هر آنچه که باید در مورد بازاریابی پارتیزانی بدانید!

فهرست مطالب

guerrilla marketing

بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ

درباره بازاریابی پارتیزانی (guerrilla marketing) چه می‌دانید؟ در حال حاضر در بازارهای مختلف کسب و کار، بازاریابان بیشتر بر روی بهبود عملکرد و تأثیرگذاری اقدامات بازاریابی تمرکز می‌کنند. شرکت‌های زیادی هستند که برای بهینه سازی هزینه‌ها و افزایش ارزش محصولات و خدمات خود می‌خواهند از روش‌های نوین استفاده کنند.

در بازارهایی که، چرخه تولید محصول با فشارها، مشکلات درآمدی و هزینه‌های مختلف مواجه نمی‌شود باید برای تغییرات در مسائل تکنولوژیک، فعالیت‌های تجاری و شرایط اقتصادی و حتی حل مشکلات قدیمی به دنبال روش‌های جدید بازاریابی بود. لازم به ذکر است که با وجود این تغییر و تحول، در حال حاضر روش‌های بازاریابی سنتی دیگر جوابگوی تجارت در حوزه‌های مختلف را نمی‌دهد.

در این مقاله قصد داریم درباره روش بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ صحبت کنیم. برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های که با کمبود بودجه در زمینه تجارت مواجه می‌شوند باید بررسی کنند که آیا می‌توانند با کمترین منابع سرمایه، برای ادامه فعالیت‌های خود بیشترین سودآوری را داشته باشند. گوریلا مارکتینگ در سال 1982 نخستین بار به واسطه جی کنراد لوینسون در کتابی با همین عنوان توضیح داده شد.

 به این روش از بازاریابی، روشی بی نظم و غیر عادی به منظور ارتقای فعالیت‌های تجاری بر پایه بودجه محدود گفته می‌شود. این نوع روش، بازاریابی مخفیانه هم می‌گویند. چرا که طراحی آن برای ارتقای فعالیت‌های کسب و کار به گونه‌ای است که بازار هدف از وجود همچنین روشی برای بازاریابی بی اطلاع می‌ماند.

گوریلا مارکتینگ از چه اصولی پیروی می‌کند؟

در بازاریابی به روش پارتیزانی خلاقیت و ایده پردازی به چشم می‌خورد، اما طراحی آن به شکل نامنظم و غیر عادی است که می‌تواند باعث ارتقا و پیشرفت کسب و کار شود. بازاریاب پارتیزانی باید با استفاده از ارتباطات و تماس‌هایی که دارد، به صورت حرفه‌ای و شخصی، بتواند شرکت و محصولات را مورد ارزیابی قرار دهد و بعد از آن به فکر استفاده از روش‌های تبلیغاتی باشد.

ساختار بازاریابی پارتیزانی با توجه به اصول لوینسون

  • اغلب کسب و کارها کوچک از بازاریابی به روش پارتیزانی استفاده می‌کنند.
  • بازاریابی به روش پارتیزانی بیشتر از آن که باید به تجربه، قضاوت و گمان تمرکز کند، باید بر پایه روانشناسی انسانی باشد.
  • در این نوع بازاریابی، سرمایه گذاری‌های اولیه شامل عواملی چون زمان، نیرو، خلاقیت و تصویرسازی ذهنی می‌باشد، نه مسائل مالی.
  • سودآوری مهم‌ترین معیار محاسبه آمار و ارقام جهت اندازه‌گیری کسب و کار است.
  • تمرکز بازاریاب باید بیشتر بر روی روابط جدیدی که در ماه ایجاد کرده‌است باشد.
  • در این روش بازاریابی به جای اینکه روی موضوع ایجاد تنوع در نحوه ارائه محصول و خدمات وقت زیادی صرف شود، تمرکز بر روی استاندارد بودن و ارتقا کسب و کار در اولویت قرار می‌گیرد.
  • بازارب پارتیزان بیشترین تمرکز خود را روی مشتریان دائمی و انجام معاملات بیشتر می‌گذارد تا جذب مشتریان جدید.
  • در این نوع روش همکاری با سایر کسب و کارها محور بازاریابی است نه رقابت کردن.
  • بازارب پارتیزانی سعی می‌کند با ترکیبی از متدها و شیوه‌های بازاریابی متنوع، اقدامات و عملیات خود اجرایی کند.
  • استفاده از تکنولوژی جدید ابزاری مهمی برای افزایش توانایی در بازاریابی.

تمامی مواردی که به آن اشاره شد امروزه برای انواع کسب و کارها امکان پذیر می‌باشند. چرا که بازاریابی به روش پارتیزانی یک فرآیند کلی به حساب می‌آید. بدین صورت که شما نمی‌توانید در کسب و کارهای کوچک حربه‌ای مشاهده کنید و در واقع امروز 500 شرکت با استفاده از این نوع بازاریابی در حال پیشرفت و توسعه خود هستند.

برندهایی که برای توسعه کسب و کار خود از روش بازاریابی پارتیزانی استفاده کرده‌اند، عبارت‌اند از جنرال الکترونیک، یاهو، سیتی گروپ، سونی اریکسون و نایکی. این برندهای معتبر به واسطه اصول بازاریابی پارتیزانی خود را به این مرحله از درآمد و شهرت رسانده‌اند. با وجود تعاریف مختلف درباره گوریلا مارکتینگ، هنوز مفهوم آن برای بسیاری از کسب و کارها مبهم است.

guerrilla marketing

در بازاریابی پارتیزانی از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود؟

در بازاریابی به روش پارتیزانی یا نامنظم تکنیک‌های مختلفی وجود دارد، در این بخش از مقاله به تکنیک‌هایی که بازاریابان پارتیزانی برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند، اشاره کرده‌ایم.

  • انجام فعالیت‌های اقتصادی با مهارت‌های کلامی و شفاهی
  • دسترسی به شکل کاملاً مستقیم به مشتریان به واسطه اتفاقات و فعالیت‌های روزانه آن‌ها.
  • ارزیابی وضعیت کسب و کار با استفاده از آزمون نظر سنجی به صورت عمومی و شخصی.
  • استفاده از تبلیغات پیشرفته
  • بازاریابی به روش تلفنی توسط همه کارمندان شرکت
  • ارسال نامه برای مشتریان خاص
  • تبلیغات در اینترنت
  • برگزاری جلسات و دورهمی‌های شخصی
  • انتشار آگهی‌های فیلتر بندی شده

در ابتدا بازاریابی پارتیزانی تنها برای توسعه کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شده بود، اما اکنون کسب و کارهای بزرگ هم از آن استفاده می‌کنند.

بازاریابی پارتیزانی چگونه اجرا می‌شود؟

شرکتی که به دنبال استفاده از روش بازاریابی نامنظم است، ابتدا استراتژی مرتبط با آن را انتخاب می‌کند و می‌داند این موضوع یک فرآیند برای کسب و کار است نه رویداد. در ادامه خواهیم گفت که لوینسون چه مراحلی را برای سودآوری به روش پارتیزانی طراحی کرده است.

جستجوی بازار

در اولین گام بازاریاب باید بتواند به خوبی جستجو کند. او در جستجوی بازار مورد نظر خود تمامی عوامل مؤثر در بازار را نظیر محصول، خدمت، رسانه‌های تبلیغاتی، نحوه رقابت، نوع مشتریان، فناوری، مزایا و شراکت با رقبا را بررسی می‌کند.

تهیه فهرست

بعد از جستجو در بازار، بازاریاب باید درباره شرکت خود، فهرستی از سودها و مزایا تهیه کند. برای تکمیل این فهرست می‌تواند مشتریان را به بحث و مشارکت دعوت کند. در این مرحله مزیت رقابی شرکت تعریف می‌شود که با استفاده از آن می‌توان برنامه اصلی بازاریابی را مطرح کرد.

حربه‌های بازار را پیگیری کنید

در بازاریابی پارتیزانی شرکت شما مورد حمله حربه‌های بازاریابی قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی باید تصمیمات لازم را برای استفاده از حربه‌ها اتخاذ کنید. ببینید چه شخصی می‌خواهد حربه‌ها را اجرایی کند.

طراحی برنامه بازاریابی

در مرحله چهار از اصول بازاریابی پارتیزانی، روی طراحی برنامه بازاریابی تمرکز می‌شود. اهداف شرکت و استراتژی‌های اخلاقی برای دستیابی به بازار هدف مورد توجه قرار می‌گیرند.

ارائه تقویم بازاریابی نامنظم

با طراحی یک تقویم برای انجام مراحل بازاریابی نامنظم می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های خود عملکرد بهتری داشته باشید.

اصلاح و تنظیم شرکای بازاریابی

منظور از اصلاح و تنظیم شرکای بازاریابی به صورت ترکیبی یعنی ببینید که آیا این امکان برای کسب و کارها و شرکای شما وجود دارد که از طریق افزایش توزیع بازار در کمک به تجارت و هزینه‌های بازاریابی نقشی داشته باشند.

اجرای حربه‌ها برای بازاریابی نامنظم

در این مرحله می‌توانید با پیاده سازی حربه‌ها، هجوم بازاریابی پارتیزانی را شروع کنید. یک حمله با سرعت مناسب می‌تواند از نظر هیجانی و مالی برای کسب و کار شما مفید باشد.

پشتیبانی و حفظ حمله

پشتیبانی و مراقبت از حملات خود را جدی بگیرید. شاید شرکتی در برنامه بازاریابی خود، روند بلند مدتی را در نظر بگیرد. از طرفی شرکت دیگر ممکن است به آن توجهی نداشته باشد. شرکت دیگری می‌تواند با اطمینان کامل از موقعیت حمله پشتیبانی کند تا شرایط برای پیروزی پارتیزان‌ها فراهم شود.

ارزیابی و سنجش حمله

یکی از امور حیاتی در عمل به بازاریابی پارتیزانی، ارزیابی و سنجش حملات است. سازمان باید تأثیرگذاری بودجه بازاریابی را بررسی کند و در صورت نیاز آن را افزایش دهد. در سنجش حمله مشخص می‌شود که تنها با حربه‌های کاربری نمی‌توان ویژگی‌های مطلوب شرکت را تقویت کرد. ایده پردازی و افزایش اطلاعات برای استفاده درست از حربه‌ها در کسب و کار می‌تواند مؤثر واقع شود.

بهبود حملات در زمینه‌های مختلف

در آخرین مرحله باید به فکر بهبود حمله‌های خود در تمامی زمینه و حوزه‌های مختلف باشید. سعی کنید تغییر و تحولی را در نظر نگیرید. به جای آن نوع رسانه، پیام‌ها، حربه‌ها و بودجه را بهبود ببخشید.

بازاریابی پارتیزانی

نتیجه‌گیری

با انجام اصول، تکنیک‌ها و مراحل بازاریابی پارتیزانی، به واسطه عبارات مهم و کاربردی و توجه به اصول می‌توان به طراحی یک بازاریابی موفق امیدوار بود. شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌توانند با استفاده از این نوع روش بازاریابی، هر چه سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند.

اگر عملکرد بازاریابان پارتیزانی مورد توجه سازمان قرار بگیرد. قطعاً به ضرورت استفاده از آن پی خواهند برد. در پایان می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله و موضوعاتی که مطرح کردیم بیان کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا آماده پاسخگویی به تمام سؤالات شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ترا

مشاوره رایگان

اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.

تماس با کارشناس های ما: