13 نکته برای تبدیل شدن به یک ماشین تولید محتوا

فهرست مطالب

ماشین تولید محتوا

ماشین تولید محتوا

اگر از طریق اینترنت و به صورت آنلاین کار می‌کنید یا یک تولیدکننده‌ی محتوا هستید، احتمالا می‌دانید که تولید محتوا چقدر برای جذب مشتری کسب و کارهای مهم است. در نتیجه باید در این کار به جزییات توجه زیادی داشت تا نتیجه‌ی خوبی دریافت کرد. همچنین اگر تولید محتوا و کسب و کار آنلاین، شغل اصلی شما است و از این راه کسب درآمد می‌کنید، باید بسیار حرفه‌ای عمل کنید و تبدیل به یک ماشین تولید محتوا شوید.

روش‌های زیادی برای ارائه محتوای جذاب وجود دارد اما راهکار‌هایی وجود دارند که می‌توانند بر روی کاربران تاثیر بیشتری بگذارند. در واقع مهم‌ترین اصل این است که محتوایی تولید کنید که نظر مخاطب را جلب کند در نتیجه اگر محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، خوانده و دیده نشود، فعالیت کاری شما در این حوزه بی‌نتیجه خواهد ماند.

پس اگر می‌خواهید کیفیت تولید محتوای خود را بهبود ببخشید در ادامه با ما همراه شوید تا ۱۳ راهکار برای حرفه‌ای شدن در زمینه‌ی تولید محتوا و تبدیل شدن به یک ماشین تولید محتوا را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا باید تولید محتوا کنید؟

قبل از هرچیزی باید به این موضوع عمیقا فکر کنید که چرا تولید محتوا برای یک کسب و کار آنلاین بسیار مهم است. به طور کلی باید بگوییم که تولید محتوا به کسب و کار شما از چندین لحاظ کمک خواهد کرد و باعث موفقیت و دیده‌ شدن در کسب و کار مورد نظر خواهد شد. تولید محتوا، پرکاربردترین راهکار برای شرکت‌های بازاریابی و کسب و کارهای دیجیتال بوده و تولید محتوا برای نزدیک کردن کسب و کارها به مشتریان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در واقع تولید محتوا راهی برای جذب مخاطب به سمت یک محصول خاص بوده و با هدف جلب نظر مخاطب به کسب و کار شما انجام می‌شود. در نتیجه محتوای شما باید در راستای کسب و کارتان و کاملا مرتبط با تخصصتان باشد و در یک حوزه‌ی خاص، محتوا تولید کنید. توجه داشته باشید که محتوای تولید شده باید در ابتدای صفحه و در قسمت بالا قرار گیرد تا فردی که با کسب و کار شما آشنایی ندارد با یک نگاه متوجه محتوای سایت شود.

تولید محتوا

از سوی دیگر هدف از ایجاد محتوا این است که شما به عنوان یک مرجع و منبع معتبر در جایگاه خود دیده شوید و در میان رقبا بهترین عملکرد را برای کاربران و مخاطبان خود ارائه کنید. زمانی که محتوا تولید می‌کنید، مخاطبان با کانال، وبلاگ یا وبسایت شما بیشتر آشنا می‌شوند و بیشتر دیده خواهید شد؛ در نتیجه به عنوان یک مرجع در ذهن مخاطبان خواهید نشست و این موضوع باعث اعتبار بیشتر کسب و کار شما خواهد شد.

در نهایت بهتر است تا مجموعه‌ای از افراد حرفه‌ای و آشنا با تولید محتوا را برای این بخش از کسب و کار خود در نظر بگیرید تا تخصص اینکار را داشته باشند، بتوانند به صورت مرتب برای وبسایت شما محتوا تولید کنند و بهترین مقالات و اطلاعات را در اختیار کاربرانتان قرار دهند. چرا که محتوای وبلاگ و وبسایت شما بهترین گزینه و راهکار برای معرفی، تعامل و فروش محصولات کسب و کار شما به مردم خواهد بود.

در ادامه در مورد اهمیت تولید محتوا برای یک کسب و کار توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد. در نهایت امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان کاربردی باشد و به یادگیری و بهبود تولید محتوای شما کمک کند.

چگونه تولید محتوا انجام دهیم؟

چگونه مانند یک ماشین محتوای کارآمد عمل کنیم و چگونه تولید محتوای با کیفیت داشته باشیم؟

  • ابتدا اهدافی که برای آن تلاش می‌کنید را یادداشت کنید.
  • وظایفی که باید انجام دهید را بدانید.
  • برای جدی بودن در کارها، زمانبندی داشته باشید.
  • نظم کاری را رعایت کنید و کار تولید محتوا را جدی بگیرید.
  • جدول زمانی و تاریخ‌های معینی برای انجام امور داشته باشید.
تولید محتوا

۱۳ راهکار برای پیشرفت در زمینه تولید محتوا

1) برای مخاطبان خود بنویسید.

۲) موضوعات روز را بشناسید.

۳) از عناوین جذاب استفاده کنید.

۴) برای تولید محتوا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشد.

۵) برای تولید محتوا نظم داشته باشید.

۶) از محتوای چندرسانه‌ای (تصویر و ویدیو) استفاده کنید.

۷) به طور مرتب محتوا ایجاد کنید.

۸) از پیوند یا لینک در صفحه‌ی محتوای خود استفاده کنید.

۹) از اشتباهات املایی و خطاهای دستوری خودداری کنید.

۱۰) محتوا را قبل از انتشار بررسی و ویرایش کنید.

۱۱) قوانین سئو را در تولید محتوا رعایت کنید.

۱۲) با ابزارهای تولید محتوای متنی آشنا شوید و از آن‌ها استفاده کنید.

۱۳) بر روی مطالب تکراری کار نکنید.

برای مخاطبان خود بنویسید

تولید محتوا در واقع راه ارتباط شما با مخاطبان است در نتیجه باید سعی کنید مطالب خوبی را مختص مخاطبان خود بنویسید. زمانی که با گروه گسترده‌ای از مخاطبان روبرو باشید احتمالا ارائه و تولید یک محتوای خوب بسیار سخت خواهد بود، در نتیجه باید سعی کنید به دنبال بهترین محتوا برای مخاطبان باشید. به همین دلیل باید فکر کنید که محتوای خود را برای شخص خاصی آماده می‌کنید.

سعی کنید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و با نظرسنجی‌ها یا مطالعات مختلف، خط فکری آن‌ها را پیدا کنید. در واقع انتخاب موضوع مهم‌ترین مسئله در تولید محتوا است که باید به آن توجه کنید و پس از آن به نوع برقراری ارتباط و نوع بیان یک محتوا دقت داشته باشید.

موضوعات روز را بشناسید

تولید محتوا بروز

برای اینکه مخاطبان بیشتری جذب کنید و مطلبتان را برای جمعیت بیشتری از مخاطبان ارائه دهید، باید بروز باشید و محتوایی که کاربران بیشتر به دنبال آن هستند را بشناسید. در واقع به راحتی می‌توانید اطلاعاتی که مورد نیاز عموم مردم در یک زمینه‌ی خاص است را پیدا کنید و محتوایی در این زمینه در اختیار کاربران قرار دهید.

برای اینکار می‌توانید از سرویس Google Trends استفاده کنید و ببینید که کاربران بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند تا بتوانید محتوای مورد نیاز کاربران را در اختیارشان قرار دهید. در واقع شایان ذکر است که با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعاتی راجع به خواسته‌های افراد و رفتار آنها به صورت آنلاین پیدا کنید.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید درک کنید که چه کلمات کلیدی در یک دوره زمانی خاص و در کشورهای خاص جستجو می‌شوند. بنابراین می‌توانید تولید محتوای خود را بر روی یک موضوع جذاب و پرطرفدار انجام دهید.

از عناوین جذاب استفاده کنید

در انتخاب عنوان دقت کنید زیرا در زمان جستجو در گوگل، کاربران فقط شاهد عناوین خواهند بود و اولین چیزی که از محتوای شما با آن روبرو می‌شوند، تیتر و عنوان مطلب شما خواهد بود. در نتیجه بر روی کاربردی‌ترین عناوین کلیک خواهند کرد تا به نتیجه‌ی دقیق‌تری برسند. 

در واقع محتوای شما در ابتدا به صورت یک عنوان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت؛ پس باید عنوان شما به گونه‌ای باشد که هم نظر کاربر را جلب کند و هم بتواند گویای محتوا برای کاربر باشد. توجه داشته باشید که عنوان یا تیتر یک محتوا باید علاوه بر جذاب بودن، خلاصه‌ای از متن و بیانگر محتوا باشد.

برای تولید محتوا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشد

زمان‌بندی تولید محتوا

هر آنچه را که در کانال، وبلاگ یا وبسایت خود در قالب محتوا قرار می‌دهید را در تقویم یا در یک جدول برنامه‌ریزی یادداشت کنید تا از تکرار مباحث جلوگیری کنید. در واقع محتوای شما باید در وبلاگ و وبسایت، متنوع باشد.

جدول برنامه‌ریزی همچنین کمک می‌کند تا در مورد موضوعات آینده اطلاعات بیشتری داشته باشید و بدانید که در آینده در مورد چه محتوایی باید بنویسید. در نهایت نیز محتوا و مقاله‌ی بهتری را تولید کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهید. هرچه نظم کاری شما بیشتر باشد، محتوای بهتری تولید خواهید کرد و موضوعاتی متنوع‌تری را در اختیار کاربران قرار خواهید داد.

برای تولید محتوا نظم داشته باشید

روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما در روند خلاقانه‌ی تولید محتوا کمک کنند. در واقع برای تولید محتوا باید یک نظم و یک قاعده را در نظر بگیرید و یک ساختار متنی داشته باشید. پس اگر بخواهیم خیلی دقیق اشاره کنیم، باید بگوییم که رئوس مطالب و ساختار زیرعنوان‌ها برای موضوع محتوای شما مهم هستند.

به همین منظور برای نظم بخشیدن به محتوای خود و تولید محتوای بهتر باید از Word یا Google Docs استفاده کنید. ساختاردهی محتوا، خوانش و دسترسی راحت به محتوا را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. همچنین این ساختارها می‌توانند نظر خواننده را جلب کنند و محیطی کاربرپسند را ایجاد نمایند. این موضوع همچنین باعث می‌شود تا کاربران زمان بیشتری را در مطالعه محتوای شما صرف کنند و بیشتر در صفحه‌ی محتوای شما باقی بمانند.

از محتوای چندرسانه‌ای (تصویر و ویدیو) استفاده کنید

محتوای چندرسانه‌ای

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، تولید محتوا می‌تواند در چندین قالب انجام شود. در یک پست وبلاگ، می‌توانید ویدیوها و فایل‌های تصویری را نیز در کنار متن اضافه کنید تا اطلاعات به صورت تکمیلی‌تر در اختیار کاربران قرار گیرد و همچنین صفحه زیبا‌تر و ارزشمند‌تر شود.

استفاده از محتوای چندرسانه‌ای می‌تواند بر سئو نیز تاثیر مثبتی داشته باشند. بنابراین اگر هنوز از محتوای چندرسانه‌ای (تصویر و ویدیو) در وبلاگ یا وبسایت خود استفاده نکره‌اید، ایده خوبی است که اینکار را در برنامه‌ریزی‌های بعدی خود بگنجانید. متنوع‌سازی در تولید محتوا می‌تواند فرصت بیشتری را برای موفقیت شما در جذب مخاطب ایجاد کنید.

به طور مرتب محتوا ایجاد کنید

اگر به طور مرتب (روزانه، هفتگی یا ماهانه) برای وبسایت یا وبلاگ خود محتوا تولید نکنید، کارتان بی‌ارزش و بی‌اعتبار خواهد شد. در واقع مخاطبانی که به صفحه‌ی شما مراجعه می‌کنند، انتظار محتوای بروزی را دارند و اگر صفحه بروز نباشد، کاربران دیگر به آن صفحه بازنخواهند گشت و وبسایت شما را یک وبسایت با وبلاگ غیرفعال خواهند دانست. در واقع مهم‌ترین اصل در تولید محتوا، بروز بودن و بوزرسانی صفحه‌ی محتوا است.

درست است که تولید محتوا به صورت روزانه کار دشواری است اما تولید محتوا به طور مرتب می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر صفحه‌ی کاری شما داشته باشد و باعث بیشتر دیده شدن شما خواهد شد. در نتیجه یک نظم و یک برنامه‌ریزی مرتب را برای انتشار محتوا در نظر بگیرید تا مدام اطلاعات و محتوای سایت یا وبلاگ خود را بروز کنید و مخاطبان بیشتری را به سایت خود جذب کنید. ایجاد محتوای به طور مرتب همچنین بر روی سئو نیز تاثیر خوبی خواهد داشت.

از پیوند یا لینک در صفحه‌ی محتوای خود استفاده کنید

لینک در تولید محتوای

استفاده از لینک‌ها و پیوندهای متنوع در یک صفحه، در واقع کاربران را به سمت محتوای بیشتر سوق می‌دهد که این موضوع بسیار اهمیت دارد و نتیجه‌ی بسیار مثبتی در جذب مخاطب بیشتر و موفق شدن یک وبسایت یا وبلاگ خواهد داشت. این موضوع همچنین باعث می‌‌شود تا خواننده زمان بیشتری را در یک وبلاگ یا وبسایت صرف کند و از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر برود.

به همین دلیل است که برای یک تولید محتوای عالی، هر زمان که از استراتژی backlink استفاده می‌کنید باید به اطلاعاتی فکر کنید که واقعاً برای مخاطبان شما کاربردی خواهد بود. در نتیجه باید از لینک‌هایی استفاده کنید که با محتوای صفحه‌ی فعلی مرتبط بوده، برای کاربران کاربردی باشد و نظرشان را جلب کند.

از اشتباهات املایی و خطاهای دستوری خودداری کنید

اشتباهات املایی در تولید محتوا

علاوه بر اینکه باید محتوای خود را به خوبی توسعه دهید، باید به نوشتن خود نیز توجه زیادی داشته باشید. اشتباهات املایی و دستوری ممکن است آسیب جدی به تولید محتوا و وبسایت شما وارد کنند. در نتیجه اگر مرتباً اشتباه کنید، مخاطبان خود را از دست خواهید داد و این مسئله به اعتبار شما لطمه وارد خواهد کرد.

در نتیجه حتما تمرین کنید تا دستور زبان و املای کلمات را به درستی یاد بگیرید و جملاتی قابل فهم و ساده را برای کاربران در تولید محتوا به ارمغان آورید. هر چه بیشتر در نوشتن تمرین کنید، بهتر خواهید شد و متن شما به مرور زمان روان‌تر می‌شود.

محتوا را قبل از انتشار بررسی و ویرایش کنید

قبل از انتشار متن، اطمینان حاصل کنید که آن را کاملاً اصلاح کرده‌اید و متن را کاملا ویرایش کنید. در واقع هم از نظر محتوایی و هم از لحاظ املای کلمات، دستور زبان، پیوندها و حتی تصاویری که برای جذابیت بصری متن اضافه شده‌اند، باید بررسی گردند. در نتیجه می‌توانید پس از پایان تولید محتوا، یک بار بازنگری به کل محتوا داشته باشید و اشکالات موجود را رفع کنید.

همچنین می‌توانید از فرد ویراستار در این زمینه استفاده کنید تا متن شما را بهبود ببخشد و کیفیت متن شما را افزایش دهد. در نهایت از شخص دیگری کمک بگیرید تا مرحله‌ی ویرایش با موفقیت بیشتری انجام شده و نقاط ضعف محتوا، ساده‌تر شناسایی شود.

قوانین سئو را در تولید محتوا رعایت کنید

اگر می‌خواهید محتوای شما در موتور جستجو باشد، باید قوانین سئو را بدانید و این قوانین را در متون خود رعایت کنید. در واقع قوانین سئو به شما کمک می‌کنند تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید و کاربران بیشتری را به وبسایت خود جذب کنید. اگر هنوز با قوانین سئو آشنا نیستید باید هرچه زودتر مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید و این قوانین ساده و کاربردی را بیاموزید.

با ابزارهای تولید محتوای متنی آشنا شوید و از آن‌ها استفاده کنید

Google Trends

شما می‌توانید با کمترین امکانات و ساده‌ترین ابزارها، تولید محتوا کنید. در واقع هیچگونه کمبودی میان ابزارهای تولید محتوای متنی وجود ندارد در نتیجه فقط باید با این ابزارها آشنا شوید و از آن‌ها در زمینه تولید محتوای خود استفاده کنید. برای مثال سرویس‌های چون Google Trends، Google Keyword Planner، Keyword Tool و Answer the Public به شما در انتخاب یک موضوع و یک عنوان مناسب برای تولید محتوا کمک خواهند کرد.

از سوی دیگر برای تولید محتوا می‌توانید از Google Docs و ابزار ترجمه Thesaurus.com استفاده کنید و از کلمات بهتری برای تولید محتوای خود استفاده کنید. تمامی موارد ذکر شده، سرویس‌ها و ابزارها رایگانی هستند که بسیار کاربردی بوده‌اند، از کارایی و عملکرد بالایی بهره برده‌اند در نتیجه نیاز شما را در این زمینه برطرف خواهند کرد.

بر روی مطالب تکراری کار نکنید

شما می‌توانید، به بررسی آنچه رقبا در صفحات خود می‌نویسند نیز بپردازید اما نباید مطالبی که قبلا توسط آن‌ها نوشته شده را تکرار یا کپی کنید زیرا اینکار روند پیشرفت شما را بسیار کند خواهد کرد. از این گذشته، نظارت بر عملکرد رقبا به شما کمک می‌کند تا بقیه افراد متخصص در این حوزه را بشناسید و سپس به راهکارهایی برای موفقیت بیشتر خود فکر کنید.

در نتیجه مشکل بزرگ این است که تولید محتوای شما همان چیزی است که قبلاً توسط دیگران نوشته شده است. پس باید منحصربه‌فرد عمل کنید و به دنبال محتوایی باشید که خاص و جذاب باشد و در عین حال تکراری نبوده باشد. پس به دنبال کلمات کلیدی خاص و منحصربه فردی برای وبسایت خود باشید و بر روی موضوعات خاص خود کار کنید. این موضوع منجر به موفقیت بیشتر شما خواهد شد.

منبع: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: