برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت و رتبهبندی بهتر در گوگل، باید روی سئو خارجی سایت خود کار کنید. سئو Off Page از مهمترین بخشهای استراتژی سئو است که در این مقاله آن را تعریف و بررسی خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا با استفاده از تجارب بینالمللی خود در زمینه سئو، میتوانیم جایگاه وبسایت شما را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهیم تا علاوهبر افزایش ترافیک ورودی، شاهد افزایش فروش موثر و درآمد بیشتر باشید. برای مشاوره رایگان و تماس با کارشناسان ما به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.
سئوی خارجی چیست؟
سئو Off Page شامل تمامی تکنیکهای بهکار رفته در خارج سایت به جز بهروزرسانی یا انتشار محتوا میشود. در بیشتر مواقع سئو خارجی سایت، لینکسازی تلقی میشود در صورتی که این بخش از استراتژی تکنیکهای متعددی دارد که میتوانید برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل از آن بهره ببرید.
این تکنیکها شامل موارد زیر است:
- برندینگ
- بازاریابی محتوا
- شبکههای اجتماعی
- استفاده از نقل قول
این تکنیکها به درک بهتر سایت شما توسط موتور جستجو و کاربران کمک کرده و اعتبار و اعتماد سایت شما را افزایش میدهند. علاوهبر لینکسازی درست، لازم است از این تکنیکها استفاده کنید تا اهمیت سئو خارجی را برای دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر درک نمایید.
تفاوت سئو خارجی و داخلی: کدام یک مهمتر است؟
استراتژی سئو را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: سئوی داخلی، Off Page و تکنیکال. اما اینها چه تفاوتی با هم دارند؟
- سئوی داخلی به درک بهتر محتوای شما توسط موتور جستجو و رتبهبندی بهتر در آن کمک میکند. این بخش از سئو شامل تکنیکهایی مثل تولید محتوا، بهینهسازی برچسبهای عنوان، بهینهسازی تصویر و موارد دیگر میشود.
- سئو خارجی در اصطلاح شامل فعالیتهای «پشت صحنه» وبسایت شما میشود.
- سئو تکنیکال شامل فعالیتهایی است که مستقیما بر نمایهسازی و خزیدن رباتهای موتور جستجو در سایت تأثیر میگذارند؛ به عنوان مثال در این زمینه میتوان به بهینهسازی سرعت سایت اشاره کرد.
اهمیت سئو Off Page در وبسایت
در مورد سئو Off Page بهعنوان راهکاری برای ایجاد اعتبار سایت (Page Authority) خود فکر کنید. بنابراین باید برای داشتن PA بالا و کسب رتبه بهتر نسبت به سایر وبسایتهای معتبر، بیشتر تلاش کنید. وبسایتهای دارای اعتبار بالاتر، رتبه بهتری در صفحه نتایج گوگل دارند زیرا موتور جستجو آنها را معتبرتر، مرتبطتر و قابل اعتمادتر میدانند.
در حقیقت به کمک سئو میخواهید به گوگل اعتبار خود را نشان دهید، بگویید کاربران زیادی به شما مراجعه میکنند و سایتهای زیادی مطالب خودشان را به شما ارجاع میدهند تا گوگل نیز به شما امتیاز و اعتبار بیشتری بدهد.
هرچه اعتبار شما در گوگل بالاتر باشد، رتبه بهتری خواهید داشت. معمولا افراد برای افزایش اعتبار خود در گوگل از تکنیک لینکبیلدینگ یا لینکسازی استفاده میکنند اما در واقع این بخش از سئو شامل انواع مختلفی از تکنیکها است که میتواند شما را به هدف خود برساند.
نکات مهم درباره سئو خارجی
برای دستیابی به رتبه بهتر در گوگل، استفاده از تکنیکهای مختلف سئو خارجی در کنار سئو داخلی و فنی، واجب است؛ اما سئو off page تنها معادل با گرفتن بکلینک نیست و نکات و اصول زیادی دارد که باید برای رسیدن به رتبه بهتر، آنها را دانسته و رعایت کنید. در ادامه به توضیح مهمترین نکات و عناصر سئوی خارجی میپردازیم.
اصول صحیح لینکسازی در سئوی آف پیچ چیست؟
با توجه به الگوریتم گوگل، لینکبیلدینگ بخشی جداییناپذیر از هر استراتژی سئو است؛ اما نحوه انجام آن اهمیت دارد. گرفتن بکلینک از وبسایتهای معتبر به مرجع شدن سایت کمک میکند. این پیوندهای معتبر مانند یک «رای اعتماد» از یک سایت به سایت دیگر عمل میکنند. در لینکسازی، هدف اصلی باید کسب لینکهای با کیفیت از سایتهای معتبر باشد. به همین دلیل همیشه باید بر کیفیت نسبت به کمیت تمرکز کنید.
سه نکته مهم که باید در رابطه با لینک بیلدینگ در نظر بگیرید:
اعتبار دامنه
اعتبار یک دامنه (Domain Authority) کیفیت کلی یک وبسایت را درجهبندی میکند و به شما میگوید که یک بکلینک از یک سایت به چه میزان میتواند روی وبسایت شما تأثیرگذار باشد.
موارد زیر روی اعتبار دامنه تاثیر میگذارد:
- کیفیت بکلینکهای دامنه
- تعداد دامنهها و تعداد IP های ارجاع دهنده
- لینکهای Follow و Nofollow
- ترافیک ارگانیک
- تعداد کاربران
- تبلیغ در گوگل
برای بررسی وضعیت بکلینکهای فعلی و امتیاز آنها میتوانید از ابزارهایی مانند Backlink Analytics استفاده کنید.
امتیازها را در ستون اول “Page AS” خواهید دید؛ هر چه امتیاز بالاتر باشد، اعتبار لینک بالاتر است.
دریافت لینک از دامنههای منحصربهفرد
یکی دیگر از معیارهای مهم موفقیت در لینکسازی، تعداد دامنههای پیوندی است که به سایت شما اشاره میکنند، حتی بیشتر از تعداد بک لینکها. مطالعات، ارتباط واضحی بین دامنههای پیوند دهنده و رتبههای بالاتر را نشان دادهاند. تنوع دامنه باید به عنوان بخشی از استراتژی شما در نظر گرفته شود.
تعداد دامنههای منحصربهفردی که به سایت شما لینک دادهاند را میتوانید با استفاده از Tab دامنههای ارجاعدهنده ابزار Backlink Analytics مشاهده کنید.
ارتباط موضوعی بکلینکها با حوزه فعالیت سایت
شما باید همیشه بهدنبال لینکسازی از سایتهایی باشید که از نظر موضوع و محتوا با سایت شما هماهنگ هستند. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت در حوزه سفر دارید، باید بیشتر لینکهایی که به وبسایت شما داده میشود، از سایر سایتهای فعال در این زمینه باشد؛ وبلاگ نویسان، ناشران آنلاین (مانند Lonely Planet)، گروههای گردشگری و موارد مشابه منطقی. در غیر اینصورت لینک دریافتی شما تقریبا بیارزش است.
با این اوصاف، داشتن برخی پیوندها از وبسایتهایی با موضوعات دیگر در صورتیکه طبیعی و منطقی باشد، اشکالی ندارد؛ هدف این است که اکثریت لینکها به موضوع محتوای شما نزدیک باشند.
برندسازی در سئو خارجی
برندینگ برای گوگل بسیار مهم است و رتبه بهتری به برندها میدهد؛ در نتیجه برندسازی درست و موثر باید بخش کلیدی استراتژی سئو Off Page باشد.
معیارهای سنجش موفقیت برندینگ
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، برندها در صفحه نتایج جستجو (SERP)، رتبه بهتری دارند و برندینگ بخش مهمی در سئو بهحساب میآید؛ اما از چه طریق میتوان میزان موفقیت استراتژیهای برندینگ را سنجید؟ در ادامه معیارهای مهم در این زمینه را بررسی میکنیم.
جستجوی برند
شاید یکی از حیاتیترین شاخصهایی که باید به آن توجه کنید، افزایش جستجوی برند باشد. این معیار میتواند نام تجاری، محصولات یا جستجوهای نام دامنه شما توسط کاربران باشد.
برای این منظور میتوانید از Google Trends نیز استفاده کنید.
بازاریابی محتوایی در سئو خارجی
وقتی به بازاریابی محتوایی فکر میکنیم، آن را معمولا تنها به عنوان یک تکنیک سئو داخلی در نظر میگیریم؛ یعنی ایجاد و انتشار محتوایی که در وبسایت شما قرار دارد.
اما بهصورت کلی، بازاریابی محتوایی شامل سئو داخلی و خارجی است؛ انتشار محتوای عالی در سایت شما تنها بخشی از بازاریابی محتوا است. برای مثال، اگر یک پست مهمان بنویسید یا یک اینفوگرافیک منتشر کنید که به یک سایت خبری سطح بالا پیوند داده، بازاریابی محتوایی انجام دادهاید.
تولید محتواهای عالی و جذاب میتواند تبلیغ محتوای شما را آسانتر کرده و دیگران را به اشتراک و انتشار آن تشویق میکند. تکنیکهای معمول بازاریابی محتوایی که به بهبود استراتژی سئو کمک میکنند عبارتند از:
- بلاگنویسی
- اینفوگرافیک
- نظرسنجی، مطالعات و مقالات تحقیقاتی
- کتابهای الکترونیکی و صوتی
بازاریابی محتوایی همچنین با سایر تکنیکهای سئو Off Page مانند لینکسازی، فعالیت در شبکههای اجتماعی و روابط عمومی در ارتباط است.
روابط عمومی
روابط عمومی (PR) و سئو برای مدت طولانی به عنوان دو رشته بازاریابی متفاوت در نظر گرفته میشدند اما در سالهای اخیر، قرار گرفتن این دو در کنار هم بسیار مهم شده است.
در حال حاضر روابط عمومی دیجیتال تکنیک انتخابی برای لینکسازی بسیاری از سئوکاران است. از تکنیکهای روابط عمومی میتوانید برای تبلیغ یک داستان عالی و مرتبط استفاده کرده و در نتیجه به بهترین نحو لینکسازی کنید.
علاوهبر بهبود سئو سایت، یک کمپین روابط عمومی و رپورتاژ آگهی عالی میتواند منجر به نتایج مختلفی شود از جمله:
- افزایش آگاهی از برند و نتایج جستجوی برند
- نمایش بیشتر نام کسبوکار شما برای مخاطبان هدف و ترغیب آنها به تعامل
- هدایت ترافیک ورودی
- ایجاد اعتماد و برندینگ
شبکههای اجتماعی
93 درصد از کاربران عادی اینترنت عضو شبکههای اجتماعی هستند. شبکههای اجتماعی نقش بزرگی در جستجو برای پاسخ به سوالات ما دارند. در واقع پلتفرمهای شبکههای اجتماعی به نوعی موتور جستجو تبدیل شدهاند.
حضور برند شما در شبکههای اجتماعی میتواند باعث پیدا کردن مشتریان بالقوهای که بهدنبال پاسخ سوال یا نیاز خود هستند، شود.
شبکههای اجتماعی نیز اغلب بهعنوان یک پلتفرم خدمات مشتری استفاده میشود.
مشتری میخواهد با شما مستقیما صحبت کند. اکثر مشتریان از شبکههای اجتماعی به عنوان اولین راه ارتباطی استفاده میکنند.
شما بهعنوان یک کسبوکار باید حضوری فعال در این فضا داشته باشید، بهطور حرفهای ارتباط برقرار کنید و شبکه اجتماعی خود را بهعنوان کانال دیگری در نظر بگیرید که مشتریان فعلی و بالقوه آن را به عنوان بخشی از سفر خرید خود پیدا خواهند کرد.
فروم یا انجمنها
سالها پیش، سئوکاران انجمنها، نظرات را در سایتهای UGC اسپم میکردند. به همین دلیل، تاثیر آن بهطور کامل فراموش شد.
هنگامیکه از این تکنیک در سئو خارجی بهعنوان بخشی از یک استراتژی جامعتر استفاده شود، انجمنها میتوانند ارزش واقعی را به استراتژی بازاریابی شما اضافه کنند. بهجای استفاده از انجمنها برای لینک سازی و اسپم، از آن با هدف شرکت در گفتگوهایی که به تخصص شما مربوط است، استفاده کنید.
تعداد بسیار کمی از این نوع بستر ها به شما اجازه میدهند با مشتریان بالقوه خود بحثهای باز داشته باشید؛ این یک راه فوقالعاده برای شروع روابط و ایجاد اعتماد است.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ امروزه به اشکال مختلف انجام میشود. تا چند سال قبل، وبلاگ نویسان پستهای حمایتی مینوشتند ولی اکنون همه چیز در اینستاگرام، یوتیوب و تیکتاک اتفاق میافتد.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، شبکههای اجتماعی به خودی خود به نوعی موتور جستجو تبدیل شدهاند؛ هر روز در آن کاربران فعالانه به دنبال یافتن محتوا هستند.
اهمیت «نقد و بررسیها» در سئو Off Page
شهرت آنلاین شما بسیار مهم است. نقد و بررسی (Review) یک تکنیک مدیریت اعتبار آنلاین و سئو خارجی است که بسیار دستکم گرفته شده است.
همانطور که TrustPilot میگوید، «شاید کم ارزشترین مزیت جمعآوری بازخوردها و نقد و بررسیها این باشد که وقتی به درستی اجرا شوند، میتوانند به گوگل در بهتر شناختن شما کمک کند که در نهایت باعث افزایش اعتبار دامنه سایت شما میشود».
کسبوکاری که در پلتفرمهای مختلف نقد و بررسیهای خوبی از مشتریان و کاربران گرفته است، خود را به عنوان یک برند معرفی میکند.
پادکستها
استفاده از پادکست در حال حاضر بسیار محبوب است و هر ماه شنوندگان بیشتری را نیز مجذوب خود میکند. اگر از تولید پادکست به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده نمیکنید، فرصت بزرگی را از دست میدهید.
مزایای استفاده از پادکست در سئو خارجی
- اکثر کسبوکارها هنوز از تولید پادکست بهعنوان بخشی از استراتژی خود استفاده نمیکنند، غافل از اینکه راهی عالی برای کسب مزیت رقابتی است.
- پادکستها یک ابزار عالی برای دستیابی به مخاطبان جدید، به اشتراک گذاشتن تخصص خود و دیده شدن در دیگر موتورهای جستجو هستند.
پست مهمان
پست مهمان در سئو خارجی، درواقع تولید محتوا در سایت شخص دیگری برای ارائه اطلاعات و ایجاد ارزش برای مخاطبان است.
هنگامی که تکنیک پست مهمان بهدرستی انجام شود، میتواند به استراتژی بازاریابی شما کمک بسزایی کند. همانطور که مطالعه روی 850 متخصص سئو نشان داده است، این کار یکی از موثرترین تکنیکهای لینکسازی است.
پست مهمان، برند شما را در مقابل مخاطبان هدف قرار داده، باعث افزایش ترافیک بهصورت هدفمند شده و به شما در شناختهشدن به عنوان یک متخصص در زمینه کاری خود کمک میکند.
هدف اصلی شما از تولید پست مهمان باید دستیابی به یک مخاطب جدید و افزایش ترافیک سایت باشد. اگر این کار را فقط برای لینک سازی انجام دهید، ارزشی ندارد، بنابراین سعی کنید محتوایی ارزشمند و واقعی برای مخاطب تولید کنید.
رویدادها
برگزاری رویداد یا Event در استراتژیهای بازاریابی مهم است و میتواند به بهبود استراتژی سئو Off Page سایت شما کمک کنند.
این روزها رویدادهای آنلاین اهمیت ویژهای دارند؛ نهتنها مخاطب هدف را با برند شما درگیر میکنند، بلکه باعث افزایش تعامل، ایجاد اعتماد و درنتیجه افزایش فروش میشوند.
سئو محلی
درست است که سئو محلی یا Local SEO به خودی خود بخش جدا و کاملی از سئو است اما دو فاکتور Google my business و قسمت اطلاعات کسبوکار، مثل تبلیغ در گوگل، جزو سئو خارجی هستند. در ادامه تاثیر این عنصر مهم را در رتبهبندی صفحات گوگل بررسی میکنیم.
Google My Business
Google My Business نقش حیاتی در حضور آنلاین هر کسبوکار محلی ایفا کرده و به بهینهسازی صفحه و رتبهبندی آن در بخش سئو Off Page کمک میکند. GMB جزو وبسایت شما نیست و هر فعالیتی خارج از سایت شما انجام شود، به عنوان سئو خارجی حساب میشود.
46٪ از کل جستجوهای گوگل در راستای دریافت اطلاعات محلی است و از هر 5 نفر، 4 نفر از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات محلی استفاده میکنند. این یک واقعیت ساده است که اگر کسبوکار شما در بین نتایج GMB محلی نمایش داده نشود، رقیب شما دیده میشود.
Citations (استنادها)
یک استناد معمولاً به NAP کسب و کار شما (نام، آدرس و شماره تلفن) اشاره میکند. اگر یک کسبوکار محلی هستید باید برای اطمینان از مطابقت همه مراجع NAP خود وقت بگذارید.
تاثیر لینکهای موجود در شبکههای اجتماعی و سوشال سیگنال
معرفی نام برند و استناد به آن، در دنیای دیجیتال، یک فاکتور مهم سئو در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. با این وجود باید دانست لینکهایی که شبکههای اجتماعی تولید میکنند، قابل دنبال کردن نیستند و اصطلاحا به آنها nofollow گفته میشود. بنابراین تاثیری در رتبه بندی SERP نخواهند داشت. در صورتی که در فضای مجازی هر نوع منبعی اقدام به نام بردن از محتوای شما (از طریق گذاشتن کامنت، توییت کردن و اشتراک گذاری) نماید؛ یا حتی بدون هر نوع لینک مستقیمی صرفا به ذکر کردن نام برند شما بسنده کند، به افزایش رتبهی شما کمک شایانی خواهد کرد.
اسپم شدن وبسایت به چه معناست؟
اسپایدرها در حال کاوش مدام در سایتها هستند. چنانچه افراد برای افزایش رتبه در SERP و بالا رفتن بازدید وبسایت خود، از برخی روش های بلک سئو استفاده کنند، ممکن است علیرغم برخورداری از رتبهی موقتی بالا توسط اسپایدرها اسپم شوند.
سخن آخر
این روزها نمیتوانید سئو خارجی را نادیده بگیرید چرا بک لینک بر رتبهبندی وبسایت تأثیر میگذارد اما لازم است بدانید که این موضوع بسیار بیشتر از ساخت لینک است.
ابتدا به برندسازی فکر کنید و از این تکنیکها برای ایجاد تفاوت در حضور قویتر برند خود در فضای دیجیتال و آنلاین استفاده کنید.
سوالات متداول
سئو Off Page شامل تمامی تکنیکهای صورت گرفته در خارج سایت به جز به روز رسانی یا انتشار محتوا میشود. هر تلاشی که بر روی هر چیزی به جز سایت شما صورت بگیرد، بهعنوان سئو خارجی حساب میشود.
بله. هر لینکی که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود، بک لینک است. کیفیت و کمیت بک لینکها روی رتبه و اعتبار سایت شما تاثیر میگذارد.
لینکسازی در رپورتاژها، گرفتن سوشال سیگنال و کمپینهای PR