تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت سوشال مدیا با سوشال نتورک

این روزها سوشیال نتورک یا همان شبکه‌های اجتماعی به جزئی جداناپذیر از زندگی‌های همه ما تبدیل شده‌است. هر یک از افراد با اهداف مختلفی از سوشیال نتورک استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر برخی از افراد، تنها برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خود و برخی دیگر برای توسعه کسب و کار خود از آن بهره می‌برند. در این بین، اصطلاح سوشیال مدیا نیز زیاد به گوش می‌خورد. اما سوشیال مدیا چیست و چه تفاوتی با سوشیال نتورک دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید، ما در ادامه قصد داریم به طور جامع، تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

سوشال مدیا

سوشیال مدیا چیست؟

بگذارید قبل از اینکه درباره تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک، توضیحاتی ارائه دهیم، مفهوم سوشیال مدیا را بیان کنیم.

سوشیال مدیا یک ابزاری جهت جلب توجه مخاطبان به برند و به طور کلی کسب و کارهای مختلف می‌باشد. به عبارت دیگر به تمامی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به افراد این امکان را می‌دهند تا محتواهای خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند، سوشیال مدیا و یا رسانه اجتماعی گفته می‌شود.

استراتژی سوشیال مدیا این است که با تولید محتوایی مفید و منحصر به فرد، توجه مخاطبان را به کسب و کار خود جلب کنید. به طور کلی می‌توان سوشیال مدیا را یک فرمت در نظر گرفتن که ارائه دهنده پیام هستند.

سوشیال نتورک چیست؟

حال که با تعریف سوشیال مدیا آشنا شدید خوب است که برای درک بهتر تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک، تعریف سوشیال نتورک را نیز به طور دقیق بدانید.

سوشیال نتورک به شبکه‌های همبستگی فردی و یا تعاملات اجتماعی می‌گویند. سوشیال نتورک افراد را قادر ساخته‌است تا در هر جای دنیا که هستند با یکدیگر اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند. این اطلاعات می‌تواند شامل تصویر، فیلم، وبلاگ، فایل و … باشد.

تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک چیست؟

همانطور که در تعریف سوشیال نتورک به آن اشاره نمودیم، ابزاری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعاتی را با دیگر افراد در هر کجای دنیا که هستند به اشتراک گذاشت. افراد با استفاده از سوشیال نتورک قادر به ایجاد و توسعه روابط خود با دیگران هستند. به عبارت دیگر ارتباطات در سوشیال نتورک به صورت دو طرفه است.

اما سوشیال مدیاها به یک کانال ارتباطی مانند تلویزیون، رادیو روزنامه شبیه هستند. در واقع سوشیال مدیا یک سیستمی برای انتقال اطلاعات به دیگران است.

یکی دیگر از تفاوت‌های سوشیال مدیا و سوشیال نتورک، زمانی است که در هر کدام از آن‌ها صرف می‌کنید؛ به این معنا که در سوشیال نتورک نمی‌توان یک شبه به موفقیت رسید و نیاز به تلاش و کوشش دارد، اما روند سرعت در بازاریابی سوشال مدیا، زیاد است. به طور کلی رقابت تنگاتنگی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، حاکم است و افراد برای توسعه کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف باید به طور مداوم، پیگیر باشند. اما افراد اگر به درک درست و دقیقی درباره اینکه هدف هر سوشال مدیا چیست، برسند، قادر خواهند بود در هر رسانه اجتماعی، بهترین و موثرترین تبلیغات را برای کسب و کار خود انجام داده و در کمترین زمان ممکن، نتیجه آن را دریافت کنند.

به طور کلی منظور از سوشیال نتورک، بستری است که امکان ارتباط، تعامل و گردهمایی را برای افراد مختلف، مبتنی بر فناوری فراهم آورده‌است تا افراد بتوانند محتواهای مفید را تولید و حتی مصرف کنند. به این معنا که کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک لحظه هم می‌توانند تولید کننده اطلاعات باشند و هم مصرف کننده اطلاعات.

سوشیال نتورک به دو صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد و در صوتی که سوشیال مدیا وجود نداشته باشد، سوشیال نتورک به صورت آنلاین نیز وجود نخواهد داشت. در واقع این رسانه اجتماعی است که می‌تواند یک شبکه اجتماعی را تشکیل دهد تا از طریق آن اطلاعات مختلف با دیگر افراد، تبادل شود.

به طور کلی استفاده از سوشیال مدیا یک سری مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش شهرت در شبکه‌های اجتماعی، برند سازی در شبکه‌های اجتماعی و افزایش ترافیک وبسایت خود اشاره نمود.

برخی از افراد درباره تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک بر این باورند که سوشیال نتورک، بستری باز است و متناسب با رفتار کاربران تعریف می‌شود. همچنین اگر فردی در سوشیال نتورک، عضو شده و به صورت حرفه ای، فعالیت خود را در یک شبکه اجتماعی خاص، آغاز کرده، نمی‌تواند فعالیت خود را به دیگر شبکه‌ها انتقال دهد.

راه برقرای ارتباط در سوشیال مدیا و سوشیال نتورک نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به این معنا که افراد از طریق سوشیال مدیا تنها قادر خواهند بود تا سخنرانی کرده و یا اینکه محتوایی را که تولید کرده‌اند، پست کنند و منتظر مخاطبانی برای سخنرانی و یا محتوای خود باشند، اما در سوشیال نتورک افراد هم باید انتقال دهنده اطلاعات باشند و هم دریافت کننده، زیرا در غیر این صورت، موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد. به عبارت دیگر، افراد در شبکه‌های اجتماعی و یا همان سوشیال نتورک باید برای کسب موفقیت همواره به دنبال راهی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد باشند  تا از این طریق مخاطبان خود را افزایش دهند و در نتیجه آن کسب و کار خود را توسعه دهند.

یکی دیگر از تفاوت‌های سوشیال مدیا و سوشیال نتورک، هدف آن هاست؛ هدف سوشیال نتورک، ایجاد ارتباط با دیگر افراد است، اما هدف سوشیال مدیا، انتقال پیام به دیگر افراد است.

در نهایت باید بگوییم که با وجود تفاوت‌هایی که میان سوشیال مدیا و سوشیال نتورک وجود دارد، هر دوی آن‌ها در صورتی که از آن‌ها به درستی استفاده کنید و استراتژی برای خود داشته باشید، گزینه خوبی برای توسعه کسب و کارتان هستند، بنابراین حتما در ابتدای استفاده از هر کدام از آن‌ها، استراتژی خود را مشخص کرده و طبق آن پیش بروید تا تاثیر آن‌ها را روی کار خود ببینید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم، تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک را به طور جامع، شرح دهیم تا بتوانید از آن‌ها به درستی برای رونق کسب و کار خود استفاده کنید. امید است که به شما عزیزان در درک این مفهوم کمک کرده باشیم. اکنون در پایان این مقاله شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت سوشیال مدیا و سوشیال نتورک چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: