صفر تا صد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

فهرست مطالب

سوشیال مارکتینگ

بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ را می‌توان شروعی برای راه اندازی کسب و کار معرفی کرد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت با انجام بازاریابی به آگاه ساختن کاربران پرداخته و خود را معرفی می‌کنیم. اما بازاریابی تبلیغات نیست؛ تبلیغات انواع بسیار مختلفی دارد و بخشی از بازاریابی محسوب می‌شود. می‌توانید حدس بزنید تبلیغات از چه طریقی انجام می‌شود؟ یکی از انواع تبلیغات، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش زیاد شده و اهمیت بسیاری پیدا کرده‌است. حضور پرشور و پررنگ مردم در رونق بسیاری از کسب و کارها تأثیر بسیاری گذاشته‌است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات به همین سادگی هم نیست و نیازمند داشتن دانشی در خصوص استفاده از آن می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم شما را با اصول، مزایا و … بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing (SMM) چیست؟

به‌طور کلی هرگونه فعالیتی که در جهت معرفی برند، شرکت، محصول، جذب کاربر و مشتری، افزایش فروش و … باشد و با هدف بازاریابی انجام شود، می‌گویند. تولید و ایجاد یک محتوا مناسب که می‌تواند به صورت متنی، تصویری، ویدئویی و… باشد، بپردازید. محتوا یکی از مهم‌ترین قسمت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. محتوا باید جدید و خلاقانه بوده، کاربر را به سمت خود کشیده و جذابیت بسیاری برای او داشته باشد. با این کار کاربر محتوا شما را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته و این کار باعث افزایش بازدید، شناخته شدن شما و …. می‌شود.

توجه داشته باشید با شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، در زمان ابتدایی فعالیت، انتظار افزایش آنچنانی مخاطب و فروش محصولات را نداشته باشید. این مدت زمان نیازمند صبوری بوده و در صورت ترک فعالیت می‌تواند آسیب بسیاری به کسب و کار شما وارد شود.

مراحل انجام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این مطلب مراحلی را در خصوص بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نام برده و توضیح می‌دهیم.

در شبکه‌های اجتماعی عضو شوید.

می‌توان گفت اولین قدم برای شروع تبلیغات، عضویت در فضای مجازی می‌باشد. سوالاتی ایجاد می‌شود که بهتر است با داشتن پاسخ این سوالات اقدام به شروع تبلیغ کسب و کار خود کنید. هدفتان از انتخاب شبکه ی اجتماعی چیست؟

به عنوان مثال، می‌خواهید به تولید محتوا تصویری و یا ویدئویی بپردازید. شبکه اجتماعی منتخب شما برای استفاده از محتوا تصویری مناسب است؟ فکر می‌کنید کدام شبکه شما را برای رسیدن به هدفتان بیشتر کمک می‌کند؟

از دیدن صفحه ی رقبا خود غافل نشوید. ممکن است نقطه ضعفی در محتوا و یا نحوه تبلیغاتشان پیدا کنید و این کار باعث می‌شود که دچار چنین اشتباه در انجام کار خود نشوید.

کاربران و مشتریان هدف خود را تعیین کنید

یکی از موضوعات مهم بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شناختن مخاطبان می‌باشد. به عنوان مثال، کاربر نهایی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ ساکن کدام شهر باشد؟ چه سنی داشته باشد؟ شاغل باشد یا خانه‌دار؟ اگر شاغل است، شغلش چیست؟ میزان درآمدی که دارد چقدر است؟ اهمیت دانستن این مطالب به این دلیل است که، بدانید محصولی که تولید می‌کنید برای کدام دسته مناسب بوده و به رفع نیازشان کمک خواهد کرد.

در ابتدای کار جایگاه خود را در شبکه‌های مجازی مشخص کنید

باید هدف خود را از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مشخص کنیم. چرا به این شبکه ی اجتماعی وارد شدید؟ در این صورت مخاطبان با ورود به صفحه ی شما متوجه می‌شوند که شما چه هدفی از ایجاد صفحه دارید. حتماً در نظر داشته باشید، پست گذاشتن در شبکه ی مجازی اینستاگرام از قائده و قانون خاصی برخوردار بوده که در صورت رعایت کردن موارد آن، در پیشرفت و بازدید پست‌های شما تأثیر بسیاری دارد. مخاطبان از صفحاتی که به صورت رندوم و بی هدف پست می‌گذارند، رضایت نداشته و در اغلب موارد دنبال کننده نخواهند بود.

تولید محتوا برای جذب مخاطب

یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی شبکه‌ها اجتماعی، تولید محتوا می‌باشد. چه نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید؟ متنی، گرافیکی، تصویری، ویدئویی یا … . کدام نوع از محتوا شما و خدماتی که ارائه می‌دهید را به خوبی معرفی می‌کند؟

 ایده‌هایی که برای تولید محتوا دارید را بر روی کاغذ ترسیم کنید. محتوا حتماً باید خوانا، جدید، خلاقانه و جذاب باشد. استفاده از اشکال گرافیکی جالب می‌تواند به زیبایی محتوا شما اضافه کند و این کار باعث جذب مخاطب شود.

چه عاملی در موفقیت شما تأثیر گذار بوده‌است؟

پس از رسیدن به موفقیت در این کسب و کار، لازم است عواملی که باعث موفقیت شما در این کار شده‌است را بررسی کنید.

به عنوان مثال شما برای تبلیغ محصولتان، در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به تولید و اشتراک گذاری محتوا پرداخته‌اید. حال به موفقیت رسیده و می‌خواهید بدانید ترافیک ورودی از کدام سمت بیشتر بوده‌است؟ فرض کنید ورودی‌ها از سمت اینستاگرام بیشتر بوده‌است؛ در این صورت باید شبکه ی اینستاگرام خود را شاخص قرارداده و به رشد و ارتقا آن بپردازید. تعیین اینگونه شاخص‌ها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما در جهت کاهش هزینه‌ها و دیگر عوامل کمک بسیاری می‌کند.

استفاده از روش‌هایی برای آسان کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی

به عنوان مثال اینستاگرام اطلاعاتی در خصوص بهترین ساعت بازدید از پست‌ها، میزان بازدید کنندگان، جنسیت و … در اختیار شما قرار می‌دهد. این نرم‌افزار به شما در جهت زمان‌بندی مناسب برای انتشار پست و … کمک می‌کند. اینگونه بررسی‌ها به میزان بازدید از پست‌ها و مطالب شما بسیار کمک می‌کند.

آموزش سوشیال مارکتینگ

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف

در این قسمت می‌خواهیم به توضیحی در خصوص استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

شبکه ی اجتماعی اینستاگرام

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام به دلیل وجود 200 میلیون کاربر فعال در روز، می‌تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای آغاز کسب و کار شما باشد. در این مطلب به ویژگی‌های این شبکه ی اجتماعی محبوب پرداخته و با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

قدم اول

با عضویت در اینستاگرام، در قسمت پروفایل عکسی واضح و زیبا انتخاب کنید. عکسی که انتخاب می‌کنید به گونه ای باشد که جلب توجه کرده و مخاطب را کنجکاو کند.

پس از آن با نوشتن اطلاعات و مطالب مفید در قسمت بایو صفحه، خود، محصول و با خدمات خود را معرفی کنید. اینستاگرام قابلیت کانتکت را قرار داده و در قسمت بایو با نمایش دادن این آیکون، مخاطب از طریق راه ارتباطی که شما در نظر گرفتید، می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند.

قدم دوم

برای شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، به بارگذاری پست‌هایی از محتوا محصول و خدمات خود بپردازید. در پست خود از عکس‌های مناسب با محتواهایی جدید و خلاقانه استفاده کنید. استفاده از علائم گرافیکی می‌تواند در زیبایی پست‌های شما تأثیر بسیاری داشته باشد. حتماً در نظر داشته باشید محتواهایی که تولید می‌کنید حتماً خوانا بوده و در تعداد کلمات کم باشد.

قدم سوم

بهتر است وقتی را در روز برای جواب دادن به کامنت‌های کاربران در زیر پست‌های اینستاگرامی کنید. این کار باعث می‌شود مخاطب به شما اعتماد کرده و تأثیر مثبتی خواهد داشت.

قدم چهارم

استوری‌های اینستاگرام می‌تواند قسمت مهمی برای شما باشد. به عنوان مثال ممکن است همه نتوانند در آن ساعت پستی که شما بارگذاری کردید را ببینند. در این صورت می‌توانید پست خود را در استوری گذاشته تا به راحتی در مدت زمان 24 ساعت دیده شود. حتی می‌توانید محتواهای زیبایی مخصوص استوری تولید کرده و هرروز آن هارا بارگذاری نمایید. از دیگر قابلیت‌هایی اینستاگرام می‌توان به لایو گذاشتن اشاره کرد. می‌توانید در زمان مشخصی اقدام به گذاشتن لایو کنید و در آنجا با مخاطبین خود صحبت کنید. اینکار باعث احساس صمیمیت بین دو طرف شده و اعتماد مشتری را بالاتر می‌برد.

قدم پنجم

هشتگ گذاری از قسمت‌های بسیار مهم در هر پست اینستاگرامی می‌باشد. هشتگ‌ها را بررسی کرده و به اندازه مناسب هشتگ گذاری را انجام دهید.  این کار در بازاریابی شبکه های اجتماعی دیگری مانند توییتر نیز مناسب می باشد.

قدم ششم

برای انجام تبلیغات در اینستاگرام می‌توانید روش‌هایی را انتخاب کنید. به عنوان مثال افرادی هستند که دنبال کننده‌های بسیاری دارند، این افراد با دریافت هزینه ای اقدام به تبلیغ پیج شما یا محتوایی که شما به عنوان تبلیغ در نظر گرفته‌اید می‌کنند.

شبکه ی اجتماعی تلگرام

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام به می‌تواند برای هر نوع کسب و کاری مناسب باشد. در این نرم‌افزار می‌توانید به بارگذاری همه نوع محتوا مانند محتوا تصویری، ویدئویی و از همه مهم‌تر متنی بپردازید. سؤالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که، از چه طریق می‌توانیم به تبلیغ در تلگرام بپردازیم؟

کانال ایجاد کنید

در این قسمت یک یا چند نفر، بنا به خواسته سازنده ی اصلی کانال، ادمینی کانال را به عهده می‌گیرند. کانال به صورتی است که امکان چت در آن فعال نمی‌باشد، مگر بنا برخواسته ی ادمین‌ها در زیر بعضی از پست‌ها امکان کامنت گذاشتن را در نظر گرفته شود. در غیر این صورت تنها می‌توانید پست‌هایی که توسط ادمین‌ها بارگذاری می‌شوند را دیده و در صورت علاقه با دیگران به اشتراک بگذارید. تلگرام قابلیت میزان بازدید از هر پست را داشته و به راحتی می‌توانید آن را متوجه شوید.

کانال‌های پر مخاطب را جستجو کرده و به تبلیغات در این کانال‌ها بپردازید

حتماً این نکته که تبلیغاتتان با محصول و یا خدمتتان هماهنگ باشد را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی درنظر داشته باشید.

به عنوان مثال محتوایی خلاقانه تولید کرده و آن را در کانال تلگرامی بسیار محبوب و پرمخاطب به اشتراک بگذارید. اما نکته مهم اینجاست. فرض کنید شما تولیدکننده محصولات آرایشی هستید و می‌خواهید تبلیغاتی را در خصوص کار خود انجام دهید. قطعاً در کانال پرمخاطبی مانند کانال‌های اخبار تبلیغات انجام نمی‌دهید، چون ممکن است بازخوردی نیز نداشته باشد. اما منطقی است که تبلیغ خود را در کانالی که به تولید محتواهای متنی در زمینه سلامت و مراقبت‌های پوست و مو انجام می‌شود، اشتراک گذاری کنید.

تبلیغات در سایت‌ها و تبادل لینک

می‌توانید لینک کانال تلگرام خود را در سایت‌ها که بازدیدکنندگان زیادی دارند به اشتراک بگذارید. از دیگر روش‌های افزایش بازدیدکنندگان، می‌تواند تبادل لینک باشد. به عنوان مثال می‌توانید با ادمین دیگر کانال تلگرامی قراردادی بسته و محتواهای تبلیغاتی خود را در مدت زمان توافق شده در کانال‌های یکدیگر پست کنید.

دقت کنید آدرس یا لینک کانال خود را در زیر پست‌هایی که بارگذاری می‌کنید بگذارید. اگر محتوای شما در دیگر قسمت‌ها به اشتراک گذاشته شود، آدرس شما نیز برای آن‌ها رفته و به جذب بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

شبکه ی اجتماعی فیس بوک

این شبکه با محتواهای متنوعی که دارد برای همه سنین مناسب بوده و می‌تواند برای تبلیغات کسب و کارهایتان مناسب باشد.

شبکه ی اجتماعی توییتر

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر، از دیگر گزینه‌های مناسب برای تبلیغ کسب و کار شما خواهد بود. هشتگ‌ها در این فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کمک به جذب دنبال کننده‌های بیشتر می‌شود. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در مدیریت این فضا به شما کمک می‌کند استفاده از ابزار Buffer می‌باشد.

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • در ارتباط بودن با کاربران و مخاطبان بسیار زیاد
  • امکان ارتباط برقرار کردن با مشتری، هر چقدر مقدار ارتباط بیشتر باشد باعث افزایش وفاداری به مشتریان می‌شود
  • استفاده از نظرات و ایده‌های مشتریان در بهبود روند کار

سخن آخر …

با پیشرفته تر شدن شبکه‌های اجتماعی و افزایش کاربران در این فضاها، بازاریابی از این طریق می‌تواند گزینه ی بسیاری خوبی برای کسانی که تازه شروع به کسب و کار جدید کرده‌اند، باشد. در این مطلب با عنوان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم، بازاریابی در این گونه شبکه‌ها در حال تغییر بوده و روندی ثابت ندارد؛ بنابراین لازم است برای ورود به شبکه‌های اجتماعی دانش آن را داشته و با هدف وارد شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: