بازاریابی محتوایی از روشهای پرطرفدار امروزه در مشاغل به شمار میرود. شاید با خود فکر کنید که مشکل تبلیغات چیست که بخواهیم بازاریابی محتوایی را جایگزین آن کنیم؟ با گسترش استفاده از اینترنت، بازاریابی محتوایی علاوه بر جلب اعتماد مشتری، به یک اتفاق روزمره تبدیل شده است. فرقی نمیکند که یک کسبوکار در چه زمینهای فعالیت دارد. مهم این است که بدون فعالیتهای محتوایی هیچ یک از آنها به پیشرفتی نخواهند رسید.
مثلا شاید فرستادن بنرهای گروهی، چند نفری را جذب کند اما این را هم در نظر بگیرید که چقدر احتمال دارد این گونه پیامها ناخواسته حذف یا نادیده گرفتته شوند. از طرفی دیگر، این بنرهای تبلیغاتی مدتی پس از استفاده خستهکننده خواهند شد و نیاز به تعویض پیدا میکنند. همین موارد باعث میشود تبلیغات به شیوههای قدیمی، سود کوتاهمدت یا حتی نیاز به هزینه کردن داشته باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با آژانس تولید محتوای ترا تماس بگیرید.
آیا کسب و کار من به تولید محتوا نیاز دارد؟
خدمات بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که بسته به اهداف شرکتها، استراتژی مختص به آن تدوین میشود. تولید محتوای متنی یکی از خدمات مهمی است که توانسته ارزش برندها را افزایش دهد. تولید محتوای بلاگ و طراحی لندینگ پیج از جمله خدماتی است که توسط کارشناسان تولید محتوا در این زمینه صورت میگیرد. تولید محتوای متنی در واقع رایجترین نوع از خدمات محتوایی است.
نگارش یک مطلب بر اساس اصول سئو، موجب میشود که کاربران با ویژگیهای بارز محصولات یا خدمات شرکتها آشنا شده و در نهایت منجر به بیشتر دیده شدن برند آنها در صفحات نتایج موتورهای جستجو میشود. بنابراین، شرکتها برای کسب رتبه بالا در رتبهبندی گوگل، نیاز به یک محتوای با کیفیت دارند. محتوای متنی برای وبسایت اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که کاربران به یک وبسایت مراجعه میکنند؛ در اولین نگاه با متن داخل آن روبرو میشوند.
بنابراین، شرکتها باید از محتوایی غنی و ترغیبکننده در وبسایت خود استفاده کنند تا بتوانند میزان جذب مشتریان را افزایش دهند.
علت اهمیت بازاریابی محتوایی در پیشرفت کسبوکارها
تصور اشتباهی بین افراد مختلف درباره تولید محتوا وجود دارد؛ مبنی بر اینکه تولید مطالب زیاد باعث میشود رتبه و اعتبار وبسایت رشد کند. بنابراین، تعداد زیادی محتوا، دارای کیفیت متوسط و بدون رعایت اصول سئو در وبلاگ سایتها تولید میشود. این مورد نتیجهای عکس دارد و گوگل وبسایت را بیاعتبار تشخیص میدهد. تدوین استراتژی بازاریابی محتوا بر اساس اهداف برندها و تأکید بر اصول سئو مهمترین مؤلفه خدمات تولید محتوا است. پیادهسازی صحیح برنامههای محتوایی، به مرور اعتبار وبسایت را بالا برده و منجر به ایندکس شدن مطالب و ظاهر شدن در اولین نتایج سرچ گوگل میشود.
بازاریابی محتوایی چیست
بازاریابی محتوایی یعنی بازاریابی به کمک تولید محتوا. به عبارتی دیگر، تولید محتوایی است که بهخوبی بتواند مشتریان بالقوه را به خود جلب کند، آنها را به سمت قیف فروش هدایت کرده و به مشتریان وفادار تبدیل کند. بازاریابی محتوایی یکی از کاربردیترین استراتژیها برای افزایش ترافیک وبسایت است. در دنیای اینترنت و بازاریابی دیجیتال برای حفظ مخاطبان فعلی، جذب مخاطب جدید و در نهایت رسیدن به نرخ بازگشت سرمایهی بالاتر، نمیتوان از اهمیت تولید محتوا غفلت کرد.
بازاریابی محتوایی هسته اصلی کسبوکار ما است. تولید محتوا در نگاه اول ممکن است کار سادهای به نظر برسد؛ اما تولید محتوای باکیفیت، مداوم و مرتبط، نیازمند تخصص، دانش و صرف زمان زیادی است. بازاریابی دیجیتال حرفهای بدون تولید محتوا، غیرممکن بوده و فارغ از نوع بازاریابی، بخشی از فعالیتهای اصلی ما را تشکیل میدهد.
اقدامات لازم برای داشتن یک بازاریابی محتوایی موفق
تولید محتوا در حوزه رسانه در هر قالب نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. برای مثال در حوزه پیام های متنی فرد باید علاوه بر قلم توانا به روزترین مطالب بارگذاری در فضای اینترنت را فرا گیرد. همچنین برای تولید محتوای تصویری، باید از افرادی که دانش کافی و آگاهی لازم را در آخرین تکنیک های تولید فیلم دارند، استفاده کرد. برای دسترسی به تمامی این افراد باید به شرکت های تخصصی مراجعه نمایید. این شرکت ها در زمینه های مختلفی مانند حوزه رسانه ای، قالب مطالب با کیفیت را به اشتراک می گذارند.
استفاده از این مطالب برای محتوای شما بسیار مفید و سودمند خواهد بود؛ چرا که این شرکت ها با استفاده از افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای، بهترین اثر را برای مخاطبین خود تولید می کند. بازدهی بالا و کیفیت مناسب مزایای استفاده از این شرکت هاست. تعریف های گوناگونی در رابطه با محتوا وجود دارد اما در یک تعریف جامع و مختصر، هر چیزی که بتواند پیام، اتفاق و احساسات را به دیگران انتقال دهد، محتوا می گویند.
زمانی یک محتوا با ارزش است که بتواند در مخاطبان خود احساس رضایت ایجاد کند. به زبان ساده وقتی که شما در زندگی روزمره خود با افراد مختلفی گفت و گو می کنید، این صحبت ها محتواهایی را بین شما و مخاطبتان رد و بدل می کند. اگر می خواهید ارتباط خوبی با اطرافیان داشته باشید، از کلمات و جمله های معنادار استفاده نمایید. پس محتوا ارتباط معنادار میان دو یا چند نفر است.
تعیین اهداف و برنامهریزی هدف ما از برنامه ریزی درباره بازاریابی محتوایی چیست؟ اگر پاسخ صحیحی برای این سوال پیدا کردید در یافتن بهترین استراتژی، موفق خواهید بود. برای این کار میتوانید از مقالههای متفاوت استفاده کنید یا از افراد حرفهای مشاوره بگیرید. به هرحال این گام از مهمترین گامهاست.
کدام کسبوکارها نیازمند بازاریابی محتوایی هستند؟
اما حالا این سوال پیش می آید که آیا تمامی کسبوکار به بازاریابی محتوایی نیاز دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت هر کسبوکاری که در فضای دیجیتال فعال است، در صورتی که از بازاریابی محتوایی استفاده نکند قادر به ادامه کار نخواهند بود. یک وبسایت زمانی باعث کسب درآمد میشود که مخاطبی به خود جذب و با آنها ارتباط برقرار کند. برای برقراری ارتباطی تاثیرگذار باید محتوایی اصولی و بهینه در اختیار آنها قرار داد.
چطور برای کسب و کار خود تولید محتوا کنم؟
کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی، نوعی نویسندگی محتوای تجاری است که در آن با نوشتن کلمات و عبارتهایی خاص و خلاقانه، مشتری را برای خرید محصول مورد نظر ترغیب میکنند. شایان ذکر است، کپی رایتینگ با تولید محتوا متفاوت است و تنها در برخی بخشها شباهت مختصری با یکدیگر دارند. بازاریابی محتوایی موفقیتهای بزرگی برای صاحبان وبسایتهای گوناگون بههمراه خواهد آورد. اما این موضوع مستلزم رعایت نکاتی است که در ادامه به شرح برخی از آن میپردازیم:
مشخص کردن نوع محتوا
از آنجایی که انواع بسیار متنوعی از محتوا وجود دارد؛ باید پیش از هرچیزی برای خود، نوع محتوای تولیدی را مشخص کرد. انواع محتوا در سه دسته بصری، صوتی و نوشتاری تقسیم میشود. میتوان با ادغام انواع آنها فرمت جدیدی تولید نمود. پرطرفدارترین فرمتهای محتوایی کتاب الکترونیکی، پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و… هستند.
مدیریت و انتشار محتوا
موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات و ایمیل محلهایی برای انتشار محتوا هستند. بازاریابی محتوایی علاوهبر اینکه به تولید و انتشار انواع گوناگون محتوا میپردازد وظیفه سازماندهی و مدیریت آن را بر عهده دارد. برای این کار باید از تقویم محتوایی استفاده کرد تا در مسیر درستی از این بازاریابی قرار گرفت. با ایجاد یک تقویم برای محتوای شبکههای اجتماعی، پست خود را در آن قرار دهید. انتشار محتواها در یک زمان مناسب از مسائل مهم و قابل توجه است. بازاریابانی در این موضوع، به موفقیت میرسند که این زمان مناسب را تشخیص دهند.
یکی از این زمانها، مرتبط کردن محتوا با مناسبتهای مختلف است؛ مناسبتهایی مانند شب یلدا، عید نوروز و… گزینههای خوبی برای این کار به شمار میروند. البته امکان دارد این مناسبتها برای برخی از افراد جذابیتی نداشته باشد؛ در این صورت نباید اشتراک محتوا را محدود به این گونه موقعیتها بدانید.
صرف زمان مناسب
همانطور که پیش از این هم گفتیم بازاریابی محتوایی نیازمند صرف زمان طولانی است و هرگز نتیجه دلپسند حاصل از آن زود بازده نیست. از همین رو، نباید تنها با اندکی محتوا و زمان، انتظار پیشرفت زود هنگام و عظیم داشت. حتی امکان دارد در مراحل مبتدی و محتواهای اولیه، تاثیری مشاهده نکنید. اما به تدریج و به مرور زمان با طبیعتی که این روش دارد، در نهایت به نتایج مورد پسندی خواهد رسید و سبب معرفی یک سایت خوب به کاربران و مخاطبان هدف میشود. پس به شما توصیه میکنیم با توجه به این قانون، صبر و شکیبایی پیشه کنید تا به موفقیتهای تدریجی در این حوزه برسید.
یافتن مخاطب واقعی
به طور قطع میدانید که ربات و کاربران مصنوعی از هیچ ارزشی برخوردار نبوده و نباید صاحبان کسب و کار به این موارد دلخوش باشند و انتظار داشته باشند که کاربرانی غیر واقعی تاثیری بر رسیدن به اهدافشان داشته باشد. برخی افراد بر این باورند که استفاده از رباتها روشی مناسب برای بازاریابی محتوایی خواهد بود در حالی که سخت در اشتباه هستند.
این اقدام نه تنها سبب پیشرفت آن ها نمیشود بلکه مشکلات متعددی هم به همراه خواهد آورد. از قبیل این مشکلات، مواجه شدن با جریمه از سوی گوگل است. حتما این موضوع را در نظر داشته باشید و به جای انجام چنین کارهایی، تمرکز و اهداف خود را بر ایجاد محتوای با کیفیت بگذارید تا از روشهای موثرتری برای جذب کاربران واقعی و تبدیل آنها به مشتری استفاده کنید.
برقراری تعامل با کاربران
برقراری تعامل مناسب با کاربران از مهمترین اقدامات در مسیر این روش بازاریابی محسوب میشود. به این منظور که محتوا باید به گونهای در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد که قادر باشد به تمامی سوالات و دغدغههای آنها پاسخ صحیح دهد. اگر بتوانید رضایت و اعتماد کاربران را کسب کنید تضمین میکنیم که آنها مجددا به سایت شما باز خواهند گشت.
پژوهش
تولید و بازاریابی محتوایی که بدون تحقیق و پژوهش ایجاد و استفاده شود، در واقع ارزش و اهمیتی ندارد. زیرا که پژوهش از دسته مسائلی است که همواره نیاز به توجهی ویژه دارد. در صورتی که صاحبان یک سایت بدانند چه مسیرهایی به موفقیت خواهند رسید یا کدام استراتژی نتیجه بخش بوده و بیشتر منجر به جذب مشتری میشود، میتوانند به شکل موثرتری به پیشبرد اهداف مشاغل کمک کنند و همچنین باعث میشود محتوایی که تولید میکنند، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
اشتراکگذاری محتوای باکیفیت
از مهمترین قوانینی که میتوان نام برد اشتراکگذاری مطالب بهینه و با کیفیت سایتهای دیگر است. یعنی اگر سایتها بدون هیچ ترسی اقدام به اشتراکگذاری مطالب مفید دیگر سایتها، در سایت خود کنند و آن را برای بازدیدکنندگان خود به نمایش بگذارند، دارای چند مزیت خواهد بود. هم این که این عمل از نظر سئو دارای ارزش است و هم سایتهای دیگر را به اشتراکگذاری محتواهای سایت خود تشویق مینماید.
شناسایی پرسونای مخاطب
اگر میخواهید در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید باید برای خود مشخص نمایید محتوای شما برای چه کسانی است. اگر به شناخت کاملی از آنها برسید، تولید محتوای متناسب و ارزشمند برای این مخاطبان، برایتان آسانتر خواهد بود. دیدگاه هر بازاریاب میتواند متفاوت باشد. برخی معتقدند که هدف خود را جذب مخاطبان جدید قرار دهند و برخی هم میخواهند که مخاطبانی که در حال حاضر دارند را گسترش دهند.
توجه به مسائل فنی
بهینهسازی سئو محتوا جزو مسائل فنی است. نمونهای از آن اطمینان یافتن از این موضوع است که صفحات محتوای شما توسط موتورهای جستجو به درستی ایندکس شوند. بهعلاوه مطمئن شوید که صفحههای ریدایرکت 301، حتما کاربران سایت محتوایی شما را به عنوان هدف خود در نظر میگیرند. برای انجام این عمل فقط کافی است که تشخیص دهید چگونه محتوایی دارید و قرار است در چه جایی آن را قرار دهید.
تعیین سیستم مدیریت محتوا
در واقع کار کردن با وبسایتها به کمک کدنویسی کار خیلی سختی است. برای همین سیستمهای مدیریت محتوا ساخته شدند تا همه بتوانند یک وبسایت داشته باشند. منظور از این مدیریت محتوا، اقداماتی مانند مدیریت تولید محتوا، انتشار و بررسی و ویرایش آن است.
برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، از نرم افزارهایی مثل Coschedule، Hubspot، WordPress در جهان بیشترین محبوبیت را دارند. مناسبترین آنها، WordPress است که در ایران بیشتر از آن استفاده میکنند. ولی گزینههای دیگری مثل سازیتو یا وبزی هم وجود دارند. هرچند این ابزارها با وجود مزیتهای متعدد خود (مثلا پشتیبانی خوب سازیتو یا راحتی کار برا وبزی) دردسرهای خاص خود را دارند. همان طور که وردپرس هم بسته به قالب میتواند خیلی بدقلق شود.
تکنولوژی و ابزار لازم برای بازاریابی محتوایی
برای تسهیل کارهای خود و صرفه جویی در زمان، ابزار و تکنولوژی گزینههای خوبی هستند. تمامی ابزار لازم برای این روش بازاریابی، به 4 دسته کلی تقسیم میشوند:
سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)
اگر گروهی از بازاریابی بخواهند بدون کمک از تیم IT، اقداماتی مانند ایجاد وبلاگ، تولید محتوا وبلاگ و افزودن صفحات وبلاگ انجام دهند، استفاده از این ابزارها ضروری میشود.
ابزار آنالیز و تحلیل و بررسی (Analytics)
جهت سنجش عملکرد بازاریابی یک محتوا، ابزار هایی نظیر گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل لازم است.
نرمافزار مدیریت پروژه (Project Management Software)
امروزه با افزایش سرعتی که در انتشار پستها در انواع شبکههای اجتماعی شاهد آن هستیم، ضروری است که از نرمافزاری برای مدیریت آنها استفاده نماییم.
نرمافزارهای طراحی (Design Software)
از انواع گوناگون محتواها، محتوای بصری مهمترین نوع، جهت موفقیت در بازاریابی محتواست. همچنین طراحان باید دارای مهارت زیادی در فوتوشاپ باشند.
استخدام افراد متخصص برای تولید محتوا
برای این که در این روش بازاریابی، به موفقیت برسید، باید افرادی را استخدام کنید که در این زمینه تخصص دارند. اگر بخواهیم راستش را به شما بگوییم، پیدا کردن یک تولیدکننده محتوای درجه یک، اصلا کار راحتی نیست! محتوا یکی از اصلیترین ارکان ارتباطی برای شناساندن برند در فضای مجازی محسوب میشود. کسبوکارها برای ارائه و فروش محصولات یا خدمات خود نیاز به استفاده از خدمات تولید محتوا دارند.
تولید محتوای دیجیتال به صورت متن (کپی رایتینگ و بلاگ)، تصویر، ویدیو، صوتی (پادکست) و محتوای شبکههای اجتماعی انجام و هر کدام از این خدمات تولید محتوای سایت بر اساس یک برنامه تدوین شده پیادهسازی میشوند. سرپرست محتوا با تدوین استراتژی تولید محتوا متناسب با اهداف مشخص، برنامهای اختصاصی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا بتواند همسو با نیازهای آنها و مخاطبانشان، پروژه تولید محتوا را پیش میبرد.
هر چقدر محتوای تولید شده توسط برندها با نیازها و دغدغههای کاربرانشان همسو باشند، میزان اعتبار برند و اعتماد بین طرفین افزایش پیدا میکند. از سویی دیگر، هر محتوا باید طبق اصول سئو تولید شود تا کسبوکارها بتوانند عملکرد وبسایت خود را در موتورهای جستجو بهینه کنند. در حقیقت، با ایندکس شدن محتوا، وبسایت برندها رتبه بهتری در صفحات جستجو کسب میکند. این روش به شرکتها کمک میکند تا بتوانند محصولات خود را با کیفیت بالایی به مشتریان عرضه کنند.
هر چقدر کیفیت محتوا بالاتر باشد، شانس ایندکس شدن محتوا بیشتر خواهد شد که منجر به بهبود رتبهبندی وبسایت در نتایج گوگل یا دیگر موتورهای جستجو میشود. در ادامه به معرفی روشهای گوناگون خدمات تولید محتوا میپردازیم.
این متخصصین به چند دسته کلی تقسیمبندی میشوند. این تقسیمبندی به صورت زیر است:
1. وبلاگ نویس (Blogger)
معمولا منظور ما از بلاگر، کسی است که مقالات بخش وبلاگ سایت ما را مینویسد. ولی در واقع بلاگرها میتواندد کاربران موفق توییتر، اینستاگرام و یا یوتیوب باشند. وظیفه نوشتن مقاله در حوزههای متفاوت و اقدام به بهینه سازی محتوای موجود در وبلاگ بر عهده بلاگر Blogger است.
این افراد باید دارای مهارتهای کار فردی و گروهی، نویسندگی، ویراستاری و آنالیز آن باشند. البته واقعیت این است که کیفیت محتواهای بلاگرهای متخصص در حوزههای خاص، مثلا پزشکی، خودرو و یا تکنولوژی تفاوتهای چشمگیری با دیگر همتایان آنها دارد و هزینهی بلاگری به مراتب بیشتری را هم طلب میکنند!
2. مدیر شبکههای اجتماعی Social Media Manager
کاری که این متخصصها انجام میدهند، جذب فالوئر در اینستاگرام و ترغیب و جلب نظر آنها به سمت کسبوکار است. به این ترتیب متخصصین سوشال مدیا میتوانند برای خود مشتری پیدا کنند. ادمینهای شبکههای اجتماعی باید آگاهی کاملی از هر یک از شبکههای اجتماعی داشته باشند و به خوبی بتوانند با هر یک کار کنند و از همه مهمتر از طریق آنها باعث همکاری تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان دیگر، شوند. مهمترین ویژگی که این گروه باید داشته باشند روابط اجتماعی بالا است.
3. کارشناس سئو SEO Specialist
مسئولیت بهبود رتبهبندی در موتور های جستجو بر عهده کارشناسان سئو است. از مسئولیتهای دیگر آنها میتوان به همکاری با وبلاگ نویسان و به روز بودن در حوزه سئو، اشاره نمود. مهارتی که این گروه باید داشته باشند کار با ابزارهای آنالیز و کلید واژهها است. در یک کلام، باید سایت را سئو کنند!
4. طراح Designer
برند سازی از وظایف بزرگ طراحان یا دیزاینرها است. آنها با طراحیهای ویژه و منحصر به فرد خود، اقدام به هویت بخشیدن برندها میکنند. افراد این گروه باید از سلیقه و خلاقیت خاصی برخوردار باشند.
نقش کلیدی شبکههای اجتماعی در بازاریابی محتوایی کسب و کارها
با رونق گرفتن شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و لینکدین، فرصت مناسبی برای کسبوکارها فراهم شده تا بتوانند متناسب با اهدافشان، در این بسترها به تولید محتوا پرداخته و با کاربران تعامل بیشتری برقرار کنند؛ فضایی مدرن که شرکتها قادرند به صورت مستقیم محصولات یا خدمات خود را در آن به کاربران معرفی میکنند. بنابراین، مشتریان با مشاهده پستهای برندها با ویژگیهای کسبوکارها و محصولات یا خدماتشان آشنایی بیشتری پیدا میکنن. همچنین، شبکههای اجتماعی این امکالن را برای مخاطبان فراهم میکند که از نظرات و تجربههای مشتریان دیگر نیز بهرهمند شوند و نظرات خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارند.
شبکههای اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای تولید محتوای تصویری و ویدیویی محسوب میشود. برای بهتر دیده شدن محصولات برندها، استفاده از محتوای تصویری بسیار کاربردی است. در واقع این نوع محتوا میتواند اثربخشی بیشتری برای کاربران داشته باشد. تولید محتوای تصویری، تکمیلکننده مسیر پروژه تولید محتوای متنی است که گیرایی و جذابیت بیشتری برای کاربران دارد.
مقایسه تولید محتوای کسب و کار در وبسایت و شبکه های اجتماعی
یکی از مزیتهای محتوای تصویری در دسترس بودن آن است؛ به طوری که کاربران با نگاه کردن به تصاویر، اطلاعات بیشتری از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برندها کسب میکنند. اگر تصویر تولید شده منحصر بهفرد باشد، مخاطبان ارتباط بیشتری با آن برقرار کرده و اعتمادشان بیشتر جلب میشود. حتی این شیوه باعث میشود کاربران رغبت بیشتری برای مطالعه محتوای تولید شده متنی داشته باشند. به صورت کلی، محتوای متنی و تصویری مکمل یکدیگر هستند؛ تفکیک کردن این دو نوع محتوا از یکدیگر، موجب از بین رفتن اثربخشی محتوا شده و نرخ تبدیل را کاهش میدهد.
در نهایت میتوان گفت شرکتها باید با توجه به نوع کسبوکار، اهداف برند و نیاز مخاطبانشان، یک یا همه مسیرهای تولید محتوا در اینستاگرام، تولید محتوا در لینکدین، تولید محتوا در یوتیوب یا دیگر شبکههای اجتماعی را انتخاب کنند و از مزایای هر یک بهرهمند شوند. از زمانی که الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل، به روز رسانی شد، شبکههای اجتماعی نسبت به قبل تاثیر زیادی بر نتایج جستجو دارند.
بر همین اساس داشتن یک استراتژی قوی در شبکههای اجتماعی برای بازاریابان محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است، به خصوص در جاهایی که ملاحظات گوگل در نظر گرفته میشود. در حقیقت، رسانههای اجتماعی این امکان را برای شما فراهم میکنند که توسط طیف وسیعی از مخاطبان خود دیده شوید و ترافیک بسیاری را بهسمت وبسایتتان روانه کنید.
رابطه سئو با بازاریابی محتوایی
اگر اصول سئو در بازاریابی محتوایی رعایت شود، به نتایج بی نظیری در محتوای تولیدی خواهید رسید. برای درک بهتر تاثیری که سئو بر این مسئله دارد، تصور کنید که اگر برنامه بازاریابی ساندویجی باشد، سئو چیزی مانند سس برای آن محسوب میشود. درست است که بدون سس ساندویج قابل خوردن است اما دیگر اشتها آور نیست.
از هزاران سال پیش اجداد ما به وسیله مدیومهای متنی، تصویری، صوتی، محتواهایی را تولید می کردند؛ اما حالا با گذر زمان این ارتباط پیشرفته تر شده است. برای مثال خواندن نگاره های تاریخی روی سنگ ها کار بسیار دشواری خواهد بود اما با پیشرفت علم می توان همان پیام را به صورت ساده تر برای عموم مردم بیان کرد. بنابراین تولید محتوا در عصر امروز اهمیت بسیار بالایی دارد. در فضای مجازی و رسانه ها از آنجایی که ارتباط مستقیم نیست، باید محتوای شما مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال زمانی که شما در فضای مجازی مطلب، عکس یا ویدئویی را به اشتراک می گذارید، اگر محتوای شما برای تمامی افراد قابل درک باشد، ارتباط بهتر و بازدهی آن بیشتر خواهد بود. در نتیجه محتوا در حوزه رسانه اهمیت بالایی دارد و لازم است افراد مجرب در این حوزه فعالیت کنند.
ماهیت محتوا در واقع پیامی به شکل خاص است که بسته به نوع رسانه در قالب های مختلف می توان از آن استفاده نمود. مثلا در حوزه آثار تصویری، می توان عکس ها ، ویدئوها و کارهای گرافیکی را به کار برد. پس برای تولید متن در مباحث مختلف، مانند سایت های کسب و کار باید علاوه بر تولید محتوای با کیفیت، از دانش کافی قواعد در فضای مجازی بهره ببرید. به یاد داشته بشاید یک شعر زمانی که علاوه بر معنا، وزن شعری مناسبی دارد از ارزش بالایی برخوردار است. بنابراین در واقع مهم ترین بخش تولید محتوا، رعایت فرم آن خواهد بود. فرم، قوانینی است که در هنگام تولید یک اثر باید به آن توجه کرد. استفاده از یک سری تکنیک ها و ترفندهای مناسب یا کمک گرفتن از افراد کارشناس و شرکت های خصوصی در این حوزه میتواند مناسب باشد.
تولید محتوا برای خواننده در الویت است
درست است که سئو و این روش بازاریابی محتوایی با همدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و به گونه مکمل همدیگر هستند، اما هنگامی که میخواهید به تولید محتوا بپردازید نباید بهینهسازی برای سئو، هدف و الویت قرار گیرد. از آنجا که کاربران برای انتخاب محصول مورد نیاز خود به مطالعه سایت شما میپردازند، به این موضوع که مطلب شما تا چه حدی اصول سئو در آن رعایت شده توجهی نمیکنند.
چون هدف سئو حفظ محتوای آنلاین مرتبط و بهینه شده است. در صورتی که از قانون طلایی پیش رو پیروی نمایید دچار اشتباه نخواهید شد: اگر محتوای شما برای خوانندگان جذاب باشد و سلیقه آنها را پوشش دهد، در نهایت به جذب و علاقمندی آنان میانجامد.
معجزه سئو در بازاریابی محتوایی
با این که بیشترین ترافیک یک سایت از طریق جستجو حاصل میشود، اما برای بهینهسازی بیشتر باید منابع دیگری مانند ایمیل و شبکههای اجتماعی را نیز بهعنوان منابع ترافیک ورودی وبسایت در نظر گرفت. برای افزایش چشمگیر میزان ترافیک حاصل از جستجو (در کنار تلاشهایی که در راستای بهینهسازی محتوا بر اساس اصول سئو انجام میدهید) میتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که انتظار رشد سریع ترافیک حاصل از جستجو، واقعبینانه نخواهد بود. به طور کلی، کسب نتایج مطلوب از بازاریابی محتوایی، در زمینههایی نظیر افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت به زمانی طولانی نیاز دارد.
برای هدفگذاری صحیح در راستای تولید محتوای بهینه، بر کلمات کلیدی تاکید زیادی شده است. در صورتی که این شرط را رعایت نمایید، شاهد آثار مطلوبی در زمینه برندسازی و جذب مشتری خواهید بود. در این راستا لازم است به تحقیق و بررسی کلمات کلیدی پرطرفدار بپردازید، عملکرد رقبا را بررسی کنید و مطابق با اهداف و نیازهای کسبوکارتان، لیستی از کلمات کلیدی را که بر اساس اولویت رتبهبندی شدهاند، تهیه و تولید محتوا را بر اساس آن آغاز کنید.
بهترین راه های تولید محتوا برای کسب و کار
اگر از طریق اینترنت و به صورت آنلاین کار میکنید یا یک تولیدکنندهی محتوا هستید، احتمالا میدانید که تولید محتوا چقدر برای جذب مشتری کسب و کارهای مهم است. در نتیجه باید در این کار به جزییات توجه زیادی داشت تا نتیجهی خوبی دریافت کرد. همچنین اگر تولید محتوا و کسب و کار آنلاین، شغل اصلی شما است و از این راه کسب درآمد میکنید، باید بسیار حرفهای عمل کنید و تبدیل به یک ماشین تولید محتوا شوید.
با توجه به این که سئو تاکید زیادی بر تولید محتوای با کیفیت دارد، باید بدانیم این سطح از کیفیت چگونه پدید می آید یا حتی بهبود می یابد. اگر محتوای شما به این کیفیت رسید خود را تشویق کنید و در انتظار افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود باشید. شاید از خود این سوال را بپرسید چگونه می توانیم تولید محتوا نماییم به گونه ای که تمام ویژگی های یک محتوای با کیفیت را دارا باشد؟
کپی رایتینگ و تولید محتوای تبلیغاتی کسب و کار
وظیفه کپی رایتر نوشتن یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار است. در واقع کپی رایتر با مطالعه استراتژی محتوای شرکت و تاریخچه برند، از قدرت کلمات و مهارت نویسندگی خود کمک میگیرد تا یک پیام جذاب را بنویسد. اگر فرآیند کپی رایتینگ بهخوبی اجرا شود، مشتری با خواندن آن متقاعد میشود که به سراغ محصولات برند مورد نظر برود. به صورت کلی، کپی رایتینگ هنر تولید محتوای تبلیغاتی برای شرکتها است که کاربران را با هدف اصلی برندها همسو میکند.
تولید محتوای ویدیویی، روشی عالی برای جذب مخاطب
وبسایتهایی مثل یوتیوب محل مناسبی برای تولید محتوای ویدیویی هستند. کسبوکارها میتوانند با ساخت ویدیوهای آموزشی و تبلیغاتی، ویژگیهای محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند. تولید محتوا در یوتیوب، تأثیر بسیاری روی مخاطبان میگذارد و اشتیاق آنها برای کسب اطلاعات بیشتر از برندها را افزایش میدهد. در کنار ساخت ویدیوهای تبلیغاتی، نمایش محیط کاری شرکتها اعتماد کاربران را جلب میکند.
بسیاری از برندها برای شناساندن بهتر محصولات خود، استودیویی کوچک در شرکت خود ایجاد میکنند تا بتوانند ویدیوهایی منحصر بهفرد و اختصاصی برای مشتریان خود تولید کنند. تجربه نشان داده است استفاده از مجری به عنوان نماینده برند، توانسته اعتبار شرکتها را افزایش دهد. بهعلاوه، استفاده از موشن گرافیک برای افزایش جذابیت بصری وبسایتها، بسیار کاربردی است. انیمیشنها پتانسیل بالایی در خلق آیتمهای خلاق و بکر دارند. بنابراین، تولید یک محتوای موشن گرافیک خوشساخت میتواند کاربران بسیاری را ترغیب به استفاده از خدمات و محصولات برندها کند.
تأثیر مثبت تولید محتوای صوتی روی مخاطبان
در کنار محتوای متنی و تصویری، شرکتها میتوانند روی تولید محتوای صوتی حساب ویژهای باز کنند. پادکست، از جمله محتواهایی است که میتوان به کمک آن مخاطبان را هوشمندانه هدف قرار داد. نگارش یک سناریوی قوی و تولید یک پادکست با کیفیت، مشتریان را با ویژگیها و نکات کمتر گفته شده محصولات برندها آشنا میکند. از طرفی ،پادکستها برای کسانی که مشغله زیادی دارند و نمیتوانند وقت خود را صرف تماشای ویدیو یا مطالعه محتوای متنی کنند، گزینه بسیار خوبی محسوب میشود.
محتوای صوتی را میتوان به عنوان یک بستر تازه و جذاب در نظر گرفت تا کاربران جدیدی را به سمت استفاده از محصولات یا خدمات برندها جذب کرد. در آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا، انواع خدمات تولید محتوا به کسبوکارها ارائه میشود تا بتوانند برای مخاطبان خود ارزش خلق کنند؛ تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای متنی و بلاگنویسی، کپی رایتینگ، طراحی لندینگپیج و تولید محتوا به انگلیسی از جمله خدمات محتوایی ترا است. برای دریافت پروپوزال محتوا و مشاوره رایگان، میتوانید با کارشناسان محتوای ترا تماس برقرار کنید.
محتوای متنی
پر کاربرد ترین و کم هزینه ترین نوع محتوا، محتوای متنی است. فرض کنید سایتی وجود دارد که برای محصولات موبایل خود تبلیغ می کند. مدیر این سایت می تواند در ارتباط با ویژگی های محصولات خود، محتوا یا متنی بنویسد تا مشتریان بدون نگرانی و با علم کافی، کالای مورد نظر را خریداری کنند. توجه کنید که مقاله مورد نظر باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کند.
محتوای ویدئویی
تولید محتوا به وسیله ویدئو یکی از جذاب ترین راه های انتقال اطلاعات به شمار می رود .شما می توانید با استفاده از درست کردن ویدئو و قرار دادن اطلاعات درست و کامل در آن، ببیندگان را با محصولات خود آشنا کنید. شاید بتوان گفت که تولید محتوای ویدئویی به مراتب تاثیر مثبت تری نسبت به محتوای متنی دارد، چرا که امروزه افراد میل بیشتری نسبت به دیدن فیلم دارند تا بخواهند پیام های متنی را با جزئیاتش مطالعه کنند.
تولید محتوای صوتی
نوع دیگر از انواع تولید و محتوا که مانند تولید ویدئویی طرفداران زیادی دارد، تولید محتوای صوتی است. با استفاده از پادکست ها اطلاعات مهم و ضروری درباره محصول مورد نظر به مشتریان انتقال دهید
چگونه تولید محتوای با کیفیت داشته باشیم؟
روشهای زیادی برای ارائه محتوای جذاب وجود دارد اما راهکارهایی وجود دارند که میتوانند بر روی کاربران تاثیر بیشتری بگذارند. در واقع مهمترین اصل این است که محتوایی تولید کنید که نظر مخاطب را جلب کند در نتیجه اگر محتوایی که به اشتراک میگذارید، خوانده و دیده نشود، فعالیت کاری شما در این حوزه بینتیجه خواهد ماند. از سوی دیگر هدف از ایجاد محتوا این است که شما به عنوان یک مرجع و منبع معتبر در جایگاه خود دیده شوید و در میان رقبا بهترین عملکرد را برای کاربران و مخاطبان خود ارائه کنید. زمانی که محتوا تولید میکنید، مخاطبان با کانال، وبلاگ یا وبسایت شما بیشتر آشنا میشوند و بیشتر دیده خواهید شد؛ در نتیجه به عنوان یک مرجع در ذهن مخاطبان خواهید نشست و این موضوع باعث اعتبار بیشتر کسب و کار شما خواهد شد.
در نهایت بهتر است تا مجموعهای از افراد حرفهای و آشنا با تولید محتوا را برای این بخش از کسب و کار خود در نظر بگیرید تا تخصص اینکار را داشته باشند، بتوانند به صورت مرتب برای وبسایت شما محتوا تولید کنند و بهترین مقالات و اطلاعات را در اختیار کاربرانتان قرار دهند. چرا که محتوای وبلاگ و وبسایت شما بهترین گزینه و راهکار برای معرفی، تعامل و فروش محصولات کسب و کار شما به مردم خواهد بود.
اول نوشتن، سپس ویرایش
هنگامی که می خواهید اولین پیش نویس را بنویسید، نباید خیلی فکر کنید. در غیر این صورت کار خود را به شدت سخت می کنید. فقط کافی است پس از این که نوشته خود را تکمیل کردید باز گردید و به اصلاح آن بپردازید. در این مرحله دقت خود را بالا ببرید. روان بودن جمله ها را تک به تک بررسی نموده و مطمئن شوید که محتوای شما عاری از هر گونه غلط املایی است.
تمرکز بر یک ایده کلیدی
برای این که بتوانید توجه خواننده و مخاطب را جلب نمایید، لازم است روی ایده ای که در ذهن دارید، تمرکز کنید. برای این کار حتما نباید خود ایده را وارد محتوا کرد؛ بلکه باید با آوردن قسمت هایی از آن، ایده روشنی که محتوای شما در بردارد، در ذهن خواننده شکل بگیرد.
گاهی ممکن است آگاه گردید که متن به سمتی می رود که با ایده شما، مطابقت ندارد. در این زمان احتمالا از نوشتن باقی مانده یک متن بگذرید. نترسید این کار رایج است، اما دقت کنید که باید در این مرحله صبر کنید و پیش نویس اولیه را بررسی نمایید؛ پس از انجام ویرایش های لازم باقی محتوا را، به سمت ایده خود سوق دهید.
از محتوای چندرسانهای (تصویر و ویدیو) استفاده کنید
در یک پست وبلاگ، میتوانید ویدیوها و فایلهای تصویری را نیز در کنار متن اضافه کنید تا اطلاعات به صورت تکمیلیتر در اختیار کاربران قرار گیرد و همچنین صفحه زیباتر و ارزشمندتر شود.
استفاده از محتوای چندرسانهای میتواند بر سئو نیز تاثیر مثبتی داشته باشند. بنابراین اگر هنوز از محتوای چندرسانهای (تصویر و ویدیو) در وبلاگ یا وبسایت خود استفاده نکرهاید، ایده خوبی است که اینکار را در برنامهریزیهای بعدی خود بگنجانید. متنوعسازی در تولید محتوا میتواند فرصت بیشتری را برای موفقیت شما در جذب مخاطب ایجاد کنید.
جدی نباشید
همین که محتوای شما، دارای ایده های قوی است و جملات روان و با مفهومی در آن به کار برده شود، محتوای شما در درجه بالایی قرار خواهد گرفت. این فکر را که باید در یک پست از کلمات قلنبه سلنبه ای با جدیت کامل استفاده کرد، از خود دور کنید و تمرکز خود را روی ایده های اصلی و جذاب بیان کردن آن ها بگذارید. اجازه دهید متن شما روان باشد.
مخاطب خود را فریب ندهید
نباید در محتوا تبلیغات خود را به صورت پنهانی بیاورید و طوری رفتار کنید که انگار قصد شما در اختیار قرار دادن تجارب شخصی خود در یک پست ارزشمند است؛ زیرا خوانندگان این مطلب متوجه این موضوع می شوند. با انجام این عمل، تصور شما این است که مخاطب فکر کند قصد شما، خدمت و سرویس دهی به آن هاست در صورتی که سخت در اشتباه هستید. این کار احساس ناخوشایندی در یک مخاطب به وجود می آورد و گاه هم ممکن است به خواندن محتوا، ادامه ندهند.
برای مخاطبان خود بنویسید
تولید محتوا در واقع راه ارتباط شما با مخاطبان است در نتیجه باید سعی کنید مطالب خوبی را مختص مخاطبان خود بنویسید. زمانی که با گروه گستردهای از مخاطبان روبرو باشید احتمالا ارائه و تولید یک محتوای خوب بسیار سخت خواهد بود، در نتیجه باید سعی کنید به دنبال بهترین محتوا برای مخاطبان باشید. به همین دلیل باید فکر کنید که محتوای خود را برای شخص خاصی آماده میکنید.
سعی کنید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و با نظرسنجیها یا مطالعات مختلف، خط فکری آنها را پیدا کنید. در واقع انتخاب موضوع مهمترین مسئله در تولید محتوا است که باید به آن توجه کنید و پس از آن به نوع برقراری ارتباط و نوع بیان یک محتوا دقت داشته باشید. از جملات ارتباطی مانند جمله های زیر استفاده کنید. ابتدا از آن ها، به خاطر انتخاب مطالعه سایت شما قدردانی و تشکر کنید. سپس با درخواست از آن ها بخواهید در نظرسنجی شرکت کنند. همین نظرات کمک خوبی به رشد تدریجی وبسایت خواهد کرد.
دعوت به عمل
اگر انتظاری از خوننده دارید، آن را بیان نمایید و از آن ها بخواهید تا اطلاعات موردنظر شما را در اختیارتان قرار دهند. اما به یاد داشته باشید، که چیزی که مخاطب انتظار درخواست آن را از جانب شما ندارد هرگز از آن ها نخواهید. چرا که همین عمل کافیست تا اعتماد خواننده را نسبت به خود از دست دهید.
برای مثال به جای این که از آن ها بخواهید با شماره درج شده تماس بگیرند و با تیم فروش شما ارتباط برقرار کنند؛ آن ها را به مقاله دیگری هدایت نمایید تا اقدام به ثبت نام با ایمیل خود کنند تا بتوانید پیگیری های لازم را صورت دهید.
راحت باشید
مهم نیست که شما چقدر فرد جدی ای هستید یا خیلی عاقلانه و منطقی فکر می کنید؛ مهم این است که پست شما، تا چه حدی با خواننده ارتباط برقرار می کند. پس در این مسیر راحت باشید و تا جایی که می توانید، شوق و شوخ طبعی خود را با محتوا تلفیق نمایید.
خودداری از کپی کردن
اگر هدف شما بالا رفتن رتبه سایتتان است باید بدانید کپی کردن نه تنها شما را به این هدف نزدیک نمی کند، بلکه دور تر هم می شوید؛ علاوه بر آن اعتماد مخاطبان خود را از دست خواهید داد. اگر می خواهید شاهد چنین نتایجی نباشید، عزم خود را جزم کرده و از خلاقیت های خود استفاده نمایید و به تولید محتوا بپردازید یا اگر توانایی اش را در خود نمی بینید، هزینه کنید و از یک بلاگ نویس حرفه ای بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.
موضوعات روز را بشناسید
برای اینکه مخاطبان بیشتری جذب کنید و مطلبتان را برای جمعیت بیشتری از مخاطبان ارائه دهید، باید بروز باشید و محتوایی که کاربران بیشتر به دنبال آن هستند را بشناسید. در واقع به راحتی میتوانید اطلاعاتی که مورد نیاز عموم مردم در یک زمینهی خاص است را پیدا کنید و محتوایی در این زمینه در اختیار کاربران قرار دهید.
برای اینکار میتوانید از سرویس Google Trends استفاده کنید و ببینید که کاربران بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند تا بتوانید محتوای مورد نیاز کاربران را در اختیارشان قرار دهید. در واقع شایان ذکر است که با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعاتی راجع به خواستههای افراد و رفتار آنها به صورت آنلاین پیدا کنید.
با استفاده از این اطلاعات میتوانید درک کنید که چه کلمات کلیدی در یک دوره زمانی خاص و در کشورهای خاص جستجو میشوند. بنابراین میتوانید تولید محتوای خود را بر روی یک موضوع جذاب و پرطرفدار انجام دهید.
از عناوین جذاب استفاده کنید
در انتخاب عنوان دقت کنید زیرا در زمان جستجو در گوگل، کاربران فقط شاهد عناوین خواهند بود و اولین چیزی که از محتوای شما با آن روبرو میشوند، تیتر و عنوان مطلب شما خواهد بود. در نتیجه بر روی کاربردیترین عناوین کلیک خواهند کرد تا به نتیجهی دقیقتری برسند.
در واقع محتوای شما در ابتدا به صورت یک عنوان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت؛ پس باید عنوان شما به گونهای باشد که هم نظر کاربر را جلب کند و هم بتواند گویای محتوا برای کاربر باشد. توجه داشته باشید که عنوان یا تیتر یک محتوا باید علاوه بر جذاب بودن، خلاصهای از متن و بیانگر محتوا باشد.
استفاده از زیر عنوان
برای داشتن یک محتوای بهینه توصیه می شود زیر عنوان ها را در محتوای تولیدی خود به کار ببرید. یعنی نوشته های موجود در مقاله را، تقسیم بندی کنید و برای هر یک عنوان مناسبش را انتخاب نمایید. این عمل، علاوه بر نظمی که به محتوا می دهد زمینه ای را فراهم می کند که خواننده راحت تر و سریع تر به مطالب مورد نظر خود دسترسی یابد.
رعایت تعداد کلمات
در تولید محتوای خود تعداد کلمات موردنیاز را در نظر بگیرید تا در نوشتن آن مبحثی ناگفته نماند. تعداد واژه در یک سایت، حداقل ۸۰۰ تا و برای وبلاگ ۳۰۰ تا می باشد. در صورت رعایت نکردن این موضوع با جریمه گوگل رو به رو خواهید شد.
به کار بردن نوشتار ساده
پیش از این هم به طور کلی اشاره کردیم که متن باید خوانا و روان باشد. به گونه ای که با مطالعه اجمالی آن، بتوان مفهوم جملات را فهمید نه این برای فهم هر کدام زمان بگذارند تا تشخیص دهند مفهوم متن چیست. اگر یک محتوا برای خواننده دشوار و سخت به نظر بیاد به احتمال قوی از سایت خارج می شود و به دنبال نوشته ساده تری برای پاسخ سوالات خود میگردد. پس در تولید محتوای خود، ساده صحبت کنید.
رعایت پاراگراف بندی و علائم نگارشی
اگر پاراگراف بندی در یک محتوا حفظ شود، متن را از حالت خسته کننده خارج می کند و خواننده را بیشتر ترغیب به خواندن می کند. همچنین استفاده بجا از علائم نگارشی در مطالعه صحیح خواننده بسیار تاثیرگذار است.
بررسی روش های موثر رقبا در تولید محتوا
در زمینه تولید محتوا، هر چه روش ها و ترفند های بیشتری یاد بگیرید پیشرفت بزرگ تری را تجربه خواهید کرد. اگر هم از روش ها و اقدامات رقبای خود آگاهی پیدا کنید و قدمی جلو تر از آن ها بگذارید، باعث می شود که در مسیر موفقیت به راحتی گام بردارید.
قوانین سئو را در تولید محتوا رعایت کنید
اگر میخواهید محتوای شما در موتور جستجو باشد، باید قوانین سئو را بدانید و این قوانین را در متون خود رعایت کنید. در واقع قوانین سئو به شما کمک میکنند تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید و کاربران بیشتری را به وبسایت خود جذب کنید. اگر هنوز با قوانین سئو آشنا نیستید باید هرچه زودتر مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید و این قوانین ساده و کاربردی را بیاموزید.
کلمات کلیدی را بشناسید
هر کاربری با توجه به تفکر و بینش خود، کلمات خاصی در نوار جستجو به کار می برد. البته این انتخاب طیف گسترده و متنوعی را در بر می گیرد. برای داشتن محتوای خوب باید کلمات کلیدی پر استفاده را شناسایی کرد و در مقاله خود به کار برد. البته دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی حد مجازی دارد؛ در صورتی که رعایت نشوند گوگل شما را جریمه خواهد نمود. این حد مجاز ۳ تا ۴ درصد در مقابل کل مطالب یک محتواست.
در کنار رعایت نکاتی که یک محتوا را با کیفیت می سازد باید بدانید که اصلا منظور از عبارت ” تولید محتوا” چیست. برای درک بهتر از یک محتوا باید شناخت بیشتری از آن پیدا کنیم. به مطالعه دقیقِ مطالب زیر بپردازید تا با مفهوم کامل تری از تولید محتوا و انواع آن آشنا گردید.
شما باید کلمات را به گونه ای به کار ببرید که متناسب با مخاطبتان باشد. یعنی اگر مخاطب شما، فردی کاملا فنی است، لازم نیست خیلی سعی کنید از واژه های ساده تری استفاده کنید یا به توضیح بی اندازه هر مطلب بپردازید. اما بر عکس اگر قرار باشد این محتوا، آموزشی برای افراد مبتدی باشد، باید از کلمات ساده تر و تا حدودی غیر فنی استفاده کرد و توضیح شما باید با جزئیات بیشتری بیان شود.
پیلار پیج یا محتوای ستونی چیست؟
برای تولید محتوا برنامهریزی و زمانبندی داشته باشد
هر آنچه را که در کانال، وبلاگ یا وبسایت خود در قالب محتوا قرار میدهید را در تقویم یا در یک جدول برنامهریزی یادداشت کنید تا از تکرار مباحث جلوگیری کنید. در واقع محتوای شما باید در وبلاگ و وبسایت، متنوع باشد. جدول برنامهریزی همچنین کمک میکند تا در مورد موضوعات آینده اطلاعات بیشتری داشته باشید و بدانید که در آینده در مورد چه محتوایی باید بنویسید. در نهایت نیز محتوا و مقالهی بهتری را تولید کرده و در اختیار کاربران خود قرار دهید. هرچه نظم کاری شما بیشتر باشد، محتوای بهتری تولید خواهید کرد و موضوعاتی متنوعتری را در اختیار کاربران قرار خواهید داد.
روشهایی وجود دارند که میتوانند به شما در روند خلاقانهی تولید محتوا کمک کنند. در واقع برای تولید محتوا باید یک نظم و یک قاعده را در نظر بگیرید و یک ساختار متنی داشته باشید. پس اگر بخواهیم خیلی دقیق اشاره کنیم، باید بگوییم که رئوس مطالب و ساختار زیرعنوانها برای موضوع محتوای شما مهم هستند. به همین منظور برای نظم بخشیدن به محتوای خود و تولید محتوای بهتر باید از Word یا Google Docs استفاده کنید. ساختاردهی محتوا، خوانش و دسترسی راحت به محتوا را برای کاربران آسانتر میکند. همچنین این ساختارها میتوانند نظر خواننده را جلب کنند و محیطی کاربرپسند را ایجاد نمایند. این موضوع همچنین باعث میشود تا کاربران زمان بیشتری را در مطالعه محتوای شما صرف کنند و بیشتر در صفحهی محتوای شما باقی بمانند.
اگر به طور مرتب (روزانه، هفتگی یا ماهانه) برای وبسایت یا وبلاگ خود محتوا تولید نکنید، کارتان بیارزش و بیاعتبار خواهد شد. در واقع مخاطبانی که به صفحهی شما مراجعه میکنند، انتظار محتوای بروزی را دارند و اگر صفحه بروز نباشد، کاربران دیگر به آن صفحه بازنخواهند گشت و وبسایت شما را یک وبسایت با وبلاگ غیرفعال خواهند دانست. در واقع مهمترین اصل در تولید محتوا، بروز بودن و بوزرسانی صفحهی محتوا است. درست است که تولید محتوا به صورت روزانه کار دشواری است اما تولید محتوا به طور مرتب میتواند تاثیر بسیار خوبی بر صفحهی کاری شما داشته باشد و باعث بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.
در نتیجه یک نظم و یک برنامهریزی مرتب را برای انتشار محتوا در نظر بگیرید تا مدام اطلاعات و محتوای سایت یا وبلاگ خود را بروز کنید و مخاطبان بیشتری را به سایت خود جذب کنید. ایجاد محتوای به طور مرتب همچنین بر روی سئو نیز تاثیر خوبی خواهد داشت.
با ابزارهای تولید محتوای متنی آشنا شوید و از آنها استفاده کنید
شما میتوانید با کمترین امکانات و سادهترین ابزارها، تولید محتوا کنید. در واقع هیچگونه کمبودی میان ابزارهای تولید محتوای متنی وجود ندارد در نتیجه فقط باید با این ابزارها آشنا شوید و از آنها در زمینه تولید محتوای خود استفاده کنید. برای مثال سرویسهای چون Google Trends، Google Keyword Planner، Keyword Tool و Answer the Public به شما در انتخاب یک موضوع و یک عنوان مناسب برای تولید محتوا کمک خواهند کرد.
از سوی دیگر برای تولید محتوا میتوانید از Google Docs استفاده کنید و از کلمات بهتری برای تولید محتوای خود استفاده کنید. تمامی موارد ذکر شده، سرویسها و ابزارها رایگانی هستند که بسیار کاربردی بودهاند، از کارایی و عملکرد بالایی بهره بردهاند در نتیجه نیاز شما را در این زمینه برطرف خواهند کرد.
از پیوند یا لینک در صفحهی محتوای خود استفاده کنید
استفاده از لینکها و پیوندهای متنوع در یک صفحه، در واقع کاربران را به سمت محتوای بیشتر سوق میدهد که این موضوع بسیار اهمیت دارد و نتیجهی بسیار مثبتی در جذب مخاطب بیشتر و موفق شدن یک وبسایت یا وبلاگ خواهد داشت. این موضوع همچنین باعث میشود تا خواننده زمان بیشتری را در یک وبلاگ یا وبسایت صرف کند و از صفحهای به صفحهای دیگر برود.
به همین دلیل است که برای یک تولید محتوای عالی، هر زمان که از استراتژی backlink استفاده میکنید باید به اطلاعاتی فکر کنید که واقعاً برای مخاطبان شما کاربردی خواهد بود. در نتیجه باید از لینکهایی استفاده کنید که با محتوای صفحهی فعلی مرتبط بوده، برای کاربران کاربردی باشد و نظرشان را جلب کند.
از اشتباهات املایی و خطاهای دستوری بر حذر باشید
علاوه بر اینکه باید محتوای خود را به خوبی توسعه دهید، باید به نوشتن خود نیز توجه زیادی داشته باشید. اشتباهات املایی و دستوری ممکن است آسیب جدی به تولید محتوا و وبسایت شما وارد کنند. در نتیجه اگر مرتباً اشتباه کنید، مخاطبان خود را از دست خواهید داد و این مسئله به اعتبار شما لطمه وارد خواهد کرد.
در نتیجه حتما تمرین کنید تا دستور زبان و املای کلمات را به درستی یاد بگیرید و جملاتی قابل فهم و ساده را برای کاربران در تولید محتوا به ارمغان آورید. هر چه بیشتر در نوشتن تمرین کنید، بهتر خواهید شد و متن شما به مرور زمان روانتر میشود.
محتوا را قبل از انتشار بررسی و ویرایش کنید
قبل از انتشار متن، اطمینان حاصل کنید که آن را کاملاً اصلاح کردهاید و متن را کاملا ویرایش کنید. در واقع هم از نظر محتوایی و هم از لحاظ املای کلمات، دستور زبان، پیوندها و حتی تصاویری که برای جذابیت بصری متن اضافه شدهاند، باید بررسی گردند. در نتیجه میتوانید پس از پایان تولید محتوا، یک بار بازنگری به کل محتوا داشته باشید و اشکالات موجود را رفع کنید. همچنین میتوانید از فرد ویراستار در این زمینه استفاده کنید تا متن شما را بهبود ببخشد و کیفیت متن شما را افزایش دهد. در نهایت از شخص دیگری کمک بگیرید تا مرحلهی ویرایش با موفقیت بیشتری انجام شده و نقاط ضعف محتوا، سادهتر شناسایی شود.
بر روی مطالب تکراری کار نکنید
شما میتوانید، به بررسی آنچه رقبا در صفحات خود مینویسند نیز بپردازید اما نباید مطالبی که قبلا توسط آنها نوشته شده را تکرار یا کپی کنید زیرا اینکار روند پیشرفت شما را بسیار کند خواهد کرد. از این گذشته، نظارت بر عملکرد رقبا به شما کمک میکند تا بقیه افراد متخصص در این حوزه را بشناسید و سپس به راهکارهایی برای موفقیت بیشتر خود فکر کنید.
در نتیجه مشکل بزرگ این است که تولید محتوای شما همان چیزی است که قبلاً توسط دیگران نوشته شده است. پس باید منحصربهفرد عمل کنید و به دنبال محتوایی باشید که خاص و جذاب باشد و در عین حال تکراری نبوده باشد. پس به دنبال کلمات کلیدی خاص و منحصربه فردی برای وبسایت خود باشید و بر روی موضوعات خاص خود کار کنید. این موضوع منجر به موفقیت بیشتر شما خواهد شد.
کلام آخر
در نهایت میتوان گفت اگر بازاریابی محتوایی به طرز صحیحی پیش برده شود، سبب بازگشت مجدد کاربرانی خواهد شد که حتی یک بار به سایت شما سر زدند. آنها از یاد نخواهند برد که محتوای شما کمک مفیدی در زمان نیاز به آنان کرده است؛ از این رو با اشتیاق بیشتری به استقبال مطالب و پستهای جدید شما میآیند و حتی زمانی که کسی به مشکلی بر بخورد، به احتمال زیاد سایت شما را معرفی خواهند کرد.
رسیدن به این مرحله کار دشواری نیست و تنها لازمه آن رعایت اصول این روش از بازاریابی است؛ روشی طولانی که پایان آن نتیجه مطلوبی خواهد بود و این پایان ارزش صرف هر هزینه و زمانی را دارد. از نکتههای قابل توجه در این زمینه، نکته سنجی در اجرای این روش است. نگران نباشید با اطمینان کامل این روشها را به کار ببرید و فراموش نکنید که این مقاله از منابع معتبری بهره گرفته است.
از شما ممنونیم که تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید. ما نهایت سعی خود را کردیم تا با جامعترین آموزش در حوزه بازاریابی محتوایی، شما را در کسبوکار خود یاری نماییم. آیا این مطالب برای شما مفید واقع شد؟
با هزینه برای تولید محتوا مخاطبان مورد نظر خود را جذب میکنید تا رابطه قوی و پایدار برای سالیان سال داشته باشید. بازگشت سرمایه زمانی اتفاق میافتد که محتوای شما مورد توجه قرار بگیرد و به کاربران مورد نظر برسد.