پیش از اینکه درباره سئو محتوا صحبت کنیم، ابتدا لازم است پرسشی را مطرح نماییم. آیا میدانید برای داشتن سایتی با رتبه و ترافیک ورودی بالا چه عواملی میتوانند مؤثر باشند؟ رعایت بسیاری از عوامل میتواند به رشد سایت شما کمک کند؛ در این مطلب میخواهیم به یکی از این چندین عوامل بپردازیم. با سئو محتوا آشنایی دارید؟ اصلاً سئو یعنی چه؟ با دانستن نکات بسیار مهمی که به شما آموزش میدهیم، میتوانید بهخوبی سایت خود را بهبود داده و به نتایج فوقالعادهای برسید.
سئو به چه معنا است؟
سئو یا SEO یا Search Engine Optimization، از سری فعالیتهایی است که با توجه به استانداردهای موتورهای جستجو به بهبود سایت شما کمک کرده و باعث جذب بازدیدکنندگان میشود. مجموعه فعالیتهایی نظیر، طراحی مناسب و استاندارد وبسایت، انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی و عنوانهای جذاب، دریافت بکلینکهای معتبر و… سبب میشود رتبه بهتر و برتری را در موتورهای جستجو، مانند گوگل کسب کنیم.
در این مطلب می خواهیم به سئو محتوا یا بهعبارتی دیگر، تولید محتوا بر اساس سئو بپردازیم. سئو را میتوان به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیمبندی کرد که در ادامه به توضیح مختصری در این رابطه میپردازیم.
.برای مطالعه بیشتر به بخش آموزش سئو مراجعه کنید
سئو داخلی
به فعالیتهایی که شما در راستای بهبود سئو در داخل سایت خود انجام میدهید، سئو داخلی گفته میشود. در این قسمت با بهبود مطالب و محتوای موجود در سایت، بازدیدکنندگان و مخاطبان وبسایت افزوده میشود. تولید محتوای متنی سئو شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، یکی از زیر مجموعههای سئو داخلی میباشد.
سئو خارجی
سئو خارجی، از دیگر فعالیتهایی است که به شما در راستای رشد سایت کمک میکند. اما همانطور که از نامش پیداست، این فعالیتها خارج از سایت انجام میشوند. بهطور کلی، برای افزایش اعتبار و شهرت سایت خود میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی، سایتهای دیگر و… به تبلیغ محتوا بپردازید. دریافت بکلینکها از سری اقداماتی است که زیر مجموعه سئو خارجی به حساب میآید. با لینک دادن به سایتهای معتبر و معروف میتوانید به اعتبار مناسبی دست پیدا کنید.
از زیر مجموعههای سئو داخلی که پیش تر به توضیح مختصری از آن اشاره کردیم، سئو محتوا است؛ یعنی محتوایی که تولید کردیم، اصول سئو را رعایت کرده تا موتورهای جستجو مانند گوگل، آن را فهمیده و کاربر را به خوبی هدایت کند.
منظور از محتوا چیست؟
محتوا هر چیزی میتواند باشد، مهم این است که جدید بوده و توسط افراد خلق شود. این محتوا میتواند به صورت متنی، تصویری، ویدئویی، گرافیکی، پادکست و … باشد. با تولید محتوا میتوانیم با مخاطبان و عموم مردم ارتباط بر قرار کرده و کسبوکار خود را برایشان توضیح دهیم؛ در این صورت میتوانیم با محتوای خوب و خلاقانهای که ایجاد کردیم، مخاطبان را به سمت خود جذب کرده و به فروش خوبی از محصولات خوب برسیم.
تولید محتوای متنی
محتوای متنی یکی از انواع محتوا بوده و خود به چند دسته تقسیم میشود.
محتوا متنی عمومی
محتوا متنی تخصصی
محتوا متنی در شبکههای اجتماعی
محتوا متنی تبلیغاتی
محتوا متنی با هدف معرفی محصول
اصول و نکات کلیدی در سئو محتوا
برای داشتن محتوایی خوب لازم است اصول تولید محتوا و سئو را رعایت کنیم. ما میخواهیم باهم این مسیر را طی کرده و با توقف در هر ایستگاه مطلبی آموزنده را در اختیار شما قرار دهیم. اولین ایستگاه برای شروع، داشتن ایدهای مناسب میباشد. کسبوکاری که برای رشد آن میخواهید وارد این مسیر شوید چیست؟ چه ایدهای برای نحوه چیدمان سایت دارید؟ ایده خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید تا بتوانید بهتر متوجه نقاط قدرت و ضعف آن شوید. اگر ایده خود را پیدا کردید، میتوانیم باهم وارد ایستگاه بعدی شویم.
