کاربرد مدل بازاریابی AIDA در فروش، تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه: 6 دقیقه
مدل بازاریابی آیدا

آیا می‌دانید مدل بازاریابی آیدا (AIDA) چیست و چه کمکی به برندینگ می‌کند؟ آیا به حال با دیدن یک تبلیغ جذاب و عالی ترغیب شده‌اید که در اینترنت به دنبال آن محصول بروید؟ زمانی که به مقایسه گوشی‌های موبایل می‌پردازید، چه عواملی باعث می‌شوند که Google Pixel را Apple ترجیح دهید؟ آیا تخفیفاتی که این سرویس و یا اپلیکیشن برای مشتریان در نظر گرفته است برای شما جذابیت داشته و یا کارایی و امکانات او؟

یک برند در برنامه ریزی و طراحی استراتژی‌های مختص بازاریابی و تبلیغاتی برای تأثیر گذاری بیشتر در هر بخش از فرآیند خرید موفق عمل می‌کند، باعث می‌شود که مشتریان در کوتاه‌ترین زمان جذب برند شوند و بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های مختلف، محصول نهایی را خریداری کنند. این گونه می‌شود با برندینگ در ذهن مخاطب جا پیدا کرد. موضوع اصلی ما نیز در این مقاله همین است، مدل بازاریابی آیدا، اگر می‌خواهید بدانید برندهای معتبر چگونه با استفاده از این مدل بازاریابی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و فروش خود را افزایش می‌دهند، تا انتهای مقاله با آژانس ترا همراه باشید.

مدل بازاریابی آیدا AIDA به چه معنا است؟ و چه کاربردی دارد؟

از همان ابتدا که شما یک برند را به طور کامل می‌شناسید تا هنگامی که می‌خواهید از آن خرید کنید، برند به طور کاملاً حساب شده و دقیق به بررسی و تجزیه رفتارهای خرید شما می‌پردازند در واقع آن‌ها با استراتژی که دارند، در هر مرحله روی فرآیند خرید شما تأثیر می‌گذارند. این استراتژی مدل بازاریابی AIDA نام دارد. برندها به واسطه این مدل از بازاریابی سفر مشتریان و یا رفتارهای آن‌ها را درباره خرید به بخش‌های مختلف تقسیم بندی می‌کند، سپس به تحلیل و بررسی آن‌ها می‌پردازد.

مدل بازاریابی AIDA برنامه‌ای است که با استفاده از بازاریابی هدفمند، تبلیغات سودمند و توابع فروش، روی تاچ پوینت‌های فرآیند خرید مشتری تأثیر می‌گذارد. یعنی با توجه به میزان آگاهی در مورد محصولات یک شرکت، مشتری خرید خود را انجام دهد. سفر مشتری در مدل AIDA با در نظر گرفتن و عبور از چهار مرحله بسیار مهم تحلیل و بررسی خواهد شد.

AIDA
  • آگاهی :Awareness زمانی که مشتری در مورد محصول اخبار تازه ای می‌شنود و آگاهی پیدا می‌کند.
  • علاقه مندی :Interest مشتری می‌خواهد مزیت‌های محصول را بشناسد و در مورد کاربرد و مسائل مختلف آن مطالعه کند.
  • خواستن و تمایل :Desire: مشتری علاقه خود را به محصول نشان می‌دهد و به نوعی جذب آن می‌شود.
  • اقدام و عمل :Action در نهایت مشتری اقدام به خرید محصول می‌کند.

چهار مرحله‌ای که با هم مطالعه کردیم، کاملاً یک قیف خرید را تشکیل می‌دهند؛ که مخاطبان زمانی که مرحله آگاهی ورود پیدا می‌کنند، و حالت سرازیری به سمت پایین می‌گیرند. پس از ماندن آن‌ها در مرحله سوم و کم شدن تعداد مشتریان، کسانی که باقی مانده‌اند فرآیند خرید را تکمیل می‌کنند. در جریان این قیف مصرف کننده می‌تواند بین مرحله‌ای حرکت کند. بدین صورت که از مرحله آگاهی به مرحله خرید نهایی محصول به صورت مستقیم عمل کند.

در ادامه مقاله، چهار مرحله را به صورت کامل و شفاف برای شما توضیح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که شرکت‌ها با استفاده از این راهکارها اقدام به برندینگ می‌کنند.

مدل بازاریابی آیدا و مرحله آگاهی Awareness

شما می‌توانید با تأثیر گذاری در اولین مرحله طوری هدف خود را مشخص کنید که از همان ابتدا منتظر نتیجه نهایی باشید. در اولین مرحله مشتری برند را می‌شناسد. می‌توان گفت مرحله اول در مدل بازاریابی AIDA به واسطه تبلیغات توسعه یافته، نمایش محصولات از راه‌های مختلف و رپورتاژ آگهی اجرایی می‌شود.

در بسیاری از اوقات برندها تصور می‌کنند، نام بردن از یک اسم شرکت باعث می‌شود که افراد به صورت چشم بسته جذب آن برند شود و برای خرید به سمت آن بیایند. البته که این موضوع در بسیاری از موارد صدق نمی‌کند. احتمال می‌رود تبلیغات سنتی دیگر تأثیری بر فروش شما نداشته باشد، بنابراین باید به فکر تغییرات در کلیت ماجرا باشید و با عواملی مانند رنگ، اندازه، خصوصیات گرافیکی و … مشتریان را جذب کنید.

برند معتبر زمانی می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند و آن‌ها را به مشتری ثابت تبدیل کند که تبلیغات خود را به صورت کاملاً هدفمند و جذاب انجام دهد. بازار خاص خود را پیدا کند و مشتریان را از طریق پیام شخصی (ایمیل مارکتینگ) دعوت کند و هدف خود را بهترین شکل از انجام فعالیت‌ها و حضور در بازار مشخص کند.

برای مثال: زمانی که می‌خواهید یک برنامه غذایی مخصوص جوانان را ارائه کنید تا توجه آن‌ها به سمت این برنامه جلب شود، باید به جای استفاده از تبلیغات چاپی به فکر برندینگ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید. قطعاً سرمایه گذاری در این رسانه نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

آمیخته بازاریابی ۴P

مدل بازاریابی آیدا و مرحله علاقه مندی Interest

دومین مرحله از بازاریابی AIDA که به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل آن به حساب می‌آید، مرحله علاقه‌مندی مشتری به محصول است. تا زمانی که مشتری محصول را درک نکند و جذابیت آن را احساس نکند، قطعاً تصمیم به خرید نمی‌گیرد. در نتیجه بسیار مهم است، توضیحات و معرفی محصول خود را چگونه ارائه کنید که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در معرفی محصول وجود دارد، هدف قرار داد نیازهای مشتریان است. این عملکرد شما موجب می‌شود که مشتری برای شناسایی بیشتر محصول و کارایی آن، بیشتر تحقیق کند. برای مثال، اگر شما برای فروش یک کفش از تصویر بزرگ‌ترین فوتبالیست جهان استفاده کنید و به درباره کارایی و رنگ و مزیت‌های آن کپشنی بنویسید. مشتریان کنجکاو خواهند شد که در مورد عملکرد این کفش اطلاعات کسب کنند. به همین دلیل برای خواندن ویژگی‌های کفش مورد نظر گوگل را باز می‌کند.

مدل بازاریابی آیدا و مرحله تمایل و خواستن Desire

قطعاً با ایجاد علاقه در محصول نمی‌توان یک فرد را به خرید آن وادار کرد. ممکن است مخاطب از نحوه برندینگ شما لذت ببرد، اما محصولی را از شما خریداری نکند. شما می‌توانید علاقه و تمایل را به شکل همزمان در مشتری ایجاد کنید، بنابراین بعد از ایجاد احساس علاقه در مشتری، بهتر است نیازهای او به محصول را هدف قرار دهید. به طوری که اگر یک مصرف کننده نسبت به محصول احساس نیاز نکند، باز هم برند شما باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و تلاش کند تا با ارائه محصول در او ایجاد نیاز کند.

شما با استفاده از مدل بازاریابی آیدا در طول مدت زمان طولانی به این مرحله دست پیدا می‌کنید، چرا که مشتری بعد از دیدن محصول شما، آن را با سایر محصولات دیگر برندها مقایسه می‌کند. در چنین شرایطی باید روی مهم‌ترین ویژگی‌های محصول خود را که مشتریان در دیگر برندها مشاهده نمی‌کنند، بیشتر کار کنید.

به عنوان مثال، کمپین وند برای این که تبلیغات خود را تأثیر گذار تر جلوه دهد و این واقعیت را برجسته کند که همبرگر آن‌ها از گوشت گاو تهیه می‌شود، در شعار تبلیغاتی خود می‌گوید گوشت گاو کجاست؟

مدل بازاریابی آیدا و مرحله اقدام برای خرید Action

هنگامی که مشتری احساس خوبی نسبت به برند داشته باشد، علاقه‌مند می‌شود که آن را برای یک بار هم که شده خریداری و مصرف کند. در مرحله آخر مدل بازاریابی آیدا، شما می‌تواند از طریق روش‌های مختلف روی برندینگ خود کار کنید. تخفیف‌های چند درصد و مناسبتی، امتحان کردن محصول به صورت رایگان، ارائه پیشنهاد رایگان در ازای خرید یک محصول می‌تواند محرکی باشد برای خرید نهایی مشتری و او را به شکل کاملاً مسالمت آمیزی وادار به خرید کند.

به عنوان مثال، شرکت آمازون برای این که مشتریان خود را به خرید تشویق کند، از گزینه‌های EMI استفاده می‌نماید. این نوع عملکرد آمازون باعث می‌شود که مشتریان با وجود قرار داشتن در شرایط مالی سخت، به سراغ کالاهای درجه یک و با دوام بروند و گجت‌های آن‌ها را خریداری کنند.

ارائه مثال برای مدل بازاریابی آیدا

حالا که به خوبی متوجه اهمیت و تأثیر مدل بازاریابی AIDA در کسب و کار شدید، بهتر است با یک مثال درباره عملکرد شرکت Netflix در هند آشنا شوید. عملکرد برندینگ Netflix

Netflix از طریق رسانه‌های مهم تبلیغاتی درباره موضوعات خود را به تمامی کاربران اطلاع رسانی می‌کند. معمولاً مطالب این شرکت بزرگ از طریق تبلیغات مکتوب و چاپی، تبلیغات از طریق یوتیوب، تبلیغات به صورت نمایشی Adwords و مشارکت و همکاری با ارائه دهندگان خدمات. بسیاری از محتوای متنی درباره فیلم‌های معروف و پرطرفدار هندی به صورت آگهی چاپ می‌شوند.

بعد از آگاهی و افزایش اطلاعات مخاطبان، در آن‌ها احساس علاقه به وجود می‌آید و آن‌ها به مطالعه پیج‌های مختلف این برند می‌پردازند. در این مرحله Netflix برای مخاطبان خود یک دوره رایگان به مدت 30 روز و به صورت آزمایشی در نظر می‌گیرد که مخاطبین بتوانند تمام فیلم‌ها و نمایش‌های موجود در Netflix را بررسی کنند.

در مدل بازاریابی آیدا و برندینگ شرکت Netflix، کاربران بعد از بررسی ویژگی‌های برند و مشاهده جذابیت‌های پیرامون آن جذب سایر ویژگی‌های و خدمات Netflix می‌شوند و در آن‌ها حس تمایل و خواستن به وجود می‌آید. کیفیت ویدیوها، امکان ایجاد چند پروفایل در یک حساب کاربری، امکان دانلود فیلم و تماشای آفلاین، ادامه دیدن فیلم از جایی که قطع شده است، تماشای جدیدترین سریال‌ها و فیلم‌های هالیوود، پشتیبانی از انواع رسانه‌ها و دستگاه‌های با اینترنت ضعیف، از ویژگی‌هایی هستند که حس تمایل کاربر را به خرید و تماشای فیلم تقویت می‌کند.

خرید نهایی و اقدام مشتری در Netflix

زمانی که کاربر جذب پیشنهاد نتفلیکس می‌شود، او به عنوان یک مشتری پروپاقرص اقدام به خرید اشتراک از این رسانه می‌کند و با از تمامی خدمات برنامه استفاده می‌کند.

نظر شما درباره مدل بازاریابی آیدا چیست؟

در این مقاله درباره موضوعات پیرامون مدل بازاریابی آیدا AIDA صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در پایان از شما می‌خواهیم نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با مدل بازاریابی AIDA، با مشاوران و کارشناسان آژانس ترا مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: