چگونه بازاریابی اینترنتی انجام دهیم؟

فهرست مطالب

بازاریابی آنلاین

بازایابی اینترنتی

بازایابی اینترنتی (internet marketing) مسئله ای مهم که امروزه همه افراد برای ارتقای کسب و کار خود به آن نیاز دارند. این روزها اینترنت کاملا تسخیر شده و افراد زیر 34 سال هر روز حدود چهار ساعت را صرف فعالیت‌های آنلاین از طریق گوشی هوشمند خود می‌کنند. در واقع امروزه از اینترنت تقریباً در هر زمینه‌ای استفاده می‌شود که در این میان می‌توان به ارتباطات، یادگیری، سرگرمی، خرید و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد.

علاوه بر این هر روز تعداد افراد آنلاین بیشتر می‌شود. در واقع، در حال حاضر 4.33 میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد و این تعداد در هر ثانیه در حال افزایش است. در نتیجه این موضوع فرصت باورنکردنی را در اختیار بازاریاب‌ها قرار می‌دهد.

بازاریاب‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود همیشه به دنبال راهی برای ارتباط با مردم هستند و اینترنت یک راه عالی برای ارتباط راحت‌تر و ساده‌تر با مردم است. در نتیجه اینترنت این فرصت را به بازاریاب‌ها می‌دهد تا بتوانند محصولات و خدمات خود را راحت‌تر به مردم معرفی کنند و با مردم تعاملات بهتر و بیشتری داشته باشند.

در واقع اینترنت برای بازاریاب‌ها یک بهشت بزرگ است. در این مقاله، در مورد هفت نوع بازاریابی اینترنتی، مطالبی را ارائه خواهیم کرد، بنابراین می‌توانید برای دستیابی به موفقیت تجاری و کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی (internet marketing) همچنین به نام بازاریابی آنلاین (online marketing)، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی تحت وب شناخته می‌شود و اصطلاحی همه جانبه برای توصیف فعالیت‌های بازاریابی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. به همین دلیل، بازاریابی اینترنتی طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها را شامل می‌شود که می‌توان به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا‌، پرداخت به ازای هر کلیک و بهینه سازی موتور جستجو اشاره کرد.

 هفت نوع بازاریابی اینترنتی وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسرها)
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات پولی

هر یک از این هفت نوع بازاریابی اینترنتی، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی را شامل می‌شوند. به علاوه، این نوع بازاریابی‌های اینترنتی مکمل یکدیگر هستند و می‌توان این هفت نوع را در کنار هم انجام داد. بیایید انواع مختلف بازاریابی‌های اینترنتی را بررسی کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم از آنها به صورت جداگانه بهره ببریم.

انواع مختلف بازاریابی‌های اینترنتی

انواع بازاریابی برخط

بازاریابی اینترنتی را می توان به مدل های زیر تقسیم کرد:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرآیند جلب توجه و فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک‌، اینستاگرام یا توییتر است. اکنون، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دو دسته تقسیم شود: رایگان یا پولی.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی رایگان

بازاریابی رایگان از طریق رسانه‌های اجتماعی در راستای ایجاد جامعه و تعمیق روابط با مصرف کنندگان عمل می‌کند و در تلاش برای ایجاد علاقه و وفاداری مشتری است.

روش‌های بی‌شماری برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید نام تجاری خود را به عنوان یک مرجع به شهرت برسانید. یک روش آسان برای این کار، درگیر کردن افراد دیگر و کمک به بینش ارزشمند در مکالمات است.

از سوی دیگر از این طریق شما می‌توانید در راستای تقویت وفاداری به مشتری قدم بردارید و ثابت کنید که چقدر برای مشتریان و جامعه‌ی خود ارزش قائل هستید. یکی دیگر از جنبه‌های اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده از قدرت ارتباط با مشتری است.

در واقع پاسخ فوری به سوالات در شبکه‌های اجتماعی و اصالت برند، باعث جلب اعتماد مشتریان به محصولات و خدمات شما خواهد شد. علاوه بر این، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط نزدیکی با بازاریابی محتوا دارد. این بدان دلیل است که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، مکان مناسبی برای تبلیغ محتوای ارزشمند به مردم هستند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پولی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

روش‌های مختلفی برای استفاده از بازاریابی پولی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و هر پلتفرم مجموعه‌ای از تبلیغات خود را با پرداخت هزینه‌های خاص دارد. از سوی دیگر از جمله بازاریابی‌های پرداختی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به “بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک” نیز اشاره کرد. در این روش شما می‌توانید برای تبلیغ پست‌های رایگان موجود خود، هزینه پرداخت کنید یا تبلیغات اختصاصی فیس‌بوک را با اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو که به آن SEO نیز گفته می‌شود، فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و محتوای دیجیتال برای بهبود رتبه‌بندی موتور جستجو است که به نوبه خود، تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه وب خاص را به حداکثر می‌رساند. به عبارت دیگر، می‌خواهید که وب سایت مبلمان اداری شما در هر زمان برای کسی که به دنبال “مبلمان اداری در لندن” باشد در بالای نتایج جستجو Google ظاهر شود.

فرایندی که باعث این اتفاق می‌شود را سئو می‌گویند. شایان ذکر است که امروز وقتی ما در مورد SEO صحبت می‌کنیم تقریباً به قوانین سئو Google مراجعه می‌کنیم (مگر اینکه در چین زندگی کنید و از موتور جستجوگر Baidu استفاده کنید). زیرا موتور جستجوی گوگل بدون شک محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است که 79.77 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

سئو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو برای جستجوی اینترنت و ایجاد نمایه‌ای از محتوای موجود در اینترنت از چیزی به نام “ربات‌های خزنده” استفاده می‌کنند. سپس، هر وقت کسی کلمه کلیدی را جستجو کند، موتور جستجو سعی می‌کند تا مفیدترین و مرتبط‌‌ترین نتایج را ارائه دهد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فرآیندی است که به طور مداوم برای ایجاد، توزیع و معرفی به مشتری به صورت آنلاین انجام می‌شود. اشکال بی‌شماری از محتوا وجود دارد که مشاغل از این طریق استفاده می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پست‌های وبلاگ
  • ویدیوها (که اغلب در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شوند)
  • گزارشات و مطالعات
  • اینفوگرافیک‌ها و خلاصه گزارش‌ها و مطالعات
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • پادکست‌ها
  • مطالعات موردی
  • ایمیل‌ها

باید بگوییم که همین مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید هم نوعی تولید محتوا و بازاریابی محتوا است. محتوای بهینه شده‌ی موتور جستجو، یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن نام تجاری شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) است. در واقع اینکه بتوانید جزو اولین نتایج گوگل در حوزه اختصاصی خود باشید، باعث اعتبارتان خواهد شد و به اعتماد مشتری و جلب نظر مخاطب منجر می‌شود. در نتیجه تولید محتوا به هر شکلی برای هر کسب و کاری اهمیت دارد.

حال بیایید نگاهی دقیق به نحوه ارتباط بازاریابی محتوا با SEO بیندازیم. به عنوان مثال، شما می‌خواهید تا یک پست در مورد «انواع مبلمان اداری» را در وبلاگ یا وبسایت خود بنویسید، در نتیجه باید ی کلمه‌ی کلیدی که بیشترین جستجو را داشته برای این مطلب انتخاب کنید.

برای مثال کلمه کلیدی «مبلمان اداری» بهترین انتخاب است که به بهینه‌سازی سایت و تقویت سئوی شما کمک خواهد کرد. در این بازاریابی، هدف این است که مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین محتوای مرتبط با کسب و کار خود را با یک کلمه کلیدی مناسب در اختیار مخاطبان قرار دهید.

در نتیجه هر شخصی که در گوگل این کلمه کلیدی را جستجو کند با لیستی از سایت‌ها روبرو خواهد شد که سایت شما هم در آن لیست حضور خواهد داشت و به مرور زمان این موضوع در رنک سایت شما و بازدید بیشتر آن تاثیر خواهد داشت.

بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر)

همانطور که از نام آن پیداست، اینفلوئنسر کسی است که در شبکه‌های آنلاین مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند بر روی مخاطبانش تاثیر بگذارد. اینفلوئنسر می‌تواند فرد مشهور و شناخته شده‌ای باشد که در شبکه‌های اجتماعی توسط افراد زیادی دنبال شود و بتواند به مردم جهت دهد.

بازاریابی اینفلوئنسری، در واقع فرآیند همکاری با اینفلوئنسرها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به دنبال‌کنندگان آنلاین آنها است. در واقع تمامی تبلیغاتی که در اینستاگرام مشاهده می‌کنید بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسری) است. در این زمینه تاثیرگذار بودن یک اینفلوئنسر اهمیت بسیار زیادی دارد.

قبل از بازاریابی اینترنتی، اینفلوئنسر مارکتینگ فقط در اختیار برندهای بزرگی بود که توانایی کار با افراد مشهور را داشتند. اما اکنون، همه می‌توانند در بازاریابی تأثیرگذار اینفلوئنسری شرکت کنند.

هر اینفلوئنسر با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان و میزان تاثیرگذاری برای مخاطبانش، هزینه‌ی متفاوتی را برای بازاریابی‌اش دریافت خواهد کرد. اما باید توجه داشته باشید که برای موفقیت در این زمینه، اینفلوئنسر مناسب و مرتبط با کسب و کار خود را برای بازاریابی انتخاب کنید.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته فقط بازاریابی ارجاعی آنلاین است. در واقع یک شرکت تجاری، برنامه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که بابت بازدید یا فروش آن‌، به وب سایت‌های خارجی یا افراد، کمیسیون پرداخت می‌کند.

این موضوع به بازاریابان و تأثیرگذاران اینترنتی اجازه می‌دهد تا برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار دیگری، درآمد کسب کنند. قابل درک است که بازاریابی وابسته، عمیقا با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی تأثیرگذار در هم آمیخته است. این بدان دلیل است که بیشتر پیوندهای وابسته در محتوا یا در شبکه‌های اجتماعی توسط تأثیرگذاران تبلیغ می‌شوند.

برای مثال میزبان وب سایت و ثبت دامنه Bluehost یک برنامه بازاریابی وابسته دارد که به افراد تأثیرگذار و بازاریاب اینترنتی این امکان را می‌دهد تا با ارتقا خدمات خود درآمد کسب کنند. وبلاگ معروف The Minimalists، لینک وابسته Bluehost را در مقالات خود تبلیغ می‌کند.

در نتیجه هر بار که یکی از خوانندگان آنها روی پیوند کلیک و ثبت نام می‌کند، Bluehost باید مبلغی به ازای هر کلیک را به The Minimalists بپردازد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل در واقع فرآیند استفاده از ایمیل برای ارسال پیام‌های بازاریابی مستقیم به افراد، با هدف به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است. اگرچه ممکن است بازاریابی از طریق ایمیل جذاب‌ترین شکل بازاریابی اینترنتی به نظر نرسد، اما قدرت اولیه آن را دست کم نگیرید.

بازاریابی از طریق ایمیل دارای بازدهی متوسط 122 درصد بوده که بیش از چهار برابر بیشتر از سایر بازاریابی‌های اینترنتی مانند رسانه‌های اجتماعی و جستجوی پولی است. اما قبل از شروع بازاریابی از طریق ایمیل، باید برخی از آدرس‌های ایمیل را در اختیار داشته باشید. به همین دلیل، بازاریابی از طریق ایمیل تقریباً همیشه با مشارکت انواع دیگر بازاریابی‌های اینترنتی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا، عملی خواهد بود.

اگر بخواهیم یک مثال بزنیم باید بگوییم که فروشگاه‌ها از مشتریان ایمیل یا شماره موبایل دریافت می‌کنند تا تخفیف‌ها، هدایا و محتوای مفید را برای جذب مشتریان برایشان ارسال کنند. این موضوع را پس از خرید از فروشگاه‌های مختلف شاهد هستیم و باید بگوییم که واقعا تاثیر خوبی خواهد داشت و باعث وفاداری مشتریان فعلی خواهد شد.

تبلیغات پولی

تبلیغات پولی نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ‌کنندگان برای نمایش تبلیغات خود در موتورهای جستجو و سایر پلتفرم‌های آنلاین مانندFacebook ،YouTube ، LinkedIn و Instagram هزینه می‌کنند.

اکنون از تبلیغات پولی غالباً به عنوان “پرداخت به ازای هر کلیک” یا “PPC” یاد می‌شود و این بدان معناست که تبلیغ‌کنندگان با هر بار کلیک کاربر بر روی یکی از تبلیغات خود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. اما تبلیغات پولی امروز بیشتر از PPC است.

اکنون بسیاری از پلتفرم‌ها، بسته به اهداف بازاریابی از تبلیغ کنندگان به روش‌های مختلف هزینه دریافت می‌کنند که می‌توان به دریافت هزینه در هر هزار برداشت (CPM)، دریافت هزینه به ازای هر نمایش (CPV) و دریافت هزینه به ازای هر خرید (CPA) اشاره کرد.

  • دریافت هزینه در هر هزار برداشت (CPM) یعنی هر بار که تبلیغ شما 1000 بار مشاهده می‌شود، هزینه از شما دریافت خواهد شد.
  • دریافت هزینه به ازای هر نمایش (CPV) یعنی برای هر بار مشاهده ویدیو از شما هزینه دریافت خواهد شد.
  • دریافت هزینه به ازای هر خرید (CPA) یعنی برای هر بار که کاربر اقدام خاصی انجام دهد یا از خدمات و محصولات شما استفاده کند، از شما هزینه دریافت خواهد شد.

سخن پایانی

افراد زیادی از مردم این روزها زمان زیادی از روز خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند و تنها چیزی که برای دسترسی و جلب نظر آنها نیاز دارید، اتصال به اینترنت از طریق گوشی هوشمند یا لپ تاپ است.

زیرا برخلاف بیشتر تبلیغات سنتی، بسیاری از انواع بازاریابی‌های اینترنتی اعم از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا یا بازاریابی از طریق سئو به صورت رایگان انجام می‌شوند. برای یادگیری بازاریابی اینترنتی، منابع بی‌شماری به صورت رایگان در دسترس است در نتیجه حتی نیازی به هزینه کردن هم نبوده و به راحتی با چند جستجوی ساده می‌توانید این نوع بازاریابی را یاد بگیرید و برای معرفی و تبلیغ کسب و کار خود با کمترین هزینه از آن‌ها بهره ببرید.

از سوی دیگر به یاد داشته باشید که این بازاریابی‌های ذکر شده اعم از بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی تأثیرگذار، بازاریابی وابسته، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تبلیغات پولی (PPC ، SEM و غیره) و غیره بهترین کارایی و عملکرد را برای معرفی و تبلیغ یک کسب و کار خواهند داشت.

منبع: 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: