امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد رونق بسیاری از کسب و کارها هستیم. بازاریابی و تبلیغات رشد کرده و هرکدام از انواع آن متناسب با یک نوع کسب و کار عمل میکند. مدل بازاریابی b2c که موضوع مقاله ی ما میباشد؛ نوعی از تبلیغات بوده که میخواهیم در ادامه با آن آشنا شویم.
در مدت زمان گذشته، که مردم برای واریز پول به دیگری، مسافتهایی را از این خیابان به آن خیابان طی میکردند تا بتواند دستگاه عابر بانکی را پیدا کرده و واریز پول را انجام دهند. یا برای گرفتن دارو یا حتی مشاوره و ویزیت دکتر، ساعتها در نوبت مینشستند تا اسمشان خوانده شود. دیگر مورد جالبی که میتوان گفت، منتظر ایستادن برای خالی شدن میز در بهترین فست فود یا رستوران، تا از خوردن یک شام یا ناهار خوشمزه نهایت لذت را ببرند. همه ی این مسیرهای طولانی و گاه خسته کننده به مسیری کوتاه و قابل دسترسی در کمترین زمان تبدیل شدند. احتمالاً برایتان سؤال باشد که این مثالها چه ارتباطی به بازاریابی دارد؟ تمام این مثال برای درک شما از مفهوم مدل بازاریابی b2c بود. نگران نباشید، هنوز موضوع ادامه دارد.
بازاریابی b2c یعنی چه؟
بهتر نیست قبل از اینکه به توضیج مدل بازاریابی b2c بپردازیم، یک اشاره به خود مفهموم بازاریابی داشته باشیم؟ بسیار خب. پس همراه ما باشید.
معنا و مفهوم بازاریابی
فرض کنید شما به راه اندازی کسب و کاری پرداختهاید. چگونه کسب و کار خود را به مخاطبین معرفی میکنید؟ مسیرها و روشهایی که شما برای ارتباط با کاربران برای شناخته شدن محصول و یا خدمات خود طی میکنید، نوعی بازاریابی محسوب میشوند.
در نظر داشته باشید که بازاریابی، تبلیغات نیست. فکر میکنید چه تفاوتی دارند؟
تبلیغات را انجام میدهیم تا محصول و یا خدمت ما به مشتریان شناخته و معرفی شود.
تبلیغات را یا میتوانیم تولید کنیم یا از شرکتهای معتبر تبلیغات مدنظر را که تولید شده خریداری کنیم.
از دیگر روشهای انجام تبلیغات این است که، محتوای تبلیغاتی خود را به دیگر سایتها شناخته شده و معتبر فروخته و از آنها بخواهیم در مدت زمان مشخصی برایمان تبلیغات انجام دهند.
اما بازاریابی به نوعی فعالیت در جهت شناخته شدن کسب و کار گفته میشود. این فعالیتهای نظیر چگونگی انجام تبلیغات، نحوه ی جذب مشتری و جلب رضایت او و … میباشد. بازاریابی دارای انواع مختلف بوده که هرکدام از آن متناسب با نوع کسب و کارمان انتخاب میشود. مدل بازاریابی b2c، یکی از انواع بازاریابی میباشد.
از مدل بازاریابی b2c چه میدانید؟
B2c مخفف عبارت Business to Customer Marketing بوده و به تعریفی دیگر میتوان به ارتباط کسب و کار با مشتریان اشاره کرد. به عنوان مثال کسب و کارهای اینترنتی که اقدام به فروش محصول خود به کاربران میکنند، نوعی مدل بازاریابی b2c را انجام میدهند.
مدل بازاریابی b2c را میتوان بازاریابی مصرفی خواند و در مقابل آن نوعی از بازاریابی، با نام بازاریابی صنعتی میباشد؛ که میخواهیم به تفاوتهای این دو بپردازیم.
بازاریابی b2b چیست و چه تفاوتهایی با مدل بازاریابی b2c دارد؟
اگر به دنبال ب مدل بازاریابی b2c بوده باشید، احتمالاً در کنار عبارت آن، مدل بازاریابی b2b را نیز زیاده دیده و شنیدهاید.
همانطور که از اسم بازاریابی b2b یا بازاریابی صنعتی پیداست، این نوع بازاریابی اقدام به فروش محصولات خود به دیگر کسب و کارها میکند. به عنوان مثال شرکت سازنده ی خودرو، اقدام به خرید قطعات دیگر خودرو از دیگر شرکتها میکند یا مثال دیگر، کارخانه تولیدی پوشاک، اقدام به خرید نخ و پارچه از دیگر شرکتها و کارخانههایی که در این زمینه فعالیت دارند، میکند.
پس فهمیدیم که مدل بازاریابی b2c، محصولات خود را به افرادی که خریداری نهایی بوده و محصول را برای رفع نیاز روزمره خود میخواهند، میفروشد. اما بازاریابی b2b محصول را به کسب و کارهای دیگر در حجم بسیار زیاد دیگری میفروشد.
تا به اینجا متوجه تفاوت اصلی این دو مدل بازاریابی باهم شدیم. تفاوتهای دیگری هم هستند که میخواهیم یک اشاره کوتاهی داشته باشیم.
- مدل بازاریابی b2c به دلیل ارتباط مستقیم با مشتری، میتواند به خوبی نیازها و دغدغههای او را درک کرده و با تولید محصولات و محتواهای مناسب، احساسات و نیازهای او را هدف گرفته و به خوبی در این زمینه موفق عمل کند.
اما در بازاریابی b2b هنگامی که خریدار میخواهد خریدی از شرکت تولیدکننده انجام دهد، به بررسی و تحقیق میپردازد. با مدیر قسمت تولیدی آشنا شده و به بررسی و شناخت مواد اولیه ای که در محصول به کار رفتهاست میپردازد. به طول کلی این روش بر اساس عواطف و احساسات پیش نرفته و بیشتر به منطق و کیفیت محصول اشاره دارد.
- در مدل بازاریابی b2c خریدار نیازمند اطلاعاتی بسیار جرئی و مختصر از تولیدکننده میباشد. به عنوان مثال اگر قسمت خریدار بخواهد لباسی از فروشگاه اینترنتی خریداری کند، تنها به جنس، سایزبندی و رنگ آن توجه میکند.
اما در مدل بازاریابی b2b خریدار نیازمند اطلاعات بسیار بیشتر و تخصصی تر از سمت فروشنده میباشد. در صورت لزوم برای شناخت بیشتر محصول ممکن است اقدام به برگزاری جلساتی از سوی خریدار باشد.
- از دیگر تفاوتهایی که میتوان در این دو مدل اشاره کرد، مشتریان آن هستند. در مدل بازاریابی b2c تعداد مشتریان به شدت زیاد بوده و هر یک نفر آن برای این مدل ارزش دارند. اما در مدل b2b که بازاریابی صنعتی گفته میشود، تعداد مشتریان کم بوده و به سختی میتوان خریدار واقعی را پیدا کرد.
برای انجام و شروع در مدل بازاریابی b2c چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
- باید در مرحله ی اول، شروع به انجام تحقیقاتی در بازار کنیم. کسب و کار ما چیست؟ هدف از راه اندازی کسب و کار چیست؟ برای کدام قشر جامعه مناسب است؟ با پاسخ به این سوالات، میتوانیم جایگاه خود را به صورت کاملاً معلوم در بازار مشخص کرده و خود را به مشتریان نشان دهیم. هویت خود را ساخته و اقدام به برند سازی کنید.
- با شناختن رقبای خود میتوانید در تولید محتواهای بسیار خلاقانه تر و تأثیرگذار تر اقدام کرده و به جذب بیشتر مخاطبان بپردازید.
- راههای ارتباطی با مشتریان خود را نبنید، اجازه دهید تا آنها با ارتباط با شما، از نقاط قوت و ضعفتان گفته و همین نکات را در بهبود فرایند کاری خود بکار بگیرید. همچنین ارتباط داشتن خریدار با مشتری، باعث ایجاد احساس رضایت و اعتماد از سوی خریدار میشود.
روشهای انجام مدل بازاریابی b2c
به راحتی میتوانید با در نظر گرفتن روشها و مدلها به موفقیت بسیار خوبی در این راه برسید. در ادامه میخواهیم روشهایی را که میتوان در مدل بازاریابی b2c به کار گرفت معرفی کنیم.
محتوا
این روش یکی از اثر گذارترین روشها در دنیای بازاریابی میباشد. میتوانید با ارائه خلاقانه و منحصر بفرد خود در زمینه تولید محتواها به صورت متنی، تصویری، ویدئویی و … اقدام کنید. با تولید محتوای جذاب خود میتوانید به خوبی افراد را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.
ایمیل
یکی دیگر از روشهای بازاریابی ایمیلها هستند. استفاده از ایمیلها اگر در جهت درست به کار رود و زیاده روی در آن نباشد، میتواند به عنوان روشی مناسب باشد.
شبکههای اجتماعی
یکی از مهمترین و معروفترین قسمتهایی است که امروزه با حجم بسیار زیادی از کاربران روبرو میباشد. شبکههای اجتماعی را میتوان ارتباطی مناسب با مشتریان دانست.
سخن آخر …
همانطور که گفتیم، بازاریابی انواع مختلفی داشته و با نوع کسب و کار ما انتخاب میشود. در این موضوع با معرفی مدل بازاریابی b2c آشنا شدیم و متوجه تفاوت آن با نوع b2b شدیم. موفقیت در این مسیر همگی نیازمند داشتن دانش و اطلاعات کافی در خصوص بازاریابی میباشد. همچنین این نکته که شما بازاریابی و تبلیغات خود را برای جلب اعتماد مشتریان انجام میدهید، را نباید فراموش کرد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده و از آن استفاده لازم را برده باشید.