بهترین روش های بازاریابی اینترنتی و تبلیغات فروش آنلاین

زمان مطالعه: 32 دقیقه
بازاریابی آنلاین

شاید با دیدن یا شنیدن عبارتی مثل »بازاریابی اینترنتی» به فکر فرو روید و شما را به یاد چیزهایی مثل وب‌سایت و یا حساب‌های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بیفتید. این گزینه‌ها همگی قطعاتی از پازلی عظیمی هستند که به آن دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتال می‌گوییم. بازایابی اینترنتی (internet marketing) مسئله ای مهم که امروزه همه افراد برای حفظ سهم کسب و کار خود به آن نیاز دارند. برای به کار بردن بازاریابی اینترنی در کسب و کار های خود، باید هر یک از قطعات این پازل به شکل درستی مدیرت و سازماندهی شوند.

اما بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟ فرض کنید شما محصولی دارید و می‌خواهید این محصول را به فروش برسانید، از چه روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده می‌کنید؟ قطعاً تبلیغات یکی از کارهایی است که انجام می‌دهید. تبلیغات نوعی بازاریابی برای جلب توجه مشتری بوده تا محصول شما را خریداری کند. به بیان دیگر از طریق انجام بازاریابی به معرفی محصولات خود پرداخته، مشتری را از محصولاتتان آگاه کرده و با آن‌ها ارتباط بر قرار می‌کنید. این مجموعه، به عنوان بازاریابی اینترنتی شناخته می شود. به همین راحتی!

internet marketing

بحث درباره بازاریابی اینترنتی، بحث مفصلی خواهد شد اما از آنجا که این روش در حال حاضر بسیار رایج شده و طرفداران زیادی شیفته خود کرده، ترجیح دادیم به بررسی دقیق‌تری از آن بپردازیم. در این مقاله قرار است دوره ای فشرده در زمینه بازاریابی آنلاین در اختیار شما قرار دهیم تا قادر باشید، با استفاده از یک منبع آموزشی جامع و قابل اطمینان شروع به انجام اقدامات لازم در این مسیر نمایید و کسب درامد خود را در محیط اینترنتی بهبود ببخشید. این مقاله از وب‌سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا به صورت مدام آپدیت خواهد شد.

چرا تبلیغات در اینترنت مهم است؟

دیگر کمتر کسی پیدا می شود که از اینترنت استفاده نکرده باشد یا از طریق آن اقدام به خرید نکند. تقریبا همه‌ی مردم هر روز حداقل چهار ساعت را صرف فعالیت‌های آنلاین از طریق گوشی هوشمند خود می‌کنند. در حال حاضر 4.33 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد و این تعداد در هر ثانیه در حال افزایش است. این موضوع فرصتی باورنکردنی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد تا برای تبلیغ محصولات و خدمات خود یک راه عالی برای ارتباط راحت‌تر و ساده‌تر با مردم داشته باشند. در واقع اینترنت برای بازاریاب‌ها یک بهشت بزرگ است. در نتیجه اینترنت این فرصت را به کسب و کارها می‌دهد تا بتوانند محصولات و خدمات خود را راحت‌تر به مردم معرفی کنند و با مردم تعاملات بهتر و بیشتری داشته باشند. با گسترشی که در فضای مجازی شاهد هستیم، فرصتی ایجاد کرده تا صاحبان کسب و کار، بیشتر بتوانند با برندهای بزرگ رقابت کرده و با استفاده از روش های جدید و به روز، اقدام به جذب مشتری نمایند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی آنلاین، به این معنا است که با استفاده از کانال های وب، پیام و محتوایی درباره محصولات، برند یا خدمات خود در اختیار کاربران و مشتریان قرار دهید. در دنیا اینترنتی موجود، بسیاری از صاحبان مشاغل، تلاش می کنند که از این طریق به گسترش برند خود بپردازند و مشتریان و طرافدارانی جذب خود کنند. بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین، برای هر کسب و کاری از مهمترین ملزومات به شمار می رود. حتی اگر این مشاغل در زمینه های بزرگی فعالیت نداشته باشند و فقط در سطح محلی مشغول کسب و کار باشند. به علاوه، تبلیغات به شیوه های قدیمی به قدری کسل کننده و بی معنا به نظر افراد می آیند که دیگر تعداد انگشت شماری از مردم به آن ها توجه می کنند. همچنین این نوع تبلیغات، باید هزینه هایی هم جهت تعویض بنر های تبلیغاتی خود کنند. به زبان دیگر، تبلیغات قدیمی دیگر سود زیادی ندارند.

طراحی سایت موسسه حقوقی

تفاوت بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی چیست

در این روزها که کسب و کارها و تجارت‌ها بسیار زیاد است، نیاز به دیده شدن و مطرح شدن نیز بیشتر شده در نتیجه تقریبا تمام کسب و کارها برای دیده شدن و رسیدن به موفقیت، به تبلیغات نیاز دارند. قبل از این که بازاریابی آنلاین، مانند الان به این شدت رایج و همه گیر باشد، بیشتر مشاغل و کسب و کار ها با استفاده از تبلیغات به روش های سنتی از جمله چاپ تراکت، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و… به دنبال جذب مشتری برای محصولات خود بودند.

internet marketing

بزرگ‌ترین حسن تبلیغات آنلاین یا تبلیغات برخط این است که وقت و هزینه‌ی کمتری صرف می‌شود و به روش ساده‌تری می‌توان مخاطبان جدید بدست آورد و مشتریان قدیمی را حفظ کرد. از مزایایی که بازاریابی آنلاین برای شما دارد این است که با صرف هزینه و زمانی کمتر به اجرا تبلیغات و معرفی خدمات خود می پردازید؛ همچنین قادر خواهید بود که کمپین خود را در هر مرحله ای تحت نظر بگیرید، تا به به هدف و نتیجه دلخواه خود برسید. در واقع در تبلیغات آنلاین تنها کاری که می‌کنید این است که در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرید و مشتری خودش تصمیم می‌گیرد که در صورت نیاز به کسب و کار شما جذب شود یا نشود. از سوی دیگر در تبلیغات آنلاین شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعات را با خیال راحت و سر فرصت بررسی کنید و تصمیم بگیرید. در نتیجه در این نوع تبلیغات هیچ محدودیت زمانی یا مکانی وجود نخواهد داشت و کارایی و عملکرد تبلیغات دقیق‌تر خواهد بود.

بازاریابی وابسته

برای مثال حتی اگر به دنبال یک رستوران هم باشیم، ابتدا در نقشه یا شبکه‌های آنلاین به دنبال دستوران مورد نظر خود می‌گردیم. البته این بدان معنا نیست که تبلیغات آفلاین نتیجه‌ی خوبی ندارد بلکه منظور این است که هدف و کسب و کار را مدنظر قرار دهید و سپس پلتفرم تبلیغاتی خود را انتخاب نمایید. در نتیجه برای بهره‌گیری از تبلیغات اینترنتی باید شناخت کاملی در این حوزه داشته باشید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. افزایش آگاهی شما با موفقیتتان رابطه مستقیم در این زمینه خواهد داشت. برای مثال ممکن است کسب و کاری از طریق تبلیغات محیطی یا بیلبوردها موفق‌تر باشد و به نتیجه‌ی بهتری برسد.

بازاریابی محتوا

اما اگر کسب و کار شما برای افراد محدودی کاربردی است می‌توانید بر روی فضای آنلاین حساب کنید. زیرا این روزها کسی به تبلیغات محیطی توجه چندانی ندارد و این تبلیغات آنلاین است که می‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب شما داشته باشد. در تبلیغات اینترنتی مخاطب بیشتر درگیر می‌شود در نتیجه این رسانه‌‌ی بزرگ، بیشتر می‌تواند کاربران را تحت تاثیر خود قرار دهد. بازاریابی آنلاین برخلاف بازاریابی های سنتی، در اکثر اوقات زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا قرار می گیرد.

تبلیغات اینترنتی یک روش راحت و اقتصادی برای جذب مخاطب بیشتر بوده و بر روی طیف وسیعی از مردم تاثیر خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی تنوع بسیار زیادی دارد و در طیف گسترده‌ای ارائه شده است. در بخش تبلیغاتی دیجیتال شاهد استراتژی‌های بیشتری هستیم که هر یک کارایی و عملکرد متفاوتی را در اختیار کسب و کارها قرار خواهند داد.

چطور برای کسب و کار خود بازاریابی اینترنتی انجام دهیم؟

تبلیغات انواع مختلفی دارند که می‌توان به تبلیغات سنتی و تبلیغات آنلاین یا همان تبلیغات اینترنتی اشاره کرد. از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی نیز ده‌ها نوع مختلف دارد و هر یک برای کسب و کار خاصی نتیجه‌بخش خواهد بود. تبلیغات آنلاین در واقع ابزاری برای تعامل و ارتباط بیشتر میان فروشنده / ارائه‌دهنده با مصرف‌کننده بوده و این روزها به شکل‌های متنوع و جذابی صورت می‌گیرد. همانطور که در شبکه‌های اجتماعی مختلف شاهد هستید، تبلیغات به شکل‌های مختلف ویدیویی، متنی، تصویری (بنر)، تعاملی و دیگری موارد این چنینی انجام می‌شود و دیگر خبری از تبلیغات به شکل سنتی نبوده است. مهم‌ترین عامل در نتیجه‌بخش بودن یک تبلیغات آنلاین، زمان انجام تبلیغات است.

به طور کلی در قدم اول، محصول و خدمات شما باید برطرف کننده نیاز مشتری باشد و به خواسته‌ی مخاطبان پاسخ دهد. از سوی دیگر تبلیغات نیز باید در این حوزه قدم بردارد و به‌ گونه‌ای باشد که به پاسخگو بودن نیاز مشتری اشاره کند. در واقع در تبلیغات، ذکر مزایای یک محصول راهکار خوبی نبوده است بلکه کاربردی بودن براساس نیاز مشتری است که اهمیت دارد. در نتیجه یک تبلیغات خوب باید به فکر برطرف کردن نیاز مشتری برای تجربه‌ی یک زندگی ساده، سالم و ایده‌آل باشد.

نخستین کاری که شما باید برای بازاریابی اینترنتی انجام دهید، ساخت وب سایتی حرفه ای است. اما چگونه بازاریابی اینترنتی انجام دهیم؟ و چگونه یک وب سایت خوب طراحی کنیم؟ اگر توانایی پرداخت هزینه را دارید، می توانید با استخدام افراد مجرب و متخصص در این راه گام بلندی بردارید. این گونه افراد با تجربه ی بالای خود، ضمن طراحی وب سایت توجه افراد را جلب می کنند تا نرخ تبدیل وب سایت بالا رود.

تبلیغات اینترنتی

در واقع تبلیغات باید زمانی انجام شود که مشکلی وجود دارد و کسب و کار شما حل کننده مشکل است. در چنین شرایطی، مشتری و مخاطب زیادی بدست خواهید آورد. برای مثال در این روزهای همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های تولید ماسک فرصت خوبی برای تبلیغات و رسیدن موفقیت داشتند. برای مثال فردی مشکل ریزش مو دارد و تبلیغات شامپو‌های تقویتی مو انجام می‌شود. در نهایت این موضوع باعث می‌شود تا مخاطبانی با این مشکل به سمت این تبلیغات کشیده شوند. تبلیغ در گوگل می‌تواند برای فروش به این فرد می‌تواند خیلی مفید باشد. چرا که هر کسی چند با در روز در گوگل سرچ می‌کند.

موضوع بعدی که در تبلیغات اهمیت دارد این است که شما مخاطبان یک محصول یا یک سرویس را در نظر بگیرید و طبق گروه مخاطبان تبلیغات انجام دهید. برای مثال محصولی برای جذب مخاطبان و مشتریان بالای ۵۰ یا ۶۰ سال بوده، در نتیجه باید از راهکارهای متفاوتی به تبلیغات پرداخته و نظر این گروه از جامعه را به خود جلب کرد.

محتوا درجه یک و ناب، باعث وفاداری مشتریان می‌شود

در دنیای کسب و کار اینترنتی، تمام کارشناسان به داشتن محتوایی عالی و پرمعنی تأکید می‌کنند. اگر شما سایتی دارید و مطالب و محتوا سایتتان با دیگر سایت‌ها یکسان باشد، قطعاً جذابیت آنچنانی برای مشتری نخواهید داشت. مردم به دنبال محتواهای جدید هستند، مطالبی که جای دیگر نمی‌توان به مانند آن پیدا کرد.

قطعاً داشتن مهارت و ذهن خلاق در این زمینه کمک بسیاری در برند شدن و جذب مشتری می‌کند. نکته مهمی که می‌توان در این موارد اشاره کرد، توجه به نیازهای مشتری و بازار می‌تواند به شما در تولید محتوا خوب و کاربردی کمک بسیار خوبی باشد.

بازاریابی آنلاین

کار خود را خلاقانه انجام دهید

یکی از اصول بازاریابی اینترنتی داشتن ایده‌های فکری نو و هیجان انگیز می‌باشد. پیشنهادات جالب، جذاب و خلاقانه به مشتریان خود بدهید. از پیشنهادات تکراری پرهیز کنید. به عنوان مثال تخفیف گذاشتن، کاری تکراری بوده و جذابیت اولیه خود را دیگر ندارد. با ایده‌های فکری خوب خود به جذب بیشتر مشتریان خود بپردازید.

جملات تکراری را از کارهای تبلیغاتی خود حذف کنید

اهمیت محتوا جدید به قدری زیاد است که در توضیح هر قسمت اشاره بسیاری به آن داریم. می‌دانید که تبلیغات را انجام می‌دهیم تا خود و محصولاتمان را به مشتری معرفی کنیم تا توجه او را به سمت خود جلب کنیم. پس ایده ی جذاب در طراحی و ایجاد تبلیغات بسیار مهم است. از جملات و اشکال تکراری در بنرهای تبلیغاتی خود استفاده نکنید و در تولید آن‌ها خلاقیت به خرج دهید.

برای فروش کالا خود، در اولین قدم چه اقدامی می‌کنید؟

تا به حال به شروع کاری که می‌خواهید فکر کرده‌اید؟ چگونه می‌خواهید کار را شروع کنید؟ ایده‌های فکری خود را بر روی کاغذ ترسیم کرده‌اید؟ بهترین مسیری که شما می‌توانید برای شروع تبلیغات انتخاب کنید چه هست؟

می‌خواهیم یک روش برایتان پیشنهاد دهیم. فرض کنید شما محصولی را دارید که برای رفع یکی از مشکلات بسیار رایج، می‌تواند مناسب باشد. به عنوان مثال لوازم آرایشی از سری لوازمی هستند که در بین خانوم‌ها بسیار محبوب می‌باشد. محصول تولید شما کرم مرطوب‌کننده دست می‌باشد. به نظرتان بهتر نیست قبل از این که مستقیم به معرفی محصول بپردازیم، ابتدا توضیح دهیم که چرا پوست ما خشک می‌شود؟

دلایل خشکی پوست را نام برده و برای این مشکل راه حلی را ارائه دهیم. این راه حل در قالب محصول تولیدی ما که کرم مرطوب‌کننده می‌باشد، معرفی می‌شود. حال در ادامه به مزایای آن می‌پردازیم و می‌گوییم به علت وجود این گونه ترکیبات، می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع خشکی پوست باشد. به نظرتان این گونه معرفی بیشتر تأثیرگذار است یا معرفی مستقیم محصول بدون هیچ توضیحی در خصوص محتوای آن؟ شما به چه روش دیگری از معرفی محصول فکر می‌کنید؟

تبلیغات اینترنتی

با گسترش ارتباطات خود می‌توانید موفق تر عمل کنید.

فکر می‌کنم تا حدودی از عنوان مطلب متوجه شدید که در مورد چیست. به عنوان مثال، حتماً همه شما با اپلیکیشن اسنپ آشنایی دارید. بخشی از آن مربوط به اسنپ خودرو، بخشی اسنپ فود، دکتر اسنپ، اسنپ مارکت و … . به همین زیبایی. به راحتی می‌توانید به ساده‌ترین نیازهای روزمره خود از طریق این اپلیکیشن دست پیدا کنید.

در همه جا حضور درخشانی از خود نشان دهید.

اگر فکر می‌کنید چون معروف شدید دیگر نیاز به معرفی خود در دیگر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ندارد، اشتباه می‌کنید. مشتریان شما می‌توانند روز به روز افزایش پیدا کنند و در جهت بهتر شدن شما کمک بسیاری انجام دهند. پس حتماً در تمام فضاهای اجتماعی حضور داشته باشید و قدرت خود را به رقیبانتان نشان دهید. بی شک بهترین خواهید شد. این یکی از اصول بازاریابی اینترنتی می‌باشد که می‌تواند شما را موفق تر از قبل کند.

بهترین نوع تبلیغات

با مشتریان خود ارتباط بر قرار کنید و در را بر روی نظرات، پیشنهادات و انتقاداتشان باز بگذارید

اگر شرکتی باشید که راه ارتباط ساده و خوبی را برای مشتریان خود گذاشته باشید، می‌توانید به کمک نظراتشان به سمت بهبود کسب و کار خود قدم بردارید. در برابر انتقادات با روی خوش استقبال کنید و اگر ایرادی هست حتماً برای رفع آن تلاش کنید. ارتباط با مشتری باعث احساس صمیمیت، راحتی و اعتماد آن‌ها با شما شده و باعث محبوبیت شما می‌شود.

علایق مشتریان و کاربران فضای مجازی را می‌دانید؟

یکی دیگر از اصول بازاریابی اینترنتی، اهمیت قرار دادن علایق و نیازهای مردم می‌باشد. مطمئن باشید با در نظر گرفتن این نکته مهم به زودی نتیجه کارتان را خواهید دید.

امکان پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی را دارید؟

امروزه با وجود اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین کمتر کسی درخواست فیش از هزینه پرداختی را دارد. پس حتماً این نکته را در خصوص فروش‌های آنلاین خود در نظر بگیرید.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

چگونه اعتماد سازی کنیم؟

از دیگر اصول بازاریابی اینترنتی، می‌توانیم به خدمات ضمانتی برای مشتری اشاره کنیم. به دلیل اینترنتی بودن خریدها ممکن است عده ای هنوز آن قدری به اینگونه خریدها اعتماد نداشته باشند و یا حتی بعد از خرید کالا نیاز به تعویض آن داشته باشند. در این گونه موارد می‌توانیم پیشنهاداتی در خصوص ضمانت برگشت کالا به مدت 10 روز و یا هر روش دیگری که راه را برای مشتری آسان کند، انجام دهیم. با این کار اعتماد بیشتری را از طرف مشتری به سمت خود جذب می‌کنیم و وفاداری آن را به کسب و کار خود بیشتر می‌کنیم.

شبکه سازی اینترنتی

اگر به دنبال رونق جدی در کسب و کار و مشاغل خود هستید پیشنهاد می کنیم، فعالیت های مربوط به شبکه سازی اینترنتی، به نحوه درستی صورت گیرد تا پس از آن فرصت برقرای ارتباط با انجمن های گفتگو و گروه های اینترنتی را بدست آورید.

برای انجام این کار می توانید اقدام به شراکت با کسانی کنید که در همین زمینه فعالیت کاری دارند و یا اطلاعاتی  با مخاطبان مورد هدف خود به اشتراک گذارید و به طریقی اعتماد و نظرشان را بری خرید محصولاتتان جلب نمایید. در واقع هدف اصلی این نوع بازاریابی، با دیگران ارتباط برقرارکردن است تا این که فروش مستقیم خدمات.

مهمترین انواع بازاریابی آنلاین و اینترنتی

تبلیغات آنلاین، درواقع فرآیند فروش محصولات یا خدمات از طریق کانال‌های آنلاین، مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، ایمیل و غیره است. تبلیغات آنلاین در کانال‌های مختلفی از جمله اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و ایمیل، به حالات مختلف از جمله بنری، همسان، کلیکی، نیتیو و… اجرا می‌شوند. هدف از به کارگیری بازاریابی آنلاین، این است که هنگامی که کاربران در حال چرخ زدن و گشتن در فضاهای مجازی نظیر شبکه های اجتماعی، سایت های مختلف و یا حتی جستجو کردن‌اند، با کمک این بازریابی، در ابتدا توجه آن ها به خود جلب نماییم سپس با کسب اعتمادشان آن ها را به خریداران واقعی خدمات و محصولات خود تبدیل کنیم.

 هفت نوع بازاریابی اینترنتی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هر یک از این هفت نوع بازاریابی اینترنتی، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی را شامل می‌شوند. به علاوه، این نوع بازاریابی‌های اینترنتی مکمل یکدیگر هستند و می‌توان این هفت نوع را در کنار هم انجام داد. بیایید انواع مختلف بازاریابی‌های اینترنتی را بررسی کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم از آنها به صورت جداگانه بهره ببریم.

تبلیغات انلاین

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان، متناسب با محیطی که در آن قرار می‌گیرند، طراحی می‌شوند. به‌عنوان مثال، تبلیغات همسان در اینستاگرام تبلیغی است که کاملا مانند دیگر پست‌های آن پیج طراحی شده یا اگر کلمه«Sponsored» روی یکی از ویدئوهای یوتویوب باشد، به این معنا است که آن ویدئو تبلیغاتی مخصوص و فقط برای همان کانال ساخته شده است. علاوه‌بر آن، استفاده از تبلیغات همسان از دیگر روش‌های جلوگیری از Banner-Blindness است، چرا که این تبلیغات به صورت لینک‌های معمولی هر سایتی برای کاربر نمایش داده می‌شوند. لازم است به این نکته اشاره کنیم که قیمت هر کلیک در تبلیغات همسان در هر سایت و شرکت متفاوت است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

روش‌های بی‌شماری برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید نام تجاری خود را به عنوان یک مرجع به شهرت برسانید. یک روش آسان برای این کار، درگیر کردن افراد دیگر و کمک به بینش ارزشمند در مکالمات است. از سوی دیگر از این طریق شما می‌توانید در راستای تقویت وفاداری به مشتری قدم بردارید و ثابت کنید که چقدر برای مشتریان و جامعه‌ی خود ارزش قائل هستید. یکی دیگر از جنبه‌های اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده از قدرت ارتباط با مشتری است.

در واقع پاسخ فوری به سوالات در شبکه‌های اجتماعی و اصالت برند، باعث جلب اعتماد مشتریان به محصولات و خدمات شما خواهد شد. علاوه بر این، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط نزدیکی با بازاریابی محتوا دارد. این بدان دلیل است که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، مکان مناسبی برای تبلیغ محتوای ارزشمند به مردم هستند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرآیند جلب توجه و فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک‌، اینستاگرام یا توییتر است. اکنون، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دو دسته تقسیم شود: رایگان یا پولی. بازاریابی رایگان از طریق رسانه‌های اجتماعی در راستای ایجاد جامعه و تعمیق روابط با مصرف کنندگان عمل می‌کند و در تلاش برای ایجاد علاقه و وفاداری مشتری است.

internet marketing

سوشال مدیا مارکتینگ

هر کسب و کاری باید حداقل دارای یکی از برنامه های اینستاگرام، تلگرام و یا توئیتر باشد تا اطلاعات مهمی را درباره حوزه کار منتشر کند. لازم به ذکر است بسته به ویژگی مخاطبان می توان از دیگر شبکه های اجتماعی مثل آپارات، فیسبوک و پینترست نیز استفاده کرد.

زمان می برد تا فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی نتیجه ی مطلوبی دهد. برای این کار باید روزانه مطالب به روز و جدیدی را به اشتراک گذارید و صبر و حوصله به خرج دهید. چرا که این کار یکی از بهترین روش ها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسب و کاری است.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پولی

روش‌های مختلفی برای استفاده از بازاریابی پولی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و هر پلتفرم مجموعه‌ای از تبلیغات خود را با پرداخت هزینه‌های خاص دارد. از سوی دیگر از جمله بازاریابی‌های پرداختی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به “بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک” نیز اشاره کرد. در این روش شما می‌توانید برای تبلیغ پست‌های رایگان موجود خود، هزینه پرداخت کنید یا تبلیغات اختصاصی فیس‌بوک را با اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در اشکال و مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. هر پلتفرم، یک پلتفرم تبلیغاتی نیز دارد که در ایران برای مثال، در شبکه اجتماعی اینستاگرام، علاوه‌بر تبلیغات خود پلتفرم، انواع تبلیغات مانند وایرال مارکتینگ یا اینفلوئنسر مارکتینگ نیز انجام می‌شود. 

YouTube، Facebook، Linkedin، Twitter، Reddit، Quora Snapchat، Pinterest و TikTok ، همگی دارای پلتفرم‌های تبلیغاتی هستند که می‌توان از آنها برای ارتباط با مخاطب هدف هر کسب‌وکار استفاده کرد.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پیامکی (SMS Ad)

تبلیغات پیامکی روشی است برای ارسال پیام‌های بازاریابی از طریق پیامک است. حتما و قطعا تا به امروز پیام‌های تبلیغاتی متفاوتی از کسب‌وکارهای متفاوت دریافت کرده‌اید. در این نوع تبلیغ، کسب‌وکار از قبل با شما در ارتباط بوده و شماره تماس شما را در داده‌های خود دارد.

در صورت هر گونه تغییر در کسب‌وکار برای مثال شروع تخفیف فصلی یا کمپین، اضافه کردن محصول یا خدمات جدید به شما از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنند.

نمونه های رایج بازاریابی پیامکی عبارتند از:

  • تبلیغات شخصی
  • پیشنهادات یا تخفیف‌ها
  • بازاریابی مجدد
  • نظرسنجی‌ها

هزینه تبلیغات پیامکی، به ازای ارسال هر پیامک است.

تبلیغات دیجیتال پیامکی

تبلیغات Push Notification

آخرین مورد از تبلیغات دیجیتال، Push Notification است که برای اولین بار در آوریل 2015 توسط گوگل کروم (Google Chrome) معرفی شد. به زبان ساده، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن درواقع ارائه قالب خاصی از تبلیغات به صورت متن یا همراه با تصویر است که مستقیما از طریق وب‌سایت‌ها به دستگاه هوشمند کاربر (موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ) ارسال شده و کاربر اعلان دریافت آن را مشاهده می‌کند.

با استفاده از این تبلیغ می‌توانید به تعداد گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها مورد هدف قرار دهید. از این تبلیغات معمولا برای اعلام پیشنهادها، تخفیفات یا حتی اخبار جدید استفاده می‌شود.

اجرای درست کمپین تبلیغاتی Push Notification چالش‌های زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، آزار دادن مخاطبین در صورت اجرای غلط کمپین است. برای اجرای درست این کمپین حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در صورتی که عضو سایتی شوید یا برای ارسال Push Notification به سایتی اجازه داده باشید (هنگام ورود به سایت گزینه Allow را بزنید)، آن وب‌سایت روزانه تعداد محدودی پیام برای شما ارسال خواهد کرد.

هزینه تبلیغات Push Notification به دو صورت پرداخت هزینه به ازای هر کلیک و پرداخت هزینه به ازای هر ارسال است که انتخاب آن به نوع کمپین تبلیغاتی بستگی داد.

نکته: تبلیغات Push Notification با تبلیغات پیامکی متفاوت است. در تبلیغات Push Notification کاربر با روشن کردن اینترنت خود، نوتیفیکیشن این تبلیغ را می‌بیند و با یک کلیک به صفحه هدف هدایت می‌شود. اما در تبلیغات پیامکی، کاربر بعد از باز کردن تبلیغات، باید روی لینک موجود در پیامک کلیک کرده تا به صفحه اصلی هدایت شود.

به‌علاوه، در تبلیغات Push Notification کاربر به وب‌سایت اجازه ارسال پیام داده و درصد آزار دادن وی تنها درصورت اجرای اشتباه کمپین امکان‌پذیر است. 

تبلیغات Push Notification با توجه به ماهیت‌شان، از قابلیت مشاهده و CTR بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. CTR برای این نوع تبلیغات از 0.5٪ تا 3٪ متغیر است.

بازاریابی موتورهای جستجو

همانطور که در مثال بالا اشاره کردیم، این روزها اگر به دنبال رستوران هم باشیم، به جای نگاه کردن به اطراف، در اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف به دنبال رستورانی برای تهیه‌ی غذا می‌گردیم.

از سوی دیگر گوگل مرکزی برای دستیابی به تمامی اطلاعات است در نتیجه به راحتی می‌توان از طریق گوگل به نزدیک‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها دسترسی پیدا کرد و از میان لیست گوگل، بهترین را انتخاب کرد. در نتیجه حضور در نتایج جستجوی گوگل می‌تواند باعث موفقیت شود.

در این میان برخی از شرکت‌ها با پرداخت هزینه می‌توانند در صدر نتایج جستجو قرار گیرند و بیشتر دیده شوند. اگر دقت کرده باشید، زمانی که در گوگل چیزی را جستجو می‌کنیم، گاهی با مواردی به نام Ads روبرو می‌شویم که این موارد در واقع تبلیغات گوگل هستند.

تبلیغ در گوگل بسیار نتیجه‌بخش و جذاب خواهد بود و در کوتاه‌ترین زمین سریع‌ترین نتیجه را برای یک کسب و کار به ارمغان خواهد آورد.

همه می دانیم برخلاف این که استفاده از سئو کاملا رایگان می باشد پیاده سازی آن کار ساده ای نبوده و همچنین اصلا رایگان نیست. همین فرصت استفاده از آن سبب می گردد که کاربران، وب سایت شما در نوار های جستجوی خود مشاهده نمایند. بدون این که شما، حتی هزینه ای به موتور های جستجو پرداخت کنید.

فراموش نکنید زمانی که از سئو استفاده می نمایید، باید از نکاتی مانند چگونگی به کارگیری ترفند های لینک سازی اصلاع یابید ( به طور کلی اطلاعاتی که به افزایش رتبه وب سایت شما کمک موثری کند) در کنار این مورد، باید به طور مداوم و با نظم کلمات کلیدی که از آن ها استفاده می کنید بررسی نمایید تا اطمینان یابید وب سایت شما بر محوری از اصول تاکید شده سئو، قرار دارد.

برای به کارگیری ان اصول سئو وردپرس ابزار هایی موجود اند که به شما کمک می کند که حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به بهینه سازی سئو یک سایت ندارید، باز هم قادر به انجام این کار باشید. یکی از ابزار های رایج و رایگان در این زمینه یواست نام دارد. یواست افزونه ای می باشد که در محیط های وردپرس قابل استفاده است. این فرصت را از دست ندهید، با قرار دادن محتوا خود در این افزونه، به بهینه سازی، وب سایت خود بپردازید.

بهینه سازی موتور جستجو که به آن SEO نیز گفته می‌شود، فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و محتوای دیجیتال برای بهبود رتبه‌بندی موتور جستجو است که به نوبه خود، تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه وب خاص را به حداکثر می‌رساند. به عبارت دیگر، می‌خواهید که وب سایت مبلمان اداری شما در هر زمان برای کسی که به دنبال «مبلمان اداری در لندن» باشد در بالای نتایج جستجو Google ظاهر شود.

شایان ذکر است که امروز وقتی ما در مورد SEO صحبت می‌کنیم تقریباً به قوانین سئو Google مراجعه می‌کنیم (مگر اینکه در چین زندگی کنید و از موتور جستجوگر Baidu استفاده کنید). زیرا موتور جستجوی گوگل بدون شک محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است که 79.77 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. موتورهای جستجو برای جستجوی اینترنت و ایجاد نمایه‌ای از محتوای موجود در اینترنت از چیزی به نام «ربات‌های خزنده» استفاده می‌کنند. سپس، هر وقت کسی کلمه کلیدی را جستجو کند، موتور جستجو سعی می‌کند تا مفیدترین و مرتبط‌‌ترین نتایج را ارائه دهد.

این عنوان با حروف اختصاری SEM شناخته می شود. بازاریابی موتور جستجو به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی می گویند که هدف آن، دسترسی آسان تر، کاربران و مخاطبان، به وب سایت های کاری به ویژه، زمان جستجو در پلتفرم هایی چون گوگل است.

از اساسی ترین قسمت های بازاریابی موتور جستجو، باید سئو( بهینه سازی موتور جستجو) و پلتفرم های موتور جستجو پر هزینه ای مانند گوگل ادوردز، را نام برد. درحال حاضر آموزش دیدن در زمینه بهینه سازی سایت، از عوامل ضروری برای هر وب مستری است. با رعایت اصول سئو، سایتی تهیه کنید که هدف از طراحی آن داشتن رتبه ای بالا در میان دیگر سایت ها در موتور های جسجتو است.

پید سرچ یا تبلیغ در نتایج جست‌وجو

تبلیغات کلیکی ادوردز در موتور جستجو مثل گوگل ادز

جستجوی پولی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در تبلیغات دیجیتال است. تبلیغات جستجوی پولی تبلیغاتی هستند که در بخش بالا و پایین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و اطراف نتایج ارگانیک ارائه می‌شوند.

در جستجوی پولی در درجه اول روی کلمه کلیدی خاصی هدف‌گذاری می‌کند؛ بنابراین تبلیغ‌کنندگان، آن کلمات کلیدی که می‌خواهند را انتخاب کرده روی آن قیمت‌گذاری می‌کنند، که به آن اصطلاحا مناقصه (Bid) می‌گویند.

در این روش، سازمان‌ها بودجه‌ای برای کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته و به ازای هر کلیک، مبلغی پرداخت می‌کنند؛ به این روش پرداخت، PPC (Pey Per Click) یا تبلیغات کلیکی می‌گویند.

اگر قبل از این به نتایج موتورهای جستجو دقت کرده باشید، حتما می‌دانید که برخی از نتایج با علامت sponsored یا ads نسبت به بقیه متمایز شده‌اند. این نتایج در اثر تبلیغات در گوگل ظاهر می‌شوند و به آن، گوگل ادز می‌گویند. نحوه کار با گوگل ادوردز پیچیدگی‌های زیادی دارد و بهتر است برای آن، از خدمات تبلیغات در گوگل ترا استفاده کنید. اما در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه آموزش تبلیغ در گوگل مراجعه کنید.

کمپین تبلیغاتی گوگل ادز
Semrush یکی از ابزار‌های کاربردی برای شناسای رقبا و میزان Bid پرداختی آن‌ها است.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فرآیندی است که به طور مداوم برای ایجاد، توزیع و معرفی به مشتری به صورت آنلاین انجام می‌شود. هر گونه اقداماتی که در راستا انتشار یک محتوا صورت بگیرد، بازاریابی محتوا نامیده می شود. این محتوا حاوی مطالبی است که با کسب اعتماد مشتری های واقعی، به رونق کسب و کار بهبود می بخشد. البته از یاد نبرید، محتوایی شما را به چنین نتیجه مطلوبی خواهد رساند که تمام نکات کلیدی در آن رعایت شده و از هر جهتی بهینه شده باشد.

به علاوه، مشخص نمودن اهداف خود قبل از شروع به بازاریابی محتوا از الزامات دیگریست که باید به آن اشاره کرد. این که منتشر نمودن یک محتوا از الگو و نظم خاصی پیروی کند خود نکته قابل توجه و تاثیر گذاری هست و در صورت عدم رعایت آن به موفقیت لازم و دلپسند نخواهید رسید.

اشکال بی‌شماری از محتوا وجود دارد که مشاغل از این طریق استفاده می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پست‌های وبلاگ
  • ویدیوها (که اغلب در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شوند)
  • گزارشات و مطالعات
  • اینفوگرافیک‌ها و خلاصه گزارش‌ها و مطالعات
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پادکست‌ها
  • مطالعات موردی
  • ایمیل‌ها

باید بگوییم که همین مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید هم نوعی تولید محتوا و بازاریابی محتوا است. محتوای بهینه شده‌ی موتور جستجو، یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن نام تجاری شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. در واقع اینکه بتوانید جزو اولین نتایج گوگل در حوزه اختصاصی خود باشید، باعث اعتبارتان خواهد شد و به اعتماد مشتری و جلب نظر مخاطب منجر می‌شود. در نتیجه تولید محتوا به هر شکلی برای هر کسب و کاری اهمیت دارد.

حال بیایید نگاهی دقیق به نحوه ارتباط بازاریابی محتوا با SEO بیندازیم. به عنوان مثال، شما می‌خواهید تا یک پست در مورد «انواع مبلمان اداری» را در وبلاگ یا وبسایت خود بنویسید، در نتیجه باید ی کلمه‌ی کلیدی که بیشترین جستجو را داشته برای این مطلب انتخاب کنید.

برای مثال کلمه کلیدی «مبلمان اداری» بهترین انتخاب است که به بهینه‌سازی سایت و تقویت سئوی شما کمک خواهد کرد. در این بازاریابی، هدف این است که مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین محتوای مرتبط با کسب و کار خود را با یک کلمه کلیدی مناسب در اختیار مخاطبان قرار دهید.

در نتیجه هر شخصی که در گوگل این کلمه کلیدی را جستجو کند با لیستی از سایت‌ها روبرو خواهد شد که سایت شما هم در آن لیست حضور خواهد داشت و به مرور زمان این موضوع در رنک سایت شما و بازدید بیشتر آن تاثیر خواهد داشت.

طراحی سایت پزشکی

بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر)

همانطور که از نام آن پیداست، اینفلوئنسر کسی است که در شبکه‌های آنلاین مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند بر روی مخاطبانش تاثیر بگذارد. اینفلوئنسر می‌تواند فرد مشهور و شناخته شده‌ای باشد که در شبکه‌های اجتماعی توسط افراد زیادی دنبال شود و بتواند به مردم جهت دهد.

بازاریابی اینفلوئنسری، در واقع فرآیند همکاری با اینفلوئنسرها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به دنبال‌کنندگان آنلاین آنها است. در واقع تمامی تبلیغاتی که در اینستاگرام مشاهده می‌کنید بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسری) است. در این زمینه تاثیرگذار بودن یک اینفلوئنسر اهمیت بسیار زیادی دارد.

قبل از بازاریابی اینترنتی، اینفلوئنسر مارکتینگ فقط در اختیار برندهای بزرگی بود که توانایی کار با افراد مشهور را داشتند. اما اکنون، همه می‌توانند در بازاریابی تأثیرگذار اینفلوئنسری شرکت کنند.

هر اینفلوئنسر با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان و میزان تاثیرگذاری برای مخاطبانش، هزینه‌ی متفاوتی را برای بازاریابی‌اش دریافت خواهد کرد. اما باید توجه داشته باشید که برای موفقیت در این زمینه، اینفلوئنسر مناسب و مرتبط با کسب و کار خود را برای بازاریابی انتخاب کنید.

تبلیغات درون برنامه‌ای (In-App Ads)

تبلیغات درون برنامه‌ای انواع مختلفی مانند متن، بنر، Push Notification و تبلیغات ویدیویی قبل یا بعد از پخش ویدئوی اصلی دارد. برای مثال، تبلیغات ویدیویی معمولا حدود 10 تا 15 ثانیه طول می‌کشد؛ البته که این زمان در انواع تبلیغات می‌تواند متفاوت باشد.

انواع تبلیغات درون برنامه‌ای به هر شکلی که باشد، تعامل و مشارکت زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

 یکی از این نمونه‌ها استفاده از پیوند عمیق یا Deep Linking است، از طریق این تبلیغ، کاربران می‌توانند با تنها یک کلیک به صفحه اصلی برای نصب برنامه خاصی، هدایت شوند. 

از دیگر روش‌های خلاقانه در این راستا، استفاده از کدهای QR برای هدایت کاربران به سایت، صفحه شبکه اجتماعی یا لندینگ پیج خاصی است.

هزینه تبلیغات درون برنامه‌ای به نوع برنامه و نوع تبلیغ بستگی دارد و به‌صورت کلی شامل این موارد می‌شود:

  • پرداخت به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش (Cost Per Mille | CPM)
  • پرداخت به‌ازای کلیک (Cost Per Click | CPC)
  • پرداخت به‌ازای اقدام (Cost Per Action | CPA)
  • پرداخت به‌ازای نصب (Cost Per Install| CPI) 
تبلیغات بنری یا نمایشی

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته فقط بازاریابی ارجاعی آنلاین است. در واقع یک شرکت تجاری، برنامه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که بابت بازدید یا فروش آن‌، به وب سایت‌های خارجی یا افراد، کمیسیون پرداخت می‌کند.

این موضوع به بازاریابان و تأثیرگذاران اینترنتی اجازه می‌دهد تا برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار دیگری، درآمد کسب کنند. قابل درک است که بازاریابی وابسته، عمیقا با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی تأثیرگذار در هم آمیخته است. این بدان دلیل است که بیشتر پیوندهای وابسته در محتوا یا در شبکه‌های اجتماعی توسط تأثیرگذاران تبلیغ می‌شوند.

برای مثال میزبان وب سایت و ثبت دامنه Bluehost یک برنامه بازاریابی وابسته دارد که به افراد تأثیرگذار و بازاریاب اینترنتی این امکان را می‌دهد تا با ارتقا خدمات خود درآمد کسب کنند. وبلاگ معروف The Minimalists، لینک وابسته Bluehost را در مقالات خود تبلیغ می‌کند.

در نتیجه هر بار که یکی از خوانندگان آنها روی پیوند کلیک و ثبت نام می‌کند، Bluehost باید مبلغی به ازای هر کلیک را به The Minimalists بپردازد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل در واقع فرآیند استفاده از ایمیل برای ارسال پیام‌های بازاریابی مستقیم به افراد، با هدف به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است. اگرچه ممکن است بازاریابی از طریق ایمیل جذاب‌ترین شکل بازاریابی اینترنتی به نظر نرسد، اما قدرت اولیه آن را دست کم نگیرید. در این بازاریابی به منظور افزایش بازدید از تبلیغات و جذب کاربران برای خرید، تلاش می شود که از طریق ارسال ایمیل این ارتباط برقرار گردد. هدف از به کارگیری بازاریابی ایمیلی، قرار دادن محصولات خود در دیدگاه کاربران است تا هم افراد بیننده را راغب به خرید خدمات و کالا ها نمایید و هم شما و کسب و کارتان به فراموشی سپرده نشوید. این نوع بازاریابی قابلیت این را دارد که با دست باز تری بتوان از تکنیک های مربوط به فروش استفاده کرد.

بازاریابی از طریق ایمیل دارای بازدهی متوسط 122 درصد بوده که بیش از چهار برابر بیشتر از سایر بازاریابی‌های اینترنتی مانند رسانه‌های اجتماعی و جستجوی پولی است. اما قبل از شروع بازاریابی از طریق ایمیل، باید برخی از آدرس‌های ایمیل را در اختیار داشته باشید. به همین دلیل، بازاریابی از طریق ایمیل تقریباً همیشه با مشارکت انواع دیگر بازاریابی‌های اینترنتی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا، عملی خواهد بود.

اگر بخواهیم یک مثال بزنیم باید بگوییم که فروشگاه‌ها از مشتریان ایمیل یا شماره موبایل دریافت می‌کنند تا تخفیف‌ها، هدایا و محتوای مفید را برای جذب مشتریان برایشان ارسال کنند. این موضوع را پس از خرید از فروشگاه‌های مختلف شاهد هستیم و باید بگوییم که واقعا تاثیر خوبی خواهد داشت و باعث وفاداری مشتریان فعلی خواهد شد.

تبلیغات نمایشی (Display Ads)

تبلیغات پولی نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ‌کنندگان برای نمایش تبلیغات خود در موتورهای جستجو و سایر پلتفرم‌های آنلاین مانندFacebook ،YouTube ، LinkedIn و Instagram هزینه می‌کنند. حتی شما می‌توانید برای تبلیغ در گوگل هم هزینه کنید تا نتایج صفحه اول گوگل را به نفع خود تغییر دهید.

تبلیغات نمایشی نیز یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات در دنیای دیجیتال است. اگر تا به حال هنگام خواندن یک وب‌لاگ یا سایت خبری متوجه تبلیغی شده‌اید، به احتمال زیاد، یک تبلیغ نمایشی بوده‌است.

تبلیغات بنری یا نمایشی، ترکیبی از تصاویر یا گیف‌های جذاب با جملات و کلمات منحصربه‌فرد برای جلب توجه کاربران یک سایت است و معمولا در کمپین‌هایی با هدف آگاهی از برند استفاده می‌شوند.

هزینه تبلیغات بنری به صورت CPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یا پرداخت به‌ازای هر نمایش بنر است و در واقع به همین دلیل است که به‌عنوان تبلیغ نمایشی شناخته می‌شود.

نکته: به کمک ابزارهای مناسب برای تبلیغات نمایشی، شما می‌توانید با جستجو در مخاطبان هدف، لندینگ پیج‌ها و غیره، تبلیغات نمایشی رقبای خود را ببینید.

اکنون از تبلیغات پولی غالباً به عنوان “پرداخت به ازای هر کلیک” یا “PPC” یاد می‌شود و این بدان معناست که تبلیغ‌کنندگان با هر بار کلیک کاربر بر روی یکی از تبلیغات خود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. اما تبلیغات پولی امروز بیشتر از PPC است.

اکنون بسیاری از پلتفرم‌ها، بسته به اهداف بازاریابی از تبلیغ کنندگان به روش‌های مختلف هزینه دریافت می‌کنند که می‌توان به دریافت هزینه در هر هزار برداشت (CPM)، دریافت هزینه به ازای هر نمایش (CPV) و دریافت هزینه به ازای هر خرید (CPA) اشاره کرد.

  • دریافت هزینه در هر هزار برداشت (CPM) یعنی هر بار که تبلیغ شما 1000 بار مشاهده می‌شود، هزینه از شما دریافت خواهد شد.
  • دریافت هزینه به ازای هر نمایش (CPV) یعنی برای هر بار مشاهده ویدیو از شما هزینه دریافت خواهد شد.
  • دریافت هزینه به ازای هر خرید (CPA) یعنی برای هر بار که کاربر اقدام خاصی انجام دهد یا از خدمات و محصولات شما استفاده کند، از شما هزینه دریافت خواهد شد.

تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

تبلیغات بینابینی یک تجربه جالب و یک راه حل خلاقانه در دنیای تبلیغات است. از این نوع تبلیغ می‌توان برای جلوگیری از «کوری بنر» استفاده کرد. به شرایطی که کاربر آنقدر به دیدن تبلیغات بنری عادت می کند که دیگر متوجه آن نمی‌شود، اصطلاحا کوری بنر یا Banner-blindness می‌گویند.

این تبلیغ قبل از اینکه کل صفحه را اشغال کرده و بزرگ شود، به نوعی جزء تبلیغات بنری حساب می‌شوند.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) روشی از تبلیغات می باشد که ابتدا در آن بازاریابان اقدام به طراحی تبلیغ خود می کنند که بعد از آن تبلیغ مورد نظر را  با کمک پلتفرم های تبلیغاتی به کاربران هدف خود معرفی نمایند. در پایان مطابق با نتایج حاصل هزینه ای می پردازند؛ این هزینه بر اساس کلیک و تبدیل های دریافتی، میزان افزایش بازدید مخاطبان در موتور های جستجو و… محاسبه می گردد.

به کار بردن بازاریابی پرداخت به ازای کلیک، با دو روش متفاوت صورت می گیرد. این روش ها عبارت اند از: تبلیغات همسان یا نمایشی، تبلیغات وابسته به جستجو.

در تبلیغات وابسته به جستجو، امکان تبلیغات شما در گوگل فراهم خواهد شد. برای این کار، محتوا تبلیغاتی شما در معرض دید افرادی قرار می گیرد که کلمات کلیدی مورد استفاده در سایت شما را، جستجو کنند. به عنوان مثال، اگر کاربری به دنبال “بلیط هواپیما” در گوگل باشد و در صورتی که شرکت شما در زمینه فروش بلیط هواپیما کمپین تبلیغاتی، راه اندازی کرده باشد، پس از جستجو عبارت مربوطه و مطابق با هزینه پرداختی شما جهت کلیک دریافتی، اولین وب سایت قابل نمایش برای آن ها وب سایت کمپین تبلیغاتی شماست.

دیگر محتوا های تبلیغاتی متعلق به تبلیغات نمایشی می باشند. مانند اغلب شبکه های اجتماعی که می توان از طریق آن ها این دسته از تبلیغات را در سایت های محبوب با بازدید های بالا قرار داد. تبلیغات نمایشی این امکان را به شما می دهد که تبلیغات خود را در معرض دید افرادی قرار دهید که در حال گشت در محیط های مجازی هستند.

مزایای بازاریابی اینترنتی

از اصلی ترین مزایا بازاریابی آنلاین، باید بررسی کانال های گوناگون آنلاین را نام برد. شما می توانید با دنبال کردن مسیر بازدیدکنندگان وب سایتتان، راه هایی که مخاطبان در راستا دستیابی به وب سایت شما، طی می نمایند مورد توجه و دقت خود قرار دهید. به علاوه اگر به بررسی واضحی از کانال های متنوع بازاریابی بپردازید تشخیص این که کدامشان شما را به بازدید و ترافیک بالا می رساند آسان تر خواهد بود و به همین ترتیب شاهد افزایش مشتریان و محبوبیت محصولات خود خواهید بود.

از مزایای تبلیغات آنلاین باید به مواردی مثل توانایی فروش محصول یا خدمات با یک کلیک تنها در عرض چند ثانیه در هر زمان و مکان و امکان ارائه محتواهای مختلف مانند کلیپ‌های صوتی و تصویری در اینترنت با هزینه بسیار کم اشاره کرد. اما مواردی مثل ریسک تقلب کردن در تعداد کلیک‌ها و سختی ساخت تبلیغی موثر برای مشتری هم از جمله معایب آن‌ها محسوب می‌شوند. یکی از نکات شگفت‌انگیز در مورد تبلیغات دیجیتال، دسترسی راحت‌تر و بیشتر به مخاطبان هدف از طریق اجرای انواع مختلف کمپین تبلیغاتی بوده که البته اجرای آن‌ها برای افراد تازه‌کار، سخت و چالش‌برانگیز است.

از دیگر مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ باید به این موارد اشاره کنیم

اول: روشی خوب برای اطلاع‌رسانی

اطلاع رسانی در جهت معرفی محصول به مشتری بسیار مفید و خوب است. شما به عنوان مشتری برای خرید محصولی حتماً نیاز دارید تا اطلاعات زیادی در رابطه با آن محصول بدانید تا در هنگام خرید خاطر جمع بوده و با آگاهی کامل اقدام به خریداری محصول کرده باشید. علاوه بر این ، اطلاع‌رسانی در جهت شناخت برند محصولات نیز کمک می‌کند.

دوم: کمک به شناخت مشتری

با انجام کار بازاریابی و رعایت اصول آن، در زمینه شناخت مشتری بسیار مفید عمل می‌کند. با شناختن نیازهای مشتری و نیازهای مهم و روز بازار، اقدام به تولید و معرفی محصول و خدماتی مطابق با این نیازها می‌کنید.

سوم: فروش خود را افزایش دهید

برای افزایش فروش خود، از طریق تبلیغات مختلف می‌توانید به خوبی نتیجه آن را ببینید. بازاریابی نظر مشتری را از طریق تبلیغات جلب کرده و به افزایش فروش ما کمک بسیار خوبی می‌کند.

چهارم: از رقیبان خود جلو بزنید

بازاریابی باعث ایجاد جوی رقابتی می‌شود. با شناخت بازار و نیازهایش، ورودی بسیار پرشور به بازار داشته و قدرت خود را به رقیبان نشان دهید.

پنجم: برند خود را بسازید

برای معروف شدن و مشهور شدن برندتان، باید به معرفی آن از طریق تبلیغات بسیار معتبر اقدام کنید. با داشتن نام تجاری خوب و معروف می‌توانید در بازار کسب و کار و تجارت بسیار موفق ظاهر شوید.

حتماً می‌دانید هر کاری اصولی داشته و باید آن اصول‌ها و روش رعایت شده تا نتایج بسیار خوب آن دیده شود.

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی اصول بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم.

از اصلی ترین مزایا بازاریابی آنلاین، باید بررسی کانال های گوناگون آنلاین را نام برد. شما می توانید با دنبال کردن مسیر بازدیدکنندگان وب سایتتان، راه هایی که مخاطبان در راستا دستیابی به وب سایت شما، طی می نمایند مورد توجه و دقت خود قرار دهید. به علاوه اگر به بررسی واضحی از کانال های متنوع بازاریابی بپردازید تشخیص این که کدامشان شما را به بازدید و ترافیک بالا می رساند آسان تر خواهد بود و به همین ترتیب شاهد افزایش مشتریان و محبوبیت محصولات خود خواهید بود.

ششم: بررسی رفتار مشتری

با در نظر گرفتن محصولاتی که دارید، ویژگی افرادی که می توانند به خرید خدمات شما ترغیب شوند را بررسی کنید. ویژگی هایی از جمله سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی آن ها در کشورو… از طریق بزار های بازریابی دیجیتال شناسایی نمایید. اگر به شناخت کامل و کافی از این افراد رسیدید، قدمی در مسیر پیشرفت بیشتر خود نهادید.

از حالا می توانید محصولات خود را به گونه ای تولید کنید که سلیقه تمامی این کاربران را پوشش دهد و یا متناسب با شرایط آن ها باشد. در کنار این مزیت حتی قادر خواهید بود که هر زمانی نیاز مخاطبان خود را شناسایی کنید و بر اساس آن محصولاتی به آن ها ارائه دهید.

به عنوان مثال مشتری برای بار اول از شما تلفن همراه خرید می کند پس از آن می توانید به احتمال زیادی پیش بینی کنید که این فرد به لوازم جانبی گوشی مانند هدفون یا کارت حافظه و… نیاز پیدا می کند. در این فرصت با تولید ابزار متناسب فرد مورد نظر اقدام به برطرف کردن نیاز آن ها کنید.

به شما توصیه می کنیم که هنگام ساخت وب سایت مورد نظر، تحقیقات گسترده ای در رابطه با کلمات کلیدی انجام دهید. چرا که کلمه کلیدی انتخابی شما، در رتبه ی نهایی موتور های جست و جو تاثیر بسیار مهمی دارد. پس یکی از مهم ترین کار هایی که در زمان شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید، برنامه ریزی کار آمد برای کلمات کلیدی است. حتما در قسمتی از صفحه ی اصلی وب سایت، فرمی قرار دهید تا این امکان را به بازدید کنندگان بدهد که ایمیلی را ارسال کنند.

با افزایش تعداد بازدید، شما می توانید ایمیل های خوش آمد گویی خودکار را از قبل آماده کرده و در زمان مناسبت های گوناگون برای بازدید کنندگان ارسال کنید. با این کار با مخاطبین خود ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد.

هفتم: دسترسی سریع و راحت

با گسترش وسیعی که در استفاده مردم از اینترنت و فضای مجازی مشاهده می شود خرید کردن به روش های راحت تری صورت می گیرد. مخصوصا در وضیت فعلی کرونا، که باید از مکان های شلوغ به شدت دوری کرد.

امروزه تعداد انگشت شماری برای انتخاب محصولات خود به صورت حضوری به خرید می روند. بیشتر آن ها با یافتن سایت، کانال، وبلاگ و یا پیج قابل اعتماد خود کالا مورد نیاز خود را انتخاب می کنند سپس طی مدتی کوتاه و چند روزه کالایی که سفارش دادند را تحویل می گیرند. حتی این محصولات می تواند مواد غذایی هم باشد.

همه این کار ها را در حالی که در خانه خود  به دور از هر گونه نگرانی و با صرف کوتاه ترین زمان، انجام می دهند.

هشتم:‌ هزینه های عملیاتی کم

از مهم ترین ویژگی هایی که می توان در زمینه بازاریابی اینترنتی به آن اشاره نمود،  صرفه جویی در زمان و همچنین حفظ محیط زیست است. برای مثال تصور کنید که قصد دارید بروشور های تبلیغاتی خود را طراحی و پخش کنید.

علاوه بر هزینه های مادی طراحی و چاپ بر کاغذ، باید مدت زیادی سپری شود و منتظر بمانید تا این بروشور  ها به مخاطبان هدف برسد. از هر جهتی که بررسی کنیم، بازاریابی های سنتی از هیچ لحاظی مقرون به صرفه نخواهند بود.

در عوض به بازاریابی آنلاین فکر کنید که فقط با تهیه و انتشار،  یک محتوا باکیفیت مثل ویدئو مرتبط با کالا، می توان خدمات خود را، در معرض دید افراد گسترده تری قرار داد.

پر کاربردترین راه های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی آنلاین

مبحث بازاریابی آنلاین محتوی مفاهیم اساسی و وسیعی است و هر گونه فعالیتی که در ارتباط با آن در محیط مجازی صورت بگیرد، به عنوان زیر مجموعه از آن محسوب می گردد. برای این که کاملا متوجه این مفاهیم عمیق مرتبط به فعالیت های بازاریابی اینترنتی بشوید مطلبی برای شما آورده ایم که به بررسی موضوع، مهم ترین و پرطرفدارترین راه های تبلیغاتی مورد استفاده در این بازاریابی می پردازد. تمامی کسب کار های اینترنتی باید اطلاعات کافی از این مسئله داشته باشند تا به نتیجه شگفت انگیز آن دست یابند.

ارزیابی نتایج حاصل از فعالیت های بازاریابی اینترنتی

جدا از اینکه از کدام روش برای گسترش فعالیت های بازاریابی اینترنتی استفاده کردید، با به کارگیری ابزار های رایگان زیر می توانید میزان کارایی خود در بازاریابی اینترنتی را ارزیابی کنید.

گوگل آنالیتیکس

مواردی که با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید پیگیری کرد : کانال های وارد کننده ترافیک به سایت، افرادی که از وب سایت بازدید می کنند، چگونگی فعالیت افراد در سایت. استفاده از این تحلیل گر کار سختی نیست و برای همگام سازی با وب سایتتان ، باید از چند تگ ساده استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس منبع ارزشمندی است که وب سایت شما به آن نیاز دارد.

تحلیل گر های همسان بر روی پلتفرم

از جمله این تحلیل گر ها می توان به تحلیل گر توئیتر، فیسبوک اینسایتز و اینستاگرام اینسایتز اشاره نمود. با استفاده از این تحلیل گر ها می توان معیار های روی پلتفرم هایی مثل لایک، کامنت، ریتوییت، پیام های مستقیم و اشتراک گذاری ها را ارزیابی کرد. با به کار گیری این اطلاعات شما از نتایج تلاش هایتان در زمینه تشکیل انجمن اینترنتی خبردار شده و پی می برید که تا چه حد توجه مخاطبان را به خود جلب کرده اید.

هزینه ی فعالیت های بازاریابی اینترنتی

در برخی از مواقع این فعالیت ها هزینه بسیار زیادی دارد اما خوشبختانه می توان تمامی این هزینه ها را با بودجه های منظور شده در بازاریابی، سازگار کرد. فعالیت در فضای مجازی کاملا رایگان است اما اگر شما وظیفه  تولید و مدیریت محتوا را به شخص دیگری واگذار کنید، باید هزینه هایی بپردازید. البته برخی از پلتفرم های بازاریابی موجود، برای صد تا هزار مشترک ابتدایی هزینه ای را از شما دریافت نمی کنند.

از این پلتفرم ها استفاده کنید و بعد از افزایش نسبی درآمد، برای این بخش هزینه های لازم را پرداخت کنید. یکی از ابزار های تحقیق کلمات کلیدی، گوگل پلنر است که کاملا رایگان بوده و با استفاده از آن می توانید هزینه وب سایت را بهینه سازی کنید. برای شروع کار این روش انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

حال با گذر از بخش های رایگان اگر شما می خواهید با هزینه مناسب فعالیت خود را توسعه دهید، بهتر است پیش از هر کاری به این فعالیت ها توجه کنید : استخدام طراح حرفه ای برای ساخت وب سایت، استخدام کسی که قواعد تبلیغات را می داند.

سرمایه گذاری جهت راه اندازی کمپین های پرداخت، به ازای هر کلیک به منظور دست یابی به مخاطبان بیشتر و همین طور سرعت بخشیدن به فعالیت های مرتبط با جذب مشتری، باید توجه داشت که این هزینه ها صرف پیشرفت فعالیت های مرتبط با بازاریابی اینترنتی خواهد شد و علاوه بر آن، نوعی سرمایه گذاری درآمد زا به حساب می آید .هزینه های لازم برای مشاغل، زمان پرداخت مالیات به کمک شما می آیند و ارزش سرمایه های شما را چند برابر می نمایند.

ممکن است شروع کار برای بازاریابی اینترنتی دشوار باشد، اما کمی زمان لازم دارید تا خود را با شرایط وفق دهید و اطلاعات زیادی درباره  فعالیت ها پیدا کنید. تمامی کسب و کار ها چه کوچک چه بزرگ به منظور خدمت رسانی به مشتری های خود، به بازاریابی آنلاین نیاز دارند تا به کارشان رونق داده و مشتری های زیادی جذب کنند. خوشبختانه تعداد زیادی پلتفرم و ابزار رایگان وجود دارد که به منظور پیشرفت در فعالیت های بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنند. این پلتفرم ها به شما این امکان را می دهند تا با هر بودجه ای که دارید، اقدامات لازم جهت بهبود وضعیت وب سایت را انجام دهید.

پس نتیجه می گیریم تمامی کسب و کار ها فارغ از این که تا چه فعالیت گسترده ای دارند، می توانند از این فعالیت ها سودآوری لازم را داشته باشند. در خلاصه ای از کلام بگوییم که بازاریابی به شیوه ها نوین و مدرن رایج‌تر شده و البته محبوبیت بیشتری یافته، همین موضع باعث می شود بازریابی اینترنتی بیش از هر زمانی مورد توجه کسب و کار های آنلاین قرار گیرد و راغب به، به کارگیری آن شوند. از شما سپاس گذاریم که تا پایان با اطمینان خاطر مقاله آژانس بازاریابی اینترنتی توسعه راهکارهای آینده (ترا) را همراهی نمودید. آیا آموزشی و نکاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید بود؟

جمع بندی

بازاریابی اینترنتی (internet marketing) همچنین به نام بازاریابی آنلاین (online marketing)، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی تحت وب شناخته می‌شود که اصطلاحی همه جانبه برای توصیف فعالیت‌های بازاریابی آنلاین بر بستر اینترنت است. بازاریابی اینترنتی طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها را شامل می‌شود که می‌توان به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا‌، پرداخت به ازای هر کلیک و بهینه سازی موتور جستجو اشاره کرد. تبلیغات یک روش رایج برای جذب مردم به سمت یک محصول یا خدمات کسب و کارهای مختلف است. به نظر می‌رسد که هر روزی که می‌گذرد، برخی از ابزارهای جدید فناوری ظاهر می‌شوند و انقلابی در زندگی ما ایجاد می‌کنند که این انقلاب در تمامی حوزه‌ها دیده می‌شود و در این میان می‌توان به تحولاتی در تبلیغات نیز اشاره کرد.

در گذشته تبلیغات بسیار متفاوت بود و اکنون در این زندگی آنلاین، نوع تبلیغات نیز عوض شده است. از آنجایی که تمام مردم روزانه زمان زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت می‌کنند در نتیجه عاقلانه است که تبلیغات نیز در فضای انلاین صورت گیرد زیرا در این شرایط تبلیغات سنتی و محیطی بی‌تاثیر خواهد بود. در دوران اینترنت تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفته و دیگر به شکل سنتی انجام نمی‌شود. در واقع با افزایش حضور مردم و کاربران در اینترنت و ساعت‌های فعالیت در دنیای وب و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا تبلیغات نیز به صورت اینترنتی ارائه شود. تبلیغ به معنای اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات و خدمات به مردم و مشتریان است. از سوی دیگر تبلیغات در اصطلاح به معنای رساندن پیغامی به مخاطب برای جلب توجه به یک ایده‌ی تازه، یک محصول، خدمات یا یک کسب و کار است.

تبلیغات اینترنتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تجارت‌ آنلاین و در واقع یک کسب ‌و کار اینترنتی بوده که می‌تواند تاثیر خوبی بر توسعه و موفقیت یک تجارت آنلاین داشته باشد. در تبلیغات در واقع شما باید مخاطب را راضی کنید تا به کسب و کار، خدمات یا محصولات شما جذب شود در نتیجه باید تجربه‌‌ی استفاده از خدمات و محصولات را در اختیار کاربران قرار دهید. تبلیغات باید کوتاه و تاثیرگذار باشند و بتوانند فکر مخاطب را درگیر کنند و بر آن‌ها تاثیر مثبت بگذارند. دنیای تبلیغات بسیار گسترده و عجیب است و نگاه‌های مختلفی در دنیای تبلیغات وجود دارد. تبلیغات می‌توانند مسیر حرکت جهان را تغییر دهند و بر روند زندگی بشر تاثیر بگذارند.

به همین دلیل باید سعی کنیم در تبلیغات کسب و کار خود خلاق باشیم و بیشترین تاثیر را بر مخاطبان داشته باشیم تا هم به موفقیت بیشتری برسیم و هم اعتبار بیشتری بدست آوریم. از سوی دیگر باید اشاره کنیم که تبلیغات باعث مصرف‌گرایی بیشتر در زندگی بشر شده است و به همین دلیل می‌گوییم که تبلیغات تاثیر مهمی برای روند زندگی بشر دارد. در نتیجه قدرت تبلیغات را دست کم نگیرید و مطمئن باشید که تبلیغات تنها راه موفقیت برای یک تجارت به حساب می‌آید. از سوی دیگر شعار‌ها و جملات تاثیرگذار تبلیغاتی یکی از پراهمیت‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات و برندسازی بوده است.

افراد زیادی از مردم این روزها زمان زیادی از روز خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند و تنها چیزی که برای دسترسی و جلب نظر آنها نیاز دارید، اتصال به اینترنت از طریق گوشی هوشمند یا لپ تاپ است. تبلیغات اینترنتی تاثیر زیادی بر مخاطبان داشته و به فروش بهتر و بیشتر محصولات یا ارائه‌ی خدمات کمک می‌کند. در نتیجه همه‌ی کسب و کارها سعی می‌کنند تا برای توسعه و گسترش خود با هر بودجه و درآمدی، تبلیغات اینترنتی داشته باشند.

تبلیغات اینترنتی آداب و ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید با آگاهی انجام شود. این روزها تبلیغات آنلاین بهترین و بالاترین نتیجه را به کسب و کارها خواهد داد و علاوه بر جذب مخاطب جدید، باعث حفظ مخاطب‌های قدیمی نیز خواهد شد و به افزایش اعتبار و دیده شدن بیشتر کمک خواهد کرد. از سوی دیگر به یاد داشته باشید که این بازاریابی‌های ذکر شده اعم از بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تأثیرگذار، بازاریابی وابسته، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تبلیغات پولی (PPC ، SEM و غیره) و غیره بهترین کارایی و عملکرد را برای معرفی و تبلیغ یک کسب و کار خواهند داشت.

این روزها تبلیغات به شکل آنلاین موفقیت‌‌آمیزتر از تبلیغات محیطی بوده و این موضوع را می‌توانیم از تبلیغات ساده‌ی اینستاگرام مشاهده کنیم. حتی در مواردی به شکلی ناخوداگاه در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام خودمان به تبلیغات جذب می‌شویم و از خدمات و محصولات یک تجارت تبلیغ شده بهره می‌بریم. در نتیجه بسیار مرسوم است و فقط کافی است تا خودتان و کسب و کارتان را با شرایط سازگار کنید و بروز باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: