سئو داخلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

فهرست مطالب

سئو داخلی یا سئو On-Page

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به دو بخش سئو داخلی و خارجی تقسیم شده که هر کدام به نوبه خود اهمیت به‌سزایی در رتبه‌بندی و افزایش ترافیک سایت دارند؛ به همین علت است که برای داشتن صفحه‌ای با امتیاز و اعتبار بالا از نظر گوگل، علاوه‌بر سئو خارجی باید به سئو داخلی نیز بپردازید.

تا زمانی که محتوای مناسبی در سایت نداشته باشید، سئو خارجی نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ بنابراین برای شروع سئو و بهینه‌سازی سایت خود از سئوی داخلی شروع کنید.

سئو داخلی چیست؟

فرآیند بهینه‌سازی صفحات در سایت برای بهبود رتبه‌بندی و تجربه کاربری را سئو On Page یا داخلی می‌گویند که خلاف سئو خارجی، (که شامل فرآیند بهینه‌سازی عناصر خارج از سایت مانند بک‌لینک است) انجام می‌شود. 

سئوی داخلی به دو بخش سئو تکنیکال و سئو محتوایی تقسیم می‌شود. سئو تکنیکال به کدنویسی و برنامه‌نویسی سایت اشاره دارد و باید حتما مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ممکن است با یک ایراد کدنویسی کاربر در سایت به هدف خود نرسیده و گیج شود.

فاکتورهای سئو داخلی

عناصر سئو On Page عبارت‌اند از:

  • برچسب‌های عنوان
  • لینک‌های داخلی
  • کد HTML
  • بهینه‌سازی URL
  • محتوای داخل صفحه
  • تصاویر
  • تجربه کاربری (UX)

اهمیت سئو داخلی

گوگل به‌طور منظم الگوریتم‌هایش را به‌روز می‌کند و توانایی خود را برای درک بهتر و بهبود تجربه کلی کاربر پس از ورود به یک صفحه، بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، مهم است که SEO را کامل یاد بگیرید و از مهم‌ترین نکات و اصول آن برای نتیجه بهتر استفاده کنید.

علاوه‌بر این، گوگل تجربه کاربر را در اولویت قرار می‌دهد؛ بنابراین استفاده از اصول سئو On Page بسیار مهم است.

با بهینه‌سازی سایت از طریق اصول سئو داخلی، به گوگل در بهتر خواندن و درک محتوای خود کمک کرده و جایگاه بهتری در صفحات SERP کسب کنید.

به گفته گوگل، “اصلی‌ترین نشانه مرتبط بودن اطلاعات زمانی است که محتوا حاوی کلمات کلیدی مشابهی باشد که کاربر آن را جستجو کرده است.”

البته که استفاده از کلمه کلیدی حد و مرزی دارد و استفاده بیش از اندازه آن، جزو اصول سئو کلاه سیاه و ممنوعیات گوگل است.

اصول مهم در سئو On Page

یک استراتژی جامع سئوی داخلی چندین بخش حیاتی و مهم دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید محتوایی با رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تولید کرده و به افزایش نرخ تبدیل کمک کنید.

اولین کار برای شروع، چک کردن وضعیت سئو On Page از طریق ابزار On Page SEO Checker است که علاوه‌بر بررسی وضعیت سایت، پیشنهاداتی برای بهبود آن می‌دهد.

هنگامی‌که با موفقیت ابزار On Page SEO Checker را به سایت خود متصل کردید، صفحه‌ای به این شکل مشاهده خواهید کرد:

ابزار سئو on page

اگر اطلاعات و جزئیات بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. حال، به بررسی نکات مهم سئو داخلی خواهیم پرداخت.

استفاده از کلمات کلیدی اصلی در پاراگراف اول

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول به شما امکان روشن کردن هدف و موضوع محتوا را از همان ابتدا برای خوانندگان و موتورهای جستجو فراهم می‌کند.

به یاد داشته باشید، الگوریتم موتور جستجو به‌دنبال کلمات کلیدی و عباراتی است که سرنخ‌هایی در مورد محتوای شما و نوع اطلاعات موجود در آن ارائه می‌دهد. 

برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود، علاوه‌بر استفاده از ابزارهای مختلف، می‌توانید در ابزار On Page SEO Checker به قسمتی با عنوان “Semantic” بروید که صفحه شما را با 10 رقیب برتر شما مقایسه کرده و کلماتی که مهم هستند را پیشنهاد می‌دهد.

پیدا کردن کلمه کلیدی

برای مشاهده جزئیات بیشتر روی «See detailed analysis» کلیک کنید.

ابزار انتخاب کلمه کلیدی

نکته مهم: تراکم کلمه کلیدی مطالب باید طبیعی بماند تا محتوا به‌خوبی خوانده شود. در صورت استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی، گوگل این را غیرطبیعی تشخیص داده و برای رتبه‌بندی محتوای خود در SERP با مشکل مواجه خواهید شد.

استفاده از تگ‌های H1 و H2 برای عنوان و زیرعنوان 

این برچسب‌ها به Google نشان می‌دهند که محتوای شما سلسله مراتبی دارد؛ به عبارت دیگر، طرح کلی محتوا را برای الگوریتم واضح می‌سازد تا بفهمد که چگونه متن خود را سازمان‌دهی کرده‌اید.

همچنین، عنوان‌های فرعی نکات کلیدی در مورد مطالب موجود در پاراگراف‌های بعد ارائه داده و ثبت و درک اطلاعات مهم در مورد مطالب شما را برای موتور جستجو آسان‌تر می‌کنند.

فراموش نکنید که گوگل محتوایی که به تجربه کاربر اهمیت می‌دهد را اولویت قرار داده و رتبه بهتری به آن می‌دهد. خواندن محتوایی که مثل یک دیوار غول‌پیکر از متن، بدون هیچ عنوانی نوشته شده، به‌ویژه برای کاربران پلت‌فرم موبایل، دشوار است.

عنوان‌بندی در سئو

 عنوان‌بندی درست و دقیق، علاوه‌بر این‌که سبب می‌شود گوگل بهتر محتوای شما را درک کند، باعث می‌شود کاربران نیز با چک کردن عنوان‌ها موضوع کلی محتوا را فهمیده و اطلاعاتی که به آن نیاز دارند را به‌راحتی بیابند.

لینک‌سازی داخلی و خارجی 

لینک‌سازی داخلی و خارجی اصولی، به گوگل در درک کلی سایت شما کمک می‌کند.

ممکن است فکر کنید لینک‌سازی داخلی به اندازه خارجی اهمیت ندارد؛ در صورتی‌که این‌طور نیست. درواقع، لینک بیلدینگ علاوه‌بر اینکه به بهتر خزیدن ربات گوگل کمک می‌کند، از طریق پیوند دادن محتوای معتبر و با عملکرد خوب در سایت به سایر صفحات، اعتبار بیشتری به آن صفحه می‌بخشد.

نویسندگان معمولا برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد یک موضوع یا ارائه منبع معتبر، به خارج از سایت خود لینک می‌دهند.

پیوند دادن به منابع خارجی به‌طور مستقیم به افزایش رتبه کمکی نمی‌کند، بلکه باعث افزایش اعتماد کاربران نسبت به شما (با دانستن این‌که برای تولید محتوای خود از منبع معتبری استفاده کرده‌اید) می‌شود.

با این حال، داشتن یک ساختار لینک‌سازی داخلی قوی، باعث ایجاد تعامل بیشتر کاربران با سایت شده و در نتیجه زمان بیشتری را در سایت می‌گذرانند؛ بنابراین نرخ پرش یا Bounce Rate کاهش یافته و رتبه بهتری کسب خواهید کرد. 

این لینک‌ها اطلاعاتی را در مورد معماری سایت شما در اختیار گوگل قرار می‌دهند. گوگل می‌تواند نحوه ارتباط محتوای سایت با یکدیگر و عمق محتوا در موضوعات خاص را ببیند و اعتبار بیشتری به سایت دهد.

لینک سازی داخلی در سئو

بهینه‌سازی URL 

ساختار URL سایت شما نیز در سئو مهم است. بنابراین از کلمه کلیدی اصلی خود در ساخت آن استفاده کنید که موتورهای جستجو و کاربران باید به‌راحتی بتوانند موضوع یک صفحه را بر اساس URL تعیین کنند.

بهینه‌سازی تگ عنوان و توضیحات متا 

برچسب عنوان در صفحه  SERP موتور جستجو، در زیر URL اما بالای توضیحات متا ظاهر می‌شود. 

تگ عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی وب‌سایت است، چرا که به کاربران اطلاعاتی در مورد محتوای صفحه شما ارائه می‌دهد.

کاربران از طریق برچسب عنوان، تطابق محتوای شما را با عبارت جستجوی خود، تعیین می‌کنند. بنابراین، تگ عنوانی که به‌درستی نوشته شده و شامل کلمات کلیدی باشد، می‌تواند باعث تشویق بیشتر کاربران برای کلیک و افزایش ترافیک شود.

بهینه‌سازی تگ عنوان

نوشتن محتوای منحصر به‌فرد و بهینه 

نوع محتوا در دنیای سئو داخلی برتری دارد چرا که تنها وظیفه Google نشان دادن همان چیزی است که کاربر در جستجوی آن است و این مسئله بیشترین اولویت را برایش دارد؛ بنابراین موتور جستجو، محتوای مرتبط، با ارزش و بهینه‌ای که نیازهای کاربران را تا حد امکان به‌طور کامل برآورده می‌کند را بیشتر نمایش داده و رتبه بهتری به آن‌ می‌دهد.

محتوای نوشته شده علاوه‌بر کاربردی بودن، باید منحصربه‌فرد نیز باشد. رعایت این نکته به تمایز شما نسبت به رقبا کمک کرده و باعث افزایش اعتماد و اعتبار می‌شود. 

نکته: اگر از محتوای کپی‌شده در سایت استفاده کنید، گوگل برای آن امتیاز منفی در نظر می‌گیرد.

اضافه‌کردن تصویر 

واقعیت این است که کاربران با دیدن مقدار زیادی متن، خسته شده و کمتر با آن درگیر می‌شوند. در نتیجه هر محتوایی، به تصاویر مربوط به خود نیاز دارد.

هرچه تصاویر شما مفیدتر باشند، احتمال تعامل کاربران با سایت شما بیشتر می‌شود.

روی افزودن تصاویری تمرکز کنید که محتوای شما را ارتقا می‌دهد. اگر محتوای گرافیکی مختص به خود را بسازید، می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید.

بهینه‌سازی تصویر در سئو داخلی

فراموش نکنید که تصاویری که استفاده می‌کنید نیز باید بهینه باشد. این نکات را هنگام افزودن به تصویر رعایت کنید:

  • با استفاده از استراتژی‌هایی مانند کاهش حجم فایل، از باز شدن سریع آن‌ها برای کاربر مطمئن شوید.
  • از تگ‌های توصیفی Alt Text استفاده کنید، این برچسب‌ها، محتوای تصویر را برای موتور جستجو توضیح می‌دهد. در این صورت، گوگل می‌تواند تصویر را به‌عنوان یک محتوای ارزشمند در سایت شما بشناسد. این متن جایگزین، همچنین به افراد کم‌بینا در استفاده از سایت کمک کرده و در صورت باز نشدن تصویر به هر دلیلی، محتوای آن را برای کاربران توصیف می‌کند.

بهینه‌سازی محتوا با هدف تعامل بیشتر با کاربر

محتوای صفحه شما باید جذاب باشد طوری که خواننده را درگیر و به تعامل تشویق کند. با افزایش زمان ماندن هر کاربر در سایت، نرخ پرش کاهش یافته و تاثیرات مثبتی بر رتبه‌بندی سایت در گوگل می‌گذارد.

چگونه کاربر را به تعامل بیشتر ترغیب کنیم؟

  • بهبود تجربه کاربری با نوشتن متنی یکپارچه و منسجم. 
  • استفاده از عناوین واضح، که موضوع هر بخش از محتوای شما را مشخص کرده و موجب خوانایی بهتر متن می‌شود.
  • نوشتن محتوا به‌صورت لیست، که موجب آسان‌تر شدن فرآیند اسکن اولیه محتوا توسط کاربر می‌شود.
  • افزودن تصاویر و ویدیو به محتوای خود.
  • استفاده از گزینه‌های دعوت به اقدام (CTA)، که کاربران را تشویق به کلیک کردن و دسترسی به محتوای مرتبط می‌کند.
  • پرداختن به اصل مطلب از همان ابتدا، زیرا اگر کاربران آن‌چه را که به‌دنبال آن هستند پیدا نکنند، ممکن است فورا به صفحه دیگری مراجعه کنند.

تکنیک‌های پیشرفته سئو On page

حال که تمامی اصول اولیه سئو داخلی را بررسی کردیم، نوبت به توضیح جنبه‌های پیشرفته‌تر بهینه‌سازی داخلی سایت رسیده است. پرداختن به این نکات علاوه‌بر دانستن قوانین سئو محتوایی، به دریافت رتبه بهتر در گوگل کمک می‌کند.

سرعت سایت

گوگل به‌طور مستقیم گفته است که سرعت سایت، یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی سایت برای دسکتاپ و موبایل در نظر گرفته می‌شود.

می‌توان از ابزار رایگان PageSpeed Insights برای دریافت امتیاز عملکرد کلی برای موبایل و کامپیوتر، استفاده کنید.

ابزار سنجش سرعت سایت

همچنین، می‌توانید از طریق ابزار Site Audit مستقیماً در Semrush درباره عملکرد سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

بهبود سرعت سایت

Featured Snippets 

فیچر اسنیپت‌ها در بالاترین قسمت سایر نتایج جستجوی ارگانیک قرار دارند و همین نکته باعث ارزش بسیار این قسمت برای سایت‌ها شده است.

 اشکال مختلفی از Featured Snippets وجود دارد، از جمله:

  • تعاریف
  • جداول
  • لیست‌ها
  • ویدیوها

از آنجایی که Featured Snippets در «جایگاه 0» قرار دارند ، به افزایش نرخ CTR شما کمک شایانی می‌کنند.

به ابزار Position Tracking بروید، اگر در حال حاضر محتوایی از سایت شما با کلمه خاصی در این جایگاه قرار داشته باشد، در این قسمت دیده خواهد شد. 

بهترین ابزار سئو داخلی

مثال ” Can dogs eat watermelon ” را در نظر بگیرید:

از Incognito Window یا منبعی مانند Search From برای اطمینان از عدم تاثیر موقعیت مکانی بر نتایج جستجو استفاده کنید.

حال می‌توان محتوای سایتی که در این جایگاه قرار دارد را دیده و ساختار و نحوه بهینه‌سازی آن را بررسی کرد.

جایگاه صفر در گوگل

صفحه رقیب را تحلیل و لیستی از تفاوت‌های سئویی و محتوایی تهیه کنید.

در مثال بالا، می‌توانیم ببینیم که صفحه دقیقا در عنوان متا به سؤال پاسخ می‌دهد و یک پاسخ مفید و در عین حال مختصر دارد که کاربر بدون کلیک کردن می‌تواند آن را ببیند.

بعد از بررسی، محتوای خود را بهینه‌سازی کنید و محتوایی کامل‌تر و بهتر از رقیب تولید کنید تا در جایگاه صفر گوگل قرار گیرید.

سخن آخر

اکنون که شناخت بهتری نسبت به فاکتورهای مهم در سئو داخلی دارید، سعی کنید در نوشتن هر محتوا همه آن‌ها در نظر گرفته و رعایت کنید.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین بخش هر استراتژی سئو، صبر است. رسیدن به نتایج عالی، به زمان، تلاش و مقداری آزمون و خطا نیاز دارد.

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا با استفاده از تجارب بین‌المللی خود در زمینه سئو، می‌توانیم جایگاه وب‌سایت شما را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا ‌دهیم تا علاوه بر افزایش ترافیک ورودی، شاهد افزایش فروش موثر و درآمد بیشتر باشید. برای مشاوره رایگان و تماس با کارشناسان ما به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.


سوالات متداول

سئو داخلی یا سئو On Page چیست؟

سئوی داخلی ( که به‌عنوان سئو On Page  نیز شناخته می‌شود) به بهینه‌سازی محتوای سایت برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو و کسب ترافیک ارگانیک اشاره دارد.
علاوه‌بر انتشار محتوای مرتبط، منحصر به‌فرد و با کیفیت بالا، سئوی داخلی شامل بهینه‌سازی تگ‌های HTML (عنوان، متا و هدر) و تصاویر نیز هست که رعایت نکات آن موجب بالا رفتن سطح، امتیاز و اعتبار سایت می‌شود.

چرا سئو داخلی مهم است؟

سئو On Page  به درک بهتر سایت و محتوای آن توسط موتورهای جستجو کمک کرده و باعث تشخیص ارتباط یک محتوا با عبارت جستجو شده توسط کاربر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: