فرآیند بهینهسازی صفحات در سایت برای بهبود رتبهبندی و تجربه کاربری را سئو On Page یا داخلی میگویند که خلاف سئو خارجی، (که شامل فرآیند بهینهسازی عناصر خارج از سایت مانند بکلینک است) انجام میشود. سئوی داخلی به دو بخش سئو تکنیکال و سئو محتوایی تقسیم میشود. سئو تکنیکال به کدنویسی و برنامهنویسی سایت اشاره دارد و باید حتما مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ممکن است با یک ایراد کدنویسی کاربر در سایت به هدف خود نرسیده و گیج شود.
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) اهمیت بهسزایی در رتبهبندی و افزایش ترافیک سایت دارد. به همین علت برای داشتن صفحهای با امتیاز و اعتبار بالا از نظر گوگل، علاوهبر سئو خارجی باید به سئو داخلی نیز بپردازید. تا زمانی که محتوای مناسبی در سایت نداشته باشید، سئو خارجی نتیجهبخش نخواهد بود؛ بنابراین برای شروع سئو و بهینهسازی سایت خود از سئوی داخلی شروع کنید.
فهرست فاکتورهای مهم در سئو On Page عبارتاند از:
- بهینهسازی و سئوی محتوا در صفحه و کل وبسایت
- انتخاب انتخاب کلمه کلیدی مناسب با سرچ و تبدیل مناسب
- عنوان صفحه ( Page Title)
- تگهای متا مثل توضیحات ( Meta Description)، ربات، کارتها،
- تعیین ساختار ایده آل و بهینه سازی معماری سایت
- لینکهای داخلی
- استانداردسازی سورس سایت و کدهای HTML
- بهینهسازی URL
- تگ های عنوان یا هدینگهای <H1> ، <H2> الی آخر
- تصاویر
- تجربه کاربری (UX) و خوانایی محتوا
- E.A.T و نسخه جدیدتر آن، E.E.A.T
- بهینه سازی عکس ها و تصاویر
- استفاده از اسکیما و Schema Markup
- سرعت بارگذاری سایت و Core Web Vitals
- سئوی محلی
چرا سئو داخلی مهم است؟
گوگل بهطور منظم الگوریتمهایش را بهروز میکند و توانایی خود را برای درک بهتر و بهبود تجربه کلی کاربر پس از ورود به یک صفحه، بهبود میبخشد. به همین دلیل، مهم است که SEO را کامل یاد بگیرید و از مهمترین نکات و اصول آن برای نتیجه بهتر استفاده کنید. علاوهبر این، گوگل تجربه کاربر را در اولویت قرار میدهد؛ بنابراین استفاده از اصول سئو On Page بسیار مهم است.
با بهینهسازی سایت از طریق اصول سئو داخلی، به گوگل در بهتر خواندن و درک محتوای خود کمک کرده و جایگاه بهتری در صفحات SERP کسب کنید. به گفته گوگل:
اصلیترین نشانه مرتبط بودن اطلاعات زمانی است که محتوا حاوی کلمات کلیدی مشابهی باشد که کاربر آن را جستجو کرده است
جان مولر، از کارکنان بخش موتور جستجوی گوگل
البته که استفاده از کلمه کلیدی حد و مرزی دارد و استفاده بیش از اندازه آن، سئو کلاه سیاه محسوب شده و جزو موارد ممنوع توسط گوگل است.
چک لیست مهم ترین تکنیک ها و فاکتورهای سئوی داخلی
یک استراتژی جامع سئوی داخلی چندین بخش حیاتی و مهم دارد که با دانستن آنها میتوانید محتوایی با رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تولید کرده و به افزایش نرخ تبدیل کمک کنید. اولین کار برای شروع، چک کردن وضعیت سئو On Page از طریق ابزار On Page SEO Checker است که علاوهبر بررسی وضعیت سایت، پیشنهاداتی برای بهبود آن میدهد.
سئوی داخلی با SEO Audit یا آنالیز سئو شروع میشود
برای این کار ابزارهای تخصصی بیشماری وجود دارد. با این حال بدون آشنایی با سئو این ابزارها ممکن است شما را گمراه کنند. یکی از ابزارهای مورد علاقه ما در ترا، ابزار On Page SEO Checker است. هنگامی که با موفقیت ابزار On Page SEO Checker را به سایت خود متصل کردید، صفحهای به این شکل مشاهده خواهید کرد:
البته استفاده از گوگل آنالیتیکسو سرچ کنسول هم نباید از یاد برود.
استفاده از کلمات کلیدی اصلی در پاراگراف اول
استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول به شما امکان روشن کردن هدف و موضوع محتوا را از همان ابتدا برای خوانندگان و موتورهای جستجو فراهم میکند.
به یاد داشته باشید، الگوریتم موتور جستجو بهدنبال کلمات کلیدی و عباراتی است که سرنخهایی در مورد محتوای شما و نوع اطلاعات موجود در آن ارائه میدهد.
برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود، علاوهبر استفاده از ابزارهای مختلف، میتوانید در ابزار On Page SEO Checker به قسمتی با عنوان “Semantic” بروید که صفحه شما را با 10 رقیب برتر شما مقایسه کرده و کلماتی که مهم هستند را پیشنهاد میدهد.
برای مشاهده جزئیات بیشتر روی «See detailed analysis» کلیک کنید.
نکته مهم: تراکم کلمه کلیدی مطالب باید طبیعی بماند تا محتوا بهخوبی خوانده شود. در صورت استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی، گوگل این را غیرطبیعی تشخیص داده و برای رتبهبندی محتوای خود در SERP با مشکل مواجه خواهید شد.
استفاده از تگهای H1 و H2 برای عنوان و زیرعنوان
این برچسبها به Google نشان میدهند که محتوای شما سلسله مراتبی دارد؛ به عبارت دیگر، طرح کلی محتوا را برای الگوریتم واضح میسازد تا بفهمد که چگونه متن خود را سازماندهی کردهاید.
همچنین، عنوانهای فرعی نکات کلیدی در مورد مطالب موجود در پاراگرافهای بعد ارائه داده و ثبت و درک اطلاعات مهم در مورد مطالب شما را برای موتور جستجو آسانتر میکنند.
فراموش نکنید که گوگل محتوایی که به تجربه کاربر اهمیت میدهد را اولویت قرار داده و رتبه بهتری به آن میدهد. خواندن محتوایی که مثل یک دیوار غولپیکر از متن، بدون هیچ عنوانی نوشته شده، بهویژه برای کاربران پلتفرم موبایل، دشوار است.
عنوانبندی درست و دقیق، علاوهبر اینکه سبب میشود گوگل بهتر محتوای شما را درک کند، باعث میشود کاربران نیز با چک کردن عنوانها موضوع کلی محتوا را فهمیده و اطلاعاتی که به آن نیاز دارند را بهراحتی بیابند.
بهنیه سازی لینکسازی داخلی و خارجی و مدیریت اعتبار پیج رنک
لینکسازی داخلی و خارجی اصولی، به گوگل در درک کلی سایت شما کمک میکند.
ممکن است فکر کنید لینکسازی داخلی به اندازه خارجی اهمیت ندارد؛ در صورتیکه اینطور نیست. درواقع، لینک بیلدینگ علاوهبر اینکه به بهتر خزیدن ربات گوگل کمک میکند، از طریق پیوند دادن محتوای معتبر و با عملکرد خوب در سایت به سایر صفحات، اعتبار بیشتری به آن صفحه میبخشد.
نویسندگان معمولا برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد یک موضوع یا ارائه منبع معتبر، به خارج از سایت خود لینک میدهند.
پیوند دادن به منابع خارجی بهطور مستقیم به افزایش رتبه کمکی نمیکند، بلکه باعث افزایش اعتماد کاربران نسبت به شما (با دانستن اینکه برای تولید محتوای خود از منبع معتبری استفاده کردهاید) میشود.
با این حال، داشتن یک ساختار لینکسازی داخلی قوی، باعث ایجاد تعامل بیشتر کاربران با سایت شده و در نتیجه زمان بیشتری را در سایت میگذرانند؛ بنابراین نرخ پرش یا Bounce Rate کاهش یافته و رتبه بهتری کسب خواهید کرد.
این لینکها اطلاعاتی را در مورد معماری سایت شما در اختیار گوگل قرار میدهند. گوگل میتواند نحوه ارتباط محتوای سایت با یکدیگر و عمق محتوا در موضوعات خاص را ببیند و اعتبار بیشتری به سایت دهد.
بهینهسازی URL
ساختار URL سایت شما نیز در سئو مهم است. بنابراین از کلمه کلیدی اصلی خود در ساخت آن استفاده کنید که موتورهای جستجو و کاربران باید بهراحتی بتوانند موضوع یک صفحه را بر اساس URL تعیین کنند.
بهینهسازی تگ عنوان و توضیحات متا
برچسب عنوان در صفحه SERP موتور جستجو، در زیر URL اما بالای توضیحات متا ظاهر میشود.
تگ عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبهبندی وبسایت است، چرا که به کاربران اطلاعاتی در مورد محتوای صفحه شما ارائه میدهد.
کاربران از طریق برچسب عنوان، تطابق محتوای شما را با عبارت جستجوی خود، تعیین میکنند. بنابراین، تگ عنوانی که بهدرستی نوشته شده و شامل کلمات کلیدی باشد، میتواند باعث تشویق بیشتر کاربران برای کلیک و افزایش ترافیک شود.
نوشتن محتوای منحصر بهفرد و بهینه
نوع محتوا در دنیای سئو داخلی برتری دارد چرا که تنها وظیفه Google نشان دادن همان چیزی است که کاربر در جستجوی آن است و این مسئله بیشترین اولویت را برایش دارد؛ بنابراین موتور جستجو، محتوای مرتبط، با ارزش و بهینهای که نیازهای کاربران را تا حد امکان بهطور کامل برآورده میکند را بیشتر نمایش داده و رتبه بهتری به آن میدهد.
محتوای نوشته شده علاوهبر کاربردی بودن، باید منحصربهفرد نیز باشد. رعایت این نکته به تمایز شما نسبت به رقبا کمک کرده و باعث افزایش اعتماد و اعتبار میشود.
نکته: اگر از محتوای کپیشده در سایت استفاده کنید، گوگل برای آن امتیاز منفی در نظر میگیرد.
اضافهکردن تصویر و سئوی عکس ها
واقعیت این است که کاربران با دیدن مقدار زیادی متن، خسته شده و کمتر با آن درگیر میشوند. در نتیجه هر محتوایی، به تصاویر مربوط به خود نیاز دارد.
هرچه تصاویر شما مفیدتر باشند، احتمال تعامل کاربران با سایت شما بیشتر میشود.
روی افزودن تصاویری تمرکز کنید که محتوای شما را ارتقا میدهد. اگر محتوای گرافیکی مختص به خود را بسازید، میتوانید آن را در شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید.
فراموش نکنید که تصاویری که استفاده میکنید نیز باید بهینه باشد. این نکات را هنگام افزودن به تصویر رعایت کنید:
- با استفاده از استراتژیهایی مانند کاهش حجم فایل، از باز شدن سریع آنها برای کاربر مطمئن شوید.
- از تگهای توصیفی Alt Text استفاده کنید، این برچسبها، محتوای تصویر را برای موتور جستجو توضیح میدهد. در این صورت، گوگل میتواند تصویر را بهعنوان یک محتوای ارزشمند در سایت شما بشناسد. این متن جایگزین، همچنین به افراد کمبینا در استفاده از سایت کمک کرده و در صورت باز نشدن تصویر به هر دلیلی، محتوای آن را برای کاربران توصیف میکند.
بهینهسازی محتوا با هدف تعامل بیشتر با کاربر و بر اساس نوع مخاطب
محتوای صفحه شما باید جذاب باشد طوری که خواننده را درگیر و به تعامل تشویق کند. با افزایش زمان ماندن هر کاربر در سایت، نرخ پرش کاهش یافته و تاثیرات مثبتی بر رتبهبندی سایت در گوگل میگذارد. در سالهای اخیر، اهمیت سرچ اینتنت یا هدف کاربر از جستجو در الگوریتمهای گوگل اهمیت بسیار زیادی یافته است.
چگونه کاربر را به تعامل بیشتر ترغیب کنیم؟
- بهبود تجربه کاربری با نوشتن متنی یکپارچه و منسجم.
- استفاده از عناوین واضح، که موضوع هر بخش از محتوای شما را مشخص کرده و موجب خوانایی بهتر متن میشود.
- نوشتن محتوا بهصورت لیست، که موجب آسانتر شدن فرآیند اسکن اولیه محتوا توسط کاربر میشود.
- افزودن تصاویر و ویدیو به محتوای خود.
- استفاده از گزینههای دعوت به اقدام (CTA)، که کاربران را تشویق به کلیک کردن و دسترسی به محتوای مرتبط میکند.
- پرداختن به اصل مطلب از همان ابتدا، زیرا اگر کاربران آنچه را که بهدنبال آن هستند پیدا نکنند، ممکن است فورا به صفحه دیگری مراجعه کنند.
تکنیکهای پیشرفته سئو On page
حال که تمامی اصول اولیه سئو داخلی را بررسی کردیم، نوبت به توضیح جنبههای پیشرفتهتر بهینهسازی داخلی سایت رسیده است. پرداختن به این نکات علاوهبر دانستن قوانین سئو محتوایی، به دریافت رتبه بهتر در گوگل کمک میکند.
سرعت بارگذاری سایت و Core Web Vitals
گوگل بهطور مستقیم گفته است که سرعت سایت، یک فاکتور مهم در رتبهبندی سایت برای دسکتاپ و موبایل در نظر گرفته میشود.
میتوان از ابزار رایگان PageSpeed Insights برای دریافت امتیاز عملکرد کلی برای موبایل و کامپیوتر، استفاده کنید.
همچنین، میتوانید از طریق ابزار Site Audit مستقیماً در Semrush درباره عملکرد سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.
استفاده از اسکیما و کسب Featured Snippets
فیچر اسنیپتها در بالاترین قسمت سایر نتایج جستجوی ارگانیک قرار دارند و همین نکته باعث ارزش بسیار این قسمت برای سایتها شده است.
اشکال مختلفی از Featured Snippets وجود دارد، از جمله:
- تعاریف
- جداول
- لیستها
- ویدیوها
از آنجایی که Featured Snippets در «جایگاه 0» قرار دارند ، به افزایش نرخ CTR شما کمک شایانی میکنند.
به ابزار Position Tracking بروید، اگر در حال حاضر محتوایی از سایت شما با کلمه خاصی در این جایگاه قرار داشته باشد، در این قسمت دیده خواهد شد.
مثال ” Can dogs eat watermelon ” را در نظر بگیرید:
از Incognito Window یا منبعی مانند Search From برای اطمینان از عدم تاثیر موقعیت مکانی بر نتایج جستجو استفاده کنید.
حال میتوان محتوای سایتی که در این جایگاه قرار دارد را دیده و ساختار و نحوه بهینهسازی آن را بررسی کرد.
صفحه رقیب را تحلیل و لیستی از تفاوتهای سئویی و محتوایی تهیه کنید.
در مثال بالا، میتوانیم ببینیم که صفحه دقیقا در عنوان متا به سؤال پاسخ میدهد و یک پاسخ مفید و در عین حال مختصر دارد که کاربر بدون کلیک کردن میتواند آن را ببیند.
بعد از بررسی، محتوای خود را بهینهسازی کنید و محتوایی کاملتر و بهتر از رقیب تولید کنید تا در جایگاه صفر گوگل قرار گیرید.
بهینه سازی نرخ خزش: کرالینگ سایت چیست چطور اتفاق میافتد؟
هر موتور جستجویی یک نرم افزار کرولر یا اسپایدر (خزنده) دارد که محتوای سایت شما را بررسی میکند. بهتر است در جریان باشید که این خزندهها وبسایتهای موجود در اینترنت را به طور روزانه چک نمیکنند و این اتفاق ممکن است ماهی یک بار و یا دو ماه یک بار پیش بیاید. چرا که کاربران به طور مداوم اقدام به آپدیت صفحات وب کرده و محتوای آنها را به روز رسانی میکنند. برای داشتن یک وبسایت موفق، باید دانست که موتورهای جستجو چه مواردی را کرول میکنند. عکس، فیلم، جاوا اسکریپت، قابها و قالبها، همچنین صفحات محافظت شده با گذرواژه، و فهرست راهنما، به وسیلهی موتورهای جستجو کرول نمیشوند. به همین علت تمرکز کردن بر روی محتوای متنی میتواند کلید موفقیت شما باشد.
نقش ایندکس سازی در افزایش ترافیک سایت
بعد از مرحله ی کرولینگ، اسپایدرها را خواهیم داشت که محتوای صفحهی شما را در پایگاه اطلاعاتی داده ها ذخیره میکنند. به این فرآیند ایندکس سازی گفته میشود. در نتیجهی این پروسه، اگر کاربران مرتبط با محتوا و کلمهی کلیدی شما جستجو کنند، به سمت سایت شما سوق پیدا میکنند و ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا میکند.
توجه به الگوریتم عملکرد موتورهای جستجو
الگوریتم های متفاوتی در موتورهای جستجو برای آنالیز وب سایت شما قرار داده شدهاند. این الگوریتم ها انواع مختلفی دارند که قسمتهای مختلف سایت شما را از جمله متا تگها، تگهای موجود در عنوان، لینکها و همینطور چگالی کلمهی کلید ی را آنالیز کرده و از نظر میگذرانند. اصلیترین موضوعی که سئو در دیجیتال مارکتینگ به آن پرداخته، به روز رسانی مداوم فاکتورهایی است که شما را در بازاریابی دیجیتالی بهتر یاری میکند. الگوریتم های موجود در این زمینه هر روزه صاحبان کسب و کار دیجیتال را به چالش میکشد و باید آگاه باشید که در مباحث مرتبط به سئو، هیچ اصلی تا همیشه بدون تغییر باقی نخواهد ماند.
ریسپانسیو بودن و نسخه مخصوص موبایل فرندلی
مسئله ی مهمی که باید به آن پرداخت، قابلیت موبایل فرندلی بودن وبسایت شما است. چرا که کاربرد موبایلها بر استفاده از کامپیوترها پیشی گرفته است. بنابراین وبسایت شما باید قابلیت نمایش بر روی هر دستگاه موبایلی را داشته باشد. برای اطمینان از این مهم، از URL وبسایت خود را در Google’s Mobile Friendly test چک کنید.
سخن آخر
اکنون که شناخت بهتری نسبت به فاکتورهای مهم در سئو داخلی دارید، سعی کنید در نوشتن هر محتوا همه آنها در نظر گرفته و رعایت کنید. توجه داشته باشید که مهمترین بخش هر استراتژی سئو، صبر است. رسیدن به نتایج عالی، به زمان، تلاش و مقداری آزمون و خطا نیاز دارد. برای داشتن یک وبسایت موفق در دنیای دیجیتال مارکتینگ، بهتر است برای داشتن رضایت مشتری و کاربر سایت خود، بیشتر در ارائهی کالا و خدمات، به استراتژیهایی که در قالب سئو ارائه میشوند، توجه کنید. این روشها به شما کمک خواهند کرد تا با صرف کمترین هزینه و زمان بالاترین بازدهی را تجربه کنید.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا با استفاده از تجارب بینالمللی خود در زمینه سئو، میتوانیم جایگاه وبسایت شما را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهیم تا علاوه بر افزایش ترافیک ورودی، شاهد افزایش فروش موثر و درآمد بیشتر باشید. برای مشاوره رایگان و تماس با کارشناسان ما به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.
سوالات متداول
سئوی داخلی ( که بهعنوان سئو On Page نیز شناخته میشود) به بهینهسازی محتوای سایت برای بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو و کسب ترافیک ارگانیک اشاره دارد.
علاوهبر انتشار محتوای مرتبط، منحصر بهفرد و با کیفیت بالا، سئوی داخلی شامل بهینهسازی تگهای HTML (عنوان، متا و هدر) و تصاویر نیز هست که رعایت نکات آن موجب بالا رفتن سطح، امتیاز و اعتبار سایت میشود.
سئو On Page به درک بهتر سایت و محتوای آن توسط موتورهای جستجو کمک کرده و باعث تشخیص ارتباط یک محتوا با عبارت جستجو شده توسط کاربر میشود.
نام وب سایت و URL
محتوای صفحه
متا تگهای موجود در وبسایت
قابلیت استفاده و دسترسی آسان به سایت
طراحی صفحه در وبسایت
لینکهای موجود در سایت