پیشنهاد مطالعه: ویژگیها و کاربردهای سئو کلاه سیاه
انتخاب موضوع و کلید واژه مناسب
یکی از مواردی که باید در سئو محتوا خود در نظر داشته باشید، کلیدواژه ها هستند. لیستی از کلیدواژهها تهیه کنید؛ سپس شروع به ساختن عنوانی جذاب کنید، آن قدر ادامه دهید تا بالاخره بهترین موضوع را کشف کنید. کلیدواژه و عنوان هر دو از اهمیت فوقالعاده مهمی برخوردارند. کاربران با سرچ کردن کلمات کلیدی مورد نظر خود، در بین سایتها میتوانند به جواب سؤال خود دست پیدا کنند. در این بین که مخاطب بین موضوعات مختلف در گردش است، با عنوان جذاب خود میتوانید توجه او را جلب کنید و اولین کلیک بر روی سایت شما خورده میشود. در نظر بگیرید، استفاده از کلیدواژه اگر به صورت زیاد از حد به کار رود، نتیجه عکس داده و گوگل آن را قبول نمیکند. این کار باعث میشود نتوانید به رتبه خوبی برسید.
بررسی رقبا و شناسایی گپهای محتوایی
این کار میتواند کمک بسیار خوبی برایتان باشد. شما به خوبی میتوانید متوجه چگونگی نوشتن مطلب، تقسیمبندی و تیتر گذاری و نقاط ضعف و قوت و … آنان شوید.
شناخت نیاز کاربر و پاسخ به آن
یکی از مهمترین نکات، در نظر داشتن نیازها و دغدغههای کاربران میباشد. داشتن این اطلاعات به شما در تولید محتوایی بهتر و برتر کمک فوقالعادهای خواهد کرد. به عنوان مثال یکی از نیازهای کاربران، پیدا کردن مطالب آموزشی میباشد. تولید محتوا آموزشی میتواند برای خاص بودن شما تأثیر بسیاری داشته باشد. اشاره به جزئیات موضوع است؛ سعی کنید از سطحی و خلاصه نوشتن مطلب خودداری کرده و نوشته خود را کمی دقیق تر کنید.
بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد محتوای بنیادی بدانید
درباره خود و هدفتان صحبت کنید
اجازه دهید مخاطبان با شما احساس راحتی داشته باشند. اگر اطلاعاتی در رابطه با شما گفته میشود، با تولید محتوایی آن خبر را تأیید و یا تکذیب کنید. با معرفی کامل خود، اجازه ندهید شک و شبههای باقی بماند.
رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا متنی سئو شده
حتما پس از تولید محتوا بر اساس سئو، بهدرستی علائم نگارشی آن پرداخته و هرجا اشتباهی دارید اقدام به اصلاح آن کنید. اگر از علامتهای نگارشی مانند، ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول و… به درستی استفاده نشود، ممکن است خواننده گیج شده و درنهایت منجر به بدفهمی شود.
از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید، تعداد کلمات در هر مقاله میباشد. حداقل تعداد 500 کلمه میباشد؛ چرا 500 کلمه؟ به ای دلیل که گوگل این مقدار را در نظر نگرفته و ممکن است اقدام به جریمه شما کند. شما میتوانید محتوای خود را به 4000 کلمه نیز برسانید. البته نباید از این نکته مهم غافل شوید که طبق آخرین بهروزرسانیهای گوگل، ملاک، بر طرف شدن نیاز کاربر پس از خواندن محتوای شما است. بنابراین، اگر یک محتوای 700 کلمهای تا اندازهای مفید و کاربردی است که به تمامی سوالات مهم کاربر در یک موضوع خاص پاسخ میدهد، نیازی وجود ندارد که بخواهید با تکرار مکررات یا اضافه کردن مطالب حاشیهای، حجم محتوا و تعداد کلمات آن را زیاد کنید.
از تگ هدینگ یا تگ عناوین غافل نشوید
در واقع تگ هدینگ برای جداسازی عناوین محتوا به کار رفته و از H1 تا H6 شماره گذاری میشود. در نظر داشته باشید H1 از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بوده در حالی که H6 اهمیت آنچنانی ندارد. در نوشته محتوا خود این ترتیب را حتماً رعایت کرده تا دچار تأثیرات منفی آن نشوید. استفاده از تگها به مرتب بودن و هدفدار بودن متن شما کمک کرده و باعث ارتباطشان با متن شما میشود.
اگر چه الگوریتمهای گوگل به اندازهای هوشمند هستند که بهراحتی ارتباط بخشهای مختلف محتوا را درک کنند، اما لازم است مطابق با نیاز و سرچ کاربر، از علائم نشانهگذاری (HTML) برای رباتها استفاده کنیم تا راحتتر بتوانند ارتباط معنایی را درک کنند. در حقیقت، با انتخاب H1 تا H6، اولویت خود را برای رباتها مشخص میکنیم.
از متا استفاده کنید
کلید واژه مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. یک سری عناوین در صفحه ی اول گوگل برای شما ظاهر میشود. در قسمت زیرین این عناوین یکسری مطالب به صورت خلاصه وار خواهید دید. این قسمت همان قسمت توضیحات متا متن است. میتوانید با داشتن همین توضیحات 25 تا 30 کلمه ای به سئو محتوا متنی خود پرداخته و تأثیر بسیاری در دیده شدن داشته باشید. نوشتن توضیحات متا و تگ عنوان بهصورت جذاب و هدفمند، از جمله مواردی هستند که در ترغیب مخاطب به کلیک کردن روی لینک محتوا و در نتیجه بالا رفتن نرخ CTR سایت، اثر شگفتانگیزی دارند.
استفاده از لینکهای داخلی و خارجی
استفاده از بک لینکها باعث تشویق از سوی گوگل میشود. حتماً در هنگام بک لینک دادن ارزش و اعتبار سایت مقصد را به خوبی در نظر بگیرید، چرا که این کار باعث میشود اعتبار آن سایت به شما نیز منتقل شود.
لینکهای داخلی به خوبی میتوانند کاربر را به هر سمت و سویی از سایت شما هدایت کنند و کاربر را با دیگر قسمتهای سایت و خدماتش آشنا کنند. لینکها نیز در سئو محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد.
بیشتر بخوانید: پیلار پیج (Pillar Page) یا محتوای ستونی، چه چیزی در موردش می دانید؟
چگونه یک محتوا متنی سئو شده و خوانا داشته باشیم؟
حتماً شما هم تا به حال به دنبال مطالبی در سایت مختلف گشته و با انواع ساختارهای نوشتاری رو به رو شدهاید. چه متنی برای شما جالب و هیجان انگیز به نظر رسیدهاست؟ جذاب نوشتن و رعایت کردن نکات نگارشی باعث میشوند خواننده متن را با ذوق و اشتیاق بیشتری مطالعه کند. متنهای سنگین را میتوانید با رعایت سادهترین نکات، به متنهایی جالب و زیبا تبدیل کنید.
اهمیت هدینگها
اگر مطلب شما تیتربندی خوبی داشته باشد و از اصول و ترتیب تگها به خوبی پیروی کند، کاربر بهراحتی میتواند پاسخ جواب سؤال خود را پیدا کند. اگر متن بههم پیوسته و بدون تیتری باشد، این را بدانید که کاربران هیچ وقت سعی در پیدا کردن جواب سؤال خود در آن شلوغ بازار کلمات نخواهند گشت. حتماً مطالب خود را با توجه به ارتباطشان با هم دستهبندی و این نظم را در متن خود ایجاد کنید. میتوانید برای خوانایی بهتر و بیشتر اقدام به بولد کردن تیترها کنید؛ این کار باعث میشود متن از حالت یکدستی خود خارج شود.
از سایزهای مناسب برای نوشته خود استفاده کنید
از دیگر نکات مهمی که در محتوا متنی شما تأثیر میگذارد، انتخاب صحیح فونت کلمات است. فونتهای ریز هیچ جذابیتی برای خواننده نداشته و او را از خواندن مطلب دور میکند. ممکن است مطلب شما کاملاً تمام اصول را رعایت و اصول محتوا سئو شده آن به درستی انجام شده باشد، اما فونت آن میتوانند باعث شود کاربران زیادی را از دست دهید. بنابراین اهمیت این موضوع را جدی بگیرید و از فونتهای مناسب برای مطلب خود استفاده کنید. از نکات دیگر این که میتوانید قسمتهای مهم یا عناوین را بزرگتر از دیگر کلمات نشان دهید. این کار به جذابیت متن شما اضافه میکند و از یکنواختی آن کم میکند.
میتوانید از تیم فنی و طراحی سایت خود بخواهید که فونتی خوانا با سایز مناسب را بهعنوان فونت استاندارد برای سایت انتخاب کنند.
بیشتر بخوانید: بک لینک فالو و نوفالو چیست و چه اندازه برای سئو مفید است؟
استفاده از تصاویر
میتوانید در قسمتهایی از متن عکس مناسب و جذابی را قرار دهید. علاوهبر عکس، میتوانید از علائم گرافیکی برای بهتر توضیح دادن متن نیز استفاده کنید. این کار به شما در خوانایی مطلب کمک بسیار ویژه ای میکند.
سخن آخر …
در این مطلب سعی کردیم تا با مفاهیمی ساده شما را با سئو محتوا آشنا کنیم و نحوه تولید محتوا بر اساس سئو را برایتان توضیح دهیم. با داشتن تجربه و تمرین بسیار میتوانید در تولید محتواو سئو حرفهای شوید. این نکات مهم به شما کمک بسیاری میکنند تا محتوای وبسایت شما به خوبی دیده شده و از رتبه خوبی در گوگل برخوردار شوید.
گپ محتوا یا شکاف محتوا را میتوان به پر کردن موضوعات خاصی که برای اولین بار یا به طور محدودی به آن توجه شده است اشاره کرد. آنالیز محتوای رقبا و بررسی سهم محتوای آنها در بازار هدف به شما کمک میکند تا محتوایی تازه برای مخاطب تولید کنید و مشتریانی که رقیبان قادر به جذب آنها نشده اند را جذب کنید.
محتوای خوشهای یکی از تکنیکهای سئوی محتوا است که با دربرگرفتن حداکثر کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص ارزش محتوا را بیشتر میکند و در نتیجه افزایش بازدید سایت میشود.