فرق بک لینک فالو یا نوفالو چیست؟ آیا لینک فالو و نوفالو اهمیت متفاوتی دارند؟ هزینه بیشتر برای لینک نوفالو چقدر ارزش دارد؟ این سوالات با وجود ظاهر سادهای که دارند، از سوالاتی هستند که بحثهای زیادی را میان متخصصان سئو به وجود آوردهاند. دامنهی این بحثها پای مدیران دیجیتال مارکتینگ و صاحبان کسبوکار اینترنتی را هم به میان کشیده است. کارفرمایانی که تصمیم دربارهی خرید بکلینکهای فالو یا نوفالو به دغدغههای آنان هم اضافه شده است.
معمولا بیشتر افراد تصور میکنند که بکلینک نوفالو، اثر خاصی در ردهبندی نتایج گوگل ندارد و حاضرند حتی هزینهی بیشتری را برای لینکهای فالو بپردازند. از سویی دیگر، برخی از وبمستران سعی میکنند هیچ لینک فالویی به منابع خارجی ندهند، مبادا بر چینی نازک اعتبار سایت آنها خدشهای وارد آید. ایدهای که در واقع، کمی خندهدار است.
تا انتهای این مقاله از وبسایت آژانس ترا با من همراه باشید تا تمام چیزهایی که باید در مورد بک لینک فالو و نوفالو بدانید را به شما توضیح داده و روش تشخیص آنها را هم بدون نیاز به بررسی سورس کد، به شما معرفی کنم.
تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟
حتما شنیدهاید که لینک بیلدینگ یکی از عوامل مهم در بهبود رتبهبندی موتور جستجو گوگل، و شاید حتی مهمترین آنها است. با این حال در بسیاری منابع گفته شده، تنها پیوندهای فالو در الگوریتم رتبهبندی گوگل مؤثر هستند. بر اساس ادعای گوگل، اعتبار در نظر گرفته شده در الگوریتم Page Rank تنها از طریق لینکهای فالو منتقل میشوند و لینکهای نوفالو در این الگوریتم، ارزشی ندارند. با این حال، ممکن است حقیقت موضوع کمی پیچیدهتر از این باشد. چرا که پیجرنک تنها الگوریتم مهم گوگل نیست.
شاید بد نباشد قبل از باز کردن بیشتر موضوع، کمی دربارهی چیستی لینک فالو و نوفالو با یکدیگر صحبت کنیم.
چطور لینک فالو و نوفالو را از هم تشخیص بدهیم؟
راحت بگوییم، تشخیص لینک فالو و نوفالو به سادگی و به عنوان یک کاربر معمولی، ممکن نیست؛ چرا که لینکهای NoFollow در اینترنت مثل هر لینک دیگری به نظر میرسند. از نظر فنی، تنها تفاوت این دو وجود یک اتریبیوت nofollow در تگ لینک نوفالو است. در لینک های نوفالو این صفت به شکل “rel=”nofollow روی لینکها اعمال شده است.
اما در سئو، این دو لینک تفاوت زیادی با هم دارند. این کد HTML به خزنده موتور جستجو میگوید که لینک را نادیده گرفته، آن را کرال نکرده و یا اعتباری را از طریق آن منتقل نکند. در نتیجه ممکن است لینک های نوفالو برخلاف لینک های فالو بر رتبهبندی سایت در گوگل تأثیر نداشته باشند.
برای تشخیص لینکهای فالو و نوفالو در صفحات وب، این روشها رایجترین موارد هستند:
استفاده از ابزار inspect
در مرحله اول، روی صفحه کلیک راست کنید و روی «View page source» کلیک کنید. با این کار، کل کدهای آن صفحه را خواهید دید. اگر لینک خاصی در صفحهای مد نظرتان بود، میتوانید با کلیک راست روی آن لینک و زدن گزینه Inspect کدهای مخصوص آن قسمت را مشخصا ببینید.
حال به کدهای HTML در صفحه نگاه کنید.
اگر “rel=”nofollow را مشاهده کردید، آن لینک NoFollow و در غیر اینصورت، لینک DoFollow است.
استفاده از افزونه های مرورگر کروم
اگر حوصلهی سر و کلمه زدن با کدهای سورس سایت را ندارید، باید بدانید که در این بیحوصلگی تنها نیستید! افراد زیادی از کدهای گیجکنندهی زبانه اینسپکت خوششان نمیآید. به همین دلیل افزونههای متعددی برای شناسایی لینکهای فالو و نوفالو ساخته شدهاند.
یکی از این افزونهها، Strike Out Nofollow Links است که در تشخیص لینکها به شما کمک میکند. این ابزار به صورت خودکار روی هر لینک نوفالو در صفحات وب خط میکشد. بنابراین دیگر نیازی به بررسی دستی کدهای HTML نخواهید داشت. علاوه بر این، برخی از افزونههای دیگر کروم مثل SEOQuake هم میتوانند این کار را برای شما انجام دهند.
با این حال، احتمالا بهترین افزونه برای شناسایی لینکهای فالو و نوفالو، اکستنشن شرکت MOZ است. این اکستنشن با هایلایت کردن لینکهای فالو و نوفالو، به علاوهی لنیکهای اینباند (داخلی) و اوتباند (خارجی) سایتها، بهترین افزونه بررسی لینک های فالو و نوفالو است.
کد دستوری لینک های فالو و نوفالو
صفت Nofollow باید در کدهای HTML نوشته شود. بسیاری از CMSها هنگام ایجاد لینکها گزینه Nofollow ارائه میدهند. اما اگر مجبورید آنها را بهصورت دستی کدنویسی کنید، میتوانید از این کدها استفاده کنید:
کد دستوری صفت Follow
<a href="https://example.com">Anchor Text Goes Here</a>
کد دستوری صفت Nofollow
<a href="https://example.com" rel="nofollow">Anchor Text</a>
چرا لینک های نوفالو وجود دارند؟
در اولین روزهای مطرح شدن موتور جستجوی گوگل، همه متوجه شده بودند که گرفتن لینک از دامنههای مختلف باعث رتبه گرفتن بهتر سایتهای آنها میشود. به همین دلیل تمام اینترنت پر از وبسایتهایی مثل The Million Dollar Homepage یا دایرکتوریهای مختلفی شده بود که به وبسایتهای متعددی لینک میدادند. لینکهایی که باعث ایجاد هیچ ارزش خاصی نمیشدند. با افزایش محبوبیت وبلاگها، کامنتهایی که کاربران در آن مستقیما به سایت خود لینک میدادند هم به مشکل اضافه شدند.
در واقع، تگ Nofollow توسط گوگل، برای مبارزه با اسپمهای کامنتی وبلاگها و دیگر موارد این چنینی ساخته شد. این ابداع خیلی زود توسط دیگر موتورهای جستجو هم مورد پذیرش قرار گرفت. بد نیست بدانید علیرغم بیاثر شدن لینکهای نوفالو در الگوریتم PageRank، این لینکها همچنان به صورت گسترده برای سئوی سیاه به کار برده میشدند. در نتیجه در سپتامبر 2019، گوگل دو لینک جدید را معرفی کرد که به مدیران وبسایتها راههای بیشتری برای کمک به گوگل برای شناسایی ماهیت لینکهای متفاوت ارائه میداد.
rel=”sponsored”
گوگل پیشنهاد میکند از تگ sponsored برای شناسایی لینکهایی در سایت استفاده کنید. این تگها بهعنوان بخشی از تبلیغات، حمایتهای مالی ایجاد شدهاند.
<a href="http://www.example.com/" rel="sponsored">Anchor text</a>
rel=”ugc”
گوگل توصیه میکند لینکهای محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) مانند کامنتها و پستهای فرومها را به عنوان UGC لینک دهید. کد این دستور به این صورت است:
<a href="http://www.example.com/" rel="ugc">Anchor text</a>
از لینک نوفالو در کجا استفاده میشود؟
بهطور کلی، لینکهای این وبسایتها از نوع NoFollow هستند:
- نظرات کاربران در صفحه محصولات، بلاگ وبسایتها و انجمنهای گفتگو
- شبکههای اجتماعی: لینکهای موجود در پستهای فیسبوک یا توضیحات ویدیوی YouTube و سایتهای
- Quora
- Wikipedia
- Twitch
- Medium
- محتوای تولید شده توسط کاربران در سایتها یا UGC
- لینکهای موجود در اخبار خبرگزاریها
- بکلینکهای پولی رپورتاژ آگهی
چطور از لینک های نوفالو در سایت خود استفاده کنم؟
اگر سایت شما از وردپرس استفاده میکند، تمام لینکهای کامنت بلاگ بهطور خودکار دارای ویژگی Nofollow هستند. افزونههای وردپرسی وجود دارند که میتوانند تمام لینکهای شما را Nofollow کنند. هر چند که استفاده از این افزونهها لزوما اثر مثبتی روی سئوی سایت شما نمیگذارند.
برای درک بهتر گوگل از ماهیت لینکهای خارجی خود، از تگهای متفاوت نوفالو به صورت زیر استفاده کنید:
- از “rel=ugc” برای بخش کامنت وبلاگ خود یا در پستهای فرومها استفاده کنید.
- از rel=”sponsored” برای تبلیغات، پست مهمان پولی استفاده کنید.
- وقتی نمیتوانید محتوایی را تضمین کنید که کاملا با محتوای کاربرساز (UGC) یا Sponsored سازگار نیست، از rel=”nofollow” استفاده کنید.
NoFollow با NoIndex چه تفاوتی دارد؟
مقدار Nofollow میتواند برای لینکهای متفاوتی استفاده شود. همچنین میتوانید Nofollow را به متاروبات موجود در <head> یک صفحه اضافه کنید که به موتورهای جستجو میگوید که تمام پیوندهای موجود در آن صفحه را Nofollow کند.
اگر سایت شما از وردپرس استفاده میکند، تمام لینکهای کامنت بلاگ بهطور خودکار دارای ویژگی Nofollow هستند. افزونههای وردپرسی وجود دارند که میتوانند تمام لینکهای شما را Nofollow کنند
این کد این دستور است:
<meta name="robots" content="nofollow" />
اگر نمیخواهید گوگل صفحهای را در سایت شما ایندکس کند، باید از تگ Noindex استفاده کنید. زمانیکه ربات گوگل، یک TAG یا قسمت Header را میبیند، آن صفحه را از نتایج جستجو، بدون اینکه به لینکهای آن توجه کند، حذف میکند.
شما میتوانید یک تگ Noindex به بخش head در HTML برای یک صفحه خاص اضافه کنید:
<meta name="robots" content="noindex, follow">
نقش لینک های نوفالو در سئو
ممکن است شنیده باشید برخی افراد ادعا میکنند: «لینکهای Nofollow تاثیری بر سئو ندارند» و برخی دیگر با آنها مخالفت کرده و باور دارند اگر چه لینکهای Nofollow به اندازه لینکهای Dofollow قدرتمند نیستند؛ اما باز هم هر چند کم، اما تاثیر دارند.
تجربه متخصصان سئو در این بار چیست؟
تست لینک داخلی به صفحه با لینک نوفالو
سرپرست سئوی SurveyMonkey برای اثبات این موضوع، آزمایشی انجام داد. برای پاسخ به این سوال، او یک لینک نوفالو به صفحه 404 در سایت Survey Monkey اضافه کرد. آن پیوند به صفحهای منتهی شد که هنوز ایندکس نشده بود. در تئوری، گوگل باید آن پیوند را نادیده بگیرد؛ اما در عوض، گوگل لینک را دنبال و صفحه را در عرض 48 ساعت ایندکس کرد.
لینک بیلدینگ با لینک نوفالو
آدام وایت Adam White قصد داشت با کلمه کلیدی backlink software در صدر نتایج جستجو قرار گیرد. برای این منظور، تعداد زیادی بک لینک نوفالو از سایتهای باکیفیت خرید و همه آنها روی این کلمه کلیدی به سایت او لینک دادند.
نتیجه چه شد؟
رتبه سایت او با این کلمه کلیدی از 19 به 1 در نتایج SERP تغییر کرد.
همان طور که میبینید، لینک های نوفالو هم مانند لینک های فالو در سئو تاثیر دارند، بهخصوص اگر بکلینکها در سایتهایی با موضوع مشابه باشند.
اما گوگل در مورد لینکهای Nofollow چه میگوید؟
نکتهی لازم در این بحث، این است که گوگل دروغ نگفته است. اما شما هم باید سعی کنید درک عمیقتری از الگوریتم به دست بیاورید.
آیا خرید بک لینک پولی نوفالو ارزشی دارد؟
شاید اگر بدانید اصولا گوگل از شما انتظار دارد برای هیچ لینکی هزینه نکنید و اجازه دهید تا کاربران و وبسایتها به صورت خودجوش به شما لینک دهند، تعجب کنید. در بدترین شرایط، گوگل پیشنهاد کرده است تا در صورت خرید لینک، حتما آن را نوفالو و با تگ “rel=”sponsored مشخص کنید. چرا که معتقد است اگر سایتی به سایت شما لینک میدهد، باید حتما لایق آن باشید و محتوایی با کیفیت خوب به کاربر ارائه کنید.
مثلا، انتشار بنر به عنوان تبلیغات، باید دارای لینک نوفالو باشد. در غیر اینصورت گوگل آن را یک تخطی از گایدلاینها تشخیص داده و ممکن است برای وبسایت شما جریمه در نظر بگیرد. البته تا امروز مدتهاست که دیگر گوگل وبسایتی را اصطلاحا پنالتی نکرده و در بدترین شرایط، لینک را نادیده میگیرد.
فواید استفاده از لینک نوفالو چیست؟
پس چرا بسیاری از متخصصین سئو در حال خرید بکلینک نوفالو از سایتهای واسط هستند؟ اگر بکلینک نوفالو اثری در الگوریتم اصلی گوگل یعنی پیجرنگ ندارد، پس چرا هنوز از آن برای لینک گرفتن برای سایت استفاده میشود؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیدهتر از سطح این مقاله است؛ اما میتوانیم به این موارد به عنوان چند تا از دلایل اشاره کنیم.
لینک های Nofollow مستقیما در سئوی سایت اثر دارند
بررسیهای متعدد نشان داده که لینکهای Nofollowمیتوانند به کسب جایگاه بهتر وبسایتها در نتایج گوگل کمک کنند. در برخی از تکنیکهای لینکبیلدینگ ترا، ما به طور گسترده از کمپینهای نوفالو برای بهبود رتبهی شما استفاده میکنیم.
ممکن است لینکهای Nofollow باعث افزایش ترافیک سایت شوند
لینکهای Nofollow مناسب میتوانند ترافیک هدفمندی را به سایت شما ارسال کنند. تاثیر آن را از زبان Brian Dean بخوانید:
من مدتی قبل پستی در فیسبوک منتشر کردم که حاوی بکلینک نوفالو به سایت بود. این لینک شاید تاثیر خاصی از نظر سئویی نداشته باشد اما 2745 کاربر را به سایت من هدایت کرد. همین رویکرد برای گذاشتن کامنتهای مفید در وبلاگها هم صدق میکند، حتی اگر آن لینکها Nofollow باشند!
لینکهایی که در کامنتها میگذارید، میتوانند حجم مناسبی از ترافیک هدفمند را برای شما ارسال کنند. (به خصوص اگر شما یکی از اولین افرادی هستید که در مورد پست، نظر میدهید.) بهعنوان مثال، زمانیکه برای اولین بار وبلاگ خود را راهاندازی کردم، کامنتهای مفیدی زیر مقالات مرتبط با سئو و بازاریابی گذاشتم و همین کار، باعث افزایش ترافیک وبسایت من شد.
Brian Dean
لینکهای نوفالو میتوانند به تعداد زیادی لینک فالو منجر شوند
به این مثال از برایان دین توجه کنید:
مدتی قبل برای سایتی پست مهمان نوشتم و تمام بکلینکها به سایت من، نوفالو بود. علاوهبر اینکه این پست مهمان ترافیک خوبی برای سایت من داشت، بعد از شناختهشدن سایت من توسط کاربران، تعداد زیادی بکلینک فالو از دیگر سایتها گرفتم که باعث بهبود رتبه سایت من در گوگل شد.
Brian Dean
لینک های Nofollow بخشی طبیعی از لینک بیلدینگ هستند
اگر وضعیت لینکسازی شما از نظر گوگل غیرطبیعی بهنظر برسد، در معرض خطر دریافت پنالتی از سمت گوگل قرار خواهید گرفت. به ادعای SEMrush، بالغ بر 23 درصد لینکهای موجود در یوتیوب نوفالو هستند. این آمار نشان میدهد که شما به میزانی از لینکهای نوفالو در سایت خود نیاز دارید.
جمع بندی
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، سئو از جمله روشهایی است که در طولانیمدت اثر شگفتانگیزی روی هر کسبوکار میگذارد اما، آیا راهی برای کوتاه کردن این زمان بدون پنالتی گرفتن از گوگل وجود دارد؟ قطعا بله! استفاده از بکلینک از فاکتورهای کلیدی سئو Off Page است که اگر درست انجام شود، میتواند شما را به صفحه اول SERP برساند.
آشنایی با رتبه بالاتر از نتیجه اول گوگل: جایگاه صفر گوگل Zero Position چیست؟
آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا با تکیه بر چندین سال تجربه، آماده ارائه خدمات متفاوت از جمله خدمات سئو سایت است. برای مشاوره رایگان و تهیه پکیج خدمات سئو خارجی، با کارشناسان ما تماس بگیرید.
2 دیدگاه دربارهٔ «بک لینک فالو و نوفالو چیست و چقدر برای سئو مهم است؟»
سلام خسته نباشید مقاله که در اختیارمون گذاشتید خیلی خوب بود
ممنونم ازت هادی جان. فکر میکنم مقالهی سئو خارجی در همین وبسایت هم برات مفید باشه. علاوه بر این ما میتونیم بهت در مورد بهترین روشهای لینکسازی و خرید رپورتاژ برای افزایش سئوی سایت هم کمک کنیم. علاوه بر این نگاهی به سایتت انداختم. به نظرم برای مشاوره در مورد افزایش سرعت سایت با ما تماس بگیر و یا منتظر مقاله بعدی ما درباره این موضوع باش