content SEO

چگونه یک متن را SEO کنیم و سئو محتوا چیست؟

برای شروع می‌خواهم سؤالی را مطرح کنم. برای داشتن سایتی با رتبه و ترافیک ورودی بالا چه عواملی می‌توانند مؤثر باشند؟ رعایت بسیاری از عوامل می‌تواند به رشد سایت شما کمک کند؛ در این مطلب می‌خواهیم به یکی از این چندین عوامل بپردازیم. با سئو محتوای متنی آشنایی دارید؟ اصلاً سئو یعنی چه؟ با دانستن نکات بسیار مهمی که به شما آموزش می‌دهیم، می‌توانید به خوبی سایت خود را پرورش داده و به نتایج فوق‌العاده ای برسید.

content SEO

سئو به چه معناست؟

سئو یا SEO یا Search Engine Optimization، از سری فعالیت‌هایی است که با توجه به استانداردهای موتورهای جستجو به بهبود سایت شما کمک کرده و باعث جذب بازدیدکنندگان می‌شود. مجموعه فعالیت‌هایی نظیر، طراحی مناسب، کلید واژه‌ها و عنوان‌های جذاب، بک لینک‌های معتبر و… انجام داده، تا رتبه بهتر و برتری را در موتور جستجو، مانند گوگل کسب کنیم.

در این مطلب می خواهیم به سئو محتوا شده یا به عنوان دیگر، محتوا سئو شده بپردازیم. سئو را می‌توان به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم‌بندی کرد.

سئو داخلی

به فعالیت‌هایی که شما در داخل سایت خود انجام می‌دهید، گفته می‌شود. در این قسمت با هدف بهبود مطالب و محتوا موجود در سایت، موجب افزایش بازدید کنندگان و مخاطبان می‌شود. سئو محتوا متنی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، یکی از زیر مجموعه‌های سئو داخلی می‌باشد.

سئو خارجی

 از دیگر فعالیت‌هایی است که به شما در جهت رشد سایت کمک می‌کند. اما همان‌طور که از نامش پیداست، این فعالیت‌ها خارج از سایت انجام می‌شوند. به‌طور کلی، برای افزایش اعتبار و معروفیت سایت خود می‌توانید اقدام به تبلیغ از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دیگر و … بپردازید. بک لینک‌ها از سری اقداماتی هستند که زیر مجموعه ی سئو خارجی می‌باشند. با لینک دادن به سایت‌های معتبر و معروف می‌توانید به اعتبار مناسبی دست پیدا کنید.

از زیر مجموعه‌های سئو داخلی که پیش تر به توضیح مختصری از آن اشاره کردیم، سئو محتوا شده می‌باشد. یعنی محتوایی که تولید کردیم، اصول سئو را رعایت کرده تا موتورهای جستجو کننده مانند گوگل، آن را فهمیده و کاربر را به خوبی هدایت کند.

اصلاً منظور از محتوا که می‌گوییم چیست؟

محتوا هر چیزی می‌تواند باشد، مهم این است که جدید بوده و توسط افراد خلق شود. این محتوا می‌تواند به صورت متنی، تصویری، ویدئویی، گرافیکی، پادکست و … باشد. با تولید محتوا می‌توانیم با مخاطبان و عموم مردم ارتباط بر قرار کرده و کسب و کار خود را برایشان توضیح دهیم؛ در این صورت می‌توانیم با محتوای خوب و خلاقانه ای که ایجاد کردیم مخاطبان را به سمت خود جذب کرده و به فروش خوبی از محصولات خوب برسیم.

محتوا متنی

محتوا متنی یکی از انواع محتوا بوده و خود به چند دسته تقسیم می‌شود.

محتوا متنی به صورت عمومی

محتوا متنی به صورت تخصصی

محتوا متنی در شبکه‌های اجتماعی

محتوا متنی به صورت تبلیغات

محتوا متنی به صورت معرفی محصول

اصول و روش‌هایی که در سئو محتوای متنی لازم است رعایت شود

برای داشتن محتوایی خوب لازم است اصولی برای سئو محتوا متنی رعایت کنیم. برای اینکار قدم در مسیرهایی را طی کنید؛ ما می‌خواهیم باهم این مسیر را طی کرده و با توقف در هر ایستگاه مطلبی آموزنده را در اختیار شما قرار دهیم. اولین ایستگاه برای شروع، داشتن ایده ای مناسب می‌باشد. کسب و کاری که برای رشد آن می‌خواهید وارد این مسیر شوید چیست؟ چه ایده ای برای نحوه چیدمان سایت دارید؟ ایده ی خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید تا بتوانید بهتر متوجه نقاط قدرت و ضعف آن شوید. اگر ایده ی خود را پیدا کردید، می‌توانیم باهم وارد ایستگاه بعدی شویم.

کلید واژه دارید؟

یکی از مواردی که باید در سئو محتوا متنی خود در نظر داشته باشید، کلیدواژه ها هستند. لیستی از کلیدواژه‌ها تهیه کنید؛ سپس شروع به ساختن عنوانی جذاب کنید، آن قدر ادامه دهید تا بالاخره بهترین موضوع را کشف کنید. کلیدواژه و عنوان هردو از اهمیت فوق‌العاده مهمی برخورداند. کاربران با سرچ کردن کلمات کلیدی مورد نظر خود، در بین سایت‌ها به دنبال بهترین آن گشته تا به جواب سؤال خود دست پیدا کنند. در این بین که مخاطب بین موضوعات مختلف در گردش است، با تولید عنوان جذاب خود می‌توانید توجه او را جلب کنید؛ و اولین کلیک بر روی سایت شما خورده می‌شود. در نظر بگیرید، استفاده از کلیدواژه اگر به صورت زیاد به کار رود، نتیجه عکس داده و گوگل آن را قبول نمی‌کند. این کار باعث می‌شود نتوانید به رتبه خوبی برسید.

به سایت رقبای خود حتماً سری بزنید

این کار می‌تواند کمک بسیار خوبی برایتان باشد. شما به خوبی می‌توانید متوجه چگونگی نوشتن مطلب، چگونگی تقسیم‌بندی و تیتر گذاری آن، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن و … شوید.

کاربر چه نیازی دارد؟

یکی از مهم‌ترین نکات، در نظر داشتن نیازها و دغدغه‌های کاربران می‌باشد. داشتن این اطلاعات به شما در تولید محتوایی بهتر و برتر کمک فوق‌العاده ای خواهد کرد. به عنوان مثال یکی از نیازهای کاربران، پیدا کردن مطالب آموزشی می‌باشد. تولید محتوا آموزشی می‌تواند برای خاص بودن شما تأثیر بسیاری داشته باشد.

یکی از راه‌های جلب توجه کردن

می‌توانید برای مخالف دیگر رقیبان خود مقاله بنویسید. به عنوان مثال تمام مطالب و مقالات از مزایا و خوبی‌های یک دارو می‌باشد. شما می‌توانید در مقاله خود به معایب آن بپردازید. در این صورت شما از تکنیک خوانده شدن مقاله استفاده کرده‌اید. مورد دیگر که باید در مطالب خود رعایت کنید، اشاره به جزئیات موضوع می‌باشد. سعی کنید از سطحی و خلاصه نوشتن مطلب خودداری کرده و نوشته ی خود را کمی دقیق تر کنید.

درباره ی خود و هدفتان صحبت کنید

اجازه دهید مخاطبان با شما احساس راحتی داشته باشند. اگر اطلاعاتی در رابطه با شما گفته می‌شود، با تولید محتوایی آن خبر را تأیید و یا تکذیب کنید. با معرفی کامل خود، اجازه ندهید شک و شبه ای باقی بماند.

رعایت نکات نگارشی در محتوا متنی

حتماً پس از سئو محتوا متنی، به درستی علائم نگارشی آن پرداخته و هرجا اشتباهی دارید اقدام به اصلاح آن کنید. اگر از علامت‌های نگارشی مانند، ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول و… به درستی استفاده نشود، ممکن است خواننده گیج شده و درنهایت منجر به بدفهمی شود.

از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید، تعداد کلمات در هر مقاله می‌باشد. حداقل تعداد ۵۰۰ کلمه می‌باشد؛ چرا ۵۰۰ کلمه؟ به ای دلیل که گوگل این مقدار را در نظر نگرفته و ممکن است اقدام به جریمه شما کند. به همین دلیل از ۵۰۰ کلمه شروع کنید تا به ۴۰۰۰ کلمه برسید. این مقدار برای نوشتن مقاله مناسب می‌باشد.

از تگ هدینگ نشوید

در واقع تگ هدینگ برای جداسازی عناوین محتوا به کار رفته و از H1 تا H6 شماره گذاری می‌شود. در نظر داشته باشید H1 از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده در حالی که H6 اهمیت آنچنانی ندارد. در نوشته محتوا خود این ترتیب را حتماً رعایت کرده تا دچار تأثیرات منفی آن نشوید. استفاده از تگ‌ها به مرتب بودن و هدفدار بودن متن شما کمک کرده و باعث ارتباطشان با متن شما می‌شود.

از متا استفاده کنید

کلید واژه ی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. یک سری عناوین در صفحه ی اول گوگل برای شما ظاهر می‌شود. در قسمت زیرین این عناوین یکسری مطالب به صورت خلاصه وار خواهید دید. این قسمت همان قسمت توضیحات متا متن می‌باشد. می‌توانید با داشتن همین توضیحات ۲۵ تا ۳۰ کلمه ای به سئو محتوا متنی خود پرداخته و تأثیر بسیاری در دیده شدن داشته باشید.

استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی

استفاده از بک لینک‌ها باعث تشویق از سوی گوگل می‌شود. حتماً در هنگام بک لینک دادن ارزش و اعتبار سایت مقصد را به خوبی در نظر بگیرید، چرا که این کار باعث می‌شود اعتبار آن سایت به شما نیز منتقل شود. از دیگر نکانی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که بک لینک‌ها در رتبه‌بندی گوگل بسیار مورد اهمیت هستند. از بک لینک‌ها به هیچ عنوان در سایت‌های داخلی استفاده نکنید.

لینک‌های داخلی به خوبی می‌توانند کاربر را به هر سمت و سویی از سایت شما هدایت کنند و کاربر را با دیگر قسمت‌های سایت و خدماتش آشنا کنند.  لینک‌ها نیز در سئو محتوا متنی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد.

چگونه سئو محتوا متنی خوانایی داشته باشیم؟

حتماً شما هم تا به حال به دنبال مطالبی در سایت مختلف گشته و با انواع ساختارهای نوشتاری رو به رو شده‌اید. چه متنی برای شما جالب و هیجان انگیز به نظر رسیده‌است؟ جذاب نوشتن و رعایت کردن نکات نگارشی باعث می‌شوند خواننده متن را با ذوق و اشتیاق بیشتری مطالعه کند. متن‌های سنگین را می‌توانید با رعایت ساده‌ترین نکات، به متن‌هایی جالب و زیبا تبدیل کنید.

اهمیت هدینگ‌ها

اگر مطلب شما تیتر بندی خوبی داشته باشد و از اصول و ترتیب تگ‌ها به خوبی پیروی کند، کاربر به راحتی می‌تواند پاسخ جواب سؤال خود را پیدا کند. اگر متن بهم پیوسته و بدون تیتری دارد، این را بدانید که کاربران هیچ وقت سعی در پیدا کردن جواب سؤال خود در آن شلوغ بازار کلمات نخواهند گشت. حتماً مطالب خود را با توجه به ارتباطشان بهم دسته‌بندی کنید و این نظم را در متن خود ایجاد کنید. می‌توانید برای خوانایی بهتر و بیشتر اقدام به بولد کردن تیترها کنید؛ این کار باعث می‌شود متن از حالت یکدستی خود خارج شود.

از سایزهای مناسب برای نوشته ی خود استفاده کنید

از دیگر نکات مهمی که در محتوا متنی شما تأثیر می‌گذارد، انتخاب صحیح فونت کلمات می‌باشد. فونت‌های ریز هیچ جذابیتی برای خواننده نداشته و او را از خواندن مطلب دور می‌کند. ممکن است مطلب شما کاملاً تمام اصول را رعایت و سئو محتوا متنی آن به درستی انجام شده باشد، اما فونت آن می‌توانند باعث شود کاربران زیادی را از دست دهید. بنابراین اهمیت این موضوع را جدی بگیرید و از فونت‌های مناسب برای مطلب خود استفاده کنید. از نکات دیگر این که می‌توانید قسمت‌های مهم یا عناوین را بزرگ‌تر از دیگر کلمات نشان دهید. این کار به جذابیت متن شما اضافه می‌کند و از حالت یکنواختی آن کم می‌کند.

استفاده از تصاویر

می‌توانید در قسمت‌هایی از متن که فکر می‌کنید عکس مناسب و جذابی پیدا می‌شود را قرار دهید. علاوه بر عکس می‌توانید از علائم گرافیکی برای بهتر توضیح دادن متن نیز استفاده کنید. این کار به شما در خوانایی مطلب کمک بسیار ویژه ای می‌کند.

سخن آخر ...

در این مطلب سعی کردیم تا با مفاهیمی ساده شما را با سئو محتوا متنی آشنا کنیم و نحوه سئو کردن را برایتان توضیح دهیم. با داشتن تجربه و تمرین بسیار می‌توانید یک سئو کار حرفه ای در کار خود شوید. این نکات مهم به شما کمک بسیاری می‌کنند تا محتوا و سایت شما به خوبی دیده شده و از رتبه خوبی در گوگل برخوردار شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *