آیا سئو شدن محتواهای روی وبسایت، واقعا روی کسب رتبه آنها تاثیر میگذارد؟ اصلا سئو محتوا چیست و چقدر برای کسبوکار و موفقیت وبسایت میتواند اثرگذار باشد؟
بسیاری از کارفرمایان تصور میکنند اگر محتوایی خوب و بر اساس تجربهی خود روی وبسایت قرار دهند، گوگل بلافاصله آن مقاله را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. با این حال هر کسی که از اینترنت استفاده کرده باشد، میداند که همیشه بهترین مقالات در صفحه اول گوگل حضور نداشته و گاهی پیدا کردن یک مقالهی مفید از طریق این موتور جستجو، بیاندازه کار سختی است.
البته گوگل همیشه در حال آپدیت الگوریتمهای خود برای ارائهی بهترین پیشنهادات به کاربران است. مثلا شاید شما هم از آپدیتهای محتوای مفید که برای اولین بار در جولای 2022 باعث ریزش رتبههای وبسایتهای زیادی شدند، خبر داشته باشید. نمونهی پایینی، یکی از وبسایتهایی است که در اثر محتوای ضعیف و اسپم، به شدت جریمه شده است. (منبع: توییتر پیام مختار نیا، مدیر دیجیتال مارکتینگ صرافی اوکیاکسچنج)
با وجود همه این تفاصیل، من باید یک خبر خوب (و شاید بد) را به شما بدهم: سئو محتوا همیشه یکی از مهمترین بخشهای بازاریابی از طریق گوگل و سئو مارکتینگ باقی خواهد ماند. در این مقاله از وبسایت آژانس سئو ترا با من همراه باشید تا دربارهی مسائل مهمی مثل:
- چگونگی سئو کردن محتوا برای گوگل،
- مهمترین صفحاتی که به سئو محتوا نیاز دارند،
- و چک لیست موارد مهم در سئوی محتوا
صحبت کنیم. بد نیست بدانید خود این مقاله، یک نمونهی خوب از محتوای سئو شده است.
سئو محتوا چیست؟
سئو محتوا به معنی مناسبسازی و هماهنگ کردن محتواهای سایت شما برای کسب رتبه در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) است. این محتوا، ممکن است هر چیزی باشد: مقاله، ویدئو، جدول قیمت و مشخصات، و حتی کامنتهای بخش نظرات در مورد یک محصول. وظیفهی ما به عنوان متخصصان سئو و محتوا مناسبسازی این محتواها بر اساس نیازهای کسبوکار و اهداف مارکتینگ با هدف کسب بیشترین بازدید از سمت سرویس رایگان سرچ گوگل است.
کاری که تقریبا میتوان نام سئو کلاه خاکستری را روی آن گذاشت.
برای درک منظور ما از سئو کلاه خاکستری، شاید بهتر باشد مقاله تفاوت سئوی سفید و خاکستری در همین وبسایت را مطالعه کنید. سئو کلاه سفید از نظر گوگل، به معنی تولید محتوایی بدون هدف کسب رتبه در موتور جستجو است که صرفا برای کمک به کاربران تهیه میشود. چنین محتوایی لزوما جستجوی زیادی ندارد، اطلاعات آن قابل اعتماد و کاربری هستند، و دستورالعملهای مشابهی که شاید خیلی به مذاق یک کارفرما خوشایند نباشند.
آیا این به این معنی است که ما باید مو به مو به دستورات صفحه «دستورالعملهای گوگل برای تولید محتوای مفید» وفادار باشیم؟ خب، نه! برای درک عمیقتر، باید با مفهوم سئو کلاه خاکستری و تفاوت آن با سئو کلاه سفید بیشتر آشنا شوید.
تفاوت انواع مختلف سئو محتوا
یکی از مشکلاتی که در بسیاری موارد، کارفرمایان و متخصصان مجری پروژههای سئو با آن رو به رو میشوند، تناقض بین صحبتهای متخصص و منابع «معتبر» و «خارجی» -فقط به زبان انگلیسی!- است. منابعی که مالک پروژه با یک یا دو سرچ به آنها برخورد کرده -یا بهتر بگوییم- در معرض بازاریابی محتوایی آن وبسایت قرار گرفته است.
منابعی مبهمی که میگویند: «محتوا باید توسط متخصص نوشته شود»، «محتوا نباید برای کسب رتبه دستکاری شود» «اگر محتوای خوبی تهیه کنید حتما رتبه خواهید گرفت» و موارد دیگری از این دست که در عمل به سختی قابل اجرا هستند.
اوضاع جایی بدتر میشود که با انجام موی به موی این دستورالعملها، کمتر نتیجهای چه از نظر جذب مخاطب، و چه از نظر افزایش ترافیک رقم میخورد. سئو کلاه خاکستری راه حلی است که متخصصان سئو برای این مشکلات ابداع کردهاند. به طور ساده، سئو کلاه خاکستری، روشهایی هستند که:
- بین اهداف کسبوکارها و گوگل، تعادل برقرار کرده و با هوشمندی و دیدی عمیق، به رفتار الگوریتمهای گوگل نگاه میکنند.
- دستورالعملها را نقض نکرده؛ ولی کاملا هم آنها را رعایت نمیکنند.
- بهینه سازیهای مناسب را طوری اعمال میکنند تا به راحتی قابل تشخیص نباشند.
سئو محتوا به دو شکل میتواند انجام شود:
بهینهسازی محتوای درون سایت
معمولا وقتی صحبت از سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری در بهینه سازی وبسایت میشود، ذهن همه به سمت تکنیکهای ساده و منسوخ شده در دهههای قبل میرود. باید بدانید دلیل اصلی قسمتهای زیادی از این ذهنیت، ترویج آن توسط خود متخصصان سئو کلاه سیاه است. تکنیکهای واقعی سئو کلاهسیاه، معمولا به ندرت عمومی میشوند و مثل یک راز بین کسانی که از آن استفاده میکنند، باقی میمانند.
این روشها ممکن است بسیار سیاه (مثل ایجاد تعداد زیادی محتوا از طریق اسکرپ یا هوش مصنوعی در سایتهای اسپم) یا به سختی قابل تشخیص از سفید (مثل ایجاد ارتباط موضوعی قوی و یا تلاش برای اثرگذاری در گراف دانش گوگل) باشند.
به تجربهی شخصی من، این دست بهینهسازیها دارای نتایج قویتر و گاهی ریسک بیشتری هستند. همچنین به باور برخی، این روشها میتوانند به شدت بحثبرانگیز باشند. کمی گیج شدید، نه؟ نگران نباشید. به عنوان کارفرما نیسازی نیست کاملا با تمام تکنیکهای سئو آشنا شوید و در آژانس ترا، این روشها بدون تست قبلی و هماهنگی با مالک وبسایت، اجرا نخواهند شد.
بازاریابی محتوایی و سئو آف پیج محتوا
ما در مقالههای راهنمای خرید بهترین رپورتاژ و ارتباط بک لینک و سئو دربارهی سئو آف پیج کلاه خاکستری و مرز میان کارهای درست و اشتباه در آن توضیحات مفصلی دادهایم. اصولا دربارهی این که چطور محتوای خود را در اینترنت سئو کنیم، صحبتهای زیادی میتوان انجام داد. در سادهترین بیان، برای سئو کردن محتوا با تکنیکهای سئو خارجی، چند موضوع بیشترین اهمیت را دارند:
- تبلیغ و پروموت برای محتوا (با کمپینهای PPC، تبلیغات پیامکی، شبکههای اجتماعی و …)
- لینکسازی خارجی به شیوههای گوناگون
- اطمینان از ایندکس بودن یا حضور لینک صفحه در گوگل
در صورتی که نیاز به بررسی سئو خارجی محتواهای خود دارید، میتوانید از مشاوره آژانس ترا استفاده کنید.
اهمیت کی ورد ریسرچ و کلمات کلیدی در سئو محتوا
یکی دیگر از روشهایی که در سئو محتوا و حتی استراتژی سئو اهمیت بسیار زیادی دارد، تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی مهمترین عبارات جستجو شده از سمت کاربر است. بد نیست بدانید نکتهی مشترک در بسیاری از پروژٰهای ناموفق سئو (در بازگشت سرمایه یا کسب رتبه)، عدم وجود مستندات تحقیق کلمات کلیدی و «مپ کردن» یا هدفگیری کلمات درست روی صفحه متناسب با آن است.
اگر بخواهیم بیشتر به این موضوع، بپردازیم، بحث به سرعت تخصصی شده و از حوصلهی کاربران عادی خارج میشود. در صورتی که راجع به این مورد سوال یا ابهامی دارید، پیشنهاد میکنم در کامنت سوال خود را مطرح کرده و یا به سادگی، با ما تماس بگیرید!
چه محتواهایی به سئو نیاز دارند؟
گفتیم که تقریبا هر چیزی که روی وبسایت شما وجود دارد و بتواند اطلاعات را به کاربر منتقل کند، یک محتوا محسوب میشود. اما آیا ما قرار است برای سئو تمام این محتواها هزینه و زمان صرف کنیم؟ طبیعی است که پاسخ منفی باشد؛ چرا که کسبوکارهای علاقه دارند تا هزینههای خود را تا جای ممکن کم و درآمد خود را بیشتر کنند.
پاسخ سوال «چه محتواهایی به سئو نیاز دارند» را باید در موضوع مطرح شده در چند سطر بالاتر جستجو کرد: تحقیق کلمات کلیدی. با تحقیق کلمات کلیدی ما میتوانیم:
- قیفهای بازاریابی خود را به بهترین شکل طراحی کنیم؛
- متوجه شویم دقیقا کدام کاربران، مشتری بالقوه ما هستند؛
- ساختار مناسب برای سایت خود را انتخاب کنیم؛
- و در نهایت، بفهمیم کدام محتواها نیاز به سئو شدن دارند.
معمولا رایجترین محتواهایی که نیاز به سئو شدن دارند، این موارد هستند:
سئو محتوای صفحات لندینگ
حتما میدانید که در طراحی سایت، چند نوع رویکرد وجود دارد. مثلا طراحی صفحات سایتهای شرکتی، با طراحی یک فروشگاه اینترنتی متفاوت است. این تفاوت در لایههای بسیاری خود را نشان میدهد. از طراحی صفحات گرفته تا لحن برند و نوع محتوا و کلماتی که برای سئو کردن انتخاب میکنیم.
یک صفحه لندینگ، به سادگی اولین صفحهای است که کاربر با کلیک روی لینک گوگل (و یا هر لینک رابط دیگری) آن را مشاهده میکند. هرچند معمولا وقتی از صفحه لندینگ صحبت میشود، منظور صفحاتی است که:
- طراحی زیبایی دارند؛
- روی آنها کادرهای رنگی سبز با فونت درشت دعوت به خرید (یا ثبتنام) قرار دارد؛
- و محتوای آنها به نسبت صفحات مقاله به شکل قابل توجهی کمتر است.
سئو کردن محتوای صفحات لندینگ، معمولا کار پیچیدهای است. چرا که استفاده از تکنیکهای مثل محتوای آسمانخراش یا دیگر روشهای کلاهخاکستری کمی در آنها سخت بوده و ممکن است نرخ تبدیل را پایین بیاورد. این صفحات معمولا بیشترین هزینه و وقت را از نظر سئو شدن محتوای خود طلب میکنند.
سئو صفحات محصول سایت فروشگاهی
دومین نوع از محتواهایی که نیاز به سئو شدن دارند، صفحات دستهبندی محصولات، و پس از آن خود صفحات محصولات هستند. متخصصان سئو معمولا مایل هستند که در جستجوی کلمات کلی، صفحه دستهبندی در گوگل دیده شده و صفحات محصول، کار تقویت دیگر صفحات را به عهده داشته باشند. موضوعی که بسته به نوع کسبوکار یا محصولات ممکن است به شدت متغیر باشد.
سئو مقالات بلاگ
معمولا مقالات بلاگ محبوبترین نوع محتوا نزد متخصصان سئو و منفورترین نزد کارفرماها هستند. چرا که کارفرمایان به سختی میتوانند ارزشی بین این صفحات و درآمد کسبوکار خود پیدا کرده و آن را اتلاف هزینه میبینند. در طرف مقابل، متخصصان سئو از این نوع محتواها به دلیل آزادی عمل زیادی که برای اجرای انواع روشهای سئو خاکستری به آنها میدهد، دفاع میکنند.
این که تا چه حد از انرژی و هزینه باید صرف سئو محتوای صفحات بلاگ یا دیگر صفحات یک وبسایت شود، بسته به سبک کاری متخصص سئو شما تفاوت دارد. برخی متخصصان به قانون پارتو اعتقاد دارند:
هشتاد درصد وقت، نیروی انسانی تیم سئو، هزینه سئو و انرژی رو بذارید روی صفحاتی که ازش پول درمیارید؛ و 20 درصد روی وبلاگتون تمرکز کنید. حالا اون 20 درصد رو پس چرا اصلا برای بلاگ صرف کنیم؟ برای افزایش اعتبار وبسایتتون در اون موضوع و همچنین برندسازی و غیره.
حجت مسگری، متخصص ارشد سئو در دیوار
در حالی که برخی دیگر (مانند صاحب این کیبرد) از اثراتی که وبلاگهای خوب میتوانند روی کلیت وبسایت ایجاد کنند، نمیتوانند چشمپوشی کنند. همچنین وبلاگها در بسیاری از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری به شدت کلیدی محسوب میشوند.
در نهایت، ما در آژانس ترا هر دوی این انتخابها را در پیش کارفرما قرار میدهیم. در صورتی که مطمئن نیستند کدام محتواها باید در سایت شما سئو شوند و کدام یک اهمیت کمتری دارند، در قسمت نظرات آدرس سایت خود را وارد کنید تا یک بررسی اساسی به رایگان برای شما ارسال شود!
اهمیت سئوی محتوا در رتبه بندی گوگل
فکر میکنم تا اینجا تقریبا متوجه فلسفه سئو محتوا و کلیاتی از آن شده باشید. اما هنوز مطمئن نباشید محتواها چطور سئو میشوند. سعی میکنم این موضوع را هر چه مختصرتر توضیح دهم.
معیار کیفیت تولید محتوا از نظر گوگل
خب، وقتش شده تا به مشکلی که ابتدای مقاله مطرح کردیم برگردیم: محتوای باکیفیت از نظر گوگل چیست و چرا با کاری که ما (واقعا) انجام میدهیم تفاوت دارد؟
الگوریتم محتوای مفید گوگل
در زمان نگارش این متن (جولای ۲۰۲۳) مهمترین الگوریتمهای موثر بر رتبهبندی در گوگل، احتمالا الگوریتمهای محتوای مفید Helpful Content و E-E-A-T هستند. تقریبا یک سال پیش از زمان نگارش این متن بود که الگوریتم محتوای مفید از سمت گوگل معرفی شد و یک شبه سایتهای زیادی را از نتایج حذف و ترافیک ارگانیک آنها را به صفر رساند.
گوگل خود در مستندات راهنمای خود توضیحات مفصلی را دربارهی خود ارزیابی محتوای مفید وبسایت قرار داده است. مواردی مثل:
- صحت اطلاعات این محتوا تا چه حد قابل اعتماد است و چه کسی مسئولیت آن را به عهده میگیرد؟ ادعاهای این محتوا بر اساس چه بررسیها و مستنداتی بیان میشود؟
- آیا عنوانهای صفحه واقعا به محتویات محتوای ارائه شده ارتباط دارند؟
- آیا کاربران این محتوا را به دوستان خود توصیه خواهند کرد؟
- آیا محتوای شما اطلاعاتی فراتر از بدیهیات تکراری را بیان میکند؟
- آیا هدف، مخاطب و چگونگی تولید محتوا با نیاز کاربر هم خوانی دارد؟
بررسی جزئیات این سند، زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد و نمیتوان آن را مو به مو زیر ذرهبین برد. با این حال، کافیست بدانید اگر شما به عنوان صاحب کسبوکار مسئولیت محتوای سایت خود را نتوانید کاملا به عهده بگیرید، گوگل هم دلیل ندارد تا به شما رتبه دهد. (بیان خیلی سادهی یک موضوع بسیار پیچیده)
زامبی پیج چیست؟
زامبی پیچ به صورت بیان ساده، صفحاتی هستند که ارزش یا هدف خاصی را در سایت دنبال نمیکنند و معمولا ناخواسته در سایت ما ایجاد شدهاند. برای درک این مسئله شاید مطالعهی این خبر کمک کننده باشد:
شرکت IBM غول فناوری جهان، طی مدت ۹ ماه از سپتامبر ۲۰۲۲تا می ۲۰۲۳، بیش از ۸۰درصد از کل محتوای وبسایت خود، شامل ۱۰۰ها هزار صفحه را حذف یا ادغام کرد. این پروژه بزرگ، در نهایت تبدیل به یک موفقیت عظیم شد که با افزایش ترافیک و میزان رضایت مندی مشتریان و مخاطبین همراه بود.
برایان کیسی از آیبیام می گوید: مدیریت سایت برای ما غیرممکن شده بود و مشتریان ما به سختی از وبسایت استفاده میکردند. درک این موضوع که چنین ساختاری نمی تواند خوب باشد اصلا سخت نیست. البته شاید بپرسید «مگر قرار دادن تمام محصولات امنیتی IBM در دسته امنیتی وب سایت منطقی نیست»؟ چرا هست؛ اما ما به این نتیجه رسیدیم که این روش در طولانی مدت کارایی لازم را ندارد.
همچنین ما باور داشتیم اگر در کشوری به صورت مستقیم حضور داریم، باید از زبان رسمی برای آن منطقه هم پشتیبانی کنیم. اما در واقعیت این امر واقعا از نظر اقتصادی سخت بود؛ مگر اینکه بخواهیم از ترجمههای ماشینی بهدرد نخور استفاده کنیم. من باور دارم. ترجمه بد، بدتر از نداشتن ترجمه -خصوصا ترجمه آشغال ماشینی– است.ما تحقیقات وسیعی میان کاربران مان انجام دادیم و جای تعجبی هم نبود که مردم از ترجمه ماشینی بد واقعا متنفر هستند. موضوع مهمی که بی توجهی به آن باعث از بین رفتن اعتبار و اعتماد به ما می شود. به عنوان فردی که در سئوی بین المللی تمرکز دارد، نمی توانم درک کنم که چطور یک ترجمه وحشتناک می تواند برای شما نرخ تبدیل داشته باشد. بنابراین ترجمهها باید حتما بسیار خوب باشند.
با انجام این تغییرات، ما در نهایت از 165 زبان برای سایت به تنها 10 زبان رسیدیم.
برایان کیسی، مدیر دیجیتال مارکتینگ IBM
همان طور که میبینید شاید گاهی تشخیص زامبی بودن یک صفحه، خیلی هم کار سادهای نباشد. حذف صفحات زامبی، یکی از نقاطی است که در آن، سئو درون صفحه و سئوی محتوا به شدت با یکدیگر در ارتباط هستند.
چک لیست کامل سئو محتوا
به عنوان حسن ختام این مقالهی نسبتا بلند، بد نیست تا لیستی از مهمترین فعالیتهای متخصصین سئو در سئوی محتوا و ویژگی محتوای سئو شده را بررسی کنیم؛. البته بسیاری از این موارد ارتباط نزدیکی با سئو On Page سایت دارند.
آنالیز رقبا و شناسایی شکافهای محتوا
یکی از مشکلات بسیار بزرگ در فضای وب فارسی، تمرکز همهی کسبوکارها بر تولید محتواهای مشابه، تکراری و غیرنوآورانه است. در حالی که کاربران هم از فقر محتوایی شکایت دارند. یکی از مهمترین فعالیتهای ما در تدوین استراتژی سئو، بررسی تایپکهای پوشش داده شده توسط رقبا، سوالات و نیازهای کاربران و محتواهایی است که وبسایتهای دیگر روی آنها کار کردهاند.
محتوای همیشه سبز و محتوای ترند
یکی از ارزشگذاریهایی که در بررسی کیفیت یک محتوا میشود، بررسی بازه اعتبار زمانی آن است. مثلا بسیاری از مقالاتی که خود من در سالهای گذشته دربارهی سئو محتوا نوشتهام، امروز دیگر به خوبی نمیتواند نیازهای کاربران را پوشش دهد. محتوای همیشه سبز، محتوایی است که اصولا تاریخ انقضا نداشته و یا تاریخ انقضایی برای آن در آینده کوتاه مدت وجود نداشته باشد.
در سوی دیگر، محتوای ترند یا داغ، مطالبی هستند که در بازههای کوتاه، به بحث داغ کاربران فضای مجازی تبدیل میشوند و حجم زیادی از جستجو را به خود اختصاص میدهند. یک وبسایت، باید ترکیبی از محتواهای ترند و همیشه سبز را در استراتژی محتوایی خود، جای دهد.
متا تایتل و متا دیسکریپشن
گوگل برای رتبهبندی یک محتوا، دو فاکتور بسیار بازر و انکارنشدنی دارد: عنوان متای صفحه و ترافیک دامنه. در نوشتن عنوانها و تیترهای یک محتوا، این موارد اهمیت زیادی دارند:
- عین کلمه کلیدی که قصد داریم در نتایج آن حضور داشته باشیم، داخل عنوان وجود داشته باشد.
- این عنوان با هدف صفحه و محتوای ما همخوانی داشته باشد.
- در صورتی که این کلمهی کلیدی، LSI مهمی داشته باشد، باید آن کلمه هم در عنوان جای بگیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلمه کلیدی LSI به مقالهیمربوط به آن، مراجعه کنید.
موضوع مهم دیگر در عنوان، جذاب بودن آن است. بد نیست بدانید که جان مولر از گوگل، در سال ۲۰۲۲ ارتباط بین نرخ کلیک و رتبه سایت را رد کرد. با این حال نمیتوان انکار کرد که یک عنوان جذاب در رتبه ۷ نسبت به یک عنوان خسته کننده در رتبه ۴ شانس بهتری برای جذب مخاطب دارد. علاوه بر این، با افزایش کلیکها و بهبود ترافیک صفحه، طبیعتا رتبه سایت هم کم کم بهبود خواهد یافت و از راههای افزایش بازدید سایت محسوب میشود.
نوشتن عنوان جذاب و بر اساس سئو
در کنار عنوان Meta Title، تیتر اصلی صفحه یا <H1> هم در رتبههای سایت اهمیت زیادی دارد. این تیتر اصلی، باید شامل کلمهی کلیدی باشد، به محتوای صفحه و نیاز کاربر اشاره کند و در صورت عوض شدن محتوای تایتل و عنوان در صفحه نتایج گوگل(که به شدت اتفاق رایجی است)، مشکلی ایجاد نکند.
نقش پاراگراف اول در سئوی محتوا
بعد از عنوان جذاب، پاراگراف اول هر محتوا که به نام لید شناخته میشود، مهمترین قسمت هر محتوای سئو شده است. یک پاراگراف اول خوب، می تواند ضعف کلی یک محتوای بد را پوشش دهد. علاوه بر این، استفاده از عبارات پرجستجو و کلمات کلیدی مرتبط در پاراگراف اول برای کسب رتبه لینک محتوا در گوگل، حیاتی است.
سئو محتوا بر اساس شناسایی مخاطبان و پرسونای مشتریان
شاید به نظر برسد که بحث شناسایی نیاز و پرسونای مخاطب، تداخل زیادی با مباحث بازاریابی محتوا داشته باشد. اما نوع مخاطب، ادبیات او و دایره لغاتی که استفاده میکند، میتواند به ما در نوشتن بسیار از عنوانها، پوشش تاپیکها، و تمرکز بر رفع دغدغههای کاربران اثرگذار باشد.
به عنوان مثال، پرسونای ما در این محتوا، جامعه کارفرمایان و مالکان وبسایتی است که در مورد خدمات بازاریابی محتوای آژانس ترا کنجکاو هستند. بنابراین ما به جای بررسی مباحث پیچیده سئو و مارکتینگ، به صورت متمرکز روی موارد مهم برای شما تمرکز کردیم.
آیا هدینگ ها در سئو محتوا مهم هستند؟
هدینگها، تیترهای میان متنهای وب هستند که متن را به بخشهای مشابه تقسیم کرده و جای توضیحات لازم دربارهی هر مبحث را مشخص میکنند. بد نیست بدانید حضور کلمات کلید در هدینگها و حتی ترتیب آنها، در کسب رتبه از سمت موتور جستجو اثر میگذارد. استفاده از تگها به مرتب بودن و هدفدار بودن متن شما کمک کرده و ارتباط هدف صفحه با متن را تقویت میکند.
تگ هدینگ از H1 تا H6 شماره گذاری میشود. هدینگ ۱ از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بوده در حالی که H6 به نسبت اهمیت زیادی ندارد. (که بستگی دارد) اما ما با انتخاب نحوه قرارگیری کلمات در تگهای H1 تا H6، اولویت و تمرکز محتوایی خود را برای گوگل مشخص میکنیم. اگر چه الگوریتمهای گوگل به اندازهای هوشمند هستند که بهراحتی ارتباط بخشهای مختلف محتوا را درک کنند، اما لازم است مطابق با نیاز و سرچ کاربر، از علائم نشانهگذاری (HTML) برای رباتها استفاده کنیم تا راحتتر بتوانند ارتباط معنایی را درک کنند.
به یاد داشته باشید برای خوانایی محتوا، حداکثر هر ۳۰۰ کلمه یک بار از یک هدینگ استفاده کنید.
اثر لینکهای داخلی در سئو محتوا
لینکهای داخلی، علاوه بر انتقال اعتبار میان صفحات سایت و جلوگیری از ساخته شدن صفحات یتیم و پرت، میتوانند به کاربر برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت و مسیریابی او هم کمک زیادی کنند. به باور بسیاری از متخصصان سئو، سهولت گردش کابر میان صفحات مختلف سایت در رتبههای سایت آنها بسیار اثر گذار است.
استفاده از محتوای خوشهای برای سئو محتوا
اجازه دهید به جای توضیح، با یک تصویر ارتباط بین عناوین در محتوای خوشههای را توضیح دهیم:
طول جملات در محتوا نویسی بر اساس سئو
در بسیاری از منابع، به این نکته اشاره شده است که طول جملات یک محتوای سئو شده، باید کمتر از ۳۰ الی ۲۵ کلمه باشد. همچنین بهتر است هر پاراگرف در کمتر از دو الی سه خط تمام شود.
رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا متنی سئو شده
حتما پس از تولید محتوا بر اساس سئو، به بررسی علائم نگارشی آن پرداخته و هرجا اشتباهی دارید، آن را اصلاح کنید. استفاده درست از علایم نگارشی در محتوا، یکی از پارامترهای گوگل در ارزیابی مفید بودن محتوا هم محسوب میشود.
از فونت با سایز مناسب برای نوشته خود استفاده کنید
یکی از تکنیکهای کلاه سیاه که الگوریتم نسبت به آن به شدت حساس است، تکنیک کلاکینگ یا پنهان کردن متن در صفحه است. به همین دلیل باید به شدت از هر گونه رفتار که ممکن است کلاکینگ محسوب شود، خودداری کنید. استفاده از فونت مناسب هم در بهبود تجربهی کاربری داخل سایت کاربر اهمیت زیادی دارد.
سئو محتوای سایت را خودمان انجام دهیم یا آن را برونسپاری کنیم؟
یکی از سوالات رایجی از از من به عنوان کارشناس متخصص در سئو، مارکتینگ و محتوا میشود، این است که:
بهتر است سئو سایت و تولید محتوای خود را داخل سازمان انجام دهیم؛ یا آن را به آژانسهای بیرونی برونسپاری کنیم؟
بسیاری از فعالان کسبوکار دیجیتال
پاسخ من به دوستانم، همیشه توصیه به برونسپاری به آژانسهای بیرونی با یک توضیح ساده بود. صد البته، در صورتی که بتوانید تمام کارها را داخل سازمان خود انجام دهید، بسیار بهتر است. اما مشکل اصلی در شرایط کنونی، دشوار بودن جذب کسانی است که واقعا توانایی این کار را داشته باشند. علاوه بر آن، معمولا کارمندان توانایی جلوگیری از انجام استراتژیهای اشتباه در سازمانهای خود را ندارند؛ در حالی که کارفرمایان معمولا به مشاورههای آژانسهشای بیرونی بیشتر اعتماد میکنند. در نهایت، معمولا هزینههای برونسپاری در مقایسه با استخدام نیرو، به شدت اقتصادیتر هستند. در واقع تا زمانی که وسعت کسبوکار و حضور دیجیتال شما به حد خاصی نرسد، توجیهی برای استخدام متخصص سئو و محتوا داخل سازمان خودتان وجود ندارد.
در صورتی که هنوز نیاز به مشاوره در این مورد دارید، میتوانید از طریق بخش کامنت سایت و یا دیگر راههای ارتباطی، به ما پیام دهید. همچنین در صورتی که با مطالعهی این متن هنوز به پاسخ سوال خود نرسیدهاید، آن را در قسمت کامنتهای سایت درج کنید تا همین جا به آن پاسخ داده شود:
به طور کلی، چندین روش برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد که شامل تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا، استفاده از ابزارهای تحلیل کننده و در نهایت تحلیل رفتار و نیاز کاربران را میتوان برشمرد.
به سادهترین شکل باید گفت که ابتدا نیاز کاربر را درک کنید و مناسبترین صفحه را برای آن نیاز طراحی کنید. در انتها، مطمئن شوید که محتوای شما از سمت الگوریتمهای موتورجستجو، مرتبط و قابل درک هستند.
تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله دارای معیارهای متنوعی است و بسته به نوع و بررسی وضعیت کلمات کلیدی هدف متغیر میشود. بسته به این پاسخ، تعداد کلمات میتواند بین 50 تا 5٬۰00 کلمه متغیر باشد.
سئوی محتوا، بر مناسبسازی محتوای وبسایت برای کاربر و موتور جستجو و همچنین همبستگی آن با کلیت موضوع یک وبسایت تمرکز دارد.
محتوای خوشهای یکی از تکنیکهای سئوی محتوا است که با شناسایی و پوشش حداکثر موضوعات مرتبط با یک موضوع خاص، ارزش محتوایی سایت و صفحات آن را بیشتر کرده و به نوعی، یک استراتزی گسترش و پوشش موارد مرتبط در وبسایتها است.
گپ محتوا یا شکاف محتوا را میتوان به پر کردن موضوعات خاصی که برای اولین بار یا به طور محدودی به آن توجه شده است اشاره کرد. آنالیز محتوای رقبا و بررسی سهم محتوای آنها در بازار هدف به شما کمک میکند تا محتوایی تازه برای مخاطب تولید کنید و مشتریانی که رقیبان قادر به جذب آنها نشده اند را جذب کنید.
گوگل در سندهای راهنمای خود استفاده از هوش مصنوعی را منع نکرده است. با این حال این موضوع پیچیدگیهای خاص زیادی دارد. برخی وبسایتها با استفاده از هوش مصنوعی از سمت گوگل جریمه شده و برخی دیگر هم ار ابتدا نتیجهای از آن نگرفتهاند. در نهایت، گوگل معیارهای چندگانهای را برای ارزیابی کیفیت یک محتوا در نظر میگیرد.
تولید محتوای تخصصی توسط متخصصان همان حوزه یک امتیاز بسیار بزرگ برای هر کسبوکاری به شمار میرود. به شرطی که تولیدکننده محتوا، به اصول بازاریابی محتوایی، سئو محتوا، کپیرایتینگ و چند مهارت دیجیتال مارکتینگ دیگر مسلط باشد.
جمع بندی
سئو محتوا به زبان ساده یعنی بهینه سازی محتوای وبسایت تا در گوگل رتبه بگیرند. این کار معمولا با هدف گرفتن سرچ یک یا چند کلمه و عبارت کلیدی انجام شده و جنبههای مختلفی دارد. به نظر ساده میرسد، نه؟ در واقعیت، سئو محتوا مانند همهی بخشهای سئو دارای پیچیدگیها و ظرافتهای زیادی است. از مهمترین نکات در سئو محتوا باید به آپدیتهای الگوریتم بررسی محتوای گوگل، بهینهسازی محتوا برای درک آسانتر محتوای آن از سمت هوش مصنوعی گوگل، و متناسبسازی محتوا بر اساس کسب و کار و نیاز مخاطب است.
تقریبا هر صفحهای که دیده شدن لینک آن در صفحه نتایج گوگل مهم است، نیاز به سئو محتوا دارد. البته نوع سئو کردن محتوای مذکور بر اساس نوع صفحه متفاوت است. مثلا سئو صفحات فروشگاهی با مقالات یکسان نبوده و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. از نظر ما، بهترین کار برای سئو محتوای وبسایت، دریافت مشاوره از یک آژانس تولید محتوای سئو محور و و معتمد است. برای مشاوره رایگان تولید محتوا و سئو، همین الان با آژانس سئو ترا تماس بگیرید!