را به سمت محتواهای مرتبط هدایت کنید.

انتشار محتوای باکیفیت در وب‌سایت‌های دیگر بدون لینک

هدف اصلی از این کار، تشویق کاربران به جستجوی نام برند شما، و هدایت آن‌ها به سمت وب سایت کسب و کار است.

انتشار محتواهای عامه پسند در سایت

برخی محتواها ممکن است مستقیما با هدف کسب و کار شما همسو نباشند. با این حال جستجوی بسیار بالایی را به خود اختصاص داده باشد. شما می‌توانید با بالا بردن ترافیک وب سایت خود با کمک این کیوردها، رتبه‌های وب سایت خود را بهبود ببخشید.

تقویت بک لینک ها

گاهی ممکن است متوجه شوید که کسی به صورت خودجوش برای شما لینک باکیفیتی ساخته است و یا از شبکه های اجتماعی به وب سایت شما لینک داده باشد. (همان طور که ما در این صفحه برای چند نفر این کار را انجام داده‌ایم). در این صورت ایجاد لینک برای آن صفحه، تبلیغ آن در شبکه های اجتماعی شرکت و یا هر کاری که موجب تقویت صفحه لینک دهنده شود روی وب سایت شما هم آثار مثبتی خواهد داشت.

ایجاد لینک‌های از عمد بد!

اجازه دهید این مورد را خیلی توضیح ندهیم!

سئو کلاه خاکستری بهتر است یا کلاه سفید؟

سئو کلاه سفید یک تکنیک آهسته، امن و پایدار است که با تکیه بر روش‌های طبیعی و اصول شناخته شده، تصمیم دارد بهترین خدمات را به مخاطبان خود ارائه کند. با این حال برای نتیجه گرفتن از تکنیک‌های کلاه سفید شاید لازم باشد برای مدتی طولانی صبر کنید و یا از روش‌های میانبر دیگری مثل کمپین تبلیغات در گوگل استفاده کنید.

در طرف مقابل تکنیک‌های سئو خاکستری در مقایسه با سئو سیاه تا حد خوبی پایدار هستند. البته این تکنیک‌ها تنها در تعاریف متفاوت نیستند. هدف اصلی سئو خاکستری فریب کاربران و موتور جستجو نیست. علاوه بر این، از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها ریسک استفاده و طول عمر آن‌ها است. تکنیک‌های کلاه سیاه ممکن است در کوتاه‌مدت موثر باشد و در دراز مدت، اثر خود را از دست داده و یا اثر عکس داشته باشند. علاوه‌بر آن، توسعه و سرمایه‌گذاری روی روشی که در نهایت توسط گوگل جریمه می‌شود، اتلاف زمان و هزینه خواهد بود.

به یاد داشته باشید تکنیک‌های کلاه خاکستری امکان دارد زمانی در آینده از سمت گوگل به عنوان تخلف از دستورالعمل شناخته شوند. مثلا دستکاری با استفاده از تاثیر بک لینک ممکن است در آینده باعث جریمه سایت شود. با این حال تا آن زمان ممکن است یک هفته، یک سال و یا چند ده سال فاصله داشته باشیم. 

نظر متخصصان درباره‌ی سئو خاکستری و کلاه سفید چیست؟

در حالت کلی، توصیه‌ی تمام متخصصان سئو، استفاده از روش‌های کلاه سفید محض، دوری از سئو کلاه سیاه و دریافت مشاوره حرفه‌ای پیش از استفاده از تکنیک‌های کلاه خاکستری سئو است. در بسیاری موارد، جان مولر، بری شوارتز، مت کاتس (و بقیه‌ی کسانی که به عنوان سخنگویان رسمی و غیررسمی موتور جستجو شناخته‌ می شوند) از وبمستران خواسته‌اند تا طوری رفتار کنند انگار چیزی به اسم موتور جستجو وجود ندارند.

وقتی کلوچه‌ای توسط یه قناد حرفه‌ای پخته شده و در آن، فقط از مواد اولیه مرغوب استفاده شود؛ حتما مشتریان هم آن را دوست خواهند داشت و فروش آن هم خوب خواهد بود. به همین ترتیب وقتی یک سایت هم محتوا خوبی داشته و هم نظر فنی قوی باشد، قطعا رتبه خوبی کسب می‌کند. به همین دلیل است که در الگوریتم های گوگل، تعداد کلمات داخل صفحه شمرده نمی‌شود؛ همان طور که وزن یک کلوچه در دوست داشتن آن از سمت شما اهمیتی ندارد.

جان مولر

اگر بخواهم ساده بگویم، سایت شما باید به اندازه‌ای خوب باشد که گوگل از نمایش دادن آن در صفحه اول نتایج خجالت‌زده نشود! همچنین وقتی می‌خواهید به دیگران لینک دهید، لازم نیست نگران این باشید که این کار چه اثری بر سئوی شما خواهد گذاشت. اگر دیگران محتوای خوبی تولید کردند و شما از آن محتوا استفاده کرده‌اید، مثل یک انسان خوب به آن‌ها لینک دهید.

بری شوارتز

استفاده از سئوی کلاه سفید یکی از مطمئن‌ترین راه های افزایش بازدید سایت در نتایج گوگل به شمار می‌رود و خطری به همراه ندارد؛ اما استفاده از روش‌های سئو کلاه خاکستری خطر جریمه شدن در آینده را در پی دارد. اگر از نظر ارزیابان و یا الگوریتم، فعالیت‌های شما به شدت مغایر با دستورالعمل‌های موتور جستجو باشد، ممکن است با حذف برخی یا تمام محتوای وب‌سایت خود از صفحه نتایج جستجو، جریمه شوید. اتفاقی که پیش از این برای وب سایت‌های بزرگی مثل ای‌بی ebay و حتی بی‌ام‌و BMW هم افتاده است.

مشاوره با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مطرح که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته می‌تواند بهترین گزینه برای شروع سئوی وبسایتتان باشد.

چرا نوع تکنیک مورد استفاده در سئو، اینقدر اهمیت دارد؟

طبق تحقیقات صورت گرفته، ۶۸٪ از تجربه‌های آنلاین با موتور جستجو شروع می‌شود و بیش از ۵۰٪ از ترافیک وب‌سایت از جستجوهای ارگانیک است؛ به همین دلیل استفاده از انواع تکنیک‌های سئو برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به منظور موفقیت در کسب‌و‌کار و به عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی بسیار مهم است. بنابراین بهتر است با واقعیت روبرو شوید! نتایج رتبه بندی گوگل در موفقیت کسب‌وکار شما تاثیر به‌سزایی دارد. (که البته باز هم بستگی به نوع کسب‌وکار دارد!) 

اگرچه دستورالعمل‌ تعریف شده‌ای برای مشخص کردن مرز تکنیک‌های سئو وجود ندارد اما اگر اصولی که به‌عنوان روش خوب و استاندارد از سمت موتور جستجوگر در نظر گرفته می‌شود را رعایت نکنید، محتوای شما مجازات شده یا اصطلاحاً پنالتی دریافت می‌کند. این اصول، کارهایی است که گوگل (به عنوان بزرگترین و پیچیده‌ترین موتور جستجو) از شما می‌خواهد انجام دهید. این اصول باعث می‌شوند که یک وب‌سایت، بتواند مرجعی قابل اتکا، مفید و ارزش‌آفرین برای دنیای وب باشد.

اگر می‌خواهید با تکنیک‌های سئو سایت آشنا شوید فقط به این مقاله اکتفا نکنید. در کنار مطالعه منابع و مقالات حرفه‌ای‌ترین‌های حوزه سئو، از مشاوره‌ی تخصصی با تیم سئو‌ی آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا برای موفقیت در کسب‌وکارتان غافل نشوید! همین امروز با تماس بگیرید!

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا با استفاده از تجارب بین‌المللی خود در زمینه سئو و تبلیغ در گوگل، می‌توانیم جایگاه وب‌سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا ‌دهیم تا علاوه‌بر افزایش ترافیک ورودی، شاهد افزایش فروش موثر و درآمد بیشتر باشید. برای مشاوره رایگان و تماس با کارشناسان ما به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.

جمع بندی

به‌طورکلی اگر بخواهید جهت رساندن وب‌سایت خود به صفحات اول نتایج گوگل و به دنبال آن بازاریابی به وسیله سئو از روش‌های اصولی سئو (کلاه سفید) استفاده کنید باید زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. در مقابل اگر بخواهید روش‌های غیراصولی (کلاه سیاه) را بر روی وب‌سایتتان پیاده کنید ممکن است توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌تواند به شما کمک کند تا با هزینه کم، ریسک پایین و زمان اندک به صفحات اول برسید. 

بهتر است از سئو خاکستری استفاده کنیم یا سئو سفید؟

تکنیک‌های سئوی سفید پایدارتر و امن‌تر است و بهترین راهکار این است که برای رسیدن به صفحات اول از ترفندهای سئو کلاه سفید به همراه سئو کلاه خاکستری استفاده کنید. البته باید به‌صورت حرفه‌ای و هوشیارانه این کار را انجام دهید.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید به معنای پیروی از دستورالعمل‌های گوگل برای صاحبان وب‌سایت‌ها است.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به معنای استفاده از روش‌های برخلاف دستورالعمل‌های گوگل و با هدف دستکاری غیرطبیعی در نتایج جستجو است. در سئو سیاه، ممکن است استفاده از تکنیک‌هایی که سعی در شبیه‌سازی رفتار سایت‌های موفق دارند تا فعالیت‌های مخرب‌تر (مثل آسیب وارد کردن بر وب‌سایت رقبا) استفاده شوند. سئو سیاه یک روش بسیار پرریسک است؛ چرا که در مواردی منجر به حذف وب‌سایت از SERP شده است.

به کدام‌یک از تکنیک‌های سئو، کلاه سفید گفته می‌شود؟

تولید محتوای ارزشمند، سئو محلی، تبلیغ برای محتوا و فعالیت منظم در شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید است.

آیا دریافت بک‌لینک از شبکه‌های اجتماعی، یک تکنیک سئو کلاه سیاه است؟

بستگی به منظور شما از مطرح کردن این مسأله دارد. در صورتی که این لینکسازی منجر به ورود کاربران زیادی به سایت شما برای مطالعه‌ی محتوا شود، این روش یک روش کلاه سفید و بسیار موثر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: