راه‌کارهای مفید برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

فهرست مطالب

طراحی کمپین تبلیغاتی

کسب‌وکارها به کمک طراحی کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از پیام‌های تبلیغاتی خود را به اشتراک گذاشته و یک ارتباط بازاریابی یکپارچه را تشکیل می‌دهد. به عبارتی دیگر، طبق تعریف استاندارد، کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از واحدهای تبلیغاتی است که حول محور یک پیام می‌چرخند و برای رسیدن به یک هدف خاص در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال را با هدف دستیابی به اهدافی مانند آگاهی از نام تجاری یا افزایش فروش اجرا کند. 

کمپین‌های تبلیغاتی از کانال‌های رسانه‌ای متنوع در یک بازه زمانی خاص استفاده می‌کنند و بخش مشخصی از مخاطبان شناسایی‌شده را هدف قرار می‌دهند.

5 نکته کلیدی برای طراحی کمپین تبلیغاتی

  • ارتباطات بازاریابی یکپارچه (Integrated Marketing Communications): ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) یک رویکرد مفهومی است که توسط اکثر سازمان‌ها برای توسعه یک برنامه استراتژیک در مورد نحوه اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده می‌شود.
  • کانال‌های رسانه‌ای (Media Channels): کانال‌های رسانه‌ای که به نام کانال‌های ارتباطی بازاریابی نیز شناخته می‌شوند، برای ایجاد ارتباط با مصرف‌کننده هدف و تأثیرگذاری بر رفتار آنان استفاده می‌شوند.
  • موقعیت‌یابی (Positioning): در تبلیغات، برندهای مختلف برای سبقت گرفتن در زمینه ماندگاری در ذهن مصرف‌کننده، با هم رقابت می‌کنند.
  •  نمودار فرآیند ارتباطات (The Communications Process Diagram): نمودار فرآیند ارتباطات، عملیات یک کمپین تبلیغاتی و جریان ارتباط بین یک سازمان معین و مصرف‌کننده را در کنار هم قرار می‌دهد.
  •  نقاط تماس (Touch Points): نقطه تماس را می‌توان به هر روشی نسبت داد که مصرف‌کنندگان و مشتریان بالقوه از طریق آن می‌توانند با یک سازمان تجاری در تعامل باشند، خواه شخص با فرد باشد، خواه از طریق وب‌سایت، یک برنامه یا هر روش ارتباطی دیگر.

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که باید در مورد مدل بازاریابی آیدا بدانید+مثال‌هایی در مورد آن

دلایل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

همان‌طور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم، شرکت‌ها با راه‌اندازی انواع کمپین‌های تبلیغاتی، برای رسیدن به اهداف متفاوتی در تلاش هستند. برای مثال، نوع طراحی کمپین تبلیغاتی و هدف‌های برندی که به‌تازگی وارد بازار شده در مقایسه با یک برند مشهور، کاملا متفاوت است. در ادامه به سه دلیل اصلی برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی اشاره می‌کنیم.

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

1. افزایش آگاهی از برند

اگر به تازگی کسب‌و‌کار خود را راه اندازی کرده‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که بازار هدف شما نداند شما چه کسی هستید یا چه‌کار می‌کنید، حتی اگر شرکت شما برای مدتی طولانی مشغول به فعالیت باشد، هم‌چنان برای گسترش سهم بازار به کمک نیاز دارید. بنابراین هنگامی که استراتژی بازاریابی خود را به درستی تنظیم و مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، به یک کمپین بازاریابی دیجیتال یا 360 درجه نیاز خواهید داشت. 

2. تبلیغ محصولات و خدمات 

کمپین‌های بازاریابی به مصرف‌کنندگان هدف در مورد محصولات، خدمات، تخفیف‌ها و پیشنهادات شما اطلاع می‌دهند، همچنین:

  • مزایای رقابتی محصول را برجسته می‌کنند.
  • داستان کسب و‌کار شما را بیان می‌کنند. 
  • مشتریان جدید را جذب می‌کنند.
  • مشتریان قدیمی را حفظ می‌کنند.

3. جذب فروش بیشتر

هدف اصلی هر کسب‌وکاری کسب درآمد است. کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند به کسب‌و‌کار شما کمک کنند تا فروش بیشتری داشته باشید و سوددهی‌تان را افزایش دهید. همچنین، راه‌اندازی کمپین به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید و به‌طور بالقوه به بازارهای جدید نفوذ کنید.

طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

فاکتورهای موثر در طراحی کمپین تبلیغاتی موفق

موفقیت یک کمپین بازاریابی به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از آن‌ها ممکن است خارج از کنترل شما باشند، اما بدون شک، برخی کاملا قابل مدیریت هستند. در ادامه به اصلی‌ترین مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی اشاره خواهیم کرد که در موفقیت آن نقشی کلیدی دارند.

1. پرسونای مخاطب هدف خود را به وضوح تعریف کنید.

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است چه کسی را هدف قرار می‌دهید؟ شما باید اطمینان حاصل کنید که کمپین‌تان متناسب با پرسونای مشتری شما طراحی و اجرا شده است.

2. اهداف خود را تعیین کنید.

قبل از اینکه بخواهید یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید، باید بدانید که چه انتظاراتی از آن دارید؟ آیا می‌خواهید مشتریان جدید جذب کنید، مشتریان موجود را دوباره به سمت خود بکشانید یا قصد دارید فروش یک محصول یا خدمت خاصی را افزایش دهید.

3. بودجه خود را مشخص کنید.

برای رسیدن به اهداف خود، باید بدانید که چقدر آماده سرمایه‌گذاری برای بازاریابی خود هستید؟ از قبل باید تا حد امکان تمام هزینه‌‌های پیش‌رو مانند منابع داخلی یا خارجی مورد نیاز طراحی کمپین تبلیغاتی و زمان‌بندی آن را تخمین بزنید.

پیشنهاد مطالعه: آنچه درباره تبلیغات کلیکی باید بدانید

4. محتوای هدف‌مند ایجاد کنید.

هنگامی که مخاطبان و اهداف خود را در ذهن دارید، لازم است فعالیت‌ها و کمپین‌های رقبای خود را نیز بررسی کنید. هرگز از کار یک رقیب کپی نکنید؛ در عوض، از ایده‌های آن به عنوان یک شروع خوب برای کمپین خود استفاده و با افزودن خلاقیت، آن را بهبود دهید. 

5. محتوای با ارزش ارائه دهید.

قرار نیست همه پس از دیدن یکی از کمپین‌های شما، محصول شما را بخرند یا از خدمات‌تان استفاده کنند. از هر کمپین به عنوان راهی برای نمایش محصولات خود استفاده کنید و به مشتریان بالقوه کمک کنید تا شما را بهتر بشناسند. به آن‌ها محتوای بسیار ارزشمند و منحصر‌به‌فردی ارائه بدهید مثل یک ویدیو، یک کتاب الکترونیکی یا یک مشاوره رایگان، تا خودتان را از رقبا متمایز کنید.

6. شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید.

اشتراک‌گذاری کمپین خود را آسان کنید. برای مثال، کمپین شما باید به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیس‌بوک، توییتر، پینترست، لینکدین به اشتراک گذاشته شود.

7. کمپین خود را تبلیغ کنید.

اکنون که کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اید، وقت آن است که آن را تبلیغ یا پروموت کنید. ابتدا باید کانال مناسب را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود انتخاب کنید.

نمونه‌ای از یک کمپین تبلیغاتی موفق

شرکت کوکاکولا همیشه در بین ۵ برند معروف در سراسر دنیا به شمار آمده است و کم‌تر کسی را می‌توان یافت که حداقل یک بار نام این شرکت را نشنیده یا نوشابه‌های خوشمزه‌اش را نچشیده باشد. اما معروفیت کوکاکولا فقط برای طعم دلنشین نوشابه‌هایش نیست بلکه این شرکت به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هیجان‌انگیز نیز معروف است. در یکی از کمپین های معروف کوکاکولا، باید مانند مامور ۰۰۷ یا همان جیمز باند، کارهای خارق‌العاده انجام دهید تا به جایزه کمپین برسید.

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا

تمام نوشابه‌های این برند، از جمله قوطی و بطری، برای فیلم باند طراحی شدند. شرکت کوکاکولا بیان کرد که در این کمپین با سینماها برای مشارکت بیش‌تر افراد همکاری کرده و از تبلیغات محیطی و شبکه‌های اجتماعی کمک گرفته است.

جیمز باند یک نماد و شخصیت جهانی است و این همکاری یک تجربه عالی برای کوکاکولا زیرو بود.

اهمیت طراحی کمپین‌های تبلیغاتی به‌عنوان اصلی‌ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب‌وکارها 

 اگر صاحب کسب‌و‌کار کوچکی هستید که سعی در افزایش آگاهی از برند دارد یا یک شرکت قدیمی هستید که محصول جدیدی را به بازار عرضه می‌کند، یک کمپین تبلیغاتی خوب می‌تواند کسب و‌کار شما را از سایر رقبا متمایز کند. بازاریابان هوشمند محصولات و خدمات خود را از طریق پلتفرم‌های مختلف آفلاین از جمله تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها تبلیغ کرده و همچنین از تکنیک‌های نوآورانه دیگری برای اجرای کمپین تبلیغاتی دیجیتال و تعامل گسترده با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. 

خدمات طراحی کمپین تبلیغاتی ترا

خدماتی که شرکت ترا در راستای پیش‌رفت و دیده شدن کسب‌و‌کار شما انجام می‌دهد عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی خلاقانه
  • برندینگ
  • تولید محتوای متناسب با برند
  • بالا بردن نرخ تعامل کاربران
  • معرفی محصولات جدید
  • افزایش آگاهی از برند 

به‌طور خلاصه می‌توان گفت طراحی کمپین‌ تبلیغاتی در راستای اهداف گوناگونی شکل می‌گیرد. یکی از بخش‌های کمپین‌های بازاریابی می‌تواند شامل تبلیغ یک محصول یا برند خاص به‌طور هماهنگ باشد. برای اجرای انواع کمپین‌ تبلیغاتی دیجیتال موفق لازم است اصول و فاکتورهای خاصی را رعایت کنید. شرکت ترا با دارا بودن متخصصان دیجیتال مارکتینگ و تجربه در راه‌اندازی انواع کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال، به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا به اهداف خود نزدیک‌تر شوید و به سود بیشتری دست یابید.

برای دریافت مشاوره طراحی کمپین، می‌توانید با شماره ۵۹ ۹۵ ۹۱۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید یا از طریق چت آنلاین با ما در ارتباط باشید.

پرسش‌های متداول

کمپین تبلیغاتی دیجیتال چیست؟

کمپین تبلیغاتی دیجیتال، مجموعه‌ای از تبلیغات در بستر دیجیتال است که حول یک پیام واحد می‌چرخد و برای رسیدن به یک هدف خاص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال را برای رسیدن به یکی از اهداف خود مانند ایجاد آگاهی از برند برای یک محصول جدید اجرا کند. در این نوع از کمپین، صرفا از رسانه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین بهره گرفته می‌شود.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی کدامند؟

کمپین آگاهی از برند
کمپین 360 درجه
کمپین بازاریابی موتورهای جستجو
کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
کمپین بازاریابی محتوای UGC
کمپین بازاریابی ایمیلی
کمپین روابط عمومی
کمپین معرفی محصول
کمپین بازاریابی بازگشتی
کمپین تبلیغاتی دیجیتال
کمپین سئو
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
کمپین بازاریابی ویدیویی
کمپین تغییر نام برند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: