از آمیخته بازاریابی 7P چه می دانید؟

فهرست مطالب

7Ps of the Marketing Mix

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی، بنیادی اساسی است که بیشتر استراتژی‌های بازاریابی مدرن و فعالیت‌های تجاری بر اساس آن بنا شده‌اند. ما این بازاریابی چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده است؟ و چرا به شدت به آن اعتماد می‌شود؟

مفهوم ” آمیخته بازاریابی” در دهه 1960 شکل گرفت که نیل اچ. بوردن، استاد دانشگاه، در مورد مفهوم آمیخته بازاریابی جیمز کولیتون توضیحاتی ارائه دادند. کولیتون، مدیران بازرگانی را به عنوان “مخلوط کننده مواد تشکیل دهنده” توصیف کرد: ترکیبات مختلف، مفاهیم، جنبه‌ها و رویه‌های مختلف بازاریابی است.

با این حال، اکنون کاملاً پذیرفته شده است که جروم مک کارتی این مفهوم را پایه‌گذاری کرده است. از این گذشته، این مک کارتی بود که آمیخته بازاریابی را همانطور که امروز می‌شناسیم در قالب “آمیخته بازاریابی 4P“: محصول، مکان، قیمت و تبلیغات، ارائه داد.

سپس 4P راه را برای دو دانشگاهی مدرن، بومز و بیتنر هموار کرد که در سال 1981 نسخه گسترده‌ای از آمیخته بازاریابی را برای ما به ارمغان آوردند و آن 7P بود. در واقع بازاریابی 7P شامل 4 عنصر اصلی مک کارتی است و شامل 3 عامل دیگر نیز می‌شود که می‌توان به “شواهد فیزیکی” ، “مردم” و “فرایندها” اشاره کرد.

در نتیجه از آنجا که نیازهای مشتریان، بازارها و محصولات به سرعت در حال نوسان است، ضروری است که به طور مداوم از فرمول 7P بازدید کنید. در نتیجه اگر می‌خواهید از رقبایتان پیشی بگیرید و پیشرفت کنید در ادامه با ما همراه شوید.

چه کسی مدل 7P را ایجاد کرده است؟

4Ps of the Marketing Mix

آمیخته بازاریابی یک ابزار استراتژی بازاریابی است، که به شکلی پیشرفته ارائه شده است و برای بهبود عرضه و فروش محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمیخته بازاریابی انواع مختلفی دارد که در این میان می‌توان به 4P و 7P اشاره کرد. مدل 7P در ابتدا توسط E. Jerome McCarthy ابداع شد و در سال 1960 در کتاب بازاریابی پایه منتشر شد. این استراتژی در واقع یک رویکرد مدیریتی است.

چگونه می‌توانیم از آمیخته بازاریابی 7P استفاده کنیم؟

آمیخته بازاریابی 7P از هفت گام اصلی تشکیل شده که ۴ گام مربوط به 4P بوده و سه گام دیگر کاملا جدید و نوین به آن افزوده شده است. در واقع آمیخته بازاریابی 7P شامل محصول، قیمت، مکان، تبلیغات، شواهد فیزیکی، مردم و شرکا بوده است و بازاریابی 4P را تکمیل می‌کند.

اگرچه 4P یک ابزار استراتژی اساسی برای انتخاب دامنه است و به ویژه برای مشاغل کوچک بسیار مفید است. اما مدل 7P بسیار کامل و قوی بوده و برای استارت آپ‌های امروزی بهترین انتخاب است. در واقع شرکت‌ها همچنین می‌توانند از مدل 7P برای تعیین اهداف، انجام تجزیه و تحلیل SWOT و انجام تجزیه و تحلیل رقابتی استفاده کنند. این یک چارچوب عملی برای ارزیابی مشاغل موجود و کار از طریق رویکردهای مناسب است. در ادامه تمامی گام‌های آمیخته بازاریابی 7P را معرفی خواهیم کرد.

محصولات / خدمات

چگونه می‌توانید محصولات یا خدمات خود را توسعه دهید؟

7Ps

7P با “محصول” شروع می‌شود. این محصول می‌تواند یک محصول فیزیکی، یک سرویس یا یک تجربه باشد. در واقع هرچیزی که قابل فروش و ارائه به مشتری باشد، محصول به حساب می‌آید. شاید تجربه کرده باشید که برای مثال مشتری یک کت را از یک وب سایت عجیب و غریب خریداری کرده باشد و قطعا در صفحه مانیتور آن کت برای مشتری شگفت‌انگیز بوده اما پس از این که آن را دریافت کرده کمی متفاوت از انتظارش ارائه شده بود.

در این شرایط به عنوان یک فروشنده چه می‌کنید؟ آیا آن را پس می‌گیرید و هزینه را بازپرداخت می‌کنید؟ یا به سادگی از این موضوع می‌گذرید. مورد ذکر شده و عملکرد و تصمیم شما در این حوزه بسیار مهم است و بخش به محصول مربوط بوده است. در واقع مشتری انتظار دارد چیزی که می‌بیند را در اختیار داشته باشد و اگر انتظارش برآورده نشد از سوی فروشنده درک شود. بخش مخصولات و خدمات شامل موارد زیر است:

  • طراحی
  • کیفیت
  • امکانات
  • ویژگی‌ها
  • بسته‌بندی
  • موقعیت‌یابی در بازار

قیمت‌ها / هزینه‌ها در بازاریابی 7P

چگونه می‌توانیم مدل قیمت‌گذاری خود را تغییر دهیم؟

آمیخته بازاریابی 7P

هزینه محصول یا خدمات شما چقدر است؟ قیمتی که تعیین کرده‌اید باید منعکس کننده ارزش درک شده مشتری از محصول شما باشد و با بودجه شما ارتباط داشته باشد. اگر مشتری شما فکر می‌کند ارزش شما خیلی زیاد است، از دست دادن بازاری که در آن قرار دارد را برای معامله به خطر می‌اندازید.

 اگر قیمت شما خیلی پایین است در این صورت خطر از دست دادن آن سود مهم را تهدید می‌کنید. در نتیجه رمزگشایی از قیمت مناسب برای محصول شما، که به احتمال زیاد هم به سود تجارت شما و هم به مشتری شما می‌انجامد، به طور کلی توسط مشاغل از طریق تقسیم هوشمندانه بازار حاصل می‌شود. تقسیم بندی مخاطبان بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی، جغرافیایی، روانشناختی یا رفتاری آنها، راهی مطمئن برای کشف و تأیید مناسب‌ترین قیمت‌هایی است که تعیین می‌کنید و افرادی که هدف قرار می‌دهید.

عامل اصلی دیگری که باید در نظر گرفته شود رقابت در بازار است. استراتژی قیمت‌گذاری رقبای شما چیست؟ آیا قیمت شما خیلی پایین، یا خیلی بالا است؟ در نهایت، قیمت محصول شما همیشه بر درک مشتری از نام تجاری و جایگاه شما در بازار تأثیر خواهد گذاشت. اگر به دنبال ارزان‌ترین محصول در بازار هستید، با انجام تحقیقات دقیق مطمئن شوید که این محصول را دارید. اگر می‌خواهید به عنوان یک برند گران‌قیمت و لوکس شناخته شوید، پس اطمینان حاصل کنید که قیمت شما و کیفیت کالاهایی که می‌فروشید این را نشان می‌دهد. در واقع قیمت‌گذاری باید طبق اصولی زیر باشد:

  • محصولی را بالاتر از رقبا قیمت‌گذاری کنید تا تأثیر یک پیشنهاد با کیفیت بالاتر را ایجاد کنید.
  • محصولی مشابه رقبا را قیمت‌گذاری کنید، سپس توجه خود را به ویژگی‌ها یا مزایای برند خود جلب کنید.
  • برای ورود به بازار شلوغ یا جذب مصرف‌کنندگان با ارزش، محصولی را کمتر از رقبا قیمت‌گذاری کنید.
  • برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت پس از تاسیس نام تجاری یا پایین آوردن آن برای برجسته کردن ارزش یک مدل به روز شده.
  • برای جذابتر کردن بسته‌های تبلیغاتی یا تبلیغات، قیمت پایه را بالاتر تعیین کنید.

مکان / دسترسی

چه گزینه‌های جدیدی برای توزیع وجود دارد تا مشتریان بتوانند محصول ما را تجربه کنند، به عنوان مثال آنلاین، در فروشگاه و غیره

مدل آمیخته بازاریابی 7P

«مکان» به معنای مکانی است که شما برای توزیع یا اجازه دسترسی به محصول یا خدمات خود انتخاب می‌کنید. این می تواند به هر چیزی از یک انبار یا یک فروشگاه در خیابان‌های بزرگ گرفته تا یک فروشگاه تجارت الکترونیکی یا یک سیستم عامل مبتنی بر فضای ابری اشاره داشته باشد. درنهایت، مکانی که محل کار و یا شرکت‌های تجاری شما در آن قرار دارد باید مناسب برند شما باشد و برای مخاطبان شما قابل دسترسی باشد. در نظر بگیرید که مشتری‌های شما به دنبال کالای شما (مجلات‌، سایت‌های مقایسه قیمت)، در جایی که بیشتر اوقات هستند (سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های آنلاین) می‌گردند. شما همچنین باید نحوه و محل فروش رقبای خود را در نظر بگیرید.

مکان‌هایی که شما برای توزیع محصولات خود انتخاب می‌کنید می‌تواند توسط بسیاری از موارد، مانند نوع محصول یا بودجه شما، تعیین شود. اما، در نهایت، بهترین راه برای تعیین مکان مناسب برای فروش محصول شما، شناخت واقعی مخاطبان، خواسته‌ها، و نیازهای آنها است.

چند سوالی در مورد بازاریابی 7P باید از خود بپرسید:

  • مردم کجا به دنبال محصول شما می‌گردند؟
  • آیا آنها نیازی به دیدن آن در دست خود دارند؟
  • آیا با بازاریابی مستقیم به مشتریان از طریق وب سایت تجارت الکترونیکی خود، فروش بیشتری خواهید داشت یا خریداران شما در بازارهای شخص ثالث هستند؟
  • آیا می‌خواهید هنگام خرید مستقیم با مشتریان خود مکالمه کنید یا می‌خواهید شخص ثالثی مشکلات خدمات مشتری را حل کند؟

تبلیغات در بازاریابی 7P

چگونه می‌توانیم ترکیبی را در کانال‌های رسانه‌ای پولی، اضافه یا جایگزین کنیم؟

تبلیغات به بازاریابی و تکنیک‌های فروش شما اشاره دارد. این می‌تواند به معنای تبلیغات سنتی، از طریق تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و غیره، یا روش‌های مدرن‌تر، مانند تبلیغات در محتوای وب، تبلیغات در پادکست، بازاریابی از طریق ایمیل یا اعلان‌های مختلف باشد.

روشی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان و تبلیغات پیشنهادی خود انتخاب می‌کنید  تأثیر مستقیمی در موفقیت برند شما خواهد داشت. اگر پیامی را در مکان نامناسب، در زمان نامناسب یا به شخص نامناسبی ارسال کنید هرگز موفق نخواهید شد. از طرف دیگر، اگر آن جنبه‌ها را به روش صحیح اجرا کنید، بدون شک تجارت شما پرسود و موفق خواهد شد! در نتیجه دانستن بهترین کانال و روش‌های تبلیغات ضروری است. اما درک ساده مخاطبان شما و آنچه آنها از شما می‌خواهند، مشکلات تبلیغاتی را کاهش می‌دهد.

در نتیجه چگونه می‌توان مخاطبان خود را شناخت و همچنین نیازهای آنها را درک کرد؟ تقسیم بازار به شما این امکان را می‌دهد تا خواسته‌ها، نیازها، ارزش‌ها و انگیزه‌های مخاطبان خود را بشناسید. هنگامی که این داده‌ها را کشف و تجزیه و تحلیل کردید، اطمینان خواهید داشت که محصول شما به افراد مناسب، در مکان و زمان مناسب تبلیغ می‌شود. در بخش تبلیغات اصول زیر را رعایت کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که همه کانال‌های تبلیغات موجود را می‌دانید و از آنها نهایت استفاده را می‌کنید.
  • حرکت به سمت بازاریابی شخصی
  • تلاش‌های تبلیغاتی خود را بر اساس رفتار مشتریان خود تقسیم‌بندی کنید.
  • پاسخ به تبلیغات مختلف را آزمایش کنید و هزینه بازاریابی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.
  • به یاد داشته باشید که ارتقا، یک خیابان یک طرفه نیست. مشتریان انتظار دارند که شما به علایق آنها توجه کرده و در صورت نیاز به آنها راه‌حل‌هایی پیشنهاد دهید.

شواهد فیزیکی بازاریابی 7P

مدل بازاریابی 7P

چگونه به مشتریان خود اطمینان می‌دهیم؟

به عنوان مثال ساختمان‌های چشمگیر، کارکنان کاملاً آموزش دیده، وب سایت عالی؟

برای مصرف کنندگان مهم است که بدانند مارکی که از آن خرید می‌کنند یا با آن تعامل دارند، قانونی است و در واقع در زندگی واقعی وجود دارد. شواهد فیزیکی اغلب به دو شکل انجام می شود: شواهدی که نشان می‌دهد یک سرویس یا خرید انجام شده است و به اثبات یا تأیید وجود برند تجاری شما بپردازد.

به عنوان مثال، هرگونه خدمات یا کالای دریافت شده به عنوان شواهد فیزیکی محسوب می‌شود. برای مثال رسیدهای شما، بسته بندی، اطلاعات ردیابی، فاکتورها ، بروشورها یا PDF را می‌توان شواهد فیزیکی یک برند دانست.

حال، در مورد تأیید نام تجاری شما چطور؟ منظور ما از اعتبار سنجی چیست؟ اعتبار سنجی اساساً به جنبه‌های بصری یا ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری برند شما از جمله وب سایت، آرم، کارت ویزیت، تابلویی در ساختمان شما، دفتر مرکزی و تجهیزات برند، حضور در شبکه های اجتماعی و غیره اشاره دارد. اینها عناصری است که مشتری احتمالاً قبل از درگیر شدن با شما یا پیشنهادهای شما، آنها را می‌بیند.

در نهایت یک برند خوش ساخت و استراتژیک می‌تواند از این جنبه 7P بسیار سود ببرد زیرا سودی که شواهد فیزیکی به شما می‌رساند، می تواند شما را کیلومترها جلوتر از رقابت قرار دهد و با نشان دادن حرفه‌ای بودن خود و اصیل بودن خود می‌توانید از رقبا در این حوزه پیشی بگیرید.

افراد

کارکنان ما چه کسانی هستند و آیا در مهارت کافی را دارند؟

کارمندان در واقع افرادی هستند که در فروش یک محصول یا خدمات‌، طراحی آن، مدیریت تیم‌ها، نمایندگی مشتری مشارکت دارند. عنصر “افراد” در مدل بازاریابی 7P در واقع هر کسی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش تجاری شرکت حضور دارد. پس اگر افراد مناسب خود را پیدا نکنید، ایجاد برند عالی، محصول ابتکاری یا حضور شگفت انگیز در شبکه‌های اجتماعی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

این عنصر مهم برای بقای تجارت شما بوده و باید اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان شما، صرف نظر از اینکه در پشت صحنه یا در مقابل مشتری باشند، بهترین آموزش را دیده و بهترین و بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکت و برند تجاری شما بگذارند. در نهایت به کارگیری و حفظ افراد مناسب، در موفقیت بلند مدت و کوتاه مدت کسب و کار شما ضروری است. در این مرحله به موارد زیر توجه کنید:

  • مهارت‌های بازاریابی خود را توسعه دهید تا افراد شما بتوانند استراتژی آمیخته بازاریابی شما را انجام دهند
  • به فرهنگ شرکت و شخصیت برند بیندیشید.
  • متخصصان را برای طراحی و توسعه محصولات یا خدمات خود استخدام کنید.
  • روی مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM تمرکز کنید تا ارتباطات واقعی ایجاد شود و از وفاداری در سطح شخصی بهره ببرید.

فرایند

روش‌هایی هستند که از طریق آنها یک سرویس اجرا و به مشتری تحویل داده می‌شود

هفتمین عنصر و گام در آمیخته بازاریابی 7P، فرایند است. جنبه “فرآیند” در آمیخته بازاریابی در واقع مجموعه‌ای از اقدامات در ارائه محصول یا خدمات به مشتری است. بررسی فرآیند به معنای ارزیابی جنبه‌هایی مانند کانال فروش، سیستم‌های پرداخت شما، روش‌های توزیع و مدیریت روابط با مشتری است.

البته شایان ذکر است که فقط انجام فرایندها کافی نیست. هر مرحله‌ای که انتخاب می‌کنید و روش‌هایی که برای این فرآیندها استفاده می‌کنید باید به روشی انجام شود که هزینه‌های شما را به حداقل برساند، در عین حال منافع و ارزش مشتری را به حداکثر برسانید. شاید این موضوع در این مرحله خواسته‌ی زیادی باشد اما امکان‌پذیر است. خوشبختانه استراتژی بازاریابی و استراتژی فروش وجود دارد تا شما را در مسیر درست قرار دهد.

ارزیابی، تنظیم و بهینه‌سازی قسمت‌های مختلف فرآیند شما به ساده‌سازی تلاش‌های شما کمک می‌کند و در عین حال اطمینان از به روز بودن و مطابقت با روند فعلی روش‌های شما را فراهم می‌کند. سوالاتی که باید در این مرحله مطرح شود:

  • وضعیت برنامه‌ریزی و تحویل شما چگونه است؟
  • آیا خرده فروشان شخص ثالث شما در مواقع حساس، محصول را به فروش می‌رسانند؟
  • آیا پرسنل کافی برای اوقات شلوغ دارید؟
  • آیا وب سایت شما قابل اعتماد است؟

مقایسه بازاریابی 4P با بازاریابی 7P

مقایسه بازاریابی 4P

بازاریابی 4P در زمانی طراحی شده که مشاغل بیشتر به جای خدمات، به فروش محصولات می‌پردازند و نقش خدمات مشتری در کمک به توسعه نام تجاری چندان شناخته شده نبود. با گذشت زمان، بومس و پیتنر سه سرویس مخلوط P را اضافه کردند و این فرم بازاریابی تکمیل کردند. امروزه توصیه می‌شود که هنگام مرور استراتژی‌های رقابتی، 7P در نظر گرفته شود. زیرا 7P به شرکت‌ها کمک می‌کند تا موضوعات اصلی را که بر بازاریابی محصولات و خدمات آن تأثیر می‌گذارند بررسی و تعریف کنند و اغلب اکنون به عنوان چارچوب 7P برای ترکیب بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود.

سخن پایانی

هنگامی که آمیخته بازاریابی خود را توسعه می‌دهید ، در نظر بگیرید که چگونه هر عنصر بر بقیه تأثیر می‌گذارد تا یک تجربه تجاری واحد برای مصرف کنندگان خود ایجاد کنید. به این فکر کنید که قیمت یک محصول چگونه استراتژی تبلیغاتی آن را تغییر می‌دهد، مشخصات چگونه به قیمت‌گذاری کمک می‌کنند و افراد شما فرآیند‌ها را چگونه انجام می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که افراد شما و ابزاری که آنها استفاده می‌کنند می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از ابزارهای مناسب برای رسیدن به افراد مناسب و در نهایت نتایج بهتر استفاده کنید.

منابع: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: