جایگاه صفر گوگل چیست: نحوه کسب رتبه بالاتر از ۱

زمان مطالعه: 14 دقیقه

ایا میدانید جایگاه صفر گوگل چیست و چرا برای همه اینقدر مهم شده است؟ یا این که آیا رتبه صفر گوگل رقبا برای ما یک خطر محسوب می‌شود؟

شاید شما قبلا با مشکل نرخ کلیک بسیار پایین در سایت خود روبه‌رو شده باشید. کلیک کم روی لینک‌های سایت، از مشکلات آزار دهنده برای بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها است. مشکلی که شاید برای رتبه‌های صفحه ۳ و چهار قابل قبول باشد، اما وقتی لینک شما در صفحه اول و حتی لینک نخست است چطور؟

معمولا دلیل این مشکل، وجود فیچر اسنیپت یا جایگاه صفر گوگل در نتایج صفحه اول موتور جستجو است. رتبه‌های صفر گوگل در صفحه نتایج، برای برخی وب‌سایت‌ها یک موهبت شگفت‌انگیز و برای برخی دیگر، یک دردسر بزرگ محسوب می‌شوند. رتبه صفر یا فیچر اسنیپت، جایگاهی بهتر از رتبه یک گوگل به شمار می‌رود؛ چرا که در نهایت با کاهش نرخ کلیک سایر نتایج، محتوای خود را به بهترین شکل برای مخاطبان عرضه می‌کند.

رتبه صفر گوگل، (=جایگاه صفر گوگل یا Google Position Zero P0) در کنار کاربرد هوش مصنوعی در سئو و راه‌های ورود به گوگل دیسکاور از جدیدترین ترندهای سئو است که همه‌‌ی کارفرمایان و متخصصین سئو به آن علاقه‌مند شده‌اند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا، به شما خواهیم گفت که:

  • جایگاه صفر گوگل چیست؟
  • به جز جایگاه صفر چه موقعیت‌های ویژه‌ای در صفحه نتایج جستجو وجود دارد؟
  • چطور باید برای جایگاه صفر یا دیگر فیچراسنیپت‌ها رتبه گرفت؟

با ما همراه باشید.

جایگاه صفر گوگل یا Position zero چیست؟

جایگاه صفر گوگل یا Position zero چیست؟

حتما شما هم به تازگی متوجه شده‌اید که در پاسخ به برخی سوالات از این موتور جستجو، گوگل بلافاصله جوابی مناسب را بالای SERP برای شما ارائه می‌کند تا کاربر بدون نیاز به کلیک بر روی URL سایت، پاسخ سوال را پیدا کند. جایگاه صفر گوگل، زیرو پوزیشن یا P0 اولین نتیجه موتور جستجو است که بالاتر از رتبه یک، به سوال کاربران پاسخ می‌دهد. پاسخی که با بررسی تمام اطلاعات موجود در اینترنت آماده شده است. این پاسخ می تواند به شکل یک پاراگراف 45 تا 60 کاراکتری، یک جدول، لیست، یا ویدیو باشد.

رتبه صفر گوگل برنده اصلی رقابت در صفحه نتایج موتور جستجو محسوب می‌شود. برای گرفتن این رتبه نیازی به رسیدن به جایگاه ندارید؛ بلکه محتوای شما از رتبه‌بندی عادی مستثنی می‌شود. بنا به آمار، نزدیک به نیمی از کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر روی منبع این اطلاعات کلیک خواهند کرد. 

برای مثال، به وبلاگ‌های این سایت توجه کنید.

راه یابی بلاگ به  رتبه صفرم گوگل
تقریبا نیمی از عناوین بلاگ این وب سایت به رتبه صفرم گوگل راه پیدا کرده‌اند

سایتی که برای شما به‌عنوان نمونه قرار داده‌ایم، یک وب‌سایت تازه‌کار است که نه تنها هیچ کار ویژه در زمینه سئو روی آن انجام نشده، بلکه حتی دامنه‌ای قدیمی نیست و محتوای کمی هم روی آن قرار دارد. با این حال با جستجوهای متعددی، موفق به کسب رتبه‌های بالاتر از ۱ شده است:

کوئری های سمانتیک در یک جایگاه صفر قرار گرفته اند
حتی جستجوهای غیر مشابه با عنوان بلاگ، رتبه صفرم گوگل را کسب کرده‌اند.

به این ترتیب، برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود، نیازی به کلیک روی لینک سایت ندارید (هر چند تقریبا همه این کار را انجام می‌دهند). بد نیست بدانید رتبه صفر گوگل، خود یک پاسخ ویژه یا فیچر اسنیپت Feathered Snippet محسوب می‌شود. اما فیچر اسنیپت چیست و چطور باید آن را کسب کرد؟

فیچر اسنیپت : هدیه گوگل به وب سایت‌ شما!

فیچر اسنیپت‌ها، پاسخ‌هایی است که خود گوگل مستقیما و با استفاده از اطلاعات اینترنت، به سوالات کاربر می‌دهد. کسب جایگاه و نمایش فیچر اسنیپت در گوگل برای بسیاری از کسب‌و‌کارها یک آرزو است؛ چرا که کاربران به شدت نسبت به این اطلاعات علاقه نشان داده و برای رفع نیازهای خود، به وب‌سایت منبع اطلاعات، اعتماد می‌کنند.

البته زیرو پوزیشن یک نوع فیچر اسنیپت در کنار ویژگی‌های دیگری مثل سوالات متداول، پنل دانش گوگل (کادری که در سمت راست نتایج دیده می‌شود)، و کاروسل‌ها است. (این نوع نتیجه را احتمالا در جستجوی‌های مربوط به حوزه سرگرمی یا فروشگاهی دیده‌اید.) برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع فیچر اسنیپت، روی این لینک کلیک کنید.

فیچر اسنیپت‌های زیرو پوزیشن
فیچر اسنیپت‌های زیرو پوزیشن

فیچر اسنیپت زیرو پوزیشن کجا قرار می گیرد؟

نتیجه فیچر اسنیپت ممکن است به جز ابتدای نتایج جستجو، جایی در میانه نتایج از رتبه یک تا پنج هم دیده شود. با این حال هر چقدر جای این پاسخ بالاتر باشد، ماندگاری بیشتری در نتایج دارد. البته حتی اگر در نیمه نتایج موفق به کسب فیچر اسنیپت شوید، احتمالا کم‌کم می‌توانید به رتبه یک صعود کنید. مانند این مثال که در کمتر از چند ماه به رتبه یک صعود کرد:

اسکرین شات از لینکدین علیرضا ناجی درباره یک رتبه صفر گوگل ترکیه
اسکرین شات از لینکدین علیرضا ناجی
رتبه صفر گوگل کم کم بالاتر می‌رود
اسکرین شات از همان جستجو در گوگل ترکیه، ۱۶ فوریه 2023

علاوه‌بر این، فیچر اسنیپت معمولا ظاهر ثابتی ندارد و ممکن است به‌صورت آزمایشی و به شکل‌های گوناگونی برای برخی کاربران به نمایش دربیاید. به عنوان مثال به این نتیجه توجه کنید:

فیچر اسنیپت معمولا ظاهر ثابتی ندارد
زیرو پوزیشن ممکن است اطلاعات بیشتر از یک سایت را هم در بر بگیرد. از لینکدین محمد جواد ملیحی، مدیر سئو

به نقل از علیرضا ناجی، اولین فیچر اسنیپت‌ها در گوگل فارسی برای جستجوهای مرتبط با سایت‌های فروشگاهی فعال شدند. اما بعد از کنفرانس سرچ ۲۰۲۲، تحولات زیادی روی ویژگی‌های نتایج گوگل در تمامی مناطق جغرافیایی و زبان‌های مختلف دیده شد. حتی همین الان که در حال مطالعه این متن هستید، هوش مصنوعی MUM در حال یادگیری عمیق زبان فارسی و محتواهای موجود به این زبان است تا بتواند بهترین پاسخ‌ها را برای پرسش‌های کاربران فراهم کند.

هوش مصنوعی MUM یا The Multitask Unified Model چیست؟

مسئول اصلی تشخیص و آماده کردن فیچر اسنیپت‌ها، هوش مصنوعی ام‌-یو-ام، مام یا الگوریتم MUM است. این هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق به صورت همزمان و در زبان‌های مختلف طراحی شده و قرار است به سوالات بلند کاربران پاسخ‌های دقیق بدهد.

هدف اصلی از معرفی هوش مصنوعی ام-یو-ام، بهبود رتبه‌بندی بر اساس ساختار سوال و جواب در نتایج گوگل است. دلیل توسعه این الگوریتم‌های جدید، تغییر نوع استفاده کاربران از موتور جستجو و طولانی‌تر شدن سوالات آن‌ها از گوگل بود. گوگل معتقد است این موتور جستجو بیش از یک ابزار جستجوی اینترنت، به عنوان یک دستیار هوشمند به کار می‌رود.

الگوریتم ام-یو-ام یا MUM برای بهبود عملکرد الگوریتم برت BERT یا Bidirectional Encoder Representations from Transformers در رویداد Google IO در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. گفته شده که ام-یو-ام ۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر از الگوریتم قدیمی گوگل عمل می‌کند.

جالب است بدانید خود این الگوریتم آپدیتی برای الگوریتم قدیمی‌تر رنک‌برین Rank Brain بود. در زمان نگارش این متن، تمام نگاه‌ها به سمت هوش‌های مصنوعی لامبدا LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) و بارد Bard است که قرار است با هوش مصنوعی موتور جستجوی بینگ یعنی Open AI یا همان Chat GPT رقابت کنند.

محمد زراعتی، مدیر سئو در پارس‌پک
دلیل اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست؟

دلیل اهمیت جایگاه صفر گوگل چیست؟

آیا کسب رتبه بالاتر از یک در گوگل برای کسب و کارها ارزش خاصی هم ایجاد می‌کند یا صرفا یک ویژگی جالب محسوب می‌شود؟ پاسخ به این سوال، بله است! کسب یک فیچر اسنیپت به شدت برای کسب و کارها ارزش‌آفرین بوده و به جز افزایش نرخ کلیک و برندسازی با خود ارزش افزوده چشم‌گیری را به همراه خواهد آورد. اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم، کسب رتبه صفر گوگل:

باعث افزایش نرخ کلیک یا CTR می شود.

به زبان ساده، نرخ کلیک یا CTR نسبت موفقیت در جذب مخاطبان اینترنت از طریق کلیک کردن است. با وجود این‌که گوگل از طریق منابع غیررسمی اعلام کرده نرخ کلیک در رتبه بندی اثرگذار نیست، برای کسب و کارها بسیار مهم محسوب می‌شود. طبق بررسی مجله Search Engine Journal نرخ کلیک روی نتایج صفر 28 درصد است. با این حال برخی دیگر از منابع ادعا می‌کنند قرار گرفتن در نتایج فیچراسنیپت یا رتبه صفر، به طور متوسط تا ۱۳۷ درصد نرخ کلیک روی لینک سایت را بیشتر می‌کند

برندینگ قدرتمندی در نتایج موتور جستجو است

علاوه‌بر بیشتر کردن نرخ کلیک، فیچر اسنیپت‌ها سهم بسیار زیادی از صفحه را در گوشی یا رایانه کاربران به خود اختصاص می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در ذهن کاربران، برند ما علاوه‌بر کسب اعتبار ویژه، به شدت با هدف کاربران از جستجو گره خواهد خورد. به این ترتیب، زیروپوزیشن‌ها حتی اگر برای ما کلیک به همراه نیاورند، مانند یک بنر تبلیغاتی رایگان در مهم‌ترین وب‌سایت دنیا، یعنی گوگل عمل خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ مراجعه کنید

اثر زیروپوزیشن بر نرخ کلیک برند

باعث بهبود سئوی سایت می‌شود

ترافیک یک دامنه از مهم‌ترین عوامل کسب رتبه به شمار می‌آید. کسب رتبه بالاتر از یک در گوگل، به شدت ترافیک دامنه را افزایش می‌بخشد، احتمال کسب بک‌لینک را بالا می‌برد و حتی دیگران را تشویق به کپی کردن مطالب شما می‌کند. علاوه‌بر این، ممکن است زوایای ناشناخته‌ای هم در بهبود سئو از طریق کسب رتبه صفر و بالاتر از یک -مثلا بهبود امتیازات در الگوریتم E.A.T دامنه از نظر گوگل- وجود داشته باشد.

به این ترتیب، روی سئوی کلی وب‌سایت اثر بسیار خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

شانس بهتری برای قرار گرفتن در بقیه فیچر اسنیپت‌ها دارد

کسب یک فیچر اسنیپت پیام خوبی را به ما می‌دهد. با کسب یک جایگاه فیچر اسنیپت متوجه می‌شویم که هوش مصنوعی موفق به درک محتوای وب‌سایت ما شده و اطلاعات ارائه شده از طرف ما را به عنوان اطلاعاتی معتبر شناسایی کرده است. به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم که در فیچر اسنیپت‌های دیگری هم موفق به کسب رتبه خواهیم شد. 

در جستجوی صوتی هم شنیده می‌شود

در حال حاضر گوگل به شدت در حال فعالیت روی الگوریتم دستیار صوتی خود و جستجوهای صوتی است. پیش‌بینی می‌شود با شروع به کار این الگوریتم، کاربران برای نیازهای خود به شدت به آن تکیه خواهند کرد و احتمالا سهم جستجوهای متنی در گوگل کاهش خواهد یافت. در صورتی که وب‌سایت شما جایگاه بالاتری از یک را داشته باشد، به احتمال زیاد محتوای زیروپوزیشن، همان پاسخ دستیار صوتی گوگل خواهد بود.

فیچر اسنیپت ها در گوگل فارسی از کی فعال شدند؟

در زمان نگارش این نوشته (فوریه ۲۰۲۳ – بهمن ۱۴۰۱) گوگل در پرتلاطم‌ترین روزهای آپدیت الگوریتم خود به سر می‌برد. بنابراین ممکن است هنگام مطالعه این نوشته، اطلاعات ما دیگر به روز نباشند. با این وجود، در حال حاضر تمامی فیچر اسنیپت‌ها هنوز روی گوگل فارسی فعال نیستند و گوگل هم هر روز در حال اضافه کردن ویژگی‌های جدید به نتایج جستجوی خود است. در آخرین این آپدیت‌ها در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) امکان جستجوی هم‌زمان تصویر و متن به صورت هم‌زمان به صورت آزمایشی برای برخی کاربران به نمایش در آمده است.

نوع محتوای موقعیت صفرم گوگل

نوع محتوای موقعیت صفرم گوگل

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های فیچر اسنیپت زیرو پوزیشن، اختصاص آن به نتایج ارگانیک یا رایگان است. یعنی برای کسب این نوع ویژگی نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغ در گوگل ندارید. البته هر محتوایی امکان قرار گرفتن روی رتبه صفر و فیچر اسنیپت ها را ندارند. مهم‌ترین محتواهایی که روی موقعیت صفر گوگل رتبه می‌گیرند، شامل این موارد می‌شوند:

  • محتواهای پنج W: محتواهایی که در پاسخ به سوالات What، Why، Who، When و Where نوشته می‌شوند
  • تعاریف
  • مقایسه ها
  • قیمت و هزینه های یک خدمت یا محصول
  • محتواهای مرتبط با اسکیمای How to و پاسخ به سوالات چطور (یا چگونه)
  • فهرست‌ها
  • سوالات متداول

شاید راحت‌ترین راه برای کسب رتبه در رتبه صفر، شناسایی انواع فیچر اسنیپپت‌ها و تقلید از ساختار آن‌ها باشد. در حال حاضر این فیچر اسنیپت‌ها روی گوگل شناخته شده‌اند:

فیچر اسنیپت Paragraph یا Definition Box

در این نوع فیچر اسنیپت، گوگل علاوه‌بر پاسخ عادی، تصاویری مرتبط با موضوع را هم به شما نشان می‌دهد. این نوع فیچر اسنیپت، معمولا برای پاسخ به سوالات مربوط به چیستی ارائه می‌شود. پاسخ‌های این قسمت تقریبا حدود ۴۰ الی ۶۰ کلمه محتوا را در خود جای می‌دهند.

فیچر اسنیپت Numbered list یا Ordered List

برخی اوقات ممکن است محتوای پاسخ شما در وب‌سایت، به صورت لیستی با ترتیب خاص ارائه شده باشد. در این صورت، گوگل هم به همین ترتیب آن‌ها را به شما نشان خواهد داد.

فیچر اسنیپت Numbered list یا Ordered List

فیچر اسنیپت Unordered List یا Bullet list

گاهی پاسخ به سوالات شما نیازی به شماره گذاری ندارد؛ بلکه به صورت موردی هم قابل ارائه است. در این صورت، نویسنده محتوا آن‌ها را با کمک بولت پوینت توضیح داده و گوگل هم به همین ترتیب، نتایج را به شما ارائه خواهد داد.

فیچر اسنیپت Unordered List یا Bullet list

فیچر اسنیپت Table

متخصصین سئو همیشه عاشق استفاده از جدول‌ها برای غنی‌تر کردن محتواهای وب‌سایت‌ها بوده‌اند. علاوه‌بر این، اغلب محتوای جدولی بهترین روش ارائه اطلاعات به کاربران محسوب می‌شود. به همین دلیل اطلاعات موجود در این جدول‌ها از نظر گوگل یک Helpful Content یا محتوای مفید شناخته شده و در فیچر اسنیپت‌ها به نمایش در خواهند آمد.

فیچر اسنیپت Table

فیچر اسنیپت Video

در حال حاضر، فیچر اسنیپت ویدیو فقط برای محتواهای یوتیوب به نمایش در می‌آیند. البته با توجه به این‌که این وب‌سایت، مهم‌ترین وب‌سایت مرتبط با انتشار ویدیو است (و همچنین خود گوگل مالکیت آن را در اختیار دارد) اختصاص فیچر اسنیپت ویدیو به آن چندان عجیب نیست.

فیچر اسنیپت Video

البته گاهی ویدیوهای خود وب‌سایت شما هم به صورت یک فیچر اسنیپت امکان نمایش رو صفحه نتایج را دارند. نحوه کسب این نوع فیچر اسنیپت کاملا مشخص نیست. اما سئوی وب سایت، استفاده درست از داده‌های ساختار یافته و اسکیماها در کنار قرارگیری فایل ویدیویی روی هاست خود دامنه، از مهمترین عوامل مرتبط با کسب این جایگاه بالاتر از صفر شناخته می‌شود.

گراف دانش گوگل

پنل یا گراف دانش گوگل را می‌توان دقیقا یک فیچر اسنپیت یا جایگاه صفرم به حساب آورد. چرا که لینک‌های این قسمت به وبسایت‌های بسیار معتبر مثل ویکیپدیا اختصاص دارد. علاوه‌بر این، ممکن است گاهی حساب‌های شخصی تایید شده افراد در این پنل به نمایش در بیایند. از این رو، این فیچراسنیپت، یک فرصت عالی برای برندسازی شخصی و افزایش فالوئر اینستاگرام یا لینکدین محسوب می‌شود.

فیچر اسنیپت تاپ استوریز Top stories

برای این که بتوانید در این قسمت رتبه بگیرید، باید وب سایت شما در بخش گوگل نیوز تایید شده باشد.

فیچر اسنیپت تاپ استوریز Top stories از ایلان ماسک

جواب های کوتاه

این نوع پاسخ در رتبه صفرم گوگل را هم قبلا دیده‌اید. پاسخ‌های کوتاه یک نمونه بسیار مناسب از درک محتوا توسط هوش مصنوعی به شمار می‌رود.

جواب های کوتاه

ابزار Translate واقعا یک فیچر اسنپیت نیست!

اگر تا به حال مستقیما معنی کلمات در زبان‌های دیگر را جستجو کرده باشید، حتما می‌دانید ابزار ترجمه گوگل در دامنه اصلی گوگل هم قابل دسترسی است.

فیچر اسنیپت Translate

در این نوع حالت، گوگل امکان جستجوی مستقیم در وب سایت شما را به کاربر می‌دهد

Sitelinks Search Box

فیچر اسنیپت Recipes

فیچر اسنیپت Recipes
این فیچر اسنیپت در رتبه ۵ نتایج به نمایش درآمده بود!

نتایج مرتبط با گوگل بیزینس GMB و نقشه ها

فیچر اسنیپت های مرتبط با گوگل بیزینس GMB و نقشه ها

چگونه به Position zero گوگل برسیم؟

نحوه کسب رتبه در جایگاه بالاتر از یک و کسب رتبه صفر، مانند ورود به گوگل دیسکاور از موضوعاتی است که گوگل هیچ شفاف‌سازی در مورد آن انجام نداده و کسی به یقین نمی‌داند چطور باید در این جایگاه قرار گرفت.

البته که هنوز درحال تست و گمانه‌زنی هستم که چطور میشه صفحات بیشتری رو به این مرحله رسوند و در آینده شاید چند مورد رو که راجع بهش مطمئن هستم با شما به اشتراک بذارم.

جویان باقری، مدیر سئو در دکتردکتر، متخصص سئو چندزبانه با بیش از ۷ سال سابقه

کاربرها و مدیران سایت ها هیچ نقشی بطور مستقیم در رسیدن به این جایگاه ندارند و شما به دستورالعمل مستقیم نخواهید رسید. اما ترافیک پایدار، صفحات معتبر، کوئری های مرتبط و پاسخ های مختصر و مفید که کیورد اصلی یک سرچ کوئری داخل ان است بسیار تاثیر گذار هستند.

علیرضا ناجی، مشاور اسکیما و ژورنالیست در حوزه EEAT

با این حال، بسیاری از متخصصان خدمات سئو، توانسته‌اند با کمک آزمون و خطا، راه‌هایی را برای ورود به رتبه صفرم و جایگاه های ویژه گوگل پیدا کنند.

موضوع را در محتوای خود به صورت عمیق و کامل بررسی کنید

یکی از بهترین راه‌های این کار، بررسی عمیق و همه‌ی جانبه‌ی موضوعی است که در مقاله خود در حال بررسی آن هستید. به این ترتیب، با احتمال زیاد در جایی از محتوای خود، به سوالات دقیق و پیچیده کاربران خود پاسخ خواهید داد.

محتوای عمیق و مفید در سرپ رتبه می‌گیرد

استفاده از اسکیما، برگ برنده کسب فیچراسنیپت

داده‌های ساختار یافته و اسکیماها را باید به نوعی کلید ورود به نتایج ویژه گوگل مانند فیچراسنیپت‌ها و زیروپوزیشن دانست. این داده‌ها، به موتور جستجو کمک می‌کنند تا اطلاعات موجود در وب‌سایت شما و محتوای آن را بهتر درک کرده و آن‌ها را طبقه‌بندی کنند. 

به صورت منظم محتوا تولید و منتشر کنید

به نظر می‌رسد تولید منظم محتوا، علاوه‌بر اثر شگفت انگیزی که بر بهبود سئوی وب سایت دارد، روی کسب رتبه‌های بالاتر از یک هم بی‌تأثیر نیست. همچنین، این روش از راه‌های قابل اتکا برای ورود به گوگل دیسکاور محسوب می‌شود.

محتوای خود را سئو و NLP-Friendly کنید

سئوی محتوا یکی از نکاتی است که خیلی از مردم آن را دست کم می‌گیرند. محتوای سئو شده ویژگی‌های متعددی دارد که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانید امیدوار باشید هوش مصنوعی گوگل، شما را شایسته جایگاه ویژه‌ای در نتایج بداند.

  • سرواژه واژه NLP مخفف عبارت پردازش زبان طبیعی است. نوشته‌ شما باید به شکلی نگارش شود که درک آن برای یک هوش مصنوعی میسر بوده و حتی تسهیل شود.
  • رضا شیرازی، متخصص ارشد سئو و مدیرعامل وب۲۴ در وب‌سایت شخصی خود پیشنهاد داده است از ایست‌واژه‌ها کمتر استفاده کنید. ایست‌واژه‌ها یا StopWords کلماتی هستند که به تنهایی واجد معنای خاصی نیستند در پردازش زبان طبیعی فیلتر می‌شوند.
  • محتواهای فیچر اسنیپت معمولا کمتر از ۶۰ کلمه هستند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید جملات بسیار طولانی شما از طرف هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات کاربران مناسب در نظر گرفته شوند. هر موضوعی را در دو یا سه جمله به صورت فشرده و مفید توضیح دهید.
  • بهینه‌سازی معنایی یا سمانتیک سئو را دست کم نگیرید!
  • از ساختارهای مثل «…چیست» و یا سوالات کاربردی در هدینگ‌ها استفاده کنید.
  • از هدینگ‌ها برای جدا کردن قسمت‌های مختلف محتوای خود به صورتی معنادار استفاده کنید.
  • ساختارهایی مثل بولت پوینت‌ها و جدول‌ها شانس شما را برای قرار گیری در فیچر اسنیپت افزایش می‌دهند.
  • تمامی محتواهای چند رسانه‌ای مثل صوت و پادکست، ویدیو، تصاویر و غیره، امکان کسب رتبه به عنوان فیچر اسنیپت را دارند.
  • اطلاعات را بدون ذکر نام برند خود و از زبان دو یا سوم شخص ارائه دهید.

لینکسازی و فعالیت‌های آف-پیج چقدر بر فیچر اسنیپت اثر دارد؟

محمد جواد ملیحی، متخصص ارشد سئو در پست لینکدین خود بیان کرده که آف‌پیج احتمالا اثر قدرتمندی بر کسب رتبه بالاتر از یک در جایگاه‌های گوگل ندارد. با این حال، لینک‌سازی هدفمند و حرفه‌ای، می‌تواند با بالاتر بردن لینک شما در نتایج جستجوی گوگل و بهبود فاکتورهای EEAT به صورت غیر مستقیم در کسب رتبه ویژه در گوگل به شما کمک کند.

عنوان‌های مناسب را انتخاب کنید

زیروپوزیشن‌ها و موقعیت‌های مخصوص فیچر اسنیپت، به صورت اختصاصی برای پاسخ به سوالات پیچیده و طولانی طراحی شده‌اند. بنابراین با شناسایی کیوردگپ‌ها Keyword Gap، گپ‌های دچار فقر محتوایی یا کلمات کلیدی لانگ تیل Long Tail Keywords، شانس خود را برای کسب رتبه بالاتر در گوگل بیازمایید.

ساختار مناسب برای فیچر اسنیپت شدن را آماده کنید

با توجه به انواع فیچر اسنیپت‌ها، ساختار آن‌ها را تقلید کنید تا محتوای شما آماده‌ قرار گرفتن در این قسمت شود.

بلاگ های خود را به صفحه اول بیاورید

معمولا فیچر اسنیپت به وب سایت‌هایی با اعتبار بالا که رتبه‌های خوبی دارند اختصاص دارد. میتوانید با بهبود رتبه وبلاگ‌های خود که معمولا با رابت سختی هم روبه‌رو نیستند، شانس دریافت رتبه صفر را برای خود بالاتر ببرید.

بلاگ های خود را به صفحه اول بیاورید

جمع بندی

رتبه صفر گوگل یک محتوای دست‌چین شده از سمت الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل است که برای پاسخ سریع به سوالات پیچیده کاربران و ایجاد دیالوگ با کاربر در صفحه نتایج درج می‌شود. کسب رتبه صفر به معنی قرار گرفتن در جایگاه بالاتر از نتیجه اول است و به همین دلیل، ارزش بسیار بالایی دارد. مهم‌ترین مزیت این اتفاق، اختصاص بیشترین سهم از نرخ کلیک در صفحه و محو رقبا در بازاریابی موتورهای جستجو است.

به دلیل امتیازات زیاد کسب رتبه در P0 یا پوزیشن زیرو، بسیاری از کسب‌و‌کارها علاقه‌مند به قرار دادن محتوای خود در این قسمت هستند. با این حال از سمت گوگل هیچ گونه شفاف‌سازی در مورد ساز و کار این اتفاق صورت نگرفته است. هر چند متخصصان سئو می‌توانند با رعایت برخی نکات، شانس حضور در این جایگاه را بالاتر ببرند. چند مورد از نمونه‌کارهای قرارگیری محتوا در رتبه صفر توسط نگارنده، در ابتدای همین مقاله قرار داده شده است.

در صورتی که وب‌سایت شما دچار مشکل در کسب نرخ کلیک مناسب شده است، می‌توانید از روش‌های پیشنهادی ما در همین مقاله استفاده کنید؛ یا با ما برای خدمات بازاریابی موتورهای جستجو، اعم از خدمات سئو حرفه ای سایت، تبلیغات در گوگل و دیگر روش‌های دیجیتال مارکتینگ و سئو بین المللی در آژانس ترا تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر در نتایج گوگل بالاتر قرار میگریند یا تبلیغات گوگل؟

در صورتی که در نتایج جستجوی یک کوئری، تبلیغات گوگل وجود داشته باشد، نتیجه جایگاه صفرم گوگل بعد از نتایج تبلیغات ادوردز نشان داده خواهد شد. هر چند معمولا نوع جستجوهای تجاری و پیچیده مربوط به زیروپوزیشن، ماهیتی متفاوت دارند.

چطور می توانم متوجه شوم که سایت من دارای فیچر اسنیپت است یا نه؟

بسیاری از ابزارهای سئو مانند سرچ کنسول، سمراش و اچرفز می‌توانند ویژگی‌هایی که در نتایج گوگل به وب‌سایت شما اختصاص یافته‌اند را به شما معرفی کنند.

آیا فیچر اسنیپت بر سئو تاثیر دارد؟

بله! فیچر اسنیپت‌ها با افزایش ترافیک دامنه و دیگر پارامترهایی که به‌طور غیرمستقیم بر بهبود فاکتورهای سئو اثرگذار هستند، باعث بهبود رتبه‌های وب‌سایت شما خواهند شد.

منابعی که برای تهیه این مقاله از آن‌ها کمک گرفتم

  1. محمد زراعتی، مدیر سئو در پارس‌پک: مورد الگوریتم MUM
  2. لینکدین و مطالب علیرضا ناجی
  3. مقاله رتبه صفر گوگل در وب سایت رضا شیرازی
  4. مقاله  Searchengineland.com: How to get Google featured snippets: 9 optimization guidelines

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: