ویژگی‌ها و کاربردهای سئو کلاه سیاه

زمان مطالعه: 10 دقیقه
سئو کلاه سیاه

آیا سئو کلاه سیاه در بهینه سازی وب‌سایت و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تأثیرگذار است؟ اگر نه پس چرا از سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کنند؟ واقعیت این است تعداد زیادی از این تکنیک‌ها در سال‌های گذشته مؤثر بود و در تعیین رتبه یک سایت نقش بسیار مهمی داشته‌اند؛ اما با عمومی شدن تنیک‌ها، موتور جستجوی گوگل به مرور زمان آن‌ها را شناخت و برای مقابله با هر یک از آن‌ها از راهکارهای خاصی استفاده کرد.

ما در این مقاله از سری وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا در حوزه سئو سایت، قصد داریم شما را با روش‌ها و راهکارهایی که انجام آن موجب بهبود سئو می‌شوند، آشنا کنیم، البته توجه داشته باشید که اگر در انجام هر یک از این روش‌ها دچار اشتباه شوید، قطعاً سایت شما توسط گوگل جریمه می‌شود. ضمن این که هیچ کس روش های سئ> سیاه موفق خود را به اشتراک نخواهد گذاشت!

سئو کلاه سیاه چیست؟

در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت سئوی کلاه سیاه شامل ترفندها و روش‌هایی می‌شود که با استفاده از آن‌ها سایت در مدت زمان بسیار کمی در لیست نتایج گوگل قرار می‌گیرد و با الگوریتم‌های گوگل و استانداردهای آن در تضاد هستند. به بیان ساده‌تر ترفندهای کلاه سیاه، استراتژی‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها موجب فریب الگوریتم موتور جستجو شده تا جایگاه سایت شما را ارتقا دهد.

برخی از مدیران سایت با توجه به علم و آگاهی کمتری که نسبت به الگوریتم‌های گوگل دارند، نمی‌توانند بین سئوی کلاه سیاه و سفید مرز مشخصی در نظر بگیرند. اغلب اوقات گوگل، سایت‌هایی را که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند.

در دنیای وب، گوگل ارزش های خاصی را برای بهبود کیفیت سایت‌ها تعریف کرده است و به مدیران سایت و وبمستریان توصیه کرده است که از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند. انجام این روش‌ها و رعایت تمامی قوانین باعث می‌شود که محیط سایت را متناسب با فضای دلخواه مخاطب بسازید و در واقع تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

با انجام ترفندهای ارگانیک و استاندارد سئو، می‌توان رتبه سایت را به گونه‌ای افزایش داد که در ادامه کار دچار سقوط و افت رتبه نشود. برای افزایش رتبه سایت بهتر است که با آخرین آپدیت‌ها و تغییراتی که در گوگل و الگوریتم‌های آن صورت گرفته آشنایی داشته باشید. در این صورت رتبه اول گوگل از آن شما خواهد بود.

اما خیلی از کسانی که در حوزه سئو کلاه سیاه کار می‌کنند، علاقه‌ی زیادی به رشد ترافیک سایت در سریع‌ترین حالت ممکن و کسب رتبه دلخواه خود دارند. اما همان طور که اشاره کردیم، انجام ناشیانه روش‌های سئوی کلاه سیاه مثل دستکاری قطعاً نتایج خوبی را به همراه نخواهد داشت.

تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید به اصول و قواعد مورد نظر موتور جستجو پایبند است و تجربه کاربری را نیز مدنظر قرار می‌دهد. از جمله تکنیک‌های سئو کلاه سفید می‌توان به بهبود ساختار و خوانایی محتوا، بهینه‌سازی عناوین و تگ‌های صفحات، استفاده از کلمات کلیدی در حد معقول، بارگذاری محتوای تصویری مناسب، افزایش سرعت بارگذاری و طراحی ریسپانسیو سایت اشاره کرد. سئو کلاه سفید روش اصولی و پایدار بهینه‌سازی محتوا و سایت است نتایج مثبت آن در بلندمدت پدیدار می‌شوند

در مقابل، سئو کلاه سیاه که به دنبال دور زدن قواعد است، ممکن است در کوتاه مدت رشد خوبی داشته باشد، اما در بلندمدت نتیجه‌ای جز جریمه شدن سایت توسط موتور جستجو و ریزش کاربران نخواهد داشت. سئو کلاه سیاه بر خلاف سئو کلاه سفید به دنبال سواستفاده از بعضی ویژگی‌های الگوریتم‌های رتبه‌بندی و دور زدن قوانین موتورهای جستجوست. در این روش اصلا به کاربرپسند بودن محتوا توجه نمی‌شود و هدف اصلی آن کسب جایگاه خوب در موتور جستجو در کمترین زمان ممکن است.

از تکنیک های سئو سیاه می‌توان به چگالی بیش‌ازحد کلمات کلیدی، استفاده از محتوای پنهان در سایت، خریدن بک لینک، ریدایرکت‌های مخفیانه و استفاده از PBN اشاره کرد. بد نیست زمانی متخصصان سئو به آوردن صفحات کاملا سفید با این تکنیک‌ها به لینک یک افتخار می‌کردند.

اثرات سئو کلاه سیاه و جریمه های گوگل

گوگل برای تضمین تجربه بهتر کاربری موتور جستجوی خود دائما الگوریتم‌هایش را تغییر و بهبود می‌دهد. این تغییرات باعث می‌شوند که کارایی تکنیک‌های قدیمی سئو کلاه سیاه کاهش بیابد، در نتیجه اگر سایتی از سئو سیاه برای ارتقای جایگاه استفاده کرده باشد، با تغییر الگوریتم‌ها شدیدا متضرر خواهد شد. چرا که تمام هزینه‌هایی که برای تکنیک های سئو سیاه کرده بوده بی‌اثر می‌شوند.

اما این فقط یه بخش کوچک از ریسک‌های استفاده از سئو کلاه سیاه است. اگر گوگل متوجه استفاده شما از این روش بشود، شما را جریمه خواهد کرد. شدت این جریمه با توجه به میزان و نوع تخلف شما می‌تواند از تنزل رتبه نمایش سایت در صفحه نتایج شروع شده و تا حذف دائمی آن از گوگل نیز افزایش یابد.

سئو کار در حال نقض دستورالعمل های گوگل به صورت ناشناس

چرا تکنیک‌هایی سئو کلاه سیاه ارائه می‌شوند؟

با این که هر از چند گاهی استفاده از ترفندهای کلاه سیاه، از طرف گوگل مورد جریمه قرار می‌گیرند، باز هم این روش ها طرفداران خاص خود را دارند. قطعاً برای شما این سؤال ایجاد می‌شود که چرا این تکنیک‌ها همچنان محبوب هستند؟

تقاضا و درخواست بالا و همچنین تعداد جستجوهایی که مرتبط با مقالات است، می‌تواند مهم‌ترین علت آن محسوب شود. بسیاری از افراد می‌خواهند با یادگیری تکنیک‌های کلاه سیاه از فرصت استفاده کنند و با پیاده سازی آن‌ها روی سایت، شرایط خوبی را برای افزایش رتبه در گوگل رقم بزنند و از این طریق ورودی سایت و تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند. از طرف دیگر زمانی که شما ترفندهای غیرقانونی گوگل را شناسایی می‌کنید، می‌توانید با داشتن آگاهی و اطلاعات بیشتر نسبت به آن، از روش‌های صحیح و استاندارد برای سئوی سایت خود استفاده کنید. چرا که شما درباره روش‌های درست و نادرست شناخت کافی دارید.

مهم‌ترین ترفندهای گول زننده سئو کلاه سیاه برای کسب رتبه یک گوگل

در ادامه می‌خواهیم درباره مهم‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه صحبت کنیم، البته هدف ما آموزش این تکنیک‌ها به شما نیست، بلکه می‌خواهیم بدانید که تا جایی که امکان دارد، بهتر است از این روش‌ها برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل استفاده نکنید.

خریدن لینک انبوه اسپم، بدترین ترفند کلاه سیاه

آیا لینک‌های اسپم بر سئو تأثیر منفی دارند؟ یک سئوکار تازه کار به سرعت به این سوال پاسخ مثبت می‌دهد. اغلب افراد برای این که ورودی‌های خود را افزایش دهند و در زمان بسیار کوتاهی در صفحات اول گوگل یافت شوند، لینک انبوه تهیه می‌کنند. البته این موضوع منحصر به سایت‌های تازه‌کار نمی‌شود و سایت‌های توسعه یافته هم معمولاً با خرید لینک به اهداف مورد نظر خود می‌رسند. مدیران سایت‌ها تصور می‌کنند که خرید لینک موجب افزایش سرعت ایندکس سایت و همچنین ارتقای رتبه می‌شود، در نتیجه از تولید محتوا غافل می‌شوند.

در چنین شرایط باید گفت که خرید لینک به عنوان یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای سایت به همراه داشته باشد با در بهترین حالت، هزینه شما را هدر دهد.

داشتن کامنت اسپم در سئو کلاه سیاه و مزرعه لینک

قطعا دیده‌اید که در برخی مواقع زیر پست‌های شما کامنت‌های نامربوط به موضوع محتوای شما نوشته شده است. به این گونه کامنت‌ها، کامنت اسپم گفته می‌شود. کامنت‌های اسپم یکی از پرکاربردترین ترفندهای سئو کلاه سیاه به حساب می‌آید که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای سایت تأثیرات مثبت به همراه دارد.

اساساً سایت‌ها، ورودی کاربران از طریق لینک کامنت‌های اسپم را به لینک nofollow و UGC تبدیل می‌کنند و این کار بیانگر تأثیر نداشتن بک لینک‌ها در جایگاه سایت شما است. علاوه بر این تایتل صفحاتی که این گونه لینک ها را دریافت می‌کنند با صفحه هدف سنخیتی ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تفاوت بک لینک فالو و نوفالو وب سایت ترا مراجعه کنید.

سئو کار سیاه در حال بررسی مزرعه لینک اسپم

یکی دیگر از روش‌های رایج سئو سیاه، ساخت لینک در مزرعه لینک یا Link Farm است. در این مزارع وبسایت‌های مختلف به طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند و یا با پرداخت پول Inblound Link دریافت می‌کنند. شاید در نگاه اول استراتژی خوبی برای افزایش ورودی وبسایت باشد اما یک مزرعه لینک تنها کمیت لینک‌های ورودی را بررسی می‎‌کند و بحث کیفیت لینک‌ها بی توجه باقی می‌ماند. در واقع داشتن یک فارم لینک حرفه ای و واقعا موثر کاری دشوار و بسیار تخصصی است.

اسکرپ کردن یا کپی اتوماتیک محتوا از وب

درباره تولید محتوا و کپی کردن آن مطالب زیادی وجود دارد. تولید محتوای حرفه‌ای و با کیفیت یکی از ساده‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها از نظر قیمت جهت افزایش رتبه سایت است. هرچند کیفیت این محتوا از نظر موتور جستجو در مقایسه با رقبا سنجیده می‌شود. به همین علت گاهی استفاده تکنیکی به نام اسکرپینگ یا کپی کردن اتوماتیک محتوا از سطح وب، باعث می‌شود یک وب سایت ترافیک خوبی دریافت کند. این روش علاوه بر کلاه سیاه بودن، غیراخلاقی هم هست؛ چرا که در حال سرقت دارایی‌های معنوی افراد دیگر هستید.

به یاد داشته باشید موتورهای جستجو برای محتواهای با کیفیت و معتبر اهمیت زیادی قائل هستند و در صورتی که از محتوای کپی شده استفاده کنید، ممکن است توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی و جریمه شوید. شاید به جرئت بتوان گفت که کپی کردن محتوا برای بلاگ سایت، یکی از خطرناک‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه است. کپی کردن محتوا علاوه بر این که می‌تواند باعث پنالتی از سمت گوگل شود، بلکه رتبه و جایگاه کلی سایت را هم ممکن است تحت تأثیر قرار دهد. ولی اثر منفی بزرگ آن، کاهش اعتبار و هویت سایت شما در بین سایر کاربران و تخریب برند محسوب می‌شود.

ویرایش مقالات دیگران و انتشار در سایت

ویرایش مجدد مقاله‌های دیگران برای از کپی خارج کردن آن‌ها، در حقیقت مانند روش استفاده از محتوای کپی شده است. این کار تنها تفاوتی که با محتوای کپی شده دارد، جابجایی عبارت و برخی کلمات است. با این کار محتوای جدید مشابه محتوای اصلی به نظر نمی‌رسد. با این حال خیلی هم به کیفیت آن امید نداشته باشید.

متن‌های پنهان

یکی از ترفندهای فریب دهنده پیرامون سئو کلاه سیاه، پنهان کردن متن یا «متن مخفی» است. در این روش، مدیر سایت یا تولید کننده محتوا، متنی را ارائه می‌کند که تنها برای موتورهای جستجو قابل رویت باشد و کاربران فضای وب آن را نبینند. حتی اگر کاربر این محتوا را نبیند اما همچنان برای خزنده‌های موتورهای جستجو قابل خواندن است. به عنوان مثال، متنی در وب سایت با فونت سفید نوشته می‌شود.

متن مخفی از نمونه سئو کلاه سیاه

این اقدام موجب جریمه سایت توسط الگوریتم‌های گوگل خواهد شد. یکی دیگر از کارهایی که با این روش انجام یم‌شود، کوچک کردن فونت محتوا، پنهان کردن آن با css و یا قرار دادن مقدار زیادی محتوا در یک text area کوچک است.

صفحه پرش یا درب یا Doorway

این صفحه تنها برای کلیدواژه اصلی بهینه می‌شود و از لحاظ محتوا ارزش خاصی ندارد، تنها هدف آن هدایت کاربر به صفحات مختلف سایت است. در این تکنیک کلاه سیاه، لینک‌های داخلی با عنوان‌های مرتبط با موضوع صفحه درج شده‌اند، اما محتوای داخل صفحه آن‌ها هیچ گونه ارتباطی با موضوع اصلی ندارند.

استفاده از کلمات کلیدی بیش از اندازه

 این تصویر، یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را نشان می‌دهد: تکنیک استفاده شده در تصویر، Keyword Stuffing نام دارد که به معنای استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در محتوا است. این تکنیک در گذشته کاربرد زیادی داشت اما دیگر کاربردی ندارد. استفاده از این تکنیک حتما باعث می‌شود که گوگل شما را جریمه کند. برای کلمات کلیدی، چگالی تعیین شده که باید هنگام نوشتن محتوا آن را رعایت کرد. این چگالی بین یک تا ۳ درصد در هر صفحه است.

سئو کلاه سیاه، مثال Keyword Stuffing

استفاده از محتوای اتوماتیک یا هوش مصنوعی

با همه‌گیر شدن ChatGPT، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا برای سرعت‌بخشی به این فرآیند و کاهش هزینه‌ها مورد استقبال همگان قرار گرفت. هر چند گوگل اخیرا اعلام کرده که به دلیل پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا ندارد؛ اما به یاد داشته شبشاید منظور گوگل دقیقا چت جی پی تی و دقیقا بلاگ نویسی برای سایت نیست! از نظر گوگل یک محتوا باید به سه سوال (Who, How, and Why) به خوبی پاسخ دهد. علاوه بر این مسائل مرتبط با محتوای مفید و E-E-A-T هم از مسائل مهم به شمار می‌روند.

اسپین کردن یا بازنویسی ظاهری مقاله

گاهی از این تکنیک برای افزایش تعداد و تنوع مقالات سایت استفاده می‌شود. اما استفاده از این روش و بازنویسی غیراصولی محتوا احتمالا باعث کاهش کیفیت آن‌ها می‌شود. همچنین ممکن است موتورهای جستجو نیز این مقالات را محتوای تکراری تشخیص بدهند.

تبادل لینک

در این تکنیک دو وبسایت توافق می‌کنند که در مقالات خود به هم لینک بدهند. تبادل لینک تنها در صورتی تاثیر مثبت بر سئو دارد که لینک‌ها باکیفیت بوده و کاربر را به محتوای مرتبط ارجاع بدهند. تبادل لینک مصنوعی و غیر اصولی یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است و ممکن است به جای بهبود رتبه، باعث افت آن شود.

هک ژاپنی

هک ژاپنی یک تکنیک اسپم سئو است. در این روش، هکر با آلوده کردن سایت، آدرس‌های جدیدی ساخته و ترافیک را به سایت خود منتقل می‌کند. این روش معمولا توسط سئوکاران کلاه سیاه روسی و ژاپنی انجام شده و به همین دلیل با این نام مطرح شده است.

تقلب در استفاده از اسکیما

استفاده موثر از اسکیما یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سفید است. در این روش، با استفاده از کدنویسی و ساختاردهی صحیح محتوای سایت، اطلاعاتی مثل نام و آدرس شرکت، محصولات و خدمات، ساعات کاری در ساختارهای مشخص برای موتور جستجو ارسال می‌شوند. اما تقلب در استفاده از اسکیما یک تکنیک سئو سیاه و به معنی دستکاری برای نمایش اطلاعات نادرست به موتورهای جستجوست.

سئو منفی

سئو منفی به اقداماتی گفته می‌شود که رقبا با هدف تخریب جایگاه شما در موتور جستجو انجام می‌دهند. از جمله تکنیک‌های سئو منفی می‌توان به هک ژاپنی، تهیه بک لینک نامناسب و انواع اسپم سئو اشاره کرد.

سئو منفی غیراخلاقی ترین روش سئو سیاه است

شبکه بلاگ‌های خصوصی PBN

این روش یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که در گذشته بسیار پرطرفدار و البته موثر بود. اما به‌تدریج و پس از آپدیت الگوریتم‌های گوگل این روش تاثیر خود را از دست داد. در این روش، چند بلاگ و وبسایت فرعی با هدف لینک‌سازی برای وبسایت اصلی ایجاد می‎شوند.

نتیجه‌گیری

شناخت انواع سئو کلاه سیاه که یکی از مهم‌ترین موضوعات پیرامون تولید محتوا و بهینه سازی سایت است که باید از آن مطلع باشید. توصیه ما به شما استفاده نکردن از تکنیک‌های سئو سیاه است. چرا که این ترفندها نتیجه‌ای جز ایجاد مشکلات مختلف در عملکرد سایت شما نخواهند داشت. در ادامه بهتر است با سئو کلاه خاکستری و تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه را بیاموزید تا بهترین نتیجه را از سئو وبسایتتان بگیرید.

آیا لینک‌سازی همیشه کلاه سیاه است؟

خیر، لینک‌سازی اگر با اصول مطرح شده از سمت گوگل در یک راستا باشد سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. این اصول یعنی اضافه کردن اتریبیوت‌هایی به لینک که جلوی انتقال اعتبار به سایت شما را بگیرند!

بهترین مرجع برای آموزش سئو کلاه سیاه کدام است؟ این آموزش‌ها تا چه حد قابل اعتماد یا استفاده هستند؟

در دسترس ترین منابع یادگیری سئو کلاه سفید مقالات منتشر شده توسط گوگل است. اما برای آموزش سئو کلاه سیاه منبع دقیق و عمومی شده‌ای وجود ندارد.

از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم یا نه؟

توصیه متخصصان سئو استفاده نکردن از تکنیک‌های سئو سیاه برای مدت طولانی است.

آیا استفاده از سئو کلاه سیاه را گزارش دهیم؟

سرچ کنسول گوگل قسمتی را برای گزارش این موارد قرار داده است، که می‌توانید سایت‌هایی که از تکنیک‌های سیاه استفاده می‌کنند را گزارش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